Tikko ir noslēdzies izglītības un zinātnes ministra Roberts Ķīļa rosinātais konkurss par mācību līdzekļu digitalizāciju. Galvenais tā mērķis ir ar skolotāju palīdzību līdz šī gada beigām radīt Latvijas izglītības kontekstam piemērotu elektronisku mācību saturu latviešu valodā.
Šobrīd to varēs izmantot uz katrā skolā pieejamās interaktīvās tāfeles, bet, ja nākotnē īstenosies R. Kīļa lolotā un citviet pasaulē jau īstenotā iecere par planšetdatoru katram skolēnam, tad elektroniskajiem materiāliem būs vēl viena plaši pieejama platforma.
Pirms dažiem mēnešiem redakcijas telpās notika Skolas Dienas reportieru tikšanās. Izmantojot situāciju, kad vienuviet ir padsmit jauniešu no dažādām Latvijas skolām, centāmies izzondēt izglītības laukā notiekošo. Vārdu salikums «izglītība un tehnoloģijas» ausīm kļūst arvien pazīstamāks, un toreiz klātesošajiem pavaicājām - jūs labāk lasāt elektronisku vai drukātu tekstu? Lielākā daļa no viņiem bija tradicionālo grāmatu piekritēji. Kad vaicājām, kā ir ar rakstīšanu, svaru kausi nosvērās par labu datoram. Pēc skolēnu teiktā, līdzīgi ir arī ar skolotājiem, jo rakstu darbus viņi daudz labprātāk pieņem datorrakstā.
Tādēļ, mūsuprāt, šis ir gluži piemērots brīdis, lai ar tehnoloģijām un to ietekmētajām jomām saistītiem cilvēkiem pavaicātu - cik tālu tās ielaist mūsu dzīvē un kad būtu īstais brīdis novilkt sarkanās līnijas?
Tehnoloģijas nav panaceja
Iveta Ratinīka
dzejniece, Āgenskalna Valsts ģimnāzijas skolotāja
Progress nav apturams - tehnoloģijas ir, tās būs un, iespējams, arvien vairāk pārplūdinās ikdienas dzīvi, izglītību, citas jomas. Jautājums, kas rodas, ir diezgan tiešs - tehnoloģijas mums kalpo vai arī mēs kalpojam tām? Jā, tehnoloģiju pieejamība skolā rada ērtības, palīdz gan skolotājam (no mācību vielas pasniegšanas iespēju dažādošanas līdz datu apstrādei, piemēram, e-klases vidē), gan skolēniem, tomēr vienmēr ir jāatceras, ka mērķis nosaka līdzekļu izvēli, nevis līdzekļi - mērķi. Neticu, ka e-grāmatu lasīšanas ierīces būs efektīvākas par gudri veidotām grāmatām (jāatzīst, ka daļa no mācību grāmatām joprojām šādu epitetu nav pelnījušas), turklāt jau gluži lieki teikt, ka pārlieku liela datoratkarība, ko aizvien jaunas tehnoloģijas tikai vairo, kaitē. Noteikti te var runāt arī par skolotāju profesionalitāti un tās veicināšanu, strādājot ar modernajām tehnoloģijām. Šaubos, ka valsts ir gatava jauniem tēriņiem vēl kādām tehnoloģijām skolā, kas netiks pilnvērtīgi lietotas, ja jau naudas trūkst elementārai skolu vides uzlabošanai un grāmatu iegādei.
Milzīga problēma, ko aizrautīgie reformu un visa pēc kārtas digitalizēšanas fani piemirst, ir ne tikai saskarsmes iemaņu zudums, ko visa virtuālā pasaule sekmē jauniešos, bet arī to, cik ļoti nenoturīgas ir jauniešu prasmes strādāt ar nekontrolējamajiem informācijas plūdiem, cik liels kārdinājums ir pārkāpt jebkuras autortiesības (arī uz prezentāciju, referātu tās attiecinot), cik ļoti negatīvi tehnoloģijas ietekmē tik elementāras prasmes, piemēram, kā rakstīšana ar roku, zīmēšana, teksta lasīšana ar izpratni. Aizraujoties ar pārlieku inovāciju daudzumu, mēs radošumu aizstājam ar tehnokrātiju. Radošums ir nepārvērst izglītību par bezjēdzīgi izklaidējošu procesu.
