Laika ziņas
Šodien
Migla
Piektdiena, 26. aprīlis
Rūsiņš, Sandris, Alīna

Preces pasūta dators

Loģistikas process mazumtirdzniecībā sen jau vairs nav tikai preču piegāde veikaliem. Tas ir kompleksu, visnotaļ sarežģītu un lielā mērā automatizētu pasākumu kopums, kas sevī ietver gan veikaliem nepieciešamo preču daudzuma aprēķināšanu un pasūtīšanu, gan krājumu veidošanu, noliktavu uzturēšanu un preču piegādes ķēdes.

Sistēma izrēķina

Rimi Latvia Piegādes tīkla procesu direktors Vjačeslavs Gavriļuks stāsta, ka lielveikalu tīkls sadarbojas ar vairāk nekā 750 piegādātājiem, to skaitā ir vairāki ārvalstu piegādātāji – gan no Eiropas, gan tādām valstīm kā, piemēram, Čīle un Paragvaja, no kurām tiek piegādāti svaigi augļi. Taujāts, kā tiek aprēķināts veikaliem nepieciešamais preču daudzums un sortiments, Gavriļuks teic, ka tas ir pilnībā automatizēts process. "Pasūtījumi veikaliem ir centralizēti, un tos veic automatizēta sistēma, kurā akumulēta divu gadu pārdošanas statistika katrai precei katrā veikalā. Balstoties uz šiem statistikas datiem, sistēma izrēķina, cik daudz un kādas preces nepieciešamas katram veikalam. Jāņem vērā, ka preču sortiments veikalos var atšķirties, tas atkarīgs no konkrētās iepirkšanās vietas pircēju pieprasījuma," skaidro Gavriļuks.

Viņš teic, ka sistēma izrēķina arī, kāds daudzums preču nepieciešams dažādu akciju laikos, jo parasti, ja kādai precei ir atlaide, tā tiek pirkta vairāk. "Lai pircējus informētu par akcijas precēm, veidojam īpašus bukletus. Un jāteic, ka pieprasījums pēc kādas konkrētas preces ir atkarīgs arī no tā, vai tā tiek reklamēta bukleta pirmajā lapā, iekšlapās vai beigu lapās. Pieprasījums pēc noteiktām precēm pieaug arī tad, ja to ražotājs veic kādu reklāmas kampaņu. Arī tās laikā mēs palielinām konkrētās preces daudzumu veikalos. Tālāk jau aprēķinātie preču daudzumi tiek nodoti loģistikas daļai," ieskatu lielveikala preču pasūtījumu sistēmā sniedz Gavriļuks.

Kivi atlido no Čīles

Vietējie un Baltijas piegādātāji paši preces piegādā Rimi distribūcijas centriem Rīgā un Ķekavā. Savukārt pēc precēm uz Rietumeiropu tiek braukts pakaļ, ja vien piegādātājiem nav lokālo distributoru. Ārvalstu preces lielveikalu plauktos nonāk pa sauszemes, jūras un atsevišķos gadījumos arī pa gaisa ceļiem. Tiesa, lidmašīnu pārvadājumi to dārdzības dēļ tiek izmantoti ļoti reti un tikai attiecībā uz specifiskām precēm, kuras citādi nevar piegādāt. "Lai arī apmēram 80% svaigās pārtikas Rimi veikalu tīklā ir vietējās izcelsmes, pircējiem pieejami arī dažādi eksotiski augļi un dārzeņi, kurus līdz Latvijai nogādā ar gaisa un jūras transportu, tuvākos posmus Eiropā veicot pa sauszemi. Piemēram, laikā, kad Spānijas mango sezona beigusies, uz Latviju ar kuģiem ceļo mango no Brazīlijas, ceļā pavadot apmēram mēnesi. Savukārt eksotiskās ogas, piemēram, kivi, ar gaisa transportu uz Eiropu lido no Čīles, ceļā pavadot tikai dažas dienas," stāsta Gavriļuks.

Ārvalstu preču piegādātāji tiek atrasti dažādās starptautiskajās izstādēs, kā arī ar Zviedrijas mātes kompānijas ICA gruppen starpniecību. Tālāk jau no distribūcijas centriem preces tiek izvadātas veikaliem. Katru dienu no distribūcijas centra ceļā dodas 60–100 kravas mašīnu, turklāt ne tikai pa Latviju, bet arī uz Lietuvas un Igaunijas pilsētām, kur atrodas Rimi lielveikali.

