Ziemassvētku un Jaunā gada laiks tradicionāli ir periods, kad cilvēki novirza papildu līdzekļus dāvanām sev tuvajiem, kā arī svētku galda klāšanai. Ņemot vērā augsto inflāciju, kas nes līdzi lielākus rēķinus par komunālajiem pakalpojumiem, energoresursiem, kā arī augstākas ikdienas produktu izmaksas, samazinās iedzīvotāju pirktspēja. Un tas nozīmē, ka daļai sabiedrības arvien grūtāk ir segt ikmēneša maksājumus un atlicināt naudu papildu vajadzībām. Līdz ar to arī mazumtirgotājiem aizvadītā gada izskaņā veicies atšķirīgi.
"Līdz ar ziemas iestāšanos un energoresursu, kā arī komunālo maksājumu cenu kāpumu ietekme bija jūtama gan attiecībā uz pārtikas preču cenām, gan attiecībā uz iedzīvotāju pirktspēju," atzīst veikalu tīkla top! valdes locekle Ilze Priedīte.
Veikalu tīklā top! pircēju piesardzība un paradumu maiņa bija vērojama jau no pagājušā gada februāra beigām – vērojams, ka pircēji iepērkas pārdomātāk, vairāk plāno pirkumus, pieaug akcijas produktu īpatsvars un lielāka nozīme ir produktiem, kas izlietojami nedēļas laikā, nevis uzreiz pēc iegādes. 2022. gada nogalē veikalos top! nozīmīgākais pieaugums bijis lielākajos veikalos gan pirkumu skaita ziņā, gan apgrozījumā, bet vidējais pieaugums bija 10% robežās, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Jāņem vērā, ka Latvijā aptuveni 25% no iedzīvotāju izdevumu groza aiziet tieši pārtikas preču iegādei.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena ceturtdienas, 19. janvāra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!