"Katrs albums vienmēr sākas ar sajūtu, ko es mēģinu pārveidot skaņā. Šoreiz sajūta bija piezemēšanās un kāju ierakšana zemē. Tā es izjutu mirkli "tagad". Šoreiz septiņi miljardi no mums to piedzīvoja visi kopā. Mēs ligzdojām savās mājās, būdami karantīnā. Mēs pietiekami ilgi uzturējāmies vienā vietā, lai tajā iesakņotos. Mans jaunais albums Fossora ir tieši par to. Nosaukumā ir vārds, ko es izdomāju, – racēja. Viņa, kas ierokas zemē," ar savu darbu iepazīstina māksliniece.
"Mans iepriekšējais albums Utopia bija kā sala mākoņos, tajā bija daudz gaisa un nebija basu," viņa piebilst. Šoreiz skanējumā dominē basi un smagie zemie toņi. "Mūsu rīcībā bija sešas basklarnetes un spēcīgs zemfrekvences skaļrunis," skaidro Bjorka.
Visu lokdauna periodu mūziķe ir pavadījusi dzimtajā Reikjavikā – viņa atzīst, ka kopš 16 gadu vecuma nebija uzturējusies mājās tik ilgi. Pandēmijas laikā savā dzīvesvietā viņa rīkojusi reivus ģimenes locekļiem, kolēģiem, draugiem un viņu bērniem. Albuma Fossora saturu ir ietekmējusi Bjorkas mātes nāve un meitas Isadoras jeb Doas pieaugšana. Doa ir sākusi savu dzīvi – viņa studē, spēlē, uzņem filmas un raksta mūziku. Albuma dziesmās ir dzirdama gan Doas, gan Bjorkas vecākā dēla Sindri balss. Divi iepriekšējie albumi tapuši Bjorkas un viņas bijušā dzīvesbiedra mākslinieka Metjū Bārnija šķiršanās iespaidā: pirmais – Vulnicura (2015) – ir "trauksmes un skumju albums" (mākslinieces salauztās sirds hronika), otrais – Utopia (2017) – ir "izglābšanās albums" (izdzīvošanas mehānisms, kas ieslēdzas pēc sāpīgiem pārdzīvojumiem), paradīzes vīzija, kurā skan putnu balsis un flautas.
Pēc lidojumiem Utopia mākoņos Bjorka ir gribējusi "nokrist atpakaļ uz zemes". Veidojot Fossora, Bjorka domājusi par saviem senčiem, pēcnācējiem un uguns un ledus zemi Islandi, kas viņus savieno. Albumā atspoguļojas viņas aizraušanās ar sēnēm – visu projektu caurstrāvo sēņu metafora. "Sēnes dzīvo zem zemes, tās atšķiras no koku saknēm. Mans "koku sakņu albums" būtu pavisam citāds – diezgan skarbs un stoisks, bet sēnes ir psihodēliskas un negaidīti parādās visur," uzsver Bjorka.
Fossora dziesmās basklarnešu skanējums savijas ar pietiekami smagi skanošo tehnomūziku, kā arī Islandes kormūzikas un folkmūzikas tradīcijām. Dziedātājas radošo partneru vidū šoreiz ir Indonēzijas panku duets Gabber Modus Operandi, kas savā daiļradē savieno gamelāna skaņas ar eksperimentālo mūziku. Trijatā radīto viņi raksturo ar terminu "bioloģiskais tehno".
Informācija: bjork.com, fossora.com