Neredzamā kultūra 137

  • 0
  • Pievienot

Kad kārtējo reiz nākas klausīties, kā skaļi tiek pieprasītas atskaites par kultūras "sabiedrisko labumu" – ko mūsu rakstnieki var "piedāvāt sabiedrībai", kāda būs "atdeve" no papildu finansējuma kultūrai, kā māksla varētu labāk atbilst "sabiedrības vajadzībām", es domāju – kā, nu kā aprēķināt, kādās mērvienībās izmērīt kultūras "sabiedrisko labumu", kā pierādīt tās "atdevi un lietderību"?

Ja ar zeķbikšu vai zābaku ražošanas – tirgošanas atdevi var tikt galā diezgan elementāri, tad kā izkalkulēt, piemēram, grāmatas "lietderības koeficientu" un "atdevi"? Pēc tirāžas un pārdoto eksemplāru skaita? Nu nez’ – vismaz manā radu un draugu lokā mēs mēdzam mainīties ar grāmatām, jo saprotamu iemeslu dēļ visu, ko gribas izlasīt, nopirkt nevar, un tā nu sanāk, ka vienu likumīgi iegādātu grāmatu dabū izlasīt savi ašpadsmit /pārdošanas statistikā/"neredzamie" lasītāji. Un arī tas vēl nav viss galvasmežģis – ja zeķbikšu atdeve nepielūdzami izbeidzas pēc pāris nedēļām un zābaku pāra – pēc pāris sezonām, tad grāmatas tiek lasītas gadu desmitiem, mantotas no paaudzes paaudzē, pārpirktas, atdotas, aizlienētas uz neatdošanu… Grāmatas tiek aizmirstas plauktu dziļumā, bēniņos, šķūnīšos, lai kādu dienu negaidīti uzrastos un tiktu atkal lasītas – vai zināt brīnišķīgo stāstu, kā  jaunēklis no muzikālās apvienības Nielsliens Lielsliens pie krāsns iekuriem nolikto, krustmātei "nevajadzīgo un nelasāmo" grāmatu kaudzītē  nejauši uzgāja 90. gadā izdoto latviešu dzejas izlasi Man atņēma visu, izlasīja un tapa pilnīgi pārsteidzoša dziesma ar Guntara Godiņa dzeju Meitenes, audzējiet krūtis!? ( meklēt iekš Vimeo).

Kā izmērīt Godiņa dzejoļa "sabiedrisko labumu" – krustmātei un krustdēlam tik atšķirīgo? Kā aprēķināt, kādās mērvienībās izmērīt atdevi no tā "neredzamā" intelekta rādiusu,  ko ap sevi rada cilvēks, kurš lasa, kurš iet uz izstādēm, klausās mūziku, kurš izveidojis izpratni par vērtībām un kvalitāti, kurš restaurē savu veco koka māju, nevis nolaiž uz to grunti, nojauc, izzāģē simtgadīgus kokus un aši uzbliež kaut ko stiklā un betonā, tādu ļoti lielu un bezgaumīgu. Ā, un vēl izfunktierē, kā nesamaksāt valstij nodokļus, bet ceļu pie mājas izbūvēt par Eiropas fondu naudu.

Atceros, reiz intervēju literatūras skolotāju no Jelgavas rajona, kura teica: "Man reizi nedēļā vajag pabūt koncertā, muzejā, izrādē… Kaut vai ieiet grāmatnīcā, pašķirstīt jaunās grāmatas, kaut paturēt rokā, pasmaržot papīru, papētīt dizainu." Lūk, viņai to vajag, un es viņai to novēlu. Un es gribu, lai manus bērnus skolā māca šī skolotāja, nevis tā, kura uzskata ka latviešu literatūra beigusies ar Blaumani un Brigaderi, filmā Kolka Cool vispār nav nekādas domas, bet viss, ko viņa nesaprot, nav vajadzīgs un tiesīgs eksistēt. Jo es zinu, ka "neredzamā kultūra" caur viņām abām izplatīsies kā smalks zirnekļa tīkls un sasniegs viņu skolniekus, caur skolniekiem – viņu brāļus un māsas, viņu vecākus, tālāk viņu  kaimiņus, darbabiedrus, un mobingot un bosingot, un apčakarēt kāro priekšnieku arī, beigu beigās arī to.

Latviešu rakstniece Regīna Ezera Zemdegās saka: "Kā rasa dara redzamu citādi nesaskatāmo, gandrīz caurspīdīgo, brīnumsmalko tīmekļa zīmējumu, tā šis sudrabainais starojums izgaismoja cilvēkus man visapkārt." Tieši tāpat ir ar kultūru. Ar neredzamo, ciparu mērvienībās neizmērāmo kultūru, kas tik skaidri saskatāmi izgaismo mūs visus, brāļi un māsas.

Pievieno komentāru

anon

kārtējais "mēs esam lūzeri, tāpēc maksājiet par to, ka vienkārši esam" rakstiņš. apnicīgi un beztalantīgi

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 10:52

Vērtējumi +16 -37

Džemma

citējiet, kurā vietā Želve prasa, lai literatūrai vai kultūrai kāds maksātu.

manuprāt viņa itin skaidri pasaka, ka kultūras "atdeve" nav izmērāma tādās mērvienībās, kuras grib uzspiest komerciālā un birokrātiskā iekārta.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:14

Vērtējumi +29 -12

Džemmai

Nu tad nāciet ar savām mērvienībām...kur jūs esat?

