Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +13 °C
Skaidrs
Otrdiena, 14. maijs
Elfa, Elvita, Aivita, Krišjānis

Metrojet katastrofā velkamas paralēles ar 20 gadus senu avāriju ASV

Pašlaik pieejamā informācija par Krievijas aviokompānijas Metrojet lainera katastrofas apstākļiem aizvien nesniedz skaidras atbildes par tās cēloņiem, vien izslēdzot dažas versijas (piemēram, notriekšanu ar raķeti), tomēr daži fakti ļauj vilkt paralēles ar kādu pirms teju 20 gadiem notikušu traģisku negadījumu virs Atlantijas okeāna ASV austrumu piekrastē. Atskats pagātnē uz 1996. gada Trans World Airlines (TWA) katastrofas apstākļiem izmeklētājiem, iespējams, palīdzēs ar idejām Metrojet katastrofas izmeklēšanas gaitā.

1996. gada 17. jūlijā aviolaineris Boeing 747-131 pacēlās no Džona Kenedija starptautiskās lidostas Ņujorkā, lai reisā TWA 800 dotos caur Parīzi uz Romu. Vien 12 minūtes pēc pacelšanās ar lidmašīnu pārtrūka sakari, bet aculiecinieki - gan piloti citās lidmašīnās, gan cilvēki uz zemes - ziņoja par uzliesmojumu debesīs. Lidmašīna eksplodēja gaisā, iegāžoties Atlantijas okeānā netālu no Longailendas. Bojā gāja visi 230 uz klāja esošie cilvēki - 212 pasažieri un 18 apkalpes locekļi.

"Mēs nupat redzējām sprādzienu gaisā, aptuveni 16 tūkstošu pēdu (aptuveni 4,88 kilometru) augstumā. Tas [objekts] vienkārši nogāzās, iekrita okeānā," par notikušo mirkļus pēc katastrofas radiosakaros ziņoja kāda cita lidaparāta pilots.

TWA 800 reisa katastrofa pēc upuru skaita ir trešais lielākais negadījums ASV aviācijas vēsturē, bet izmeklēšana, kas ilga četrus gadus - dārgākā un ilgstošākā šāda veida izmeklēšana. To arī apvija vairākas sazvērestības teorijas, tostarp par ASV valdības it kā apklusinātiem aculieciniekiem, kuriem neļāva publiski paust viņu viedokli. Proti, izmeklēšanas gaitā noskaidrots, ka katastrofu neizraisīja ne spridzeklis uz lainera klāja, ne notriekšana, kamēr sazvērestības teorijas piekritēji oficiālajam izskaidrojumam netic un norāda, ka viņu redzētais liecina par lidmašīnas virzienā izšautu raķeti. To raidījuši vai nu teroristi, vai ASV flote kļūmes dēļ, un patiesība "tiekot piesegta".

Intervijā raidorganizācijai CNN viens no TWA 800 reisa katastrofas izmeklētājiem komentē: "Es pavadīju stundas, dienas, pētot katru metāla gabalu, meklējot pēdas, ko varētu būt atstājis raķetes trieciens. Tādu nebija. Federālais izmeklēšanas birojs nežēloja izmaksas, cenšoties pierādīt, ka lidmašīnā eksplodēja spridzeklis. Viņi to nespēja."

Oficiālajā izmeklēšanā, kas noslēdzās 2000. gadā, secināts, ka TWA lidaparāta traģisko katastrofu izraisīja degvielas un degvielas tvaiku eksplozija degvielas tvertnē, ko, visticamāk, izraisījusi īssavienojuma dzirkstele.

Degvielas tvertnes eksplozija kā viena no versijām tiek izskatīta arī Metrojet katastrofas izmeklēšanā. Līdzīgi kā TWA 800 reisa gadījumā, arī Metrojet laineris Airbus A320 sadalījies jau gaisā. Amerikāņu satelīta ar infrasarkano kameru uzņemti kadri liecina par strauju, karstu uzplaiksnījumu brīdī, kad pazuda sakari ar lidaparātu, kas vedina domāt - gaisā notikusi lielāka vai mazāka eksplozija. Satelīta iegūtā informācija arī palīdzēja izmeklētājiem noraidīt versiju par lidmašīnas notriekšanu ar raķeti, ar ko uzreiz pēc avārijas dižojās teroristu grupējums Islāma valsts - tādā gadījumā satelīts būtu fiksējis arī raķetes dzinēja izstaroto karstumu.

