Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +29 °C
Skaidrs
Svētdiena, 26. jūnijs
Inguna, Inguns, Ausma, Ausmis, Ingūna

Profesionāļu kārdināšana

Pārejot strādāt pie konkurentiem, speciālists vēl nezaudē cieņu pret sevi. Tā zūd, kad viņš atklāj bijušās darbavietas noslēpumus Konkurences apstākļos uzņēmumu darbība līdzinās kaujai - līķu gan nav, bet ienaidnieki, izlūki, stratēģija pretējās puses pozīciju vājināšanai un savējo nostiprināšanai ir.

Laiku pa laikam abu pušu komandieri ierodas uz pārrunām par miera noslēgšanu, bet karavīri, aizmirstot karu, sapīpē. Un gluži tāpat kā kaujā arī uzņēmumos ir pārbēdzēji, kurus viņu kādreizējie biedri uzskata par nodevēju, bet tagadējie - par labu, dažkārt arī bīstamu ieguvumu, jo īpaši, ja pārbēdzējs bez īpašiem sirdsapziņas pārmetumiem izliek uz galda iepriekšējo darba devēju konfidenciālo informāciju, tā skaidri likdams saprast - izlūkos ar šādu cilvēku nevar iet. Izaugsme vai nodevība? Gandrīz pirms pieciem gadiem tagadējais Pareksa bankas asistējošais viceprezidents Gatis Kokins atstāja darbu Hansabankā, lai sāktu karjeru Pareksa bankā. Taču šo darba maiņu viņš neraksturo kā vienkāršu pāriešanu darbā uz konkurējošu uzņēmumu. «Man ir svarīgi izkopt savu kompetenci. Kopš 1993.gada, kad sāku savu darbu bankā, esmu centies strādāt daždažādās jomās, lai pēc iespējas labāk pārzinātu banku sistēmu,» skaidro G.Kokins. «Taču gadu pēc Vācijas-Latvijas bankas pārdošanas es sapratu, ka Hansabanka ir kļuvusi par Igaunijas uzņēmuma HansaBank Group pārvaldībā esoša banku, kur svarīgākie lēmumi tiek pieņemti Tallinā, un tas Rīgā strādājošajiem nedeva radoša darba degsmi. Savukārt Pareksa banka 1997.gadā bija straujas izaugsmes priekšā, un šeit visus lēmumus par savu darbu varu pieņemt pats. Turklāt darba maiņa man palīdzēja noteikt sevis kā speciālista tirgus cenu. Atalgojums ir tieši atkarīgs no pieņemamo lēmumu nozīmes, tāpēc, pieņemot Pareksa bankas darba piedāvājumu, man ir izdevies palielināt savu atalgojumu vairāk nekā trīs reizes.» Vienu gan G.Kokins var droši teikt - ja speciālists, jo īpaši augstākā līmeņa vadītājs, tiek pārvilināts strādāt uz konkurentu uzņēmumu, bijušajā darbavietā pret viņu izturas vēsi pieklājīgi. «Emocionāli saprotama attieksme,» uzskata G.Kokins. Pēdējos gados speciālistu kvalitātes līmenis kļūst augstāks un aizvien retāk ir nepieciešamība kādu profesionāli no kaut kurienes pārvilināt, stāsta personāla speciālisti. People Management menedžeris Pauls Bērziņš apgalvo, ka tagad pārsvarā gadījumu pārvilināšanas vērti šķiet augstākā līmeņa vadītāji, kuri uz jauno darbavietu pārnāk ar zināšanām par konkurentu darba stratēģiju, kā arī tirdzniecības un klientu menedžeri, kuri uzņēmumam spēj piesaistīt bijušās darbavietas klientus. «Manā praksē ir bijuši vairāki gadījumi, kad speciālisti pāriet strādāt uz konkurējošo uzņēmumu. Ja viņi ir zemākā līmeņa darbinieki, neredzu nekā traģiska - darba tirgus nav nemaz tik liels un līdz ar to profesionālu, veiksmīgu darbinieku pārpirkšana ir saprotama. Taču, kad pie konkurentiem aiziet augstākā līmeņa vadītājs, kura kontrolē ir bijusi uzņēmumam stratēģiski svarīga informācija, kuram zināmi visi finansu rādītāji, es to uzskatu par cilvēcisku nodevību,» stāsta Cēsu alus valdes priekšsēdētājs Edgars Štelmahers. Pēc P.Bērziņa vārdiem, parasti darba devēji pret šādu iespējamību mēģina nodrošināties ar darba līgumu, tajā skaidri norādot, ka darbiniekam jāapņemas aiz uzņēmuma sienām neizpaust tā konfidenciālo informāciju. ASV tiesās jau vairākkārt ir izskatītas kompāniju prasības pret saviem bijušajiem darbiniekiem, kuri atļāvušies