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:19

Vērtējumi +15 -8

Džemma

rakstnieki jau sen nāk ar savām mērvienībām. Neredzat?

grāmatas vērtība ir tā, ka tā kko parāda, liek domāt, brīnīties, iemīlēt, pieredzēt (lai pašam savu dzīvi nevadzētu gadiem tērēt, reāli visu pašam piedzīvojot uz savas ādas) - tās ir tās mērvienības. literatūras metri nav ne desas, ne lati.

grāmatas ir jālasa, jo tās ir ideāls veids, kā attīstīt atmiņu un daudzpusīgu personību. un tad savas dzīves beigās jūs esat izdzīvojis ļoti daudzas dzīves un tas ir milzīga privilēģija pār tiem , kas nelasa.

pēdējā rindkopa ir citāts bez pēdiņām. nu tad kultūru varbūt var mērīt izdzīvotajās dzīvēs...

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:30

Vērtējumi +22 -9

Vegāns

Vai jums neliekas ka jūs tomēr fleitējat un kariniet makaronus mums visiem uz ausīm. Visumā jums ir taisnība, tāpat kā patiesība būs vidējās temperatūras rādījumos slimnīcās. Es jūs aicinu izteikties konkrētāk, tā lai par jūsu patiesību var objektīvi pārliecināties plašāka sabiedrība, savādāk rodas aizdomas ka jūsu esat sajaukusi kultūru ar reliģijas mācību.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:21

Vērtējumi +11 -6

džemmai

(lai pašam savu dzīvi nevadzētu gadiem tērēt, reāli visu pašam piedzīvojot uz savas ādas) - iznāk, ka laba literatūra ir tad, ja mēs varam dzīvot citu dzīves ? !
Kaut kā stipri šizofrēniski.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:47

Vērtējumi +12 -4

inde

Tāpēc nevajag nekādus kritērijus. Naudu "kultūras darbiniekiem" ir jāpiešķir bez domāšanas un pēc iespējas vairāk. Un pašus "kultūras darbiniekus" arī vētīt nedrīkst, jo tad tiks piesārņots dzidrai kultūras avots, kas ir visa sākums.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 10:52

Vērtējumi +14 -8

:)

Vai tāda inde tāpēc, ka īstenībā ir kpmpleksi, jo saprotat, cik īstenībā esat neizglītots?

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:53

Vērtējumi +5 -9

Abloms

Kultūra, protams, ir svētā govs. Kurš to aiztiks, tas būs nelietis, idiots, lūzeris, reņģēdājs, nabags jeb vēl ļaunāk ķeceris. Padomājiet zinātnieki uz Marsu misiju izplānoja, kas tagad iedvesmos jauniešus pievērsties fizikai. Kā lai kultūrai tas neskaustu? Tagad naudu vairāk dos zinātniekiem, nevis nopīpējušamies kultūras izvirtuļiem.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 10:57

Vērtējumi +14 -14

?

vai kosmonautika un fizika gadījumā arī nav kultūras sastāvdaļa? un kas ir kultūras izvirtuļi? kultūra nav tikai uzzīmētas bildītes, filmas un mūzika. kultūru veido arī tas, kādas muļķības jūs visi šeit komentāru sadaļā rakstāt, kā ģērbjaties un ko ēdat. tad sanāk, ka visi mirstīgie ir "nopīpējušamies kultūras izvirtuļi"? urā.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:09

Vērtējumi +13 -1

Vārds

kosmonautika un fizika līdz šim bija zinātnes sastāvdaļa.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:29

Vērtējumi +4 -2

?

atļaušos piebilst, ka šīs jomas diezgan caurvij viena otru.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:42

Vērtējumi +5 -0

Vārds

par daudz jūs atļaujaties, es jums teikšu

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:57

Vērtējumi +4 -1

Leganto

ZInātne, reliģija un māksla tradicionāli tiek uzskatītas par garīgās kultūras formām. Kā kultūras veidi, līdzās garīgajai kultūrai, tiek minēti arī materiālā kultūras un sociālā kultūra (citviet to apvieno ar garīgo kultūru). Faktiski šeit kultūra tiek lietota ļoti šaurā izpratnē, to pielīdzinot mākslai.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 13:34

Vērtējumi +11 -0

Skaisle Jātaļniece

Vai vai vai , želve, želve - un to stāstiet jūs ? Man jūsu stāstu grāmatu iedeva lasīt ar vārdiem - atpakaļ nedod, man tādu grāmatu mājās nevajag. Piesolīju kolēģēm darbā. To paņēma lasīšanai tikai viena dāma. Un pēc tam man "kasījās" virsū - kas tie par stāstiem - tukšas pļāpas. Atdevu tālāk lasīšanai vienai radu tantei ar tiem pašiem vārdiem - atpakaļ man nedod.
Lūk, viena ļoti nopietna labas literatūras mēraukla ir tās pieprasījums. Vai to lasa cilvēki vai nē. Jūs - draugu pulciņš variet savstarpēji apdāvināties ar balvām un lamāt savus lasītājus - kaut stīvi palikdami. Bet tas neceļ jūsu darbu kvalitāti.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:01

Vērtējumi +19 -14

Kristīne Želve

Labrīt, Skaisle!
Nē, man galīgi nav iemesla lamāt savus lasītājus, tieši pretājas sajūtas. Jūs gan - kā anonīmi jāpalamā latvju rakstnieki, uzreiz klāt :)
Vai par "Zaļo vārnu" ar kaut ko atkal teiksiet? Rau, tikko tā pārliecinoši uzvarēja "1kg kultūras" lasītāju balsojumā ar vairāk nekā 1000 balsīm - laikam jau tak tiem balsotājiem patika!
Kā saprotu, manu grāmatu vispirms tomēr izlasījāt un tad gānījāties? Varējāt tak nelasīt, ja nepatīk - rau, ibookā cilvēki grib iegādāties, jo tirāža izpirkta - pārdosiet ātri vien, nopirksiet vietā ko Jums patīkamu un būs labi!

