Nedēļas ēdienkarte skolēnam

  • 0
  • Pievienot

Ēdot pēc šī plāna, bērns nedēļā uzņems visas viņa organismam vajadzīgās uzturvielas Veselīga uztura ieteikumi bērniem (2-18 gadi) - Bērnam brokastīs vajadzīgi ar saliktiem ogļhidrātiem bagāti ēdieni: dažādas putras, pārslas ar pienu vai jogurtu, graudu vai kliju maize, papildinot šo ēdienreizi ar sieru, augļiem un dārzeņiem vai to sulām. Brokastīm jānodrošina 25% no dienā nepieciešamā enerģijas daudzuma (apmēram 600 kcal). - Brokastis ir ļoti svarīgas, jo bērniem visbiežāk nav tauku rezervju. Lai spētu skolā koncentrēties, viņiem vajadzīga enerģija. Vecmodīgās auzu, miežu, griķu putras satur ogļhidrātus, kas lēni pārstrādājas, tādēļ enerģiju dod pakāpeniski un notur ilgstoši. - Nodrošiniet, lai katru dienu bērna uzturā tiktu iekļauti olbaltumvielām, minerālvielām un vitamīniem bagāti produkti. Olbaltumvielas veido, atjauno un aizsargā organisma audus. Tās ir īpaši svarīgas bērnu augšanai un attīstībai. Tāpēc bērna uzturā svarīgi katru dienu iekļaut olas, pienu un piena produktus, liesu gaļu, zivis, gaļas un zivju produktus. Liesa gaļa ir vislabākais dzelzs avots uzturā. Lai sekmētu dzelzs uzsūkšanos, ir nepieciešams C vitamīns, kas ir dārzeņos un augļos. Tāpēc liesu gaļu vislabāk ir pasniegt kopā ar dārzeņiem un augļiem. Bērnu uzturu dažādojiet, iekļaujot ēdienkartē no zivīm gatavotus ēdienus, kuros ir vairāk minerālvielu nekā gaļas ēdienos. Ieteicams, lai bērns saņemtu zivju ēdienus divas reizes nedēļā. - Nodrošiniet bērna organismam nepieciešamo kalcija uzņemšanu ar pienu vai piena produktiem. Pienā un tā produktos ir tādas nepieciešamas uzturvielas kā olbaltumvielas, vitamīni un mikroelementi. Piena produktos esošais olbaltums ir bioloģiski augstvērtīgs. Piens un piena produkti ir nozīmīgākais viegli izmantojama dabiskā kalcija un fosfora avots. Pienam un piena produktiem ir svarīgākā loma stipru kaulaudu veidošanā, vienlaikus lietojot tos kopā ar D vitamīnu saturošiem ēdieniem un veicot fiziskas aktivitātes, lai barības vielas nokļūtu kaulaudos. Pienā un piena produktos ir vislabākās kalcija un fosfora procentuālās attiecības, tādēļ bērna organisms šo kalciju izmanto vislabāk. - Piedāvājiet bērnam augļus un dārzeņus, īpaši vietējos, katrā ēdienreizē, ievērojot dažādību. Augļi un dārzeņi ir bagātīgs vitamīnu, minerālvielu, šķiedrvielu un citu bioloģiski aktīvu vielu avots. Lai nodrošinātu vitamīnu un minerālvielu nepieciešamo daudzumu, bērna uzturā ir vajadzīga augļu un dārzeņu daudzveidība, sākot no sakņu un lapu dārzeņiem un zaļumiem, beidzot ar dažādiem augļiem un ogām. Ar dārzeņiem un augļiem bērns var labi remdēt izsalkumu starp ēdienreizēm. Dārzeņiem un augļiem jābūt iekļautiem katrā ēdienreizē. Īpaši ieteicami ir vietējie un sezonai atbilstošie svaigie augļi un dārzeņi. Bērnu interesi par augļiem un dārzeņiem saistiet ar krāsu, struktūru un formu dažādību, kā arī dažādojiet pagatavošanas veidus. *** Svarīgi! Katru dienu bērnam ieteicams: - biezpiens, mājas siers - siers - gaļa - vismaz divreiz nedēļā zivis - trīs reizes nedēļā olas *** PIRMDIENA Brokastis Pilngraudu sviestmaize ar sieru Omlete Gurķi ar zaļumiem un krējumu Ābols Tēja Pusdienas Svaigu dārzeņu biezeņzupa Kotletes ar vārītiem kartupeļiem Svaigu dārzeņu salāti (burkāni, puravi, zaļumi, eļļa) Biezpiena deserts - mājas siers ar ievārījumu vai medu Launags Dārzeņu salāti ar sieru Jogurts Bumbieris Vakariņas Piena zupa ar makaroniem Rudzu maize ar kūpinātu zivi Apelsīns OTRDIENA Brokastis Auzu pārslu biezputra Biezpiena sieriņš Augļu sula Pusdienas Biešu zupa Vistas fileja ar rīsiem Svaigu dārzeņu salāti (tomāti, paprika, zaļumi, eļļa) Plūmes Launags Piens Smalkmaizīte ar biezpienu Banāns Vakariņas Cepti dārzeņi ar sieru Tomātu sula Ābols TREŠDIENA Brokastis Sausās brokastu pārslas Piens Rudzu maize ar tomātu Persiks Pusdienas Skābu kāpostu zupa Griķu biezputra ar gaļas mērci Dārzeņu salāti Augļu salāti Launags Pilngraudu maize ar kausēto sieru un tomātu, zaļumiem Hurma Augļu sula Vakariņas Krāsnī cepti kartupeļi ar siļķi, mājas sieru un zaļumiem Kefīrs Ābols CETURTDIENA Brokastis Pilngraudu maize ar sieru Vārīta ola Svaigi dārzeņi (gurķis, tomāts) Jogurts Pusdienas Vistas gaļas zupa ar nūdelēm Kāpostu tīteņi Augļu želeja ar biezpiena krēmu Launags Kanēļmaizīte Piens Bumbieris Vakariņas Kartupeļu pankūkas ar krējumu un ievārījumu Tēja Apelsīns PIEKTDIENA Brokastis Pildītās pankūkas ar biezpienu Ievārījums Tēja Plūmes Pusdienas Pupiņu zupa Vistas gaļas kotlete ar vārītiem kartupeļiem Burkānu salāti Žāvētu augļu ķīselis ar pienu Launags Sviestmaize ar mājas sieru, tomātiem un zaļumiem Jogurts Banāns Vakariņas Pilngraudu makaroni ar dārzeņiem un sieru Cepti āboli ar kanēli Tēja SESTDIENA Brokastis Pilngraudu sviestmaize ar sieru Omlete ar cukīni Gurķi ar zaļumiem un krējumu Biezpiena sieriņš Pusdienas Svaigu dārzeņu biezeņzupa Grilēta zivs ar sautētiem dārzeņiem Svaigu lapu salāti Saldējums ar ievārījumu Launags Jogurta krēms Banāns Vakariņas Pica ar jūras dzīvniekiem, tomātiem un Mocarellas sieru (vai citu pēc izvēles) Apelsīnu sula SVĒTDIENA Brokastis Pankūkas ar brūkleņu ievārījumu Rudzu maize ar karsti kūpinātu zivi Gurķi, tomāti Tēja Pusdienas Svaigu dārzeņu zupa Krāsnī cepta gaļa, kartupeļi un dārzeņi Svaigu kāpostu salāti Mājas siers ar ievārījumu un augļiem Launags Ābolmaize Piens Rieksti Vakariņas Pupiņu salāti Pilngraudu maize ar sieru Banāns *** Māci ēst veselīgi! - Esi labs paraugs savam bērnam. Tas, starp citu, nāks arī par labu paša veselībai. - Nepieļauj, ka ēdiens bērnam kļūst par cīņas ieroci, atalgojumu vai sodu. - Ikdienas ēdienkartē neiekļauj našķus, kas saistās ar svētkiem, - gāzētos dzērienus, konfektes, kūkas. - Neaizliedz bērnam kādus konkrētus produktus, jo aizliegumi rada pastiprinātu interesi. - Ja bērns ir pārāk mazkustīgs un viņam neveicas sporta nodarbībās, atrodiet sporta veidu, kas viņu aizrauj, iepriecina un ar ko viņš spēj tikt galā. Kustēties ir ļoti svarīgi. - Ģimenē visiem, ne tikai bērnam ir jāseko vieniem un tiem pašiem veselīga dzīvesveida principiem.

Pievieno komentāru

Arhīvs

Vēl aktuāli

+
Lasi vēlāk
0