Rakstīšana ir apdraudētāka par lasīšanu
Andris Vilks
Latvijas Nacionālas bibliotēkas direktors
Runājot par tekstu attiecībām ar tehnoloģijām, ir jāsaprot, ka viena lieta ir informācijas glabāšana, pārvietošana, pieejamība, otra - saturs, tā izmantošana un ietekme uz dažādām cilvēku grupām, dažādās paaudzēs. Ja mēs sakām, ka pensionāriem vajadzētu lietot tehnoloģijas vairāk, bet bērniem mazāk, vai mēs atrisināsim mūsu vai viņu problēmas? Tas vien, ka saturs tiek pārnests uz elektronisko vidi, lasi - tehnoloģijām, nerada jaunus satura izmantotājus. Pašu tehnoloģiju lietotājus gan. Vienkāršāk izsakoties, tas, kurš nav lasījis tradicionālās grāmatas, nelasa arī e-grāmatas.
Var teikt, ka mēs dzīvojam citu ātrumu laikmetā, bet ir jāatceras, ka tad, kad XV gs. tika ieviesta grāmatu iespiešana, apmēram gadsimtu turpinājās to rakstīšana ar roku. Pagaidām drukāto grāmatu daudzums turpina pieaugt, bet e-grāmatu priekšrocības jeb uzskatāmi izdevīgas atšķirības nav tik lielas. Prakse rāda, ka daudz svarīgāks ir jautājums par grāmatu lasīšanu kā tādu, bet teksta nesēja nozīme nav tik svarīga. Vismaz līdz tam brīdim, kad nebūs izvērstas papildu meklēšanas, interaktīvās un audiovizuālās iespējas. Bet daudzos gadījumos tas ne tikai nav vajadzīgs, bet pat bīstami «izslēdz» cilvēka jeb lasītāja izdomu un iztēli. Ļoti lielas problēmas e-tekstos sagādā intelektuālā īpašuma jeb autortiesību jautājums. 140 zīmes katrs var ziedot, bet nopietnākus tekstus, patiesu jaunradi? Nav droši atrisināta arī tekstu «mūžīga» saglabāšana. Visticamākais, ka gadus 20 vēl būs jāsadzīvo tradicionālajām un e-grāmatām.
Tradicionālā rakstīšana ir apdraudēta vairāk nekā lasīšana. Te lielākā dilemma ir valodas kvalitāte, nevis glītrakstīšana. Cita lieta - iespējams, ka starp smadzenēm un pirkstu galiem notiek procesi, kuri būtiski atšķiras, ja mēs rakstām ar zīmuli jeb klaviatūru. Es būtu laimīgs, ja neierobežotai auditorijai paredzētie teksti, t. i., e-publikācijas, būtu labā valodā. Tas nozīmē, ka autoriem (šodien tāds var būt jebkurš sociālo tīklu dalībnieks) ir jābūt labi izglītotiem un disciplinētiem (tas nenozīmē, ka ortodoksāliem) valodas lietošanas jomā. Kļūdu labošana un rediģēšana būs (ir!) pašu rakstītāju atbildība. Piemēram, es cenšos neslinkot un īsziņas mobilajā telefonā rakstu pēc iespēja pareizi un pilnīgi. Piemēram, nerakstu: «pzv kad brivs vilx».
Šī skolotāju paaudze vēl nespēj realizēt visu potenciālu
Reinholds Razums
Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas 12. klases skolnieks
Daļai pedagogu tehnoloģijas un to sniegtās iespējas vajadzētu izmantot krietni biežāk. Uzskatu, ka pat skolēns, kuram stundas tēma īpaši neinteresē, atcerēsies krietni vairāk, pavirši noskatoties video, nekā tad, ja viņam liks lasīt vai klausīties kādu tekstu. Video demonstrēšana nav vienīgā metode. Var organizēt arī interaktīvas spēles, caur videozvaniem aizvadīt kopējas stundas ar ārzemju skolām un tamlīdzīgi. Protams, skolas attīstās - kabineti tiek aprīkoti ar interaktīvajām tāfelēm, skolotāji iegūst datorus. Tomēr loģiski, ka šī skolotāju paaudze vēl nespēj realizēt visu potenciālu. Baidoties par nākotni, - diezin vai tehnoloģiju attīstība ir tuvu brīdim, kad spēj mūs kādi apdraudēt.