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:16

Vērtējumi +25 -15

Skaisle Jātaļniece

želve, labrīt.
Cik cilvēku , tik uztveres. Vai ar to tik grūti samierināties ? Priecājieties, ka jums ir savu pielūdzēju lociņš , pie tam tāds, kas dod balvas. Kā saka -sirsnīga savstarpēja apdāvināšanās. Un pieņemiet zināšanai, ka ir arī tādi lasītāji, kas neizprot - kā tādas muļķības var saukt par kvalitatīvu literatūru.
Jūs to sauciet par gānīšanos, es tikai par sava viedokļa paušanu. Skaļu un kategorisku - jā - kāpēc ne tā. Kur teikts, ka man klusi bāli jāuzraksta - man nepatīk.
Es minēju argumentus. Tāpēc es to neuzskatu par gānīšanos.
Zaļajai vārnai es jau tādu reklāmu esmu sataisīju, ka viņa to nemūžam man samaksāt nespēs. Tā lasītājus par krančiem apsaukājošā raksntiec e ulberga.
Par anonimitāti. Te nu jūs rakstnieki esiet paši pie vainas, jo tik zemiski un prasti kā jūs savus lasītājus nolamājiet - tāds talants ne katram dots. Tāpēc pārmest anonimitāti - man - ir maigi sakot, nekorekti.
Bet - tas ir tikai mans viedoklis , viss , ko es rakstu. Zinu , kas domā, uzskata līdzīgi. Bet tā nav visa Latvija.
Tā kā - variet jau mākoņus stumdami klaigāt tālāk par savu izredzētību un talantu .... es taču ne jums ceļā stāvu, ne goda tiesu rīkoju.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:42

Vērtējumi +18 -22

Fakts

Kā saprotu, manu grāmatu vispirms tomēr izlasījāt un tad gānījāties? Varējāt tak nelasīt, ja nepatīk - rau, ibookā cilvēki grib iegādāties, jo tirāža izpirkta - pārdosiet ātri vien, nopirksiet vietā ko Jums patīkamu un būs labi!
Želve, bieži vien ir kauns lasīt Jūs rakstīto

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:49

Vērtējumi +13 -10

Taisni prieks -

Dagnija Tūtere ir pamodusies un pilnā kaujas gatavībā. Vai tad vēsturnieki nedod cits citam balvas? ,,To paņēma lasīšanai tikai viena dāma.,, ,jo pārējās mūk un vairās no Skaisles kritizētāja reālisma intelektuālajām skavām. Fiksi laižās,lai atkal nepiesienās ar savām pārgudrībām.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:14

Vērtējumi +5 -9

Taisni priekam

Tu te tāds kā aprējējs , pats bez viedokļa , bet uz apriešanu nasks.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:49

Vērtējumi +8 -3

taisni priekam 12:49

Apskaidrošana nav apriešana.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 13:47

Vērtējumi +2 -5

Ilze L.

Kristīne Želve vēl dzīvo Padomijā, kur nebija jādomā saimnieciski. Ja cilvēks nedomās saimnieciski, tad viņš ātri vien atapsies miskastē. Tāpēc katrs latiņs, kas tiek izdots, ir jāapgriež pirkstos vairākas reizes, lai pareizi izspriestu, kādam mērķim to tērēt. Un ja kultūra šodien vairs nespēj piedāvāt to ko apsola, tad šo latiņu ir jāinvestē kādā citā produktā, jeb vismaz pētniecībā, kas nākamām paaudzēm atvērtu iespējas, ko šobrīd kultūra jau ir izsmēlusi. Savādāk mēs grūžam visu naudu galīgi neefektīvā nozarē, kuras pienesums pret atdevi ir nenormāli zems un nerentabls. Ir jābūt kādiem atskaites punktiem, kas nosaka cik, kam un kur tā nauda tiek iedota. Kultūras nozare un tās apkalpotāji nav nekāds neaizskaramais galms, kuru Latvijas trūcīgajiem iedzīvotājiem par savu sūri sapelnīto nodokļu naudu būtu nekritiski jāuztur. Daudzos gadījumos virkne mākslinieku nemaz nav tik talantīgi, kā viņi un viņu tuvāk stāvošie vēlas to sabiedrībai pasniegt.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:08

Vērtējumi +14 -16

skals

nu kuras peļu alas jūs būtu izlīdusi, senču valodas avotos spļāvēja, kapeiku grozītāja gredzenotajos pirkstos? ja man būtu jāaug tādā ģimenē kā jūsu, es - pakārtos

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:15

Vērtējumi +9 -10

:):):)

"...mēs grūžam visu naudu galīgi neefektīvā nozarē...""
Šī nu ir kultūras trūkuma klaja demonstrācija - runāt par to, par ko nav nkādas jēgas:):):
Visu naudu - tas ir cik?

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:57

Vērtējumi +9 -2

Žoržš

Ko nu kurš sauc par kultūru un tās trūkumu, tas ir viens ļoti interesants jautājums????

