Piektdiena, 19. marts
Autors: Uldis Briedis
Sandra Kalniete: «Jāpanāk, lai Latvijai saglabājas tas pats Eiropas atbalsta apjoms.»
Pilsoniskās savienības EP saraksta līdere Sandra Kalniete intervijā Dienas žurnālistei Guntai Slogai
Kāpēc nolēmāt kandidēt uz EP, ņemot vērā to, ka daudz vairāk, iespējams, varētu paveikt Latvijā?
Es domāju gluži pretēji. Latvijā manas specifiskās zināšanas – 15 gadi diplomātijā, prasme veidot alianses, atrast sabiedrotos, vest sarunas – tās Eiropas Parlamentā daudz vairāk noderēs nekā Latvijas Saeimā, kur darbojas pavisam cita matemātika. Savulaik, kad veidojās partija, Ģirts Kristovskis bija nolēmis kandidēt Eiropas Parlamentā. Kad viņš piekrita valdes aicinājumam ieņemt pirmo vietu Rīgas sarakstā, radās jautājums, kas būs numur viens EP. Tad, kad mēs to sākām apspriest, nolēmām, ka notiks maiņa – agrāk Ģirts bija Briselē un es Rīgā, tagad Ģirts Rīgā un es Briselē. Protams, ja mani ievēlēs.
Vai varat nosaukt trīs konkrētus darbus, kurus vēlaties paveikt Eiropas Parlamentā?
Ar to konkrētību EP ir sarežģītāk nekā citur, jo tas ir 450 miljonu mērogs. Ir trīs lielas lietas, kurās gribētu intensīvi strādāt un kurās arī pārējiem Latvijas deputātiem jāvienojas un jāstrādā. Pirmais ir jaunais budžeta ietvars. Jāpanāk, lai Latvijai saglabājas tas pats Eiropas atbalsta apjoms. Pēc ES attīstības loģikas ar katru nākamo ietvaru mūsu iemaksām Eiropas budžetā būtu jāaug. Palielinās mūsu pašu kapacitāte, savukārt atbalstam ir jākrīt. Šobrīd, pēc šīs krīzes, tas būtu pilnīgi nepareizi, par to ir jāpārliecina pārējās ES dalībvalstis. Austrumeiropai un Baltijas valstīm ir jāsaglabā esošā pakete. Tas nebūs viegli, jo arī Vācija, Francija, Nīderlande un citas donorvalstis pārdzīvo ekonomisko krīzi.
Otra lieta ir saistīta ar kopējās lauksaimniecības politikas reformu. Taču tur ir viens bet. Ja Īrija neratificē Lisabonas līgumu, tad parlamentārietim ietekme tur ir samērā maza. Es varu iet un izmantot savus ekskluzīvos sakarus, kādi man ir Francijā, un mēģināt viņus pārliecināt. Taču tam nebūs tāda efekta, ja parlamentam nebūs nodota līdzlemšanas procedūra. Tajā brīdī lauksaimniecības komiteja kļūst ļoti svarīga, un esmu apsvērusi iespēju, ka varētu tur strādāt. Jautājums, cik lielā mērā Zemkopības ministrija būtu gatava mani atbalstīt. Es varu neatšķirt miežus no kviešiem, ko es, starp citu, atšķiru, bet protu vest sarunas. Kad strādāju Ženēvā, man bija jāpiedalās atbruņošanās sarunās. Tā tehnika jau visur ir vienāda. Tev ir skaidri izklāstīta pozīcija, ir mērķis.
Trešā lieta, kas man liekas svarīga, ir kopējā enerģētikas politika. Šobrīd tikai dažas lietas tiek nodotas kopējai lemšanai. Dalībvalstu intereses ir ļoti pretrunīgas. Tādām valstīm kā Vācija, Itālija, Francija ir divpusēji līgumi ar Krieviju. Latvijai būtu jāpanāk lielāks finansējums alternatīvajiem enerģijas veidiem, koplemšanas paplašināšana, lai nevarētu atkārtoties situācija kā ar Krievijas un Vācijas līgumu, kad faktiski mēs, Baltijas jūras valstis, nevaram ietekmēt to, kas notiks mūsu durvju priekšā. Ja būtu skaidri koplemšanas noteikumi, Vācijai būtu jāņem vērā to valstu viedoklis, kuras tas skar.
