Reiz Vidzemē, Bērzaines ciemā dzīvoja meitene, kuras mamma jaunībā sapņoja būt operdziedātāja. Viņas atvase Zanda Švēde gan par ko tādu nesapņoja. Valmierā Vidzemes Augstskolā viņa izstudēja par tūrisma speciālisti un devās strādāt Dikļu pilī. Šodien viņa jau ir pabeigusi J. Vītola Latvijas Mūzikas akadēmiju, kā arī īpašu jauno mākslinieku programmu Sanfrancisko operā un četros gados ASV nodziedājusi vairākas mecosoprāna lomas. Drīz viņa debitēs Čikāgas Liriskajā operā, bet jau vakar atveidoja titullomu Žorža Bizē operas Karmena izrādē Latvijas Nacionālajā operā. Tā bija jaunās latviešu dziedātājas debija uz dzimtās operas skatuves, taču ne lomā. To viņa jau paspējusi atveidot Kanzassitijas operā. Jaunajā sezonā viņa atveidos titullomu Žorža Bizē operā Karmena Atlantas operā.
Ātrais ceļš uz Ameriku
Šobrīd Zanda Švēde jau ir prestižās starptautiskās aģentūras IMG mākslinieku vidū, taču pats sākums dziedāšanai bijis Valmierā pie leģendārās dziedāšanas skolotājas Gaidas Ungures, kura 90 gadu vecumā joprojām strādā mūzikas skolā un pērn saņēma Triju Zvaigžņu ordeni kā vecākā strādājošā skolotāja Latvijā. "Pie viņas mācījās jau mana mamma, un es arī aizgāju padziedāt savam priekam, kad likās, ka darbs viesnīcā Dikļu pils nav viss, ko varu darīt. Drīz viņa teica: Zanda, tev vēl ir tikai 24 gadi un liels potenciāls. Nekas vēl nav nokavēts, tu varētu mācīties Mūzikas akadēmijā," stāsta Zanda Švēde, kura akadēmijā nonāca un to pabeidza Andželas Gobas klasē. Bet kāpēc tieši Amerika? Turp vedušas daudzas sakritības viena pēc otras.
"Vēl studējot Mūzikas akadēmijā, gribēju iegūt papildu pieredzi, tāpēc viengad trīs nedēļas Itālijā pamācījos itāļu valodu. Tad jau bija āķis lūpā, un nākamajā gadā pieteicos vasaras programmai Manhetenas mūzikas skolā Ņujorkā – sešu nedēļu mācībām, kas noslēdzās ar iestudējumiem. Tajā pašā gadā biju pieteikusies arī meistarkursos Austrijā, bet aizbraucu tikai tad, kad viņi apsolīja segt kursu maksu. Tur – pirms četriem gadiem – iepazinos ar profesionāļiem no Sanfrancisko operas un arī ar savu vīru, amerikāņu basu. No viņiem uzzināju par Merola programmu." Tā ir vasaras programma, kas nosaukta kādreizējā Sanfrancisko operas direktora Gaetano Merola vārdā. Konkursa kārtībā no 800 pretendentiem atlasa apmēram 25 jaunus māksliniekus no visas pasaules un 11 nedēļas ar viņiem strādā, maksājot nelielu stipendiju. Tā top iestudējumi un koncerti ar izrāžu elementiem, arī milzīgs galā koncerts noslēgumā. Zanda uz skatuves izvilkta milzīgā kastē un, kad tā atvērusies, dziedājusi fragmentu no Itālietes Alžīrā. Dažiem labākajiem Merola programmas dalībniekiem pēc tam piedāvā divu vai trīs sezonu darba praksi Sanfrancisko operā, kur jaunā dziedātāja debitējusi Floras lomā Džuzepes Verdi operā Traviata. Nu jau mākslinieces repertuārā ir gan Suzuki Madama Butterfly, gan Olga Jevgeņijā Oņeginā un Alise Lucia Di Lammermoor, Trešā dāma Burvju flautā un citas lomas. Viņa dziedājusi Kanzassitijas Liriskajā operā un Ziemeļkarolīnas operā.
Pirmā pieredze
"Man tā bija pirmā pieredze uz lielās skatuves, ar orķestri, jo Rīgā biju izpaudusies tikai mācību darbos Mūzikas akadēmijas operstudijā Figaro," piesakoties Merola programmā, viņai nebijis ne jausmas par pretendentu milzīgo konkurenci. Mēģināt tur tikt motivējis arī tas, ka Austrijā viņa iepazinās ar savu nākamo vīru, jauno amerikāņu basu Ričardu Bloku, kurš, šobrīd kopā ar Zandu ciemojoties Latvijā, pārsteidz ar savām latviešu valodas prasmēm. "Prātojām, kur palikt – ASV vai Latvijā? Iedomājāmies: joka pēc jāpiesakās. Es tiku, bet Ričards netika." Viņi apprecējās Latvijā un kopā aizbrauca uz Sanfrancisko.
Intensīvā prakse Sanfrancisko teātrī, ko piedāvā dažiem veiksmīgākajiem Merola programmas dalībniekiem, ilgst divus gadus, bet dažreiz piedāvā arī trešo gadu. "To piedāvāja arī man, jo bija repertuārs, kurā mani varēja izmantot. Man tas nozīmēja iespēju turpināt darbu ar teātra apmaksātu pedagogu. Trešajā gadā dabūju arī menedžeri, kas virza manus tālākos darbus." Tā Zanda Švēde nonāca prominentās aģentūras IMG paspārnē, kur savas starptautiskās karjeras sākumā bija arī Maija Kovaļevska. Zandas menedžeris ir jauns puisis, kurš strādā tieši ar perspektīviem jaunajiem dziedātājiem. Burtiski nupat Zanda Švēde pārcēlās uz Čikāgu, kur Liriskajā operā šoruden atveidos Madalēnu Džuzepes Verdi operā Rigoleto un valkīru Grimgerdu Riharda Vāgnera operā Valkīra. Dziedātājas sapņu loma ir austrumnieciski valdzinošā Dalila Kamila Sensānsa operā Samsons un Dalila.