Nevar noliegt, ka e-grāmatas ir krietni vien ērtākas. Piemēram, pats vairāk lasu e-grāmatas, jo tad nekad nav jākreņķējas - «ehh, būtu paņēmis grāmatu līdzi». Varu lasīt jebkurā brīdī, atverot grāmatu telefonā vai datorā, vai planšetē. Arī skolā e-grāmatas tomēr būtu ērtākas, pirmkārt, skolēnu somas ikdienā šobrīd ir pārlieku smagas. Otrkārt, e-grāmatā var iekļaut lietas, kas īstā nav iespējamas - video, palielināmas bildes, kustīgas diagrammas. Treškārt, tā daudz vieglāk iespējams kaut ko atzīmēt, atrast, izcelt. Kā arī e-grāmatas, protams, ir videi draudzīgākas. Tomēr nedomāju, ka «īstās» grāmatas tuvākajos gados ir lemtas iznīcībai - cilvēki tās ražos un pirks aiz mīlestības pret ierasto lasīšanas procesu.
Kiborgu laikmetam netic
Inga Žolude
rakstniece
Pirms gadiem desmit, kad sāku apzināti rakstīt, rakstīju stāstus ar roku kladē un tad pārrakstīju uz datora. Tagad rakstu pa tiešo datorā, tas ietaupa laiku un atvieglo teksta pārskatāmību, labošanu un uzglabāšanu. Vēl joprojām visas piezīmes, uzmetumus, pieredzes pierakstu ar roku uz papīra. Es vispār neesmu tehnoloģiju cilvēks, pat neprotu telefonā lietot internetu vai pārbaudīt savu e-pastu. Un ļoti labi ar to/bez tā iztieku. Dažkārt es apņemos kā ļoti noderīgu rīku brīžos, kad nav iespējas apsēsties un rakstīt, izmantot diktofonu, lai fiksētu savas idejas un domas attīstību un plūdumu, bet godīgi jāatzīst - tā arī to neesmu ieviesusi par regulāru praksi. Acīmredzot arī tas nav akūti nepieciešams. Man ir zināma rezerve un neticība kiborgu laikmeta pienākšanai tuvākajā nākotnē, un es nejūtu nepieciešamību mainīt savus paradumus un modernizēties, lai iekļautos mūžīgi modernizējamajā dzīves ritumā.
E-grāmatas droši vien ir loģisks attīstības solis. Galvenais, lai cilvēks lasa, vienalga, vai papīra formāta grāmatu vai e-grāmatas failu. Taču es nedomāju, ka vajadzētu datorizēt skolēnu mācību līdzekļus. Tā būtu apzināta pieaugušo iejaukšanās lietu kārtībā, nemaz nerunājot par izmaksām un lietošanas specifiku. Tehnoloģiju lietošanai vai nelietošanai vajadzētu būt brīvai pieauguša cilvēka izvēlei, tāpat kā reliģiskajai (ne-) piederībai. Cilvēkam ir dota taustes maņa. Cilvēkam ir nepieciešams saskarties ar dažādām faktūrām, skatīties, cik ātri grāmatas lapas pāršķiras vienā rāvienā, kā lappušu pāršķiršanās iepūš sejā tipogrāfijas smaržu, kāds ir papīrs, izcilni burti, ar plaukstu pārbraukt pāri grāmatas vākam, redzēt iepriekšējo lasītāju vai nevērīgas izturēšanās pēdas grāmatu lapās - pasvītrojumus, fosilas kafijas, netīrumu, saspiestu mušiņu, herbarizētu augu pēdas. Tāpat var sajust atšķirību starp rakstīšanu ar H vai B cietuma/ mīkstuma zīmuli, dusmīgus pildspalvas švīkājumus burtnīcā, kas saēd vairākas tālākās lapas. Tā ir sajūtu inteliģence un atmiņa. Es piekrītu visaptverošai tehnoloģiju lietošanai tikai gadījumos, kad laiks ir nauda, jo tehnoloģijas ietaupa laiku, bet vai tad mēs vēlamies, lai visa sabiedrība dzīvo un rīkojas saskaņā ar šo moto - laiks ir nauda?
