Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +19 °C
Skaidrs
Svētdiena, 29. jūnijs
Paulis, Pauls, Pāvils, Pēteris

Dienesta auto iegādē dažāda pieeja

Uzņēmumu vadītāju auto marku izvēli nosaka prasības pēc prestiža, biznesa vidē valdošie stereotipi, subjektīvas simpātijas, paziņu un draugu ieteikumi, kārdinoša cena... Lauvastiesu, aptuveni 70-90%, no jaunu automobiļu pārdošanas kopapjoma veido juridisku personu jeb uzņēmumu iegādātās automašīnas. Aptaujātie tirgotāji, vaicāti par uzņēmumu auto iegādēm, minēja atšķirīgus skaitļus, bet Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācija šādu uzskaiti neveic.

Piemēram, Mazda dīlera M-Motors direktors Andrejs Rihters pieļāva, ka tikai aptuveni 10% mašīnu pērk privātpersonas. Renault dīlera Euro auto tirdzniecības vadītājs Arnis Reinbergs domā, ka uzņēmumu daļa veido ap 80%, bet Peugeot dīlera Lauva Auto tirdzniecības vadītājs Juris Bogdanovičs bija pārliecināts, ka vismaz 70% mašīnu pērk firmas. Iegūt precīzu ainu ir sarežģīti vairāku iemeslu dēļ - pirmkārt, arī fizisku personu līzingā pirktās automašīnas līdz izmaksas termiņa beigām juridiski ir līzinga firmu īpašums, otrkārt, uz firmu vārda tiek reģistrēti auto arī privātai lietošanai. Nav noteiktas definīcijas, kas ir vai nav dienesta automobilis. Daudzi uzņēmumi saviem darbiniekiem dienesta automobiļus ļauj izmantot arī personīgām vajadzībām. Taču nav noslēpums, ka privātfirmās bieži vien kā uzņēmuma transports reģistrētas arī vadītāju radinieku mašīnas, lai gan to lietotāji reāli uzņēmumā nestrādā. Likumdošana ļauj uzņēmumiem saņemt atpakaļ par pirkumu iztērētās summas pievienotās vērtības nodokļa daļu, kā arī iekļaut attaisnotajos izdevumos ar mašīnas ekspluatāciju saistītos izdevumus, tādējādi samazinot peļņas daļu un no tās valstij atskaitāmo nodokļu summu. Izsludina konkursus un uzticas profesionāļiem Valsts uzņēmumi autotransporta iegādei izsludina atklātus konkursus, jo tādu kārtību nosaka likums par iepirkumu. Tāpat bieži rīkojas arī privātuzņēmumi ar prāvu autoparku, jo lielākam mašīnu skaitam tirgotāji piedāvā izdevīgākas cenas un atlaides servisa pakalpojumiem. A/s Latvijas gāze transporta daļas vadītājs Ilgvars Siliņš pastāstīja, ka konkursā tiek saņemts ne tikai cenu piedāvājums mašīnu iegādei, bet ir arī iespēja izvērtēt turpmākās ekspluatācijas izmaksas. «Pieredze liecina, ka vislētāk nopērkamais auto ne vienmēr ir izdevīgāks ilgākā laikposmā. Līdz ar auto cenu jāvērtē degvielas patēriņš, servisa apkopju intervāli un izmaksas. Liela nozīme ir pārdevēju attieksmei un iespējām risināt mūsu problēmas, kas rodas, automobiļus lietojot. Cenas dēļ Latvijas gāze pirkusi, piemēram, Citroen automobiļus, bija arī partija Volkswagen, tomēr pierādījās, ka apkalpošanas ātrums un izmaksas servisā pieņemamākas ir Renault tirgotājiem. Nelielā cenu starpība, ko reizumis var iegūt pirkuma brīdī, izplēn kā nebijusi,» rezumēja I.Siliņš. Agrāk lielie uzņēmumi paši rūpējās par autoparka uzturēšanu, taču tagad vērojama tendence uzticēt remontus un apkopi firmām, kam tas ir pamatbizness. Jauno automobiļu tehnoloģijas prasa speciālu sagatavotību, modernas remonta un diagnostikas iekārtas. «Izdevīgāk ir uzticēt mašīnu apkalpošanu profesionāļiem, nevis mācīt un algot darbiniekus savā uzņēmumā,» saka I.Siliņš un piebilst, ka arī Latvijas gāze līdz ar autoparka atjaunošanu sašaurina remontus uzņēmumā. Parkus veido dažādi Mazāki uzņēmumi konkursa vietā parasti veic cenu aptauju. Gan vienā, gan otrā gadījumā mērķim vajadzētu būt - pirkumu izdarīt pēc iespējas izdevīgāk, taču arī uzņēmumu lēmumus pieņem cilvēki, tāpēc it