Šis raksts palīdzēs saprast, kādos gadījumos aviokompānijas drīkst atcelt reisus sliktu laikapstākļu dēļ, ko tas nozīmē jums kā pasažierim un kāda loma šādās situācijās ir ceļojumu apdrošināšanai. Viss būs skaidri, saprotami un, galvenais, balstīts faktos.
Kāpēc laikapstākļi ir biežākais lidojumu kavēšanās iemesls?
Lidošana ir atkarīga no daudziem faktoriem, taču laikapstākļi ir viens no svarīgākajiem un neprognozējamākajiem. Aviācija ir viena no stingrāk regulētajām nozarēm pasaulē, kur katrs lēmums par pacelšanos, nolaišanos vai kavēšanos tiek pieņemts, ņemot vērā drošības riskus.
- Migla var tik būtiski samazināt redzamību, ka pilotiem kļūst neiespējami orientēties.
- Spēcīgs sānvējš vai vētra var padarīt nolaišanos nedrošu.
- Sniegs un apledojums ietekmē gan lidmašīnu, gan skrejceļu gatavību.
- Vasaras negaisi ar zibens izlādi un krusu arī var kļūt par iemeslu lidojumu aizkavēšanai vai novirzīšanai.
Turklāt, dažādas valstis un lidostas var piemērot atšķirīgus drošības standartus tas, kas vienā reģionā ir pieļaujams, citviet var tikt uzskatīts par nepieņemamu. Svarīgi ir arī tehniskie ierobežojumi, piemēram, ne visas lidmašīnas ir sertificētas lidošanai noteiktos laikapstākļos. Visi šie faktori veido pamatu lēmumu, kas pasažieriem var būt nepatīkams, bet reizē var glābt dzīvību.
Tavas tiesības kā pasažierim
Lidojuma atcelšana vai būtiska kavēšanās noteikti rada neapmierinātību - tiek izjaukti plāni, rodas papildu izmaksas un stress. Taču kā ES pasažierim, jums ir noteiktas tiesības, ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes regula (EK) Nr. 261/2004. Šī regula attiecas uz visiem pasažieriem, kuri izlido no ES lidostas vai ierodas tajā ar ES aviokompāniju.
Ja lidojums tiek aizkavēts vairākas stundas vai tiek atcelts, aviokompānijai ir pienākums nodrošināt pasažieriem aprūpi - tas ir, piedāvāt ēdināšanu, iespēju sazināties (piemēram, zvanīt vai sūtīt e-pastu), kā arī, ja nepieciešams, viesnīcu un transportu līdz tai.
Tomēr jāņem vērā, ja kavēšanās iemesls ir ārkārtas apstākļi, piemēram, nelabvēlīgi laikapstākļi, aviokompānijai nav pienākuma maksāt kompensāciju naudā. Šī atšķirība ir svarīga, jo aviokompānija nav vainīga, ja ārā plosās vētra. Tomēr pat šādos gadījumos jūsu tiesības uz minimālo aprūpi paliek spēkā, un to ir svarīgi zināt.
Kompensācijas iespējas sliktu laikapstākļu gadījumā
Ja lidojums tiek atcelts vai būtiski aizkavēts, pasažieri nereti pieprasa kompensāciju. Taču jāatceras - ES regula paredz kompensāciju tikai tad, ja aizkavēšanās notikusi aviokompānijas vainas dēļ. Slikti laikapstākļi parasti tiek klasificēti kā ārkārtas apstākļi, līdz ar to finansiāla atlīdzība šādos gadījumos nav automātiski garantēta.
Tomēr ir izņēmumi, piemēram, ja laikapstākļu problēmas bija prognozējamas un aviokompānija nav veikusi pienācīgus sagatavošanās darbus. Ja sniega prognoze bija zināma jau vairākas dienas iepriekš, bet lidosta nebija laikus sagatavojusi skrejceļus vai lidmašīnas netika atbilstoši atkausētas, var būt pamats pieprasīt kompensāciju. Tāpat, ja tiek zaudēts savienotais reiss kavēšanās dēļ un netiek piedāvāts alternatīvs risinājums, jūs varat pieprasīt radušos izdevumu atlīdzināšanu. Šādos gadījumos ir svarīgi saglabāt čekus, pieprasīt rakstiskus apliecinājumus par kavējumu un dokumentēt komunikāciju ar aviokompāniju.