Tehnoloģijas jāizmanto gudri
Andrejs Vasiļjevs
Tilde valdes priekšsēdētājs
Tehnoloģijas arvien vairāk ir jāizmanto gudri, jo tas var sniegt lielu labumu un atvieglot dzīvi. Bet neprasmīga pielietošana cilvēkam var nodarīt lielu ļaunumu. Psihologi nav vēl līdz galam to izpētījuši, bet es domāju, ka pastāv saikne starp reālistiskām vardarbīgām datorspēlēm un gadījumiem, kad jaunieši izrīkojas pilnīgi neadekvāti - ņem rokā reālu ieroci un iet šaudīties. Gudrā lietošana nozīmē izmantot tehnoloģiju priekšrocības, nevis nosist laiku ar tām, aizvietojot reālu saskarsmi. Pedagogi daudz runā par problēmu, ka bērni ļoti ātri apgūst spēju atrast un sagrābstīt lielu daudzumu informācijas drusku, bet viņiem ir grūti atrast sakarības. Izpratne par procesiem un spēja domāt tiek aizvietota ar spēju ātri atrast un sakompilēt informāciju.
Rakstītprasme skolās noteikti ir jāattīsta, jo pašreiz datori vēl nav tik pieejami, lai pilnībā varētu aizstāt tradicionālo pildspalvu, papīru un grāmatu. Kladi vai burtnīcu jebkurš bērns var atļauties. To droši var atstāt skolā uz galda vai parkā uz soliņa. Idejai, ka katram bērnam visas grāmatas varētu aizvietot planšetdators, nav īsti aprobēta. Ir jautājums, cik tas izmaksā, cik tehniski droši tas ir, jo bērni ir aktīvi un dinamiski, un cik droši tas ir viņiem pašiem, jo visiem būs zināms, ka skolēni pa ielu staigā ar planšetdatoriem somā. Domāju, ka atradīsies garnadži, kas gribēs to izmantot, un tas pakļauj bērnus riskam. Kur nu vēl tas, ka bērnam neapšaubāmi būs kārdinājums paklikšķināt kaut kur sānis un atvērt kādu spēlīti vai aizskriet kaut kur citur interneta pasaulē.
Elektroniskas un drukātas grāmatas pretnostatījums ir nedaudz mākslīgs. Grāmatu var apskatīt kā drukātu fizisku materiālu, bet pēc citām definīcijām tas ir plašāka apjoma vēstījums, kas apskata kādu noteiktu tēmu vai to loku. No tāda viedokļa vairs nav nozīmes, vai šis saturs ir pieejams uz papīra vai planšetdatora. Galvenais ir saturs.
Grāmata ir universāls datu nesējs
Guntis Berelis
Ar roku vispār esmu aizmirsis rak stīt, jo datoru lietoju no 96. gada. Ja sanāk kaut ko rakstīt ar roku, tad tas liekas baigais apgrūtinājums. Nevajag būt stulbam - ir jāparūpējas, lai rakstītajam būtu kopijas. Zinu vienu krievu rakstnieku, kuram mājā iespēra zibens. Nodega māja ar visiem datoriem un pabeigtu romānu. Pie mums arī bija gadījums, kad viena tulkotāja savu iztulkoto grāmatu izglāba tikai tādā veidā, ka tulkojumu bija atsūtījusi man izlasīt.