Es turpināšu to, ko visu laiku esmu darījusi. Tie ir jautājumi, kas saistīti ar vēsturisko taisnīgumu, ar Eiropas vēstures līdzsvarošanu. Ir Rietumu spārns, kas ir labi izpētīts, bet tas, kas notika aiz dzelzs priekškara, nav. Man vaicā – kam tā vēsture mums šodien? Ja Krievija sistemātiski un atkārtoti mēģina Latviju pasniegt bezmaz kā atdzimstošu nacisma valsti, tas atstāj iespaidu uz kopējo attieksmi pret Latviju.
Ne viens vien teiks, ka, iespējams, šobrīd svarīgāk būtu meklēt risinājumu ekonomikas krīzes seku novēršanai, nevis divu vēstures izpratņu tuvināšanai.
Protams, viena no tām lietām, kas ir šaurāka un konkrētāka, bet grūtāka, un es piederu pie tiem, kas uzskata, ka Māstrihtas kritēriji ir jāmīkstina. Eiropa atrodas sarežģītā stāvoklī, daudzas no monetārās savienības dalībvalstīm šodien nepilda Māstrihtas kritērijus. Ir jāpanāk, lai tie, kas raugās stīvās pozīcijās, sāk uz to raudzīties fleksiblāk. Tas galu galā ir jautājums par vienu no fundamentāliem Eiropas principiem – par solidaritāti. Vai nu izkuļas kā var, vai arī mēs speram vienu soli pretim un balstām šīs valstis. To krīzi jau neradījām mēs. Cits jautājums, ka Latvijā tā ir smagāka, jo dažas lietas esam fundamentāli pielikuši klāt.
Kas bez ekonomikas krīzes pārvarēšanas ir lielākie izaicinājumi Eiropai?
Par to priekšvēlēšanu situācijā neklātos runāt, taču uzskatu, ka ES ļoti nopietni jādomā par to, kā atrast pareizo līdzsvaru par to, kas lemjams nacionāli, un kā paātrināt koplemšanu. Skatoties lielākās vienībās – Ķīna, Indija, Brazīlija, Krievija -, kas ir jaunie ekonomiskie smagsvari, tiklīdz šī krīze būs cauri, viņi ies ļoti strauji uz priekšu. Turpretim ES lēmumu saskaņošanas procedūra ir ļoti lēna. Tas ir vislielākais izaicinājums. Otrs izaicinājums – kā atrast pareizo samēru, lai saglabātu lauku ražošanu, lauku dzīvesveidu, bet pietiekami investētu zināšanās un inovācijā. Tas, ka šobrīd 40% ES budžeta aiziet lauksaimniecībai, ir nenormāli. Ja mēs runājam par lauksaimniecības reformu, mūsu zemnieki uzskata par pareizu – ja jau mazina, tad nevienam neko un mums ir brīvā konkurence. Tas ir tāds ļoti ekstrēms variants.
Latvijai svarīgākie jautājumi ir saistīti ar to, vai Eiropas Savienība spēs runāt vienā balsī ar trešajām valstīm. Šajā gadījumā es domāju vislielāko mūsu kaimiņu un tā ir Krievija. Cik lielā mērā ES spēs savas lielās intereses turēt augstāk par kaut kādām situatīvām, īslaicīgām interesēm.
Kādām jābūt ilgtermiņa attiecībām ar Krieviju?
Tur vajadzētu būt vairākiem elementiem. Tajā ekonomiski izdevīgajā dialogā nedrīkst izveidoties tāda situācija, ka Eiropas Savienība kļūst atkarīga no Krievijas, ka Krievija to sāk izmantot, lai nostiprinātu savu politisko ietekmi. Viens no lielākajiem segmentiem ir enerģētika, gāzes piegādes, jo Baltijas valstis ir 100% atkarīgas, Somija - 100% atkarīga. Citas - par 50%, 45%.