kulstīt mēli konkurentiem. Čukstētājus neviens neciena «Baņķieris nekad neizpauž ziņas par saviem klientiem un iepriekšējo darbavietu. Tas nav ētiski. Ja es Pareksa bankā sāktu klāstīt ziņas par Hansabankas darbību, man neviens neuzticētos, jo es radītu pārliecību, ka savā nākamajā darbavietā tāpat stāstīšu par Pareksa banku. Esmu redzējis, kā cilvēks nāk, prasās darbā un kā atbildi uz jautājumu, kādēļ gan viņu vajadzētu pieņemt, rāda citas bankas iekšējos dokumentus. Šādam cilvēkam darbu nepiedāvā, jo ar viņa morāli kaut kas nav kārtībā. Viņš nav baņķieris,» kategoriskā balsī skaidro G.Kokins. Latvijas Mobilais telefons (LMT), rēķinoties ar to, kā speciālisti ceļo pa telekomunikāciju un informācijas tehnoloģiju uzņēmumiem, jau darba līgumā saviem darbiniekiem pieprasa neizpaust LMT konfidenciālo informāciju un, pametot LMT, nodot visus dokumentus, Dienai stāsta LMT personālvadības direktore Žozita Beresņeva. «Ja kāds šo darba līguma punktu lauž, viņš no darba tiek atlaists, un tāds gadījums mums ir bijis. Bijušais darbinieks gan iesniedza tiesā prasību par to, ka viņš no darba atlaists nepamatoti, taču tiesa visās trijās instancēs LMT rīcību atzina par pamatotu,» stāsta Ž.Beresņeva. Viņa neslēpj, ka jebkurā uzņēmumā, droši vien arī LMT, speciālisti darba sarunās ar citu uzņēmumu bijušajiem darbiniekiem ir ieinteresēti izdzirdēt kādu ražošanas vai finansu noslēpumu. Izpaust vai ne - to stingrāk par jebkurām darba līguma prasībām nosaka katra cilvēka morāle. «Katrā gadījumā es tā nedarītu, man tas nav pieņemami. Ir konkurence, ir cīņa par savu vietu tirgū, taču, ja tiek izmantota konfidenciāla informācija, tad cīņa kļūst negodīga,» ar nosodījumu saka E.Štelmahers. Ja speciālists pāriet strādāt uz konkurējošo uzņēmumu, bijušie kolēģi viņu var uzskatīt par nodevēju. Lai vismaz mēģinātu radīt izpratni attieksmē pret sevi, viņam noteikti gan ar bijušajiem, gan jaunajiem kolēģiem vajadzētu izrunāties par iemesliem, kuru dēļ viņš nolēmis mainīt darbu, iesaka P.Bērziņš. «Var taču būt daudz cilvēcisku iemeslu - konkurējošā uzņēmumā ir lielākas darba perspektīvas, labāki darba apstākļi, lielāka alga. Varbūt pašreizējā darba vietā traucē nesaskaņas ar kolēģiem,» viņš iedrošina. Uzticība pret uzticību Darbinieku motivēšana ir visdrošākais veids, kā vairot viņu uzticību un mazināt iespēju, ka viņi varētu doties pie konkurentiem un strādāt viņu labā, uzskata personāla speciālisti. «Reti kad citu alus darītavu darbinieki pārnāk strādāt pie mums, tāpat kā arī Aldari pamet reti. Kamdēļ to darīt, ja darbinieki pusdienās var aiziet uz mūsu ēdnīcu, saslimšanas gadījumos meklēt palīdzību pie mūsu ārstiem, atbrīvoties no darba spriedzes mūsu sporta zālē un no savas darbavietas līdz mājām aizbraukt ar mūsu busiņu. Uzņēmums ir uzdāvinājis saviem darbiniekiem dzīvības apdrošināšanas polisi, piedāvā papildināt zināšanas un apmeklēt dažādus Aldara sporta un atpūtas pasākumus,» lepni uzskaita Aldara personāla un kvalitātes departamenta direktore Eva Čerņavska. Arī LMT lepojas ar zemo personāla mainību - 2% gadā. Ž.Beresņeva uzsver, ka cilvēku uzticība savam uzņēmumam ir tiešā veidā samērojama ar tā rūpēm par saviem darbiniekiem. Ja viņiem ir pārliecība, ka strādā stabilā uzņēmumā, viņu darbs ir novērtēts ar labu algu un izglītošanās iespējām, turklāt ir labas attiecības ar kolēģiem, par viņu iespējamo nodevību nav īpaši jāuztraucas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Baltijas valstis

Vairāk Baltijas valstis


Eiropa

Vairāk Eiropa


ASV

Vairāk ASV


Krievija

Vairāk Krievija


Tuvie austrumi

Vairāk Tuvie austrumi


Cits

Vairāk Cits