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:01

Vērtējumi +9 -0

Vienkārši izglītots cilvēks

Mazliet papildinot, - Kristīnes raksts ir atbilstošs rakstnieces stilistikai - ārēji uzrunājošs un it kā par lietu, un tajā pat laikā... autore nerunā par divām šodien aktuālām lietām (kas TIEŠĀM ir vienīgie kritēriji) - TALANTU (pārlaicīgu iezīmi,kas sevī var ietvert gan lielas izpirkto darbu darbu tirāžas, gan valdošās kritikas nogānījumus, gan melīgus apvainojumus, izdomājumus, un daudz ko citu) un REĀLO SOCIĀLI EKONOMISKO STRUKTŪRU valstī (Latvijā laikam skaitās, ka dzīvojam kaut kādā kapitālismā un turklāt vēl esam liberālās ekonomikas apoloģēti...). Tad nu korektāk būtu, ka arī rakstnieki mazliet piepūlētu savas smadzenes un saprastu, kas viņiem piemīt, lai cīnītos publiski un publiski izvirzītu pretenzijas: talants, zināšanas mārketingā vai abi divi. Varbūt tomēr neviens?
p.s. Tas pats attiecas arī uz zinātniekiem, komponistiem u.c. radošiem cilvēkiem:))

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 13:55

Vērtējumi +17 -2

lustīgais nerris uz tirgus plača

vienkārši izglītotajam cilvēkam: zinātniekus tomēr jāliek citā plauktā, jo no viņu radošās darbības var iznākt arī kaut kas REĀLI SOCIĀLI EKONOMISKS.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 21:37

Vērtējumi +2 -1

Džemma

Ja nelasās grāmatas, tad var palasīt šo: Grāmatas nelasa tikai lohi un lūzeri!
Jānis Kalniņš. 2010. gada 14. septembris, skat. http://www.diena.lv/blogi/gramatas-nelasa-tikai-lohi-un-luzeri-750196

Līdz šim nav radusies pārliecība, ka indīgie komentētāji pa īstam ir arī lasītāji.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:10

Vērtējumi +8 -6

indiānis x

1. Želves grāmatas tirāža - sen izpirkta; 2. Skaisle, lasi to, kas tev patīk, nevērtē to, kas tev nepatīk un tu nesaproti, 3. skaisle, tu esi kā uzācīga sūdu muša, ko mēnešiem nevar izdzīt no istabas, un tu turpini uzmākties, žu''zināt ar savām triviālajām mietpilsones domām, lipināties pie tiem, kas IR un ir kaut ko izdarījuši. 3. Želve! Lielisks gabals - pārāk smalks plebeju pasaulītei. bet tā ir bijis visos laikos - šis kuharku un lumpeņu pūlis, kas zooloģiski ienīsts visu, kas pāri viņu saprašanai...

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:11

Vērtējumi +25 -16

Ore

tikai tad nediedelējiet no tā kuharku un lumpeņu pūļa naudu, bet paprasiet to no mecenātiem, kas ir profesionāli kultūras pazinēji.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:15

Vērtējumi +17 -5

ok

"zooloģiski ienīst" plebeju, ti. savas ēnas projekciju, ir tipiski latvju kultūras cilvēkam vulgaris.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:28

Vērtējumi +13 -1

>> Ore

Precīzi! Tā lumpeņu pārdevēja vai sētnieks, tas krāvējs vai friziere ir tie, kas ar saviem nodokļiem nodrošina valsts pastāvēšanu. Arī naudiņu kultūras darbiniekiem. Tāpēc nav ne vismazākā pamata to piešķirt par "skaistām acīm" vai "pēc pirmā pieprasījuma". Īpaši jaunu mūsu pašreizējā situācijā. Neesam taču Apvienotie Arābu Emirāti.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 23:50

Vērtējumi +2 -2

es ari

Vissvarīgākais dzīvē ir iedvesma. Un tāpēc sabiedrība uztur kultūru, jo tā sniedz iedvesmu dzīvot un darīt arī prakstiskas lietas. Bet kāpēc lai uzturētu cinkstošu, pašpietiekamu dīvainīšu pulku, kas aizņemti tikai paši ar sevi un finansējuma pieprasīšanu un kam pie vienas vietas, ka vajag iedvesmot?! Skatieties uz sevi, Želves kundze, un ieraudzīsiet problēmu.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:13

Vērtējumi +9 -6

.

iedvesmu nedod tikai kultūra bet arī zinātne un pētniecība

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:16

Vērtējumi +13 -1

Arturs

Es kultūras darbinieku vietā sāktu manāmi uztraukties, ja tāda "kultūras darbiniece" kā Kristīne Želve sāk kļūt par tik populāru kultūras cilvēku runassievu!

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:13

Vērtējumi +14 -7

Ūja!

Ir tak' vēl labākas (noriņa, liānīte, piemēram).

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 23:52

Vērtējumi +0 -1

Arturs

Es kultūras darbinieku vietā sāktu manāmi uztraukties, ja tāda "kultūras darbiniece" kā Kristīne Želve sāk kļūt par tik populāru kultūras cilvēku runassievu!

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:13

Vērtējumi +8 -4

komentētājiem

arturs, ilze, skaisle un co - smirdīgu plebeju bars!

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:16

Vērtējumi +7 -11

J.Vādons

Paldies Kristīnei par saturīgo rakstu!