Tie ir jautājumi, kas Eiropai jārisina sadarbībā ar citiem reģioniem. Ar Tuvajiem, Tālajiem Austrumiem, Ziemeļāfriku, kur ir visi iespējamie apvadceļi. Tā problēma ir, ka visi šie reģioni ir nestabili. Ziemeļāfrika ir gandrīz stabilākā, taču pieaug sociālā spriedze. Tur ir 40 miljoni cilvēku, kas sasnieguši patstāvīgas dzīves sākumu, ir vairāk vai mazāk izglītoti, bet ir bez darba. Tas ir Eiropu apdraudošs faktors. Viņi visi kustēsies Eiropas virzienā. Te mēs nonākam pie vēl viena izaicinājuma – kā atrisināsim mūsu attiecības ar kaimiņu reģioniem, lai palīdzētu ekonomiski attīstīties un pasargātu sevi no milzīgas un nekontrolētas imigrācijas plūsmas.
Kā domājat, pēc kādiem kritērijiem būtu jāizvēlas ES komisārs?
Atbildības sfēras ir saistāmas ar konkrētā kandidāta iemaņām. Tāds gadījums kā bija ar mani, kad uz sešiem mēnešiem kļūstu par lauksaimniecības un zivsaimniecības komisāru, gadās reti. Ar pietiekami labu politisku reputāciju. Vai nu persona ar plašu [zināšanu] spektru, diplomāts - kā Piebalgs. Vai arī ar ļoti šauru. Es domāju, ka sabiedrībai tajā apspriešanā vajadzētu piedalīties, līdzīgi pēc analoģijas ar vēstnieku nozīmēšanu. Viņu iesaka Ārlietu ministrija un Saeimas Ārlietu komisija viņa kandidatūru apstiprina. Domāju, ka tas būtu tikai normāli, ja būtu izvirzīti vairāki kandidāti. Beigās kāds tiek novērtēts ar numuru viens.
Tad premjeram nevajadzētu izvirzīt?
Izvirzīt varētu arī valdību veidojošo partiju pārstāvji. Tālāk iet uz Saeimas Eiropas lietu komisiju. Tas ir konsultāciju process. Šajā gadījumā svarīgākais, lai šis cilvēks var strādāt ar godu.
Tagad visi gaida, kā Īrija atkārtotajā referendumā nobalsos par Lisabonas līgumu. Ik reizi, kad tas līdz šim nonācis strupceļā, runāts par ES krīzi un drīzo galu.
Kad sāku iepazīties ar ES vēsturi, ik reizi, kad jāpieņem viens grūts lēmums, bijušas tādas pašas runas. Bet tad nonāk pie kaut kādas koncentrēšanās. Tas bija vēl, pirms sākās globalizācijas process, un tagad tas ir īpaši svarīgi. Šobrīd, ja skatāmies globāli, pat Francija nav lielvalsts.
***
Kā partijas programma atbilst svarīgākajiem jautājumiem, kas būs EP nākamo gadu darba kārtībā
Dace Akule, Providus Eiropas politikas pētniece
Programmas vērtējums - ****
Konkrēta programma, kas ne tikai ietver solījumus, bet arī partijas pārstāvju līdz šim padarīto. PS sola strādāt ar aktuāliem jautājumiem, kurus ir iespējams risināt caur EP, — lielāks atbalsts jaunajām dalībvalstīm, vairāku sektoru tirgus liberalizācija, komunisma noziegumu nosodījums, enerģētikas politika. Tomēr vēlētājiem PS vajadzētu vaicāt, kā partija caur EP panāks ātrāku eiro ieviešanu Latvijā, veiks ES likumu ieviešanas pārbaudi Latvijā, nodrošinās pienācīgu Latvijas pilsoņu pārstāvniecību atbildīgos amatos ES institūcijās un latviešu valodas pilnvērtīgu attīstību?