Protams, būs teksti, kas pastāvēs tikai elektroniskā veidā. Manuprāt, viss process attīstīsies tādā virzienā, ka būs gan grāmatas, gan elektroniskais teksts. Lai cik tas jokaini būtu, bet grāmatā publicēts teksts ir daudz ilglaicīgāks. Konkrēts piemērs - 90. gados Amerikā bija viena izdevniecība, kas publicēja simtiem vai pat tūkstošiem elektronisko tekstu disketēs. Ko lai tagad ar tām disketēm iesāk? Diskešu lasītāji faktiski vai nepastāv. Uz mata tas būs ar kompaktdiskiem. Tehnoloģiskā attīstība ir tik strauja, ka mēs nevaram iedomāties, kas būs pēc 50 gadiem. Protams, viņus var konvertēt, bet tā atkal ir papildu problēma. Tieši no šī viedokļa grāmata ir universālais datu nesējs, kas pastāv gadsimtus.
Mūsdienās tekstu var uzlūkot pārsvarā divos aspektos - vai nu izglītojošs, vai izklaidējošs. Gadu tūkstošiem bija citādi. Teksta galvenā funkcija bija maģiskā. Primitivizējot var teikt, ka teksts bija tiešais vads ar Dievu, turklāt ne jau tikai Bībeles formā, tā bija absolūti visās kultūrās, kur vien pastāvēja rakstība. Tieši tāpēc teksts tika uzlūkots kā milzīga vērtība, bezmaz mistiska. Tāpēc tekstus pielūdza, saklausīja tajos dievu balsis.
Pieļauju, mūslaiku literatūrzinātne vai, konkrētāk, literatūras vēsture ir šīs attieksmes rudiments. Romantisma laikmets radīja priekšstatu par rakstnieku kā dievišķo radītāju. Pēcāk tas atbīdījās fonā, bet attieksme pret tekstu kā dievišķu - jo tā autors ir Radītājs - vērtību saglabājās. Tāpēc arī radās pielūgsmes racionālās formas - literatūrzinātne un literatūras vēsture, kuras pamatu pamats ir doma, ka katru teksta skrandu, katru Radītāja uzrakstītu frāzi vajag saglabāt un pēc tam pielūgt (arī aprakstīšana un analīze zināmā mērā ir pielūgsmes forma). Protams, ir bezgala daudzi citi aspekti, taču tas ir fundaments.
Pienāk laikmets, ko dēvē par postmoderno, un attieksme pret tekstu mainās. Teksts zaudē savu dievišķo vērtību, toties sāk dominēt izklaidējošā un izglītojošā. Arī autora acīs teksts zaudē vērtību, jo radīt tekstu - tas taču ir visparastākais maizes darbs, nekā mistiska tur nav, turklāt pasaulē ir tāda tekstu pārprodukcija, ka nav iedomājama situācija, kad katram autoram pieliktu klāt literatūrvēsturnieku, kurš rūpētos par procesa iemūžināšanu un saglabāšanu pēctečiem. Tas, ka, rakstot datorā, nepaliek pāri visādi «radošā procesa materiāli» vai kas tamlīdzīgs, ar ko izklaidēties literatūrpētniekiem, cieši saistīts tieši ar šo attieksmes maiņu pret radošo darbību un pašu tekstu. Kaut kādā mērā tas būs literatūrpētniecības - tādas, kādu to mēs pazīstam patlaban, - gals, bet šī literatūras pētniecība īstenībā ir jauna parādība, pat divi gadsimti nebūs, tātad - pavisam mazs nogrieznis literatūras vēsturē.
Oma
Stagnācija iet savu uzvaras ceļu. Šausmas kādi tumši ļautiņi domā tikai par savu vēderu.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 07:48
iveta
jūs neizpratāt tekstu
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:28
cece
Tikai priecāšos, ja mani mazbērni savu zināšanu saturu varēs apgūt KOMPLEKTĀ ar IT apguvi. Tā jau ir starppriekšmetu integrācijas ideja. Paldies Ķīlim par laikmetīgumu.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 08:55
iveta
nebūs jau slikti, ja ministrs sameklēs arī speciālistus, kas šo laikmetīgo sakaru spēs nodrošināt, lai nav tā, ka skolotājs, kas grādu ieguvis 3 gadu laikā ar copy-paste principu un nezina pat sava mācību priekšmeta vielu nesamāca tādus kopsakarus, ka jaunietis kļūs tikai aprobežotāks un virspusējāks
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:30
Zuzanna
Pravietis savā zemē netiek cienīts, tas ir tiešs piemērs, kāpēc Ķīli tā nīst. Un tie kas viņu nīst ir vai nu galīgi aizgulējušies vai negrib atstāt savas siltās vietiņas, kuras mantojuši jau kopš PSRS laikiem.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:01
iveta
Ķīlis - pravieties? Nesmīdiniet!!!