Abos gadījumos nekas neliecināja par gaidāmo avāriju, jo ne TWA, ne Metrojet reisa piloti trauksmes signālu neraidīja. Pēkšņa sprādziena gadījumā tas vienkārši vairs nav iespējams.

Tikmēr eksperti, izvērtējot no Metrojet katastrofas vietas saņemto informāciju, lēš, ka katastrofisks pavērsiens varētu būt noticis jau pirms eksplozijas, ko fiksējis ASV satelīts. Proti, lainera astes sekcija atrasta piecu kilometru attālumā no vietas, kur uzieta lielākā daļa pārējo atlūzu. "Tas vedina domāt, ka astes daļa no lidmašīnas atdalījās jau pirms uzliesmojuma," vērtē CNN aviācijas eksperte Mērija Ščiavo.

Jāatgādina, ka lidmašīnas astes sekcija tika bojāta neveiksmīgas nosēšanās laikā Kairā 2001. gadā, taču Metrojet pārstāvji apgalvo, ka toreiz tika veikti "visi nepieciešamie remontdarbi", un noraida šo kā iespējamo iemeslu katastrofā. Ščiavo gan pauž šaubas par Metrojet pārstāvju teikto, uzsverot: "Nekvalitatīvi veikti remontdarbi pēc korpusa bojājuma ir kā laika bumba." Ekspertei nācies piedalīties kādas katastrofas izmeklēšanā, kuru nekvalitatīvi veikti remontdarbi izraisīja vairāk nekā 20 gadus pēc sākotnējā bojājuma.

Kriminālistikas eksperti arī sākuši bojāgājušo cilvēku identifikāciju. Šeit parādījusies pretrunīga informācija. Sanktpēterburgas izdevums Fontanka vēsta, ka daļai pasažieru bez trieciena pret zemi radītajām traumām ir arī tādi miesas bojājumi, kas liecina apr sprādzienu, proti, metāla šrapneļu fragmenti ķermenī. Tikmēr valsts kontrolētā aģentūra TASS vēsta, ka sākotnējā apskate neliecinot par sprādziena radītām traumām.

Pašlaik vēl nav ziņu par datiem, kas iegūti no tā saucamajām melnajām kastēm - pilotu kabīnes skaņu ierakstītāja un lidojuma datu reģistratora. Ēģiptes amatpersonas paziņojušas, ka melno kastu datu analīzei intensīvāk pievērsīsies pēc tam, kad būs pabeigti visi sākotnējie darbi atlūzu apzināšanā un vietas izpētē. Kā zināms, teritorija, kurā ir izkaisītas lidmašīnas atlūzas, ir visai plaša - vairāki desmiti kvadrātkilometru.

Jau vēstīts, ka sestdien Sīnāja pussalā nogāzusies Krievijas lidmašīna Airbus A321, kas ar 217 pasažieriem un septiņiem apkalpes locekļiem uz klāja bija reisā 7K9268 ceļā no Ēģiptes kūrortpilsētas Šarmelšeihas uz Sanktpēterburgu. Lidmašīna no radaru ekrāniem pazudusi 23 minūtes pēc pacelšanās.

Pirmdien ap plkst.6 Sanktpēterburgā ieradās pirmā lidmašīna ar aviokatastrofā dzīvību zaudējušo cilvēku līķiem. Krievijā nogādātas 144 cilvēku mirstīgās atliekas. Otra lidmašīna ar upuru mirstīgajām atliekām Krievijā ieradās pirmdienas vakarā, bet otrdien Krievijā nogādātas pēdējās katastrofā bojāgājušo cilvēku mirstīgās atliekas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Baltijas valstis

Vairāk Baltijas valstis


Eiropa

Vairāk Eiropa


ASV

Vairāk ASV


Krievija

Vairāk Krievija


Tuvie austrumi

Vairāk Tuvie austrumi


Cits

Vairāk Cits