Pievienojos "es arī" teiktajam par iedvesmas nozīmi. Bet visu pārējo pat nav vērts kārtējo reizi komentēt.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:21

Vērtējumi +14 -14

Vārds

J. Vādons - kārtējais Kristīnes drauģelis stutē budžetiņu "savējo" tusiņam

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:27

Vērtējumi +14 -14

Kristīnei Ž.

Nav godīgi ka sabiedrības vairākumam ir jāuztur tās mazākums, kas nesniedz vairākumam nekādu labumu. Ja reiz sabiedrība ir jāuztur augstā māksla un kultūra, tad tai ir viennozīmīgi jākalpo visas sabiedrības attīstībai, nevis šaurai draugu grupiņai, kas ņirgājās par visiem, kas nav savējie, skatoties uz vienkāršo tautu kā uz smirdīgiem tārpiem.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:25

Vērtējumi +19 -11

__

izklausās, ka vesels bars cilvēku starp komentētājiem ilgojas pēc kaut kādas izklaidējošas padomju savienības versijas

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:35

Vērtējumi +10 -9

Inga

Un kas tad ir tas, kas sniedz sabiedrībai vislielāko labumu - makdonalds, amerikāņu pīrāgs un krēsla?

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:04

Vērtējumi +15 -7

Janka

ne tikai makdonalds, amerikāņu pīrāgs un krēsla, nu ir arī vēl virkne starpdisciplināro novirzinu, ko ietver kultūras jēdziens. Varbūt tomēr netrivializēsimies un neaprobežosimies ar klišejiskām birkām?

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:32

Vērtējumi +8 -4

atgādinu

lūdzu, nereaģējam uz muļķīgiem komentāriem. jo šo viedokļu izteicējus tāpat neviens pārliecinās. Želves raksts ir tiem, kas spēj uztvert, par ko tas ir un kam kultūra nav tikai liekēžu bars.

viss, kas mūsu kultūrā ir, visos laikos ir radies ar lielu pretspēku, noliegumu, noniecināšanu un ļoti bieži - pilnīgi bez samaksas. bet tas nenozīmē, ka tam tā jāturpinās.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:30

Vērtējumi +21 -10

un vēlreiz atgādinu

lūdzu, aicinu pārtraukt diskutēt par kultūru. Diskusijas par kultūru ir noziegums pret nāciju. Par kultūru un tās kvalitāti Latvijā šodien vairs nedrīkst diskutēt, tas būs letāli Latvijas iedzīvotājiem.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:34

Vērtējumi +13 -8

Kultūra nav svētā govs

Pilnīgas muļķības! Jā, kultūru nevar izmērīt naudā, bet gan kā šis mākslas darbs iedarbojas uz mūsu emocijām. Vai tas liek domāt, vai vienkārši "pārceļ ielu uz skatuves un filmā". Kāds slavens režisors par šādu mākslu ir pateicis īsi un precīzi: Nu un tad? Kāds bija šī darba mērķis? Rakstnieces savas dienasgrāmatas var rakstīt mājās, bet kultūras cilvēkam ir jāzina savu misiju. Ja viņš to nesaprot, tad viņa dižie vervelējumi nav tā vērts.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:32

Vērtējumi +13 -4

Želvei

Kristīn, nav vērts atbildēt Skaislei - ir taču skaidrs, ka Tu veido viņas dzīves un komunikācijas saturu - to pašu, ko viņa nespēj atrast pati sevī, tādēļ līdzīgi kā skribents, sajūtas "kā personība', kad pozicionējas pret tiem, kas kaut ko dzīvē ir paveikuši. atbildēt viņai ir tāpat kā liet ūdeni caurā spainī - rīt atkal viss sāksies no nulles. Neterē enerģiju, labāk raksti - dari to, kas Tev patiešām tik labi padodas! Ceru, ka tavi stāsti kādreiz iznāks ārvalstīs un nešaubos, ka tiem būs daudz lasītāju

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 11:59

Vērtējumi +16 -14

Mūsdienās

Latvijā rakstnieki un arī citi kultūras un gara vērtību kopēji un veidotāji ir arī sabiedrības garīgo vērtību un garīgā stāvokļa aprūpētāji,ārsti,sargi un aizstāvji. Nesenā pagātnē ļeģajeva sektas izdarības un grāmatu,t.sk.Latvju Dainu ,dedzināšana pie Kongresu nama, pierādīja,ka nav mums kultūras līderu,kuri uzdrošinātos skaidri konstatēt,formulēt un aktīvi apkarot šo sektu,tās kultivētās nelietības arī vēlāk. Un tādu piemēru ir vēl cik uziet. Neiedomājami,ka 21.gs. Latvijā var publiski piesmiet latviešu kultūras un gara vērtības,bet rakstnieki un kultūras darbinieki nogaidoši samiernieciski noskatās.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:01

Vērtējumi +7 -5

Dace M.

Vai tu pats/pati tiešām tam tici, ko sarakstīji. Nekritiska un akla kultūras glorifikācija var novest nāciju turpat kur seno gieķiju - vēstures mēslainē. Ir jādomā par visu Latvijas tautsaimniecības nozaru harmonisku savstarpējo mijiedarbību kopumā, kur kultūras ir sava noteikta loma, jēga un vispārējs labums cilvēcīguma un demokrātijas attīstībā. Ne visi kulturas izpausmes ir apsveicamas, par to ir jadiskutē

Vai jūsuprāt atrakušo rakstnieču - Rukšānes, Neiburgas, Langas neapvaldītā histērija pazemojot kultūras ministri bija vērtīgs un cieņpilns kultūras cilvēku izpausmes paraugs? Man gan tā nelikās. Vai mums tāda pieminētā kultūras izpausme ir vajadzīga?

