Izrādi No mīlas nāves ir sagatavojis diriģents Lorenco Vioti un režisors Kaliksto Bjeito. Pirmizrāde notika 29. septembrī. No mīlas nāves ir veltījums Gustavam Māleram, kurš pirms 125 gadiem kļuva par Vīnes Galma operas vadītāju. Viņš ir nospēlējis īpašu lomu Vīnes dižākā operas teātra reputācijas veidošanā. Šeit Mālers ir diriģējis vairāk nekā simt operas izrāžu sezonā, taču pats nav uzrakstījis nevienu operu. Iestudējuma No mīlas nāves pamatu veido divi viņa darbi – agrīnā kantāte Žēlabu dziesma un vēlīnais cikls Dziesmas par mirušajiem bērniem. "Tas, ko skatītāji pieredzēs, nav koncertuzvedums, bet gan daudzslāņains teatrāls notikums, kura skatuvisko realizāciju nodrošina dedzīgais Mālera cienītājs Kaliksto Bjeito," uzsver Vīnes Valsts operas vadītājs Bogdans Roščičs.
Šajā izrādē pie Vīnes Valsts operas diriģenta pults debitē 32 gadus vecais šveiciešu mūziķis Lorenco Vioti, kurš ir Nīderlandes filharmonijas orķestra un Amsterdamas Nacionālās operas galvenais diriģents. "Es mīlu un saprotu vientulību un skumjas, kas ir raksturīgas Mālera partitūrām līdzās aizrautīgajam, šķietami bezgalīgi priecīgajam bērnišķīgumam," stāsta Lorenco Vioti. "Pat Mālera opusā Nr. 1 – kantātē Žēlabu dziesma, ko viņš sarakstīja, būdams nepilnus divdesmit gadus vecs, – mēs ik uz soļa sastopamies ar asarām mūzikā. Asaras komponista daiļradē, šķiet, nekad neizsīkst. Tāpēc, ja jūs kā izpildītājs spējat sevī atrast gan priecīgu naivumu, gan Mālera skumju izpratni, jums noteikti jāpievēršas šim komponistam," piebilst diriģents.
Arī režisors Kaliksto Bjeito, kurš iepriekš Vīnes Valsts operā ir iestudējis Žorža Bizē Karmenu un Riharda Vāgnera Tristanu un Izoldi, ir liels Mālera cienītājs. "Kopš agras jaunības Mālers ir bijis daļa no manas dzīves. Es jūtu, ka viņš ir mans laikabiedrs," saka režisors. "Mūsu izrādes devīze varētu būt Nākotne ir tagad. Rakstnieks, datorzinātnieks un mākslinieks Džeimss Bridls ir raksturojis mūsdienas kā "jaunu tumšo laikmetu" un pierādījis, ka mēs tuvojamies lielo datu pārsātinājumam. Izrādē mūsu ieslodzījums šajā virtuālajā pasaulē, kurā nonākam, dzirdot Žēlabu dziesmu, ir pārcelts uz pasaku pasauli, ko Mālers beigās sagrauj. Pēc šīs katastrofas Dziesmas par mirušajiem bērniem paver durvis uz sēru, klusuma un pārdomu telpu un, iespējams, iezīmē jaunu sākumu. Šajā darbā mani aizkustina atmiņas par mūsu bērnības stāstiem un pasakām, kā arī jautājums, kādu pasauli mēs atstājam saviem bērniem," apgalvo režisors.
Šajā neparastajā mūzikas teātra eksperimentā ir iesaistīti spoži solisti: baritons Florians Bešs, soprāns Vera Lote Bekere, kontralts Tanja Ariane Baumgartnere un tenors Daniels Jencs. Klātienē Vīnē izrādi varēs noskatīties 7., 10. un 13. oktobrī, kā arī 6., 8., 11. un 16. maijā. Tiešraide 7. oktobrī būs pieejama play.wiener-staatsoper.at.
Informācija: wiener-staatsoper.at