Mēnesi pēc tam, kad viņš martā zaudēja amatu, Pauliņa gadu ilgais eksperiments tika izbeigts un LR atkal noslēdza līgumu ar tirgū dominējošo uzņēmumu TNS Latvia. Noprotams, ka Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) iekšienē diskusija par mediju auditoriju mērījumiem drīz atkal būs aktuāla.
TNS Latvia mēra televīzijas kanālu, radio un preses izdevumu auditoriju, tajā skaitā pasakot, cik daudz acu un ausu sasniedz tajos izvietotā reklāma. Pēc šiem datiem savukārt vadās mediju un reklāmas aģentūras, kas saviem klientiem iesaka medijus publicitātei vai pērk tajos laikus (laukumus) reklāmas izvietošanai. Medijiem ar šiem savas auditorijas mērījumiem jāsamierinās, lai gan neoficiāli tiek pausta skepse par mērījumu korektumu un kritērijiem. Tādējādi TNS Latvia tiešā veidā ietekmē reklāmas tirgu, no kā atkarīga mediju izdzīvošana.
"Katram liekas, ka viņu nepietiekami novērtē. Cilvēciski es to saprotu, bet spogulis nav vainīgs, ja tev kaut kas ir maziņš vai kaut kas atkarājas. Mūsu biznesa loģika ir bez ārējām ietekmēm izmērīt mediju tirgu. Mums priekš tam ir gan neatkarība, gan tehniskie un finanšu resursi. Bez mums būtu haoss," Dienai uz nozares aizmugurisko burkšķēšanu atbild TNS Latvia īpašnieces, globālajā Kantar TNS tīklā ietilpstošā Igaunijas uzņēmuma Emor valdes priekšsēdētājs Margo Veskimagi.
Latvijas mediju un politiskajā vidē nekad nav norimušas kaislības ap augstajiem rādītājiem, kādi pēc TNS Latvia mērījumiem ir Pirmajam Baltijas kanālam (PBK), kas piedāvā gan vietējās ziņas krievu valodā, gan retranslē Krievijas Pirmā kanāla informatīvos un izklaides raidījumus, kā dēļ tiek uzskatīts par Krievijas "maigās varas" taustekli Latvijā. PBK kontrolē Oļega Solodova mediju holdings Baltijas Mediju alianse (BMA).
Šis ir bijis auglīgs fons runām nozares iekšienē, ka Baltijas valstīs TNS iekārtas un programmatūru atjauninājis, pateicoties PBK un BMA naudai. Šādas baumas noliedz gan TNS vietējā, gan TNS Baltijas valstu vadība. "Pēdējo četru gadu investīcijas ir bijušas iespējamas, pateicoties ilgtermiņa līgumiem ar mūsu klientiem. Citādi šo investīciju nebūtu. Protams, lielāki kanāli maksā vairāk, mazāki kanāli maksā mazāk," baumu izcelsmi zināmā mērā izskaidro Veskimagi. TNS Latvia vadītājs Mārtiņš Traubergs BMA raksturo kā VIP līmeņa klientu, bet uzsver, ka, piemēram, MTG kanālu īpatsvars televīzijas reklāmas tirgū ir vēl lielāks. "Visas investīcijas ir investējis tikai TNS Latvia par saviem līdzekļiem, neko neprasot tiešā veidā investēt ne no viena klienta ne šeit, Latvijā, ne kaut kur citur pasaulē. Sadarbība turpinās ar visiem klientiem, un vienīgais priekšnoteikums šādām investīcijām ir ilgtermiņa sadarbības līgumi ar klientiem," skaidro Traubergs.
Visu rakstu lasiet otrdienas, 13. jūnija, avīzē Diena!