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:09

Vērtējumi +13 -13

>>>>> Dace M.

Rūpīgāk izlasi un apdomā, kritiski redzīgā glorifikācija!

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:17

Vērtējumi +4 -1

Dace M.

Senā Grieķija esot "vēstures mēslainē"? Tiešām? Un visi tie skolnieki, studenti un pētnieki, kuri vēl līdz šai dienai cītīgi apgūst un pēta seno grieķu mākslu, vēsturi, matemātiku, literatūru un filosofiju, jūsuprāt, ir miskastnieki, kuri rakājas pa vēstures atkritumiem? Starp citu, arī tie pētnieki, kuri pēta jaunākus laikus, itin bieži atgriežas pie Senās Grieķijas, jo ļoti daudz kam mūsu kultūrā saknes meklējamas tieši tur. Pat mūsu valodā ir tik daudz grieķiskas izcelsmes vārdu (tepat Jūsu komentārā - harmonija, demokrātija). Katrā ziņā arī tad, ja Senās Grieķijas kultūra tagad tiešām tir vēsture, tomēr tā ir bijusi tik liela, nozīmīga un ietekmīga, ka daudzējādā ziņā dzīvo vēl līdz šai dienai un turpina ietekmēt mūs visus, nevis trūd kaut kādā mēslainē.
Par Jūsu komentāra otro rindkopu gan neko neteikšu, jo par to es atkal tik labi nezinu - iespējams, tie pazemojumi bija savstarpēji. Ministre jau arī izcēlās ar burvju nūjiņu utt.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:48

Vērtējumi +7 -0

Atvainojiet

Iepriekšējais komentārs ir "Dacei ."

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:49

Vērtējumi +0 -0

Dace M.

Es gan biju domājusi to - ka seno Grieķiju iekaroja barbari, jo visi domāja par kultūru un nemaz neredzēja ka patiesībā bija jādomā arī par aizsardzību, politiku, sabiedrotajiem, ekonomiku u.c. nozarēm, lai nekristu par upuri iekarotājiem.

Nu vai tad ir aizliegts lietot vārdu savienojumu "burvju nūjiņa", vai tad demokrātijā nedrīkstēs brīvi runāt. Protams, bija neveikls izteiciens, bet vai tad mazums kā cilvēki neizsakās un nepārsakās. Mēs taču esam pieauguši sabiedrība, nevis 6A klases meitenes. Kādu kultūru šādā gadījumā šīs rakstnieces sabiedrībai nodemonstrēja un tādu uzvedību tautai vajadzēs par nodokļiem uzturēt un veicināt?

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 13:09

Vērtējumi +6 -0

> Dace M. 12:09

Pirmā rindkopa,šķiet,plaģiēta no huņņu -barbaru ,, ētikas,, kodeksa. Otrā rindkopa - pareizrakstības un stila šedevrs.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 13:44

Vērtējumi +2 -2

Dacei M.

Barbari iekaroja? Un iekaroja tāpēc, ka Grieķija interesējās tikai par kultūru, nevis ekonomiku, stratēģiju utt.? Ļoti savdabīga un līdz šim nedzirdēta versija.
1) vai iekarotas Jūsuprāt teritorijas ir vēstures mēslaine? Es palieku pie Jūsu pirmā un absolūti nepārprotamā apzīmējuma, proti, vēstures mēslaine, jo tieši tas izsauca iebildumus.
2) Grieķijas nebija - bija dažādas grieķu valstis, valstiņas, polisas, kuras savā starpā karoja. Piemēram, Sparta bija izteikti militārs veidojums, Atikā bija cita specifika. Maķedonijas (tolaik tā bija caurcaurēm grieķiski hellēniska valstiņa valodas, kultūras, reliģijas ziņā) Aleksandrs bija drīzāk grieķis, nevis barbars, tāpēc šajā gadījumā, kad viņš pakļāva pārējās grieķu valstis, nevar būt runa par to, ka tās būtu iekarojuši barbari.
3) Kad visu Grieķijas teritoriju tiešām iekaroja svešinieki, tie bija romieši, nevis barbari. Un tas notika drīzāk jau grieķu valstiņu savstarpējo ķildu dēļ un tādēļ, ka Roma tajā laikā no savas puses bija sasniegusi tādu varenību, kā nekad līdz tam iepriekš, nevis tāpēc, ka grieķi pārmēru raizējās par kultūru, nedomājot ne par ko laicīgu. Starp citu, par hellēnisma periodu runā jau kā par grieķu kultūras norieta periodu, tur bija tiešām citas problēmas, nevis pārmērīga aizraušanās ar kultūru.
Un jautājums paliek tas pats - senā grieķu kultūra ārkārtīgi ietekmēja Romu, tā un vispār grieķu valoda kā vienīgā no pakļauto zemju valodām baudīja ārkārtīgi priviliģētu statusu Romas impērijā. Kāpēc?
P.S. Es negribu diskutēt par kultūras ministres un rakstnieču vārdu apmaiņu, jo pārāk maz par to zinu. "Burvju nūjiņa" bija tikai eifēmisms, ar kura palīdzību ministre it kā esot stādījusi priekšā sapulcinātajiem rakstniekiem to daudz apspriesto neirolingvistiskās programmēšanas speciālistu, kurš esot labs cilvēks un arī, starp citu, rakstot grāmatu, tātad rakstnieks. Nezinu, vai tā bija. bet, ja tā bija, arī tā ir ņirgāšanās, tikai šoreiz no ministres puses. Bet es nekādā gadījumā neattaisnoju tāpēc arī otras puses uzbrukumus. Tas tiešām nav līmenis, kādā būtu jādiskutē kulturāliem cilvēkiem - pat taisnīgās dusmās.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 13:45

Vērtējumi +6 -0

Dace M.