Andris Gobiņš, Eiropas kustības latvijā prezidents
Programmas vērtējums - ****
Spēcīgs saraksts ar skaidriem uzstādījumiem ekonomikas, enerģētikas, lauksaimniecības un citās darbības jomās. Viena no retām programmām, kas pozicionējas ES budžeta reformas jautājumos, izsakoties par labu mūsdienīgām tehnoloģijām, zinātnei un izglītībai. Uzrunā vēstures un valodas jautājumus, kuros jau sasniegti panākumi. Nozīmīgāki, nekā dažam šķiet, var izrādīties punkti par Baltijas valstu sadarbību un ES/NATO kopsoli. Atbalsta Latviju kā mājvietu kādai ES institūcijai. Pārliecinoši, lai arī par pārsteigumu nav pieminēta pilsoniskās sabiedrības līdzdalība lēmumu pieņemšanā.
Ainārs Dimants, b/a Turība asociētais profesors
Programmas vērtējums - ****
Nacionālā taisnīguma programma, izvirzot mērķi — "taisnīga Eiropa": "ja ir taisnīgi noteikumi, latvieši spēj konkurēt un pelnīt", "taisnīga lauksaimniecības politika" un "vēsturiskais taisnīgums". Uzsvērta Eiropas politika, kas labvēlīga latviešu valodas attīstībai. Skaidrs stratēģiskais redzējums par kopējo enerģētikas, ārējo un drošības politiku, kā arī uzstādījumā: "Vairāk Eiropas Savienības naudas zināšanām, mazāk — neefektīvām subsīdijām." Uzstāj par Eiropas Savienības Baltijas jūras reģiona stratēģijas reālu ieviešanu, toties apiet jautājumu par eiro ieviešanu.
Ievietojot savus komentārus portālā www.diena.lv, lietotājs automātiski piekrīt www.diena.lv piedāvātajiem noteikumiem un nevar izvirzīt nekādas pretenzijas pret portālu. www.diena.lv neuzņemas nekādu atbildību par viedokļiem, kas pausti portālā publicētajos lasītāju rakstos un komentāros. Portāls www.diena.lv ir pievienojies deklarācijai par cieņu, iecietību un sadarbību interneta telpā - Internets bez naida.
"Interesantas" politiskās spēlītes pēc Tautas partijas (TP) aiziešanas no valdības varētu būt attiecībā uz tukšajām ministru vietām un ministriju skaitu, uzskata sociologs Aigars...
Bijušais premjers Guntars Krasts (Libertas.lv) pieļauj, ka valdība bez Tautas partijas (TP) varētu izveidot efektīvāku darbības modeli, tāds paradokss, viņaprāt, varētu notikt.
Latvijas Universitātes rektors Mārcis Auziņš vairāk bažījas par Filozofijas fakultātes mācībspēku reakciju nekā studentu aktivitātēm, tā rektors saka intervijā Dienai. Ar to viņš domā...

Nacisma un komunisma noziegumi atšķiras, tāpat kā āboli atšķiras no apelsīniem, šodien intervijā Latvijas Avīzē teic par nacistu mednieku dēvētais Efraims Zurofs, kurš dažas dienas uzturējās...
Bijušais premjers Guntars Krasts (Libertas.lv) pieļauj, ka valdība bez Tautas partijas (TP) varētu izveidot efektīvāku darbības modeli, tāds paradokss, viņaprāt, varētu notikt.
Latvijas Universitātes rektors Mārcis Auziņš vairāk bažījas par Filozofijas fakultātes mācībspēku reakciju nekā studentu aktivitātēm, tā rektors saka intervijā Dienai. Ar to viņš domā...




driizaak bikšpriekša...
h2o, un pat tas tikai liidz parlamenta slieksnim.
Kalniete zin drēbi eiropas lietās - tāpēc arī nobalsoju par viņu. Pārējos no saraksta gan izsvītroju - silto krēslu meklētāji...
neceri nemaz ...........
