Ukrainas kara sākuma otrajā gadadienā sabiedrisko mediju interneta portāls Lsm.lv publicēja kārtējo sēriju komiksam, kura galvenās varones ir cūkas. Šoreiz cūku veidolā bija atainoti ukraiņu karavīri, kuri solīja cīnīties līdz galam, jo nekas cits jau neatliekot. Sekoja kritikas vētra sociālajos tīklos, sākotnēji Lsm.lv reakcija ar vēstījumu, ka publika neko nesaprot un viss ir kārtībā, tad Valsts prezidenta īss kritisks komentārs un drīz vien atvainošanās no portāla galvenās redaktores Martas Ceravas, reakcija no sabiedrisko mediju uzraugiem un mediju ombuda Andas Rožukalnes iesaistīšana notikušā izvērtēšanā. Pa vidu šo vēsti par ukraiņiem cūku veidolā sev izdevīgā mērcē uzķēra Krievijas informatīvā telpa. Ko mēs no šī "cūku komiksa" gadījuma varam vispārinoši secināt par sabiedrisko mediju saturu, tā kritiku un kritiķu kritiku?
Šis ir interesants piemērs arī tādā ziņā, ka tā karikatūra vai komikss, nezinu, kā to varam saukt, nāk ar tādu it kā daudznozīmīgu vēstījumu. Šeit mēs varam vērtēt, vai cūkas vispār var būt pozitīvs simbols, tāpat šis mākslas veids un tā vēstījums "mēs cīnīsimies līdz galam, jo kas gan cits mums atliek" – nu, ko māksliniece ar to gribēja pateikt? Cilvēki, kuri to nolasa vai nenolasa, vēlas skaidrību, ko ar to vēlējās pateikt. Turklāt vēl par šādu tematu! Ja mediji veido produktu, viņiem ir jābūt skaidrībai, ko tieši viņi ar to vēlas pateikt. Interesanti, ka komikss turpinās jau laikam divus gadus un ik pa laikam ir bijušas mazākas šūmēšanās, bet ne tādā apmērā un bez rezultātiem. Tagad daļa publikas pieprasa linča tiesu – atlaist visus vai kā minimums mākslinieci un galveno redaktori.
Jāizvērtē būtu dažādi aspekti, bet svarīgākais aspekts, kas jāņem vērā, manuprāt, ir situācija, kādā šobrīd atrodas mūsu informatīvā telpa. Daži to sauc par informatīvo karu, es teiktu – gluži vēl ne, bet skaidrs, ka mūsu informatīvajā telpā var tikt veiktas dažādas psiholoģiskās operācijas un mūsu sabiedrība kopumā ir trauksmes pilna, meklē atbildes uz dažādiem jautājumiem, un aptaujas rāda, ka vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju ir noguruši no ziņām, īpaši saistībā ar Ukrainu, viņi vēlas par to dzirdēt mazāk vai nevēlas dzirdēt vispār.
Visu sarunu lasiet avīzes Diena otrdienas, 27. februāra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt klikšķinot šeit!
Raksta cena: €1.00