īpaši privātstruktūrās galīgo izvēli dažreiz nosaka subjektīvi iemesli. Papīra un poligrāfijas materiālu tirgotājfirmas Ceļavējš prezidents Igors Zavaļnijs minēja, ka iztikt ar vienas markas mašīnām neizdodas, taču sistēma autoparka veidošanā vajadzīga. «Mūsu uzņēmumam nepieciešamas gan dažādas smagās mašīnas, gan vieglie auto. Izvērstu kravas modeļu gammu un labu servisu esam raduši pie Renault. Vieglo automobiļu jomā turamies pie japāņiem - Mazda un Honda mašīnām, tiesa, mums ir arī Mercedes automobiļi. Izvēli nosaka piemērotība, cenas un kvalitātes atbilstība un labs serviss,» skaidroja I. Zavaļnijs. Atrast automobiļus visiem dzīvas gadījumiem vienuviet ir grūti. Tomēr, ja firma lieto, piemēram, desmit vieglās mašīnas un tās gandrīz katra ir citas markas, jādomā, ka šādā uzņēmumā ekonomiska saimniekošana nerūp nevienam. Vairāki vadītāji atzina, ka par autoparku diemžēl domāts maz, mašīnas pirktas kā pagadās, it īpaši firmu darbības sākumposmā. Savulaik visai haotiska automobiļu pirkšana bija vērojama arī vienā otrā valsts uzņēmumā, piemēram, Latvenergo. Lai gan situācija uzlabojas, novērojumi liecina, ka autoparku attīstībā nereti joprojām trūkst racionālas stratēģijas un konsekvences. Nozīme prestižam un aprīkojumam Atšķirībā no igauņiem un lietuviešiem, Latvijā allaž cieņā bijušas lielākas un lepnākas vai vismaz labāk aprīkotas mašīnas. Uzņēmumiem parasti ir nepieciešami dažāda līmeņa automobiļi. Piemēram, direktoram pieklātos braukt ar lielās, struktūrvienību vadītājiem - ar vidējās klases automobili, bet aģentiem vai tirdzniecības pārstāvjiem atbilstošs ir mazauto vai neliels kravas - pasažieru furgons. Dzīvē gan bieži šīs normas tiek ignorētas. A.Rihters teica, ka vidusklases izskatīgā Mazda6 ir iecienīta firmu vadītāju vidū. Arī J.Bogdanovičs sacīja, ka solīdu firmu vadītāji nereti izvēloties ļoti labi aprīkotus kompaktklases Peugeot 307 un 307 SW, nevis lielākas mašīnas. Vadītāji auto marku izvēlas dažādu apsvērumu vadīti. To nosaka prasības pēc prestiža, biznesa vidē valdošie stereotipi, subjektīvas simpātijas, paziņu un draugu ieteikumi, kārdinoša cena, kā arī citi iemesli. Arī modeli un tā aprīkojumu katram darbiniekam parasti nosaka vadītāji, tomēr nereti darbiniekam tiek dota zināma izvēles brīvība. Lielākos uzņēmumos, kur strādā par autotransportu atbildīgi darbinieki, bieži tieši viņu kompetencē ir auto iegāde zemāka līmeņa personālam. Firmu vadītājiem un augstāka līmeņa menedžeriem, kā likums, tiek pirkti labi aprīkoti auto - ar elektriski veramiem sānu stikliem un regulējamiem spoguļiem, kondicionētāju vai klimatkontroli un solīdu drošības paketi. Turpretī zemāka ranga darbiniekiem, kam auto ir darba instruments, bieži tiek iegādātas bāzes versijas. Tiesa, arī šajā ziņā situācija mainās. Arvien biežāk tiek pieprasītas mašīnas ar bremžu ABS un drošības spilveniem, jo darbinieku veselība tiek vērtēta augstāk. Ilgtermiņa aspekts Dienesta auto izvēlē un komplektācijā liela nozīme ir markas un konkrēta modeļa vērtībai pēc dažiem gadiem. Labprāt pērk dārgākus auto, kam arī pēc diviem trim gadiem vēl būs augsta atlikusī vērtība. Tas dod iespēju ātrāk atbrīvoties no šāda auto un pirkt vēl jaunāku. Šā iemesla dēļ iecienīti ir dārgākie visu klašu Volkswagen. Visai droši var apgalvot, ka vispārdotākie modeļi - Mazda6, Peugeot 307, Opel Astra, Toyota Corolla - ir arī izplatītākie dienesta auto.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Baltijas valstis

Vairāk Baltijas valstis


Eiropa

Vairāk Eiropa


ASV

Vairāk ASV


Krievija

Vairāk Krievija


Tuvie austrumi

Vairāk Tuvie austrumi


Cits

Vairāk Cits