Kā jūs raksturotu banku filiāļu popularitāti Latvijas iedzīvotāju vidū, respektīvi, vai daudziem cilvēkiem patlaban, 2019. gada pavasarī, vispār ir vajadzīga iespēja doties uz bankas filiāli un klātienē runāt ar tās darbiniekiem?
Pētījumos secināts, ka mūsdienās ir daudz tādu cilvēku, kuriem patīk digitālā vide un kuri labprāt finanšu norēķinus veic digitālajā vidē, piemēram, internetbankā, taču šiem cilvēkiem patīk arī klātienes sarunas un pēc finanšu padomiem viņi vēršas bankas filiālē. Ir arī secināts, ka ir daudz tādu cilvēku, kuri ikdienas finanšu darījumus, piemēram, rēķinu apmaksu, veic digitālajā vidē, taču par vērienīgiem un reti veicamiem finanšu darījumiem, piemēram, hipotekāro kredītu, viņi vēlas apspriesties klātienē ar bankas pārstāvi. Turklāt ir arī tādi cilvēki, kuriem psiholoģiski ļoti svarīga ir saziņa klātienē, saruna, un viņi digitālos risinājumus cenšas izmantot pēc iespējas retāk. Te arī ir atbilde uz reizēm dzirdēto jautājumu, vai banku filiāles izzudīs pavisam. Nē, banku filiāles neizzudīs, jo tomēr ļoti daudziem cilvēkiem ir svarīga saziņa klātienē, taču banku filiāļu darbības raksturs turpinās mainīties tajā virzienā, kas vērojams jau vairākus gadus, respektīvi, bankas filiāle nav un nebūs vieta, kur veikt ļoti vienkāršas finanšu darbības, piemēram, samaksāt rēķinus, jo to paveikt digitālajā vidē ir tik vienkārši, ka tas ir pa spēkam gandrīz jebkuram cilvēkam. Internetbankas lietošana ir tik viegla un vienkārša, ka to var apgūt gandrīz ikviens cilvēks, kurš vien to vēlas apgūt.
Tāpēc ir loģiski un likumsakarīgi, ka pēdējo divu gadu laikā par trešdaļu samazinājies tieši to transakciju skaits, kuras notiek banku filiālēs. Daudzi cilvēki izvēlas finanšu norēķinus veikt, vispār neapmeklējot bankas filiāli. Internetbanka ir kļuvusi par ikdienu, un internetbankas lietošana daudziem Latvijas iedzīvotājiem ir kļuvusi par noturīgu, gadu gaitā noslīpētu ieradumu. Internetbankas popularitāte ir augusi lēnām, taču ir sasniegusi tādu popularitātes līmeni, ka aptuveni 70% visu maksājumu tiek veikti tieši internetbankā.
Vai nākotnē arī hipotekāro kredītu varēs saņemt attālināti, nenākot uz banku?
Es pieļauju, ka tipveida hipotekāro kredītu nākotnē varēs saņemt, nemaz nenākot uz banku runāt ar bankas pārstāvjiem. Pirms gadiem desmit, lai saņemtu nevis hipotekāro kredītu, bet patēriņa kredītu, kredīta prasītājam vajadzēja uz banku atnest daudzas dažādas izziņas, kas raksturoja viņa finansiālo situāciju, piemēram, Valsts ieņēmumu dienesta izsniegtu izziņu un vēl citas izziņas, un bankas atbilde par kredītu bija jāgaida no dažām stundām līdz dažām dienām. Patlaban klients var elektroniski bankai dot piekrišanu par savu datu apkopošanu, banka savāc nepieciešamo informāciju, piemēram, no Valsts ieņēmumu dienesta un citām iestādēm, un pieņem lēmumu, jo banka spēj izvērtēt klienta maksātspēju attālināti.
Saistībā ar hipotekāro kredītu situācija gan ir sarežģītāka. Patēriņa kredītu vai kredītkarti piešķirot, ir svarīgi izvērtēt tikai kredīta vai kredītkartes prasītāja finansiālo situāciju, savukārt, piešķirot hipotekāro kredītu, ir svarīgi izvērtēt ne tikai kredīta prasītāja finansiālo situāciju, bet arī īpašumu, kura iegādei tiek prasīts hipotekārais kredīts.
Visu interviju lasiet avīzes Diena pirmdienas, 1. aprīļa, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!