Jūs jau skaisti rakstāt un demonstrējat savas vēstures zināšanas. Detaļas ir laba lieta, tikai ja tās ir pārāk daudz, tad aiz kokiem mežu neredz.
Un kur Grieķija ir šodien?, šī kultūras un iedvesmas dzimtene. Kauns skatīties kā viņi uzvedas. Tas ir secinājums, pie kā var novest pārmērīga aizaušanās ar kultūras baudīšanu un radīšanu.
Paldies par viedokli, bet Grende šo netīro teijāteri gan neuzsāka, to uzsāka mūsu diženās vārda un uzvedības kultūras Spīdolas - nožēlojamās latviešu nekaunīgās rakstnieces:)

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 14:18

Vērtējumi +5 -9

Dacei M.

Ne gluži. Es uzreiz norādīju, ka man interesē tikai šis koks - Senā Grieķija vēstures mēslainē, un ne ar vārdu negrasījos iesaistīties tajā diskusijā, kurai Jūs kā pamatojumu izvēlējāties šo visai neveiksmīgo salīdzinājumu. Nevis mežs. Un man nav jādiskutē par kopumu, ja mani piesaista tikai viena detaļa. Un Jūsu izvēlētā piemēra neveiksmīgumu var redzēt no tā, kā Jūs no vēstures mēslaines strauji pārlēcāt uz barbaru iekarojumiem (neeksistējošiem, starp citu, jo, ja Rietumromu tiešām iekaroja barbari, tad grieķiskā Austrumroma Bizantijas veidolā turpināja pastāvēt līdz pat 15.gs., kad to iekaroja turki-osmaņi), tālāk jau - uz mūsdienu Grieķiju. Atļaušos atgādināt, ka Jūs sākāt ar Seno Grieķiju un pēkšņi pārlēcāt uz mūsdienu Grieķiju. Seno un mūsdienu Grieķiju šķir gadu tūkstoši, tāpēc diez vai drīskt ar tik vieglu roku likt vienādības zīmi starp abām. Līdzīgi kā starp baltu un līvu cilšu apdzīvoto tagadējās Latvijas teritoriju pirms krusta kariem un mūsdienu Latvijas Republiku. Vai tiešām Jūs vēlaties apgalvot, ka mūsdienu Grieķija ar savu ekonomisko krīzi vēl arvien maksā par savu pirms daudziem gadu tūkstošiem dzīvojušo senču grēku pārmērīgi nodoties tikai kultūrai? Jo par to, ka mūsdienu Grieķijā būtu bijis kāds īpašs kultūras uzplaukums nesenā pagātnē, par kuru viņi tagad maksā ar sagrautu ekonomiku, vismaz man neko nav nācies dzirdēt.
Es saprotu, ka Jūs ļoti vēlaties pierādīt, ka kultūrai jābūt pēc ekonomikas, lauksaimniecības utt., jo pretējā gadījumā valsts ir nolemta bojājejai - visi to iekaro un tā nonāk totālā nabadzībā. Tad jau sanāk, ka pēc šīs loģikas pārtikušo ulmaņlaiku Latvijas Republiku 1940. gadā nekādi nevarēja pievienot Padomju Savienībai, jo tas bija laiks, kad LR caurcaurēm atbilda Jūsu piedāvātajam modelim.
Savukārt manas vēstures zināšanas man ir likušas manīt gluži pretēju likumsakarību - valsts zeļ un plaukst tik ilgi, kamēr viss ir līdzsvarā. Līdz ko nodošanās mākslām un zinātnēm (tātad kultūrai šaurākā nozīmē) ņem virsroku pār tautsaimniecību un tirdzniecību (kutlūru plašākā nozīmē) - valsts ir apdraudēta, bet tieši tas pats notiek arī pretējā gadījumā. Turklāt Senās Grieķijas piemērs ir tiešām nesekmīgs, jo tā vismaz klasiskajā periodā demonstrēja lielisku prasmi šo līdzsvaru noturēt.
Bet es to visu nesaku ar nolūku aizstāvēt konkrētus rakstniekus, kuri kašķējās (jas) ar kultūras ministri, jo tur tad arī sanāks runa par dažiem kokiem, aizmirstot mežu. Ir ļoti daudzi, iespējams, daudz spilgtāki mākslu pārstāvji, kuri nav iesaistīti nekādos kašķos ar ministriem, nekad nav balsi pacēluši par finansiāliem jautājumiem, lai gan cieš no naudas trūkuma tāpat, kā visi citi mūsdienu Latvijā. Turklāt kultūra ir un paliek neatņemama ekonomikas sastāvdaļa. Tikai pasakiet, vai tiešām būtu jēga padarīt Elīnu Garanču un Maiju Kovaļevsku par grāmatvedēm, Alvi Hermani - par traktoristu, Pēteri Vasku - par uzņēmēju ar domu, kas tas izglābs LR no kraha, kādā to neglābajami ved pārmērīga aizraušanās ar kultūru vien?