2014. gadā Rimi ieguva starptautiski atzītā kvalitātes standarta BRC (British Retail Consortium) sertifikātu, kas arī līdz šim ir vienīgais Baltijā un tieši ietekmē ikdienas loģistikas procesus. "Sertifikāts apliecina, ka preču apritē, uzglabāšanā un noliktavas darbībā tiek ievēroti visaugstākie kvalitātes standarti, kā arī starptautiski pieņemtās risku novērtēšanas un kvalitātes uzraudzības prasības. Lai iegūtu sertifikātu, esam uzlabojuši apgaismojuma sistēmas drošību, atsevišķās telpās nomainot līdzšinējos gaismas ķermeņus pret lampām ar īpašu aizsargplēvi, precēm ieviesta pastiprināta temperatūras kontrole, noliktavās lietoti speciāli drošības naži, noliktavas darbiniekiem tiek pastāvīgi pārbaudīts veselības stāvoklis u. c. Tā ir tikai daļa praktisku risinājumu, kurus izmantojam ikdienā, jo sertifikācija notiek regulāri – reizi gadā," skaidro Gavriļuks. Rimi distribūcijas centra noliktavās strādā ap 700 darbiniekiem. Daudzas darbības, piemēram, preču palešu pārvietošana un kraušana, ir automatizētas, tās veic tehnika. Gavriļuks teic, ka automatizācijas pakāpe lielā mērā atkarīga no preču apgrozījuma un darbaspēka izmaksām.

Norādes austiņās

Arī lielveikalu tīklā Maxima ir automatizēta preču pasūtījumu aprēķināšanas sistēma. Starp Maxima piegādātājiem līdztekus Eiropas Savienības valstīm ir arī Ķīna, Indonēzija un Dienvidamerikas valstis. Maxima Latvija komunikācijas speciāliste Zane Udrase stāsta, ka uzņēmums pērn loģistikas centrā Abras Ķekavā ieviesis jaunu noliktavas pārvaldības sistēmu, kuras izveidē investēti 166 000 eiro. "Līdz ar šīs sistēmas ieviešanu tika uzlabota darba efektivitāte, tādējādi darbinieki var sakomplektēt vairāk pasūtījumu, izvairoties no dažādām kļūdām, jo sistēma automātiski organizē visu preču komplektētāju darbu. Sistēma paredz, ka preču komplektētājiem ir speciālas austiņas, kurās sistēma katram darbiniekam dod norādes, kādas preces uz kurieni vest, tādējādi ātrāk un efektīvāk komplektējot veikalu pasūtījumus. Kad darbinieks nepieciešamo preci aizvedis konkrētajam veikalam, viņš speciālā mikrofonā atbild sistēmai, ka šo darbu paveicis. Tad sistēma dod darbiniekam jaunu norādi," skaidro Udrase. Viņa arī min, ka sistēma zina katra darbinieka svaru, lai aprēķinātu, cik smagas preces katrs darbinieks drīkst celt. Tas nepieciešams, jo loģistikas centrā par preču komplektētājām strādā arī vairākas sievietes.

Plāno individuāli

Sava loģistikas sistēma ir arī grāmatu namam Valters un Rapa. Tā valdes locekle Iveta Ozola stāsta: uzņēmumam ir tikai pāris veikalu, tāpēc nepieciešamais preču skaits netiek aprēķināts automātiski. To ir grūti izdarīt arī tāpēc, ka katras grāmatas eksemplāru skaits tiek noteikts individuāli, ņemot vērā gan grāmatas autora, gan tulkotāja atpazīstamību, gan žanru, kuru tā pārstāv. Viens no lielākajiem eksemplāru skaitiem, kuru Valters un Rapa paņēma izplatīšanai, bija grāmatai par Kristapu Porziņģi – 500 eksemplāru. Tajā pašā laikā Ozola uzsver, ka uzņēmums savā pasūtījumu politikā ir gana elastīgs un ik dienu seko līdzi, vai kādai grāmatai kādā no veikaliem nevajag pasūtīt papildu eksemplārus. Savukārt grāmatas svešvalodās tiek izvēlētas starptautiskajās grāmatu mesēs un izstādēs, vienojoties ar izdevēju. Grāmatu piegāde notiek, slēdzot līgumus ar pārvadātājiem. Valters un Rapa sadarbojas ar aptuveni 700 piegādātājiem, jo tirgo ne tikai grāmatas, bet arī kancelejas piederumus, klades un burtnīcas, plānotājus un kalendārus, arī mugursomas, mūzikas un video diskus.

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses