Milānas Teatro alla Scala ar ovācijām uzņem Alvja Hermaņa jauniestudējumu Divi Foskari 59

  • 0
  • Pievienot

Latviešu radošā komanda ierodas itāļu operas citadelē – Milānas Teatro alla Scala – un kopā ar Džuzepi Verdi aizved klausītājus ceļojumā uz XV gadsimta Venēciju, kur valda skaistums un sāpes. 

Ceturtdien, 25. februārī, Teatro alla Scala notika režisora un scenogrāfa Alvja Hermaņa iestudētās Džuzepes Verdi operas Divi Foskari/I due Foscari pirmizrāde. Kostīmus veidojusi Kristīne Jurjāne, videoprojekcijas – Ineta Sipunova. Uzveduma magnēts – leģendārais Plasido Domingo vecā Venēcijas dodža Frančesko Foskari tēlā. 

75 gadu vecais dziedātājs šajā baritona lomā pārsteidz ar spēku gan vokāli, gan dramatiski. Viņa balss joprojām ir skaista, apjomīga, "muskuļota". Uz Teatro alla Scala skatuves Plasido Domingo uzstājas kopš 1969. gada – līdz šim nodziedātas 19 lomas 30 iestudējumos (kopumā 261 izrādē). Frančesko Foskari ir mākslinieka 20. loma Milānas teātrī. Vēl šajā sezonā La Scala viņš būs dzirdams Verdi operā Simons Bokanegra.

Divu Foskaru pirmizrādi publika uzņēma ar ovācijām, taču daži klausītāji no teātra augšējām galerijām (t. s. loggionisti) mēģināja izsvilpt soprānu Annu Piroci (Venēcijas dodža dēla sieva Lukrēcija; dziedātājas debija uz Teatro alla Scala skatuves) un iestudējuma muzikālo vadītāju Mikēli Marioti, kurš ir viens no talantīgākajiem jaunās paaudzes itāļu diriģentiem. Dodža dēlu Jakopo Foskari spoži dziedāja tenors Frančesko Meli.

Divi Foskari (1844) ir Verdi sestā opera, viņa daiļrades agrīnā perioda darbs, kurš tiek iestudēts reti. "Šis ir ļoti inteliģents, elegants iestudējums, kas apliecina cieņu mūzikai," sarunā ar Dienu norāda diriģents Mikēle Marioti. "Alvis Hermanis izprot šīs mūzikas būtību, un tas nav nemaz tik viegli, jo kādam tā varētu šķist naiva, pat banāla. Divu Foskaru partitūra prasa iedziļināšanos, tajā daudz kas ir apslēpts, tā ir noslēpumaina mūzika."

Operas pamatā ir lorda Bairona vēstures drāma par 1457. gada notikumiem Venēcijā. Varoņi ir reāli personāži, tāpēc režisoram Alvim Hermanim nav bijis pamata ignorēt stāsta vēsturisko kontekstu. XV gadsimtā Venēcija bija pasaules centrs, un Foskari dzimtas traģēdijā Alvis Hermanis saskata Venēcijas norieta metaforu. Izrāde Divi Foskari ir viņa veltījums Venēcijas vēsturei un mākslai. Iestudējumā tiek apdziedāts ne tikai Venēcijas skaistums, bet arī nežēlīgas politiskās intrigas un cīņa par varu. 

Lai sagatavotos izrādei, režisors Venēcijā pētījis XV–XVI gadsimtu mākslinieku darbus. Viņu vidū ir Džentile un Džovanni Bellīni, Vitore Karpačo un Tintoreto. Vēl viens vizuālā noformējuma iedvesmas avots ir XIX gadsimta romantisma glezniecības meistars Frančesko Haijess, kura darbos atveidoti Foskari dzimtas pārstāvji. Simbols, kurš izrādē parādās visbiežāk, ir Venēcijas lauva. Izrāde veidota kā vizuālās mākslas darbs – tā ir skulpturāla, gleznieciska un smalki teatrāla.

Opera Divi Foskari Milānā būs dzirdama līdz 25. martam. Plasido Domingo tajā dziedās vēl 1., 4., 9. un 12. martā, pēc tam Venēcijas dodža lomu atveidos itāļu baritons Luka Salsi.

Vairāk par jauniestudējumu lasiet ceturtdien, 3. martā, laikraksta Diena pielikumā KDi.

Pievieno komentāru

+
Lasi vēlāk
0