Kas ir elektroniskais paraksts?
Elektroniskais paraksts ir digitālu datu kopums, kas tiek pievienots elektroniskam dokumentam. Tas ļauj identificēt parakstītāju un nodrošināt dokumenta integritāti.
Tehnoloģija balstās uz kriptogrāfijas principiem, un kvalificētam elektroniskajam parakstam ir tāds pats juridiskais spēks kā parakstam uz papīra. Latvijā elektroniskā paraksta lietošanu regulē Elektronisko dokumentu likums un ES eIDAS regula, kas nodrošina, ka elektroniskais paraksts tiek atzīts un pieņemts gan publiskajā, gan privātajā sektorā.
Elektroniskā paraksta priekšrocības
1. Laika ietaupījums un ērtums
Ar elektronisko parakstu dokumentu var parakstīt dažu minūšu laikā – neatstājot biroju vai mājas. Nav jārīko tikšanās, nav nekur jābrauc un nav jāgaida pasta piegādes. Tas ir īpaši svarīgi biznesā, kur lēmumi jāpieņem ātri.
2. Drošība un uzticamība
Kriptogrāfiskā aizsardzība garantē augstāko aizsardzības līmeni, jo tiek izmantoti unikāli sertifikāti un šifrēšanas algoritmi. Iespēja viltot elektronisko parakstu ir praktiski izslēgta. Sistēma automātiski reģistrē paraksta laiku, vietu un autoru.
3. Ekonomiskais ieguvums
Elektroniskais paraksts ir finansiāli izdevīgs. Samazinās izmaksas par dokumentu drukāšanu, sūtīšanu un fizisku glabāšanu. Tāpat tiek ietaupīts laiks, kas uzņēmumiem ir būtisks resurss.
4. Videi draudzīgs risinājums
Atsakoties no papīra par labu elektroniskajam parakstam, tiek taupīti dabas resursi. Uzņēmumi var sasniegt ilgtspējas mērķus un ietaupīt simtiem kilogramu papīra gadā, samazinot CO₂ emisijas un ietekmi un mežu izciršanu.
Elektroniskā paraksta trūkumi un izaicinājumi
Lai gan elektroniskais paraksts piedāvā daudz priekšrocību, pastāv arī ierobežojumi:
- digitālā pratība – ne visi lietotāji ir pieraduši pie digitālajiem rīkiem un prot tos droši un atbildīgi lietot;
- atkarība no tehnoloģijām – nepieciešams stabils interneta pieslēgums un uzticama ierīce.
Šie izaicinājumi ir pārvarami, un ilgtermiņā elektroniskais paraksts sniedz virkni ieguvumu, kas ievērojami atsver trūkumus.
Kā parakstīt dokumentus ar elektronisko parakstu?
Parakstīt elektroniski ir vienkārši:
- elektroniskais paraksts – iegūstiet e-identifikācijas rīku ar kvalificētu elektroniskā paraksta sertifikātu no uzticama pakalpojumu sniedzēja;
- e-parakstīšanas programmatūra – instalējiet nepieciešamo programmatūru savā datorā vai izmantojiet pārlūkprogrammas risinājumu;
- dokumenta augšupielāde – augšupielādējiet e-parakstīšanas portālā vai programmā dokumentu, kuru vēlaties parakstīt;
- parakstīšana – izvēlieties atbilstošo elektroniskā paraksta rīku, ievadiet PIN kodu un apstipriniet parakstīšanu.
Pēc dažām minūtēm dokuments ir parakstīts un uzreiz kļūst juridiski spēkā esošs.
Elektroniskais paraksts Latvijā neizbēgami maina dokumentu pārvaldību. Tas piedāvā ātrāku, drošāku un videi draudzīgāku alternatīvu salīdzinājumā ar tradicionālo papīra dokumentu parakstīšanu.

