Kaut arī jaunā sistēma sāks darboties jau 1.martā, iedzīvotājiem joprojām ir daudz neskaidrību par to. Pašvaldības uzņēmums Rīgas satiksme (RS) sola: lai atvieglotu pāreju, elektronisko norēķinu lietošana dažādām pasažieru grupām sāksies pakāpeniski, par ko informācija tiks sniegta ceturtdien, sākot reklāmas kampaņu. Taču kamēr RS tai vēl gatavojas, Diena pēta, kas mainīsies pasažieriem - kādi būs elektroniskās biļetes radītie ieguvumi un neērtības. Paliks viss karšu spektrs Viens no visbiežāk uzdotajiem jautājumiem ir, vai, ieviešot elektronisko norēķinu sistēmu, saglabāsies līdzšinējie braukšanas karšu veidi un cenas? RS valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens apstiprina: "Pasažieriem būs iespēja izmantot tādus pašus mēneša abonementus kā līdz šim, tikai citā formātā. Arī tarifs paliks tas pats." Papīra mēnešbiļetes aizstās plastikāta etalons, kuru varēs iegūt un apmaksāt RS klientu centros un līdzšinējās tirdzniecības vietās, kā arī 45 biļešu automātos. Ar mēnešbiļeti arī turpmāk varēs braukt neierobežotu braucienu skaitu, taču tā vairs netiks piesaisīta mēneša nosaukumam, bet būs derīga 30 dienas no reģistrācijas brīža. Krietni neizdevīgākas kļūs mēnešbiļetes vienam maršrutam. Ja līdz šīm šādas kartes drīkstēja lietot citos maršrutos, braucot tā paša veida transportlīdzeklī maršrutu sakritības robežās, tad no 1.?marta to vairs nevarēs. Par to neizpratnē ir daudzi rīdzinieki, kuri šādu iespēju izmanto regulāri. RS uzskata, ka šī norma pasažierus nostādījusi nevienlīdzīgās pozīcijās, ļaujot aptuveni 4-5% klientu baudīt cenas priekšrocības, kā arī neļauj RS gūt daļu ieņēmumu, saka RS preses sekretāre Iluta Bērziņa, kā risinājumu piedāvājot viena maršruta mēnešbiļetei piepirkt klāt braucienus. Izmantojot plastikāta etalonu, pasažieri varēs apmaksāt tik braucienu, cik vēlēsies, un informāciju par tiem karte uzglabās. Būs pieejami arī jauni pakalpojumi: laika biļetes 24 stundām, trijām un piecām dienām, kā arī biļetes noteiktam braucienu skaitam - 5, 10 un 20. Biļešu tarifs paliks 40 santīmu, bet, pērkot biļeti 10 braucieniem, tiks piemērota 5% atlaide, savukārt 20 braucieniem tā būs 10%, kas nozīmē, ka brauciens maksās 36 santīmus. Biļetes 24 stundām un 3 dienām, kas būs derīgas jebkurā transporta veidā vai maršrutā, maksās attiecīgi Ls 1,50 un Ls 4,60, savukārt biļetei piecām dienām būs dažādas cenas atkarībā no komplektācijas. Lielāka mīcīšanās Iekāpjot transportā, obligāta prasība visiem, izņemtot bāreņus un invalīdus, būs reģistrācija, lai norēķinātos par braucienu. Tas nozīmēs elektroniskās biļetes pietuvināšanu vismaz sešu centimetru attālumā no kartes lasītājiem, kas uzstādīti iepretim durvīm. Lai arī ierīces spēj karti nolasīt caur somu vai maku, šī prasība varētu sagādāt diezgan lielas problēmas, īpaši pārpildītā transportā. "Tas ir viens no argumentiem par labu tiem, kas saka, ka šī sistēma ir slikta un nevajadzīga," atzīst L.?Bemhens. Reģistrēšanās