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:26
vilis
Ko tie skribenti (rakstnieki) te bāžas ar saviem padomiem. Viņu laiks ir pagājis, kad kaut kādā tur rakstnieku kongresā lēma valsts likteni.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:06
A
Īsi izsakoties - tumsonības uzvaras gājiens. Bet, pagaidām. Es ceru.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:08
iveta
jūsu rakstītajā 2 gramatiskās kļūdas, kas noteikti liecina par augstu apgaismības līmeni
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:31
iedzen ķīli
ivetai šķiet ir viedoklis par visu... nez cik tālu esiet tikusi ar savu izcilību visās jomās?
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:11
Arī skolā gāju
Skolotāja un dzejniece ir slikti audzināta? Viņa laikam aizstāv Koķi & Co.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:27
:)
Tumsonības uzvaras gājiens ar jaunākajām tehnoloģijām.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:41
Hm
Pseidointeliģence, bļe.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:14
Ieva > cece
Neaizmirsti, ka komplektā ar planšetnieku, kas pašiem vecākiem būs vismaz jāpērk, nāk iespēja apgūt, kā ir tad, kad liels puisietis sadod pa zobiem un to planšetnieku atņem.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:19
who cares
Risks pastāv, bet nez vai bailes no dažiem laupītājiem var uzskatīt par reālu argumentu.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:47
!!!
stāvēs un vaktēs pie skolām sīkeim lai atņemtu datorus - tas ir skaidrs kā dienā!!!
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 16:13
students
Mums universitātē profesori spiež studentiem tekstus, tabulas, grafikus gatavot ar datoru un vienmēr atrodas muļķi, kuri iekš word nemāk tabulu uztaisīt vai simbolus savietot vai arī dara to pusstundu - kur tādi inženieri būs vajadzīgs? Tie, laiki, kad cilvēki rakstīja ar zoss spalvu uz papirusa ir beigušies - rokraksta glītumam ir minimāla nozīme - galvenais spēja ātri un kvalitatīvi strādāt ar datoru.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:23
Ieva
Nu, re, Diena reiz nolaidusies līdz cilvēkiem, kas zina, kas ir domāšana. Protams, ka divnieku karaļiem, kas nav spējīgi trīs teikumus kopā salikt, liekas, ka sacerējumi un esejas ir tumsoņu izdomājums, taču dators nekad un nekādā gadījumā nevar iemācīt ar izpratni lasīt tekstu. Arī rakstiski izklāstīt savas domas (ja ir ko) nevar. Kaut vai tā vienkāršā iemesla dēļ, ka, programmas ļauj bez pūlēm izdzēst to, kas nepatīk, bīdīt vārdus un teikumus šurpu- turpu, līdz sanāk kaut kas, kas labi izklausās....
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:26
who cares
Dators kā tads vispār neko iemācīt nevar. Tāpat kā putekļusūcējs. Tas gan nenozīmē, ka, izmantojot datoru, neko nevar iemācīties. Ceļu uz zināšanām ir daudz, nav tikai tie, kas bija aktuāli Tavā bērnībā.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:49
cece
Kā jau minēju savā iepriekšējā koment., tad IT prasmes ir tikai PAPILDUS PRASMES, IEMAŅAS JAUNAJĀS TEHNOLOĢIJĀS, LĪDZTEKUS APGŪSTOT PAMATA SATURU CITOS MĀCĪBU PRIEKŠMETOS.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:35
Kā tad
Ķīlis ir riktīgs ķīlis.Visu laiku fontanē ar idiotiskām idejā,kuras tikpat ātri pats aizmirst.Vētrainas darbības imitācija-lietderības koeficientsir pilnīga nulle.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:38
Arī skolā gāju
Koķe un Broks bija tie īstie ministri? Ko viņi paveica?
