Antioksidanti selēns un E vitamīns jālieto vienlaikus

  • 0
  • Pievienot

Brīvo radikāļu izraisītie šūnu bojājumi izraisa novecošanos, deģeneratīvas saslimšanas (vēzis, sirds - asinsvadu slimības, katarakta u.c.). Organisma spēju pretoties brīvo radikāļu ierosinātajam stresam nosaka totālā antioksidatīvā aizsardzība (vitamīni E, C, A, minerāli cinks, varš, magnijs, selēns, koenzīms Q 10, melotonīns u.c.) E vitamīns un selēns vēlamā rezultāta sasniegšanai lietojami komplektā. Selēns Selēns ir minerāls, kas pēdējos gados, īpaši Amerikā, ir daudz pētīts. Un ir atklāts, ka selēns mazina audzēju rašanās un sirds išēmiskās slimības risku un uzlabo imunitāti. Bez tam selēns ir nepieciešams, lai savas funkcijas pilnībā varētu pildīt A, C un it īpaši E vitamīns, kuru praktiski nav vērts lietot, ja paralēli nelieto arī selēnu. Selēns savu antioksidatīvo īpašību dēļ nepieciešams aizsardzībai pret ārējās vides nelabvēlīgajiem faktoriem - piesārņotu vidi, radiāciju, saules starojumu. Ievērojamu daļu selēna cilvēks saņem no graudaugu produktiem, bet paši augi to iegūst no augsnes, kurā auguši. Ar selēnu ļoti bagātas augsnes sastopamas ASV, Kanādā, Japānā, Krievijā. Bet Beļģijā, Austrālijā, Somijā, Zviedrijā un arī Latvijā selēna saturs augsnēs ir ļoti zems. Līdz ar to Latvijas iedzīvotājiem ar tradicionālo pārtiku vien grūti nodrošināt vajadzīgo selēna daudzumu organismā. Latvijas Bioķīmijas laboratorijā veiktie pētījumi apstiprina, ka praktiski veselajiem iedzīvotājiem Latvijā selēna saturs organismā ir par zemu. Bet nepietiekams selēna daudzums organismā vairākas reizes palielina risku saslimt ar onkoloģiskajām un saistaudu, kā arī ar imūndeficītu saistītajām slimībām. Somijas zinātnieku pētījumi, aptverot 12 000 iedzīvotāju, atklāja tiešu sakarību starp zemu E vitamīna un selēna koncentrāciju asinīs un paaugstinātu saslimstību ar onkoloģiskajām slimībām. Ja trūkst tikai E vitamīna vai tikai selēna, saslimstība ir daudzkārt zemāka nekā ja pietrūkt abu. E vitamīns E vitamīnu mēdz dēvēt arī par reproduktīvo vitamīnu, jo viena no E vitamīna galvenajām funkcijām ir hormonu veidošanās regulēšana. Bez tam E vitamīns nodrošina imunitāti un uzlabo antioksidatīvo aizsardzību. Pētījumi Latvijā pierāda, ka visbiežāk tā pietrūkst sievietēm reproduktīvajā vecumā (20% gadījumu). Par E vitamīna trūkumu sievietēm var liecināt problēmas ar menstruācijām. E ir taukos šķīstošais vitamīns, tāpēc tas visvairāk sastopams nepiesātinātajās taukskābēs - augu un zivju eļļā. Antioksidanti Antioksidantiem - minerāliem un vitamīniem - piemīt īpašība, ka tie viens otru papildina, tāpēc tie lietojami komplektā. Antioksidantu lietošana īpaši ieteicama smēķētājiem un cilvēkiem, kas pastiprināti pakļauti radioaktīvam starojumam. Visos antioksidantu kompleksos ietilpst gan selēns, gan E vitamīns. Tāpat arī vitamīnu kompleksos ietilpst liela daļa antioksidantu. Multivitamīni ir vienkāršākais veids, kā nekļūdīties un nepārdozēt ar to lietošanu. Gadījumā, ja lieto multivitamīnus, ir vērts papildus vēl lietot selēnu, jo vitamīnu preparāti nav ražoti speciāli Latvijai. Ārsti iesaka būt uzmanīgiem ar Latvijā ražotajiem selēna preparātiem (izņemot Grindex ražotos), kas kā brīnumlīdzekļi tiek reklamēti dažādos apšaubāmos izdevumos, maksā 7-8 latus, bet nav sertificēti. Materiāls tapis sadarbībā ar RSU Bioķīmijas laboratoriju, zinātnisko asistentu Andreju Šķesteru un ģimenes ārsti Ilzi Aizsilnieci. E vitamīns Pārtikas produktos (mg/100g ) Saulespuķu eļļa 62,5 Kukurūzas eļļa 33,7 Lazdu rieksti 26,3 Olīveļļa 12,8 Zemesrieksti 10,9 Pētersīļu lapas 3,7 Lineļļa 5,8 Paprika 2,5 Auzu pārslas 1,5

Pievieno komentāru

Arhīvs

Vēl aktuāli

+
Lasi vēlāk
0