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.08 08:30

Vērtējumi +7 -1

Dace M.

Ui, nav jau tik traki, kā jūs par mani domājat. Jums ir pilnīga taisnība, man ne prātā nav bijis ar jums strīdēties. Mana galvenā sāpe ir tā, KĀ šodienas Latvijas daži kultūras cilvēki var tik rupji izturēties pret savu tautu - melot tai un visādi pūderēt smadzenes 20 gadus no vietas. Vai jums tas neliekas nepareizi? Un kas tie par kultūras cilvēkiem - rakstniekiem, kas to visu redz un tik vien kā noskatās, neko nedarīdami un rakstīdami savus sexa piedzīvojumus. Un ja pat viņi neko nesaprot, tas kas tie par rakstniekiem, kas neko nesaprot?

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.08 13:13

Vērtējumi +2 -1

Marta

Liels paldies atbildētājam, kas spēja ieviest kaut nedaudz skaidrības visā Grieķija-nekaunīgās rakstnieces-pagrimums peripetijā. Patīkami lasīt.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.08 16:37

Vērtējumi +3 -0

Dace M.

Es Jums pilnībā piekrītu tajā, ka mums Latvijā ļoti trūkst savstarpējas sapratnes, cieņas un tolerances. Visās jomās! Un vēl jo vairāk piekrītu, ka īpaši sapīgs šis trūkums ir tieši kultūras jomā. Un man nav pat aptuvenas nojautas, ko darīt, lai tāda sāktu veidoties. Jā, mēs varam sākt katrs pats ar sevi. Turklāt šādu recepti nevienam arī nevar uzmākt ar varu vai pieprasīt, jo to var īstenot tikai katrs pats. Un tā nepārprotami būs kultūras līmeņa celšana, kura, iespējams, pozitīvi ietekmēs visas tās Latvijas dzīves jomas, kurās mēs tiešā veidā piedalāmies.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.09 09:18

Vērtējumi +1 -0

Vārds

Kā vairs nav argumentu - tā uzreiz interneta troļļi vainīgi

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:15

Vērtējumi +11 -2

Džemma

troļļi ir un paliek troļļi argumenti te ņi pri čom.

argumentu tieši troļļiem ir tā pamazāk. kā tikai kas, tā stājas klāt personālijām, ķeras pie demagoģijas, neatbild uz konkrētiem jautājumiem utt.

troļļi cenšas pieliet internetu ar bezpriekšmeta sarunām un pūlas arī likt lietā apspiešanas retoriku. šīs retorikas izcils piemērs - fabula - jērs un vilks pie upītes dzer ūdeni. jērs dzer lejpus straumei, vilks izsalcis. "Jērs, tu man saduļķoji ūdeni!" un pārējo mēs zinām. šādā sarunā nekādi argumenti nelīdz. sak, man ir vara (vai es izliekos, ka man ir vara) un tev būs kļūt par manām pusdienām. mūsu gadījumā tiek pasludināts, ka rakstnieki visi ir liekēži un bez bazara!

ļoti nedemokrātiska retorika tā ir. demokrātija (kā ideāls, uz kuru tiekties) raksturīga kultūras sabiedrībai. tādad tādai sabiedrībai, kas ir lasījusi. Well read society, if you see what I mean. citiem vārdiem - vuiceitim cylvākim. a myusejī par moz losa gromotys.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:31

Vērtējumi +4 -7

Kristīne, bet ne Želve

Iepriecina fakts, ka notiek diskusija, lai arī visai aplama, bet K. Želves teiktajā jau visā visumā taisnība ir, arī jūs kultūras nomelnotāji bez kultūras jau neizaugāt. Lai gan brīžiem tā var šķist. Un nav jau tā, ka šajā jomā tās lielās naudas apgrozās - neizrāva jau nevienam maizes gabalu no mutes kāds jauns izdevums. Savukārt man kā 20 gadus jaunai sievietei grāmata šķita visai saistoša. Lasītu arī nākamos darbus. Un tās iegāde deva lielāku iepriecinājumu nekā jauna kleita. Bez kultūras zudīs latvietība, tas nu ir skaidrs.
P.s. Nu, metieties virsū!

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:20

Vērtējumi +17 -11

Maigonis

...runa ir nevis par kultūras nomelnotājiem, bet gan asajām slotām, kas vēlas aizslaucīt un izravēt pretīgās nezāles, kas apsēdušas Latvju kultūras lauku.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:26

Vērtējumi +13 -4

:):)>Maigonim

Kāpēc esat tik agresīvs pretēji savam vārdam? Kas ir tās "pretīgās nezāles" - izglītojiet, lūdzu!

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.09 15:26

Vērtējumi +1 -0

komentāra pēc

protams, kultūras atdevi un lietderību nevar izmērīt kultūr-kalorijās, tas skaidrs ikvienam, kas nav piedzimis zem spaiņa ar divlitrīgu alus pudeli rokās.
uzskatu, ka zem raksta, kas spēlējas ar romantisma metaforām, nav jādiskutē par politiku vai finansējumu. jauks raksts ar jauku valodu par kultūras jaukumu.

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:27

Vērtējumi +5 -1

Vārds

...spēlējas ar romantisma metaforām par nodokļu maksātāju naudu!

pirms 10 mēnešiem, 2012.08.07 12:45

Vērtējumi +6 -4
+
Lasi vēlāk
0