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:24
Vārds
Bāleliņi tomēr nav igauņi ar viņu attīstību un tehnoloģijām. Bāleliņiem jāar zeme.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 17:08
eisii
I'm tired of educators who claim computer obsession in the classroom questionable. Folks, you are training kids for 2020, 2025, 2035.
Tom Peters @tom_peters on Twitter
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 09:42
Ieva > who cares
Nu, ja jau par manu bērnību, tad uzreiz nāk prātā Streipa šausmināšanās par Vikipēdiju - kā kaut ko tādu varot izmantot! Taču mana tumsonīgā bērnība ar visiem skolotājiem- atpakaļrāpuļiem iemācīja, ka, lai iegūtu informāciju, ir jāpārbauda vairāki avoti. Iemācīja šos avotus vērtēt. Dators to nekādi nespēj nodrošināt....
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:07
iveta
pilnīgi piekrītu
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:52
who cares
"mana tumsonīgā bērnība ar visiem skolotājiem- atpakaļrāpuļiem iemācīja, ka, lai iegūtu informāciju, ir jāpārbauda vairāki avoti"
===
Īsti neticu, drīzāk Tu to apguvi pati.
===
"Dators to nekādi nespēj nodrošināt...."
==
Papīrs ne tik. Precīzāk - kritiskai domāšanai/attieksmei nav ne mazākā sakara ar ar izmantotajām tehnoloģijām (pildspalvas un papīra vai datora). Datora izmantošanas jēga ir iespējā nodrošināt t. s. "atgriezenisko saiti" (interaktivitāti), kā arī iespējā samazināt slodzi uz mugurkaulu, staipot grāmatas, visādas "darba burtnīcas" u. tml. štruntus.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 12:09
Fiksais
Kamēr izglītibas birokrātiskajai mašinērijai tērēs vairāk līdzekļus nekā pašam mācību procesam tā arī būs! Šobrīd nauda tiek tērēta visstulbākā veidā - nopērkot 1 Formulu ministrijas āksti iedomājas, ka kļus uzreiz par Šūmaheriem! Kamēr interaktīvā tāfele tiks uzskatīta 10 reizes vērtigāka par skolotāju - mēs brauksim vēl dziļakā purvā!
PS. Vājas prasmes tehnoloģijās šodien tiek pielīdzinātas analfabētismam, tad kāpēc izglītības procesu vada analfabēti?
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:09
Ieva > students
To rakstīšanu un tabulu taisīšanu var stundas laikā iemācīties. Toties, lai mācētu atrast informāciju, ir, piemēram, jāspēj izdomāt pareizs atslēgvārds. Un, lai izdomātu to, ir jābūt kaut vai aptuvenai nojausmai par to, kā tiek veidots teksts. Ir jāspēj pašam izteikties. Un tam dators nav nepieciešams.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:10
iveta
tieši tā
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:53
Ieva > who cares
Vispār, ja galvenais ir kaut ko nebūt iemācīties, tad nevajag aprobežoties ar datoru. Savukārt, kādas ir datora priekšrocības, salīdzinot ar parastām burtnīcām un grāmatām (izņemot augstāku cenu), tu neesi pateicis.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:12
A
Aizvācam no skolām prom visus datorus! Un būs miers! Visi būs apmierināti. :-)))
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:17
iveta
neviens taču to nerosina!
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:53
students
Dators nesastāv tikai no worda, exeļa un lingo. Jāpaiet gadiem, lai cilvēks ar sarežģītām datorprogrammām spētu strādāt kvalitatīvi un ātri.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:18
Mācību grāmatas autore
Lai uzrakstītu oriģinālu mācību grāmatu ir jānes zināms upuris - šim darbam jāziedo vakara un nakts stundas, atvaļinājums - no tā cieš ģimene. Lai sagatavotu mācību komplektu, šādi dzīvojot, paiet vairāki gadi. Taču cienījamais Ķīlis ir iedomājies, ka divu mēnešu laikā (+ pildot birokrātisko ESF un VIAA papīru kalnus) var sagatavot kaut kādus digitālos mācību materiālus, kas aizstās mācību grāmatas, kas prasījušas gadiem ilgu intelektuālo darbu!