Kalnieti vienreiz jau palūdza atstāt Eiropas Parlamentu, par neadekvātiem izteicieniem - viņa izteica viedokli par komunistisko partiju, viss jau būtu skaisti, bet EP dalībnieki bija nesapratnē, jo viņa kritizēja partiju, kuras biedre kādreiz ir bijusi! EP deputāti saskatīja šādā Kalnietes rīcībā neadekvātumu un tā nu viņas karjera EP toreiz beidzās.
Eiropā no Kalnietes būs vairāk labuma, tas pareizi, ir jau trūkumi katram, bet Latvijas ienaidnieks viņa nav, vēlu veiksmi!
NEMELO! Kalniete nekad nav bijusi kompartijā! Paskaties vakardienas "Kas notiek Latvijā?" - Kalniete to publiski atspēko!
Nobalsoju tieši par Kalnieti tāpēc, ka viņai ir liela pieredze darbā ārzemēs /līdz ar to arī kontakti/. Arī valodas viņa prot - tas ir ļoti svarīgi, jo ne jau visu var pārtulkot tulks un arī neformālās sarunās ir būtiski pašam visu saprast. Tas, ka viņa gribētu darboties lauksaimniecības jomā ir liels pluss, jo mūsu ministram Dūklavam tā pašvaki ar tām valodām - Kalniete ar savu enerģiju būtu īsti vietā. Jo tieši lauksaimniecība taču ir tik svarīga ikvienam latvietim. Vēl viens "sīkums" - Kalniete ir šarmanta sieviete un ar to varētu pielauzt vienu otru eirobirokrātu.
Es redzēju "Kas notiek Latvijā". Viņa neko neatspēkoja. Diemžēl. Parbijās gan krietni.
Viņa nevis pārbijās, bet gandrīz uzsprāga no sašutuma par tādu nepamatotu apvainojumu visas Latvijas priekšā. Žēl, ka Domburs neļāva viņai kārtīgi izteikties. Ja tu tik labi zini, ka Kalniete ir bijusi kompartijā, tad lūdzu izstāsti sīkāk - kur un kad viņa tur iestājās. Ja šādas informācijas nebūs, tad uzskatīšu šādu apgalvojumu par meliem.
Balsošu par Kalnieti. Labprāt būtu balsojis par A. Lejiņu, bet manuprāt viņš nepieciešamās balsis nesavāks.
Mums nav visai daudz Eiropas līmeņa politisko resursu, kas spējīgi noreprezentēt Latviju un necieš no dažādām provinciālisma izraisītām dīvainām kaitēm. Kalnietes prognoze ir pozitīva un patiesībā viņai ir grūti izdarīt jebko, kas viņas leģendu sagrautu. Tas ir kā ar Gustava Emīla šokolādi - var riebties šokolāde principā, bet manta paliek manta. Arī programma šinī brīdī izkristalizējusies un spēcinājusies. Kas mani skumdina - ir arī citi spēcīgi resursi, kam šī prognoze ir vājāka. Lejiņš, Andrejevs, arī Lācis. Kopumā spējīgi cilvēki šobrīd ir izkaisīti pa partijām un sīkpartijām. Lejiņš Briselē būtu, kā zivs ūdenī.
Es dimžēl nebiju klāt tajā tālajā prieka mirklī, kad viņa tur iestājās. Par Kalnietes partijas pagātni runāja EP pēc viņas runas 2004.g EP. Plašāk par viņas darbību tajos tālajos laikos ir izteikušies V.Muižniece. Domāju, ka vēl vairāk par Muižnieci zinās pastāstīt Dobelis, Tabūns, Rubiks .
Lielāku demagoģi par Muižnieci grūti atrast - tādiem avotiem neticu.
Man šķiet, ka Atis Lejiņš ir daudz parliecinošāks EP deputāts nekā Kalniete. Ieskatījos viņa biografijā:
Izglītība:
Pamatizglītība Austrālijā; maģistra grāds vēsturē Kalifornijas universitātē Losandželosā 1968. g.; studējis Stokholmas universitātes vēstures fakultātes doktorantūrā 80. gados; Latvijas Zinātņu akadēmijas goda doktors 2004. g.
Darba pieredze:
Direktors un dibinātājs, Latvijas Ārpolitikas institūts, valdes priekšsēdētājs, 1992. g. janvāris-pašreiz.