arī nepieciešama, lai RS iegūtu datus par pasažieru plūsmu, maršrutu pilnveidošanai. Tos, kas braucienu nebūs reģistrējuši, sākumā nesodīs. Kontrolieru skaitu RS neplāno palielināt. "Esam sasnieguši apmēram to pārbaudes procentu, kas visur pasaulē atzīts par lietderīgo. Ja kontrolieros tiktu ieguldīts vairāk, nebūtu vairs tādas atdeves," saka L.Bemhens. Jārēķinās, ka ar vairākiem braucieniem domātu karti nebūs iespējams apmaksāt braucienu draugam, radiniekam vai citam līdzbraucējam. Tas tādēļ, ka kartes lasītājs ieprogrammēts karti nolasīt vienreiz, lai nepieļautu iespēju, ka kāds nejauši savu karti pieliek divreiz un viņam noskaita papildus braucienu. Sistēmas ieviešanai un uzturēšanai dibina firmu Ietaupījums uz darbaspēka izmaksām - to kā galveno finansiālo ieguvumu no elektroniskās biļetes min pašvaldības pārvadātājs Rīgas satiksme (RS), norādot, ka jau šajā gadā sistēmas ieviešana un uzturēšana ļaus uzņēmumam ietaupīt 1,2 miljonus latu. Par sistēmas ieviešanu RS sāka domāt pirms trim gadiem, apzinot kompānijas, kas piedāvā elektronisko norēķinu sistēmas. Tika izvēlētas trīs, kurām piedāvāja sagatavot redzējumu un ekonomisko pamatojumu sistēmas ieviešanai. Konkursa komisija par labāko atzina ASV kompānijas Affiliated Computer Services, Inc (ACS) piedāvājumu. "Obligāts bija nosacījums, ka kompānijai jāiesaistās sistēmas uzturēšanā, jo mums tas bija kas pilnīgi jauns," saka RS valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens. Tādēļ pieņemts lēmums veidot kopuzņēmumu Rīgas karte (RK), kurā 51% daļu pieder RS, bet atlikušās ACS. RS uzņēmuma kapitālā ieguldīja 1,3 miljonus latu, ACS - 1,2 miljonus. Ar jaunveidoto firmu RS noslēdza līgumu uz 13 gadiem, kas paredz, ka RK jāievieš un jāapsaimnieko sistēma un RS par šo pakalpojumu ik gadu maksās 5,59 miljonus (summā ietilpst 14 miljonu latu kredīta atmaksa par sistēmas ieviešanu, 40 darbinieku atalgošana, telpu aprīkošana, komunālie maksājumi, transporta izmaksas u.c.). Salīdzināšanai - esošās sistēmas uzturēšana RS pērn izmaksāja 6,8 miljonus, un ACS aprēķini liecina, ka pēc vairāk nekā desmit gadiem konduktoru algošana veidotu 25% no naudas, ko uzņēmums iekasē, tirgojot biļetes, pretēji elektroniskās biļetes sistēmai, kas būs 5%. Tiesa, līgums paredz, ka uzturēšanas tarifs inflācijas dēļ var pieaugt, taču ne vairāk kā par 3%. Pēc Komercreģistra datiem, RK valdes priekšsēdētājs ir Žans Šarls Koljē, viņš pārstāv ACS. Valdē darbojas arī Pāvels Tulovskis un Aleksandrs Brandavs, kurš kandidējis Saeimas un pašvaldību vēlēšanās uz Rīgas domi no Latvijas Pirmās partijas saraksta un ir līdzīpašnieks autobusu pārvadātājam Blagovest TUR. Uzrauga, kā lietoti personas dati Bažījoties par nelikumīgu personas datu iegūšanu un izmantošanu, organizējot pieteikšanos etalonam, vairāki cilvēki ir vērsušies ar sūdzībām Datu valsts inspekcijā (DVI), noskaidroja Diena. DVI uzraudzības daļas vadītāja Sanita Vetšteina