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:18
Dead Bull
Bet visas mācību grāmatas taču sākotnēji ir digitālā formā, vienīgi Zvaigzne ABC nosmeļ peļņu par šo e-grāmatu pārvēršanu papīra grēdu formā. Savukārt t.s. darba burtnīcām vispār būtu jābūt publiski lejupielādējamām, un skolotāji nepieciešamās lapas izdrukātu kā izdales materiālus. Pie šāda modeļa parādās viena "valstiski nozīmīga" nianse;), cik ienesīgs kļūs Kilblokas bizness.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:34
cece
Esmu vairāku mācību grāmatu autore un varu apgalvot, ka digitālā veidā sākotnēji apstrādātas VISAS MĀCĪBU GRĀMATAS un MĀCĪBU LĪDZEKĻI.Mācību burtnīcu pirkšana kā tāda ir pātrāk dārgi vecākiem un nejēdzīgi daudz laika patērē stundā, jo reāli jau burtnīcās aizpildāmie uzdevumi ir vairāk brīvā laika pavadīšanas uzdevumi. Praksē darba burtnīcas izmanto diezgan minimāli.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:42
Mācību grāmatas autore
Mana grāmata un darba burtnīca nopērkama arī digitālā formā, starp citu, Zvaigznes ABC e-grāmatu veikalā. Taču es izvirzīju citu jautājumu: vai šāda veidā - iepērkot skolu izstrādnes, kas tapušas 2 mēnešu laikā, valsts var atrisināt mācību līdzekļu izstrādes un kvalitātes jautājumu. Paredzu, ka tiks iepirkti izglītības ieguves procesā maz funkcionāli Powerpointi vai ieskanēti jau esošo un citu veidoto darba burtnīcu uzdevumi.
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 12:14
Santa
Dīvaini, ka rakstnieki tā nobijušies. Arī digitālās grāmatas kko maksā! nav jau tā, ka viņi nesaņems savu autoratlīdzību! Bet mēs tač esam par dabas saudzēšanu, vai tad ne? Autoralīdzība neiet komplektā ar papīra un drukāšanas izdevumiem. Satraukumi lieki! Dievinu grāmatas, bet nopērku vien divas gadā, jo tās nav tik interaktīvas un ērti lietojamas kā digitālās.
Vēl interesantāk šķiet Cien. Ivetas cīņa pret visiem, kas atbalsta Ķīļa kungu vai ir pret aprobežotību. Vai Cien. Iveta jel kad ir bijusi ārpus Latvijas robežām? Vai Cien. Iveta jel kad ir spērusi kāju citas valsts (vēlams augstāk attīstītas par Latviju) skolā? Vai Cien. Ivetas viedoklis korelē ar viņas vecumu?
Pēdējais Tom Peter citāts perfekts!
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:22
iveta
jā, turklāt tur mācījusies tad, kad vēl tas nebija populāri, jā, jā (34 gadi)
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:56
Arī skolā gāju
Kāpēc skolotājas domā, ka skolēniem ir interesanti viņu monotonie monologi? Kāpēc Ivetas skolā ģeogrāfijas skolotāja diktē skolēniem mācību grāmatas saturu? Glītrakstīšanas stundas? Kāpēc Iveta uzskata, ka drīkst aizvainot pārējos? Nepērk viņas dzejas grāmatas?
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:34
iveta
kurš tad tiek aizvainots? vai iebilšana ir pazemošana? tas, ko dara/nedara katrs kolēģis, ir viņa paša darīšana un atbildība
un man pilnīgi vienalga, pērk vai nepērk to grāmatu. te es iebilstu kā skolotājs, kuram atkal tiek piedāvātas reformas, neizsverot to jēgu, lai gan pati visnotaļ atsaucīgi izmantoju tehnoloģijas savās stundās
pirms 9 mēnešiem, 2012.08.08 10:58