Īstermiņa konsultants/ES un Baltijas valstis, Pasaules Banka, 1999.
Vecākais referents, Latvijas Pārstāvniecība Zviedrijā, 1991. g. janvāris–jūlijs
Ārlietu komitejas vadītājs, Latvijas Tautas Fronte, 1991. g. jūlijs–oktobris
Konsultants, “Zenit International AB”, 1990. g. janvāris–decembris
Pētnieka asistents; līdzredaktors kopā ar Dr. Bū Hultu akadēmiskai publikāciju sērijai Conference Papers; redaktors World Press Archives, direktora asistents 2 gadus, Zviedrijas Ārpolitikas institūts, 1979.-1990. g.
Profesionālā darbība:
Aktīvs trimdas darbinieks ALJA, ELJA, LSDSP, Starptautiskā Afganistānas tribunālā.
Priekšsēdētājs, Latvijas Tautas fronte Zviedrijā, 1989.-1992. g.
Latvijas TF Domes deputāts, 1991.-1992. g.
Bij.valdes loceklis Latvijas Transatlantiskā organizācija, Sorosa Fonds–Latvija, Juridiskā komisija, Latvijas Ārpolitikas biedrība, 1994.–2000. g.
Valdes loceklis Latvijas Inteliģences apvienība.
Bij. Latvijas pārstāvis ISAB (International Security Advisory Board to Georgia – Starptautiskā drošības padomnieku grupa Gruzijai).
Bij. Latvijas pārstāvis (vienīgais no Baltijas valstīm) augsta līmeņa grupā “Pārdomājot pāratlantisko dienas kārtību”. Grupu vada Bonnas Universitātes Eiropas Integrācijas pētniecības centrs (ZEI) un Džonsa Hopkinsa Universitātes Pāratlantisko attiecību centrs Vašingtonā.
Vecākais zinātniskais līdzstrādnieks, Eiropas Integrācijas pētniecības centrs (Zentrum fuer Eiropaiische Integrationsforschung – ZEI), Bonnas Universitāte.
Regulāri piedalās starptautiskā konferencēs par Eiropas drošības politiku, sniedz intervijas Eiropas vadošiem laikrakstiem un žurnāliem par drošības jautājumiem.
Apbalvojumi:
Uzņemts par Zviedrijas Karaliskās Kara akadēmijas ārzemju biedru, 1995. g.
Latvijas Republikas Aizsardzības ministrijas “Atzinības goda zīme” Nr. 107, 2000. g.
Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas “Atzinības raksts”, 2001. g.
Latvijas Republikas Aizsardzības ministrijas “Goda raksts”, 2003. g.
Latvijas Zinātņu Akadēmijas goda biedrs politikas zinātnē, 2004. g.
IV. šķiras Triju Zvaigžņu ordenis, 2007. g.
Par Lejiņu piekrītu. Visu cieņu viņam. Žēl, ka nav iespēju izvēlēties kandidātus no dažādām partijām. Diemžēl Dinēvičs ar savu klātbūtni LSDSP liedz šai partijai lielāku atbalstu.
Par Dinēviču piekrītu.
Kalniņš būtu īstais pārstāvis Eiropā, diemžēl iestājies kompānijā kura ar savu iepriekšējo darbošanos sabojājusi reputāciju. Žēl bet LSDSP kāda tā ir neizraisa usticību.
Kaut gan kas ir svarīgāk? Manuprāt, svarīgāk lai Atis Lejins ir EP, var pievērt acis uz LSDSP, Dinēvičs galu galā ir vienīgais, kas neraisa simpātijas tajā partijā.
Mana simpātija ir Rihards Pīks. Arī partija tāda jokaina, bet absoulūti pārliecina viņa paveiktais Eiropas Parlamentā.
Piemēram, izcīnijis 10 miljonus eiro komunisma nozieguma izvērtēšanai. Tie ir dažādi projekti, bet absolūti nepieciešami, lai rietumeiropa saprastu mūsu vēsturi.