Protams, nozīme ir arī jūsu izvēlētajai apdrošināšanai - Balcia ceļojumu apdrošināšana piedāvā dažādas iespējas segt tieši šāda veida neērtības, palīdzot nezaudēt naudu, nervus un ceļojuma prieku.
Ko darīt uzreiz lidostā - Soli pa solim
Brīdis, kad uzzināt par reisa kavēšanos vai atcelšanu, noteikti nav patīkams, taču, rīkojoties pārdomāti, iespējams saglabāt kontroli pār situāciju.
Vispirms - nezaudējiet mieru. Sekojiet lidostas oficiālajiem paziņojumiem un laikus noskaidrojiet aktuālo situāciju, vai tiek meklēti alternatīvi reisi, vai ir pieejama palīdzība. Ir vērts doties uz informācijas punktu vai aviokompānijas stendu, lai saņemtu skaidrojumu un pieprasītu rakstisku apstiprinājumu par lidojuma statusu. Tas vēlāk noderēs gan apdrošinātājam, gan, ja nepieciešams, sūdzību iesniegšanai. Ja jāuzturas lidostā ilgāku laiku, pieprasiet ēdināšanas kuponus, viesnīcu vai transportu, tas ir aviokompānijas pienākums. Saglabājiet visus čekus, jo izdevumu atmaksa būs iespējama tikai tad, ja tie būs dokumentēti.
Un, protams, pārbaudiet savu apdrošināšanas polisi - īpaši, ja esat izvēlējies Balcia piedāvājumu, kas ietver atlīdzību par lidojumu aizkavēšanos un atcelšanu.
Padomi nākotnei - kā samazināt risku?
Protams, laikapstākļus ietekmēt nevaram, bet varam plānot gudrāk.
- Viena no iespējām ir izvēlēties tiešos reisus, jo katrs pārsēšanās punkts palielina kavēšanās risku.
- Vēlams arī izvēlēties lidojumus agrā dienas daļā - pēcpusdienā un vakarā biežāk novērojami kavējumi, jo tie “krājas” visas dienas garumā.
- Ceļotājiem ieteicams sekot līdzi laika prognozēm, ne tikai savā izlidošanas vietā, bet arī galamērķī un tranzīta lidostās.
- Tehnoloģijas ir jūsu sabiedrotais - lietojiet aviokompāniju un lidostu mobilās lietotnes, lai savlaicīgi saņemtu paziņojumus par izmaiņām.
- Visbeidzot - ceļojiet ar drošību. Balcia ceļojumu apdrošināšana piedāvā elastīgus risinājumus, kas paredz atlīdzības par kavējumiem, atcelšanu, bagāžas zudumiem un citiem sarežģījumiem, nodrošinot mieru pat vētras vidū.
Vētra var izjaukt plānus, bet ne jūsu mieru - ja esat sagatavojies
Gaisa satiksmē laikapstākļi bieži ir noteicošais faktors. Taču, zinot savas tiesības, rīkojoties pārdomāti un izvēloties piemērotu apdrošināšanu, iespējams būtiski mazināt stresu un finansiālos zaudējumus. Lai gan kompensācija nelabvēlīgu laikapstākļu dēļ ne vienmēr pienākas, aviokompānijai vienmēr ir jānodrošina jūsu pamattiesības uz aprūpi. Saglabājiet mieru, pieprasiet to, kas jums pienākas, un ļaujiet apdrošināšanai būt jūsu sabiedrotajam arī negaidītos brīžos. Galu galā, pat ja debesīs savelkas mākoņi, jūsu ceļojuma pieredze netiks sabojāta, ja būsiet sagatavojies. Un tieši to, jums palīdz nodrošināt Balcia apdrošināšana!