norāda, ka inspekcija arī pēc pašas iniciatīvas ir sākusi pārbaudi, kas vēl tiek turpināta. Lielākās neskaidrības līdz šim bijušas ar pieteikšanos personalizētajam etalonam, kas obligāti nepieciešams tiem pasažieriem, kas saņem atlaides braukšanai sabiedriskajā transportā. Rīgas satiksme (RS) pieteikšanos šai kartei organizēja, pa pastu izsūtot pieteikuma anketas aptuveni 250 tūkstošiem cilvēku, kas atbilduši šai pasažieru kategorijai. Pašlaik DVI pārbauda, vai šo personu dati ir iegūti likumīgi un vai bijis tiesiskais pamats tos iegūt un izmantot. "Kamēr lieta nav pabeigta, negribētu apgalvot, ka kaut kas ir pārkāpts," stāsta S.Vetšteina un piebilst, ka no RS regulāri tiek pieprasīta jauna informācija. RS etalona projekta koordinācijas grupas vadītājs Edgars Kreits apgalvo: "Nekādas nelegālas datu ieguves netika izmantotas." Par pensionāriem informācija saņemta no Rīgas domes, pamatojoties uz starpresoru vienošanos, savukārt skolēnu un studentu pieteikšanās tika organizēta ar mācību iestādēm. Vairāki lasītāji Dienai arī pauduši neizpratni, kādēļ RS personalizētajā etalonā jāiestrādā pasažiera personas dati: fotogrāfija, vārds un uzvārds. RS skaidro, ka obligāti šādas kartes nepieciešamas tiem pasažieriem, kas saņem atlaides braukšanai sabiedriskajā transportā, jo etalons šajā gadījumā kalpos arī kā personību apliecinošs dokuments. Datu drošību garantē ASV kompānija Affiliated Computer Services, Inc. (ACS), kas piesaistīta sistēmas ieviešanai. "Personas dati tiek nošķirti no pārvadājuma datiem. Neviens nevar apskatīties sistēmā, kur jūs pagājušo mēnesi braucāt," uzsver E. Kreits. Kompostrētājus pārdos, konduktorus atlaidīs Līdz ar elektronisko norēķinu ieviešanu vairs nebūs nepieciešami 600 konduktoru un vēl ap 60 biļešu saimniecībā nodarbināto. "Viņi tiek atlaisti. Juridiski tā skaitās kolektīvā atlaišana," saka pašvaldības uzņēmuma Rīgas satiksme (RS) valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens un skaidro, ka uzņēmumam patlaban nav vakanču, kur šos cilvēkus nodarbināt. Uzņēmuma arodorganizācijas valdes priekšsēdētājs Pēteris Simašs norāda, ka darbinieki tam bijuši gatavi jau agrāk: "Tā kā politiķi pieņēma lēmumu, ka jābūt tādai norēķināšanās kārtībai, ar to bija jārēķinās." Viņš gan atzīst, ka zaudēt darbu šajā laikā ir smagi, tādēļ arodbiedrība izvērtēs iespēju sniegt finansiālu atbalstu atlaistajiem konduktoriem. Vēl pirms pāris gadiem pārvadātājs cīnījās ar konduktoru trūkumu, tādēļ 2007.gada martā tramvajos cilvēki tika aizstāti ar ierīcēm, kurās bija jākompostrē tirdzniecības vietās iegādātās biļetes. Gadu vēlāk kompostrētāji tika uzstādīti arī trolejbusos. Abu transporta veidu aprīkošana RS izmaksāja 865 tūkstošus latu. "Šajā laikā sistēmas ieviešana ir atmaksājusies vairākkārtīgi," uzsver L.?Bemhens, jo ierīces izmaksājušas lētāk nekā konduktoru algošana. Turklāt RS cer vēl nopelnīt kompostrētājus pārdodot, interesi ir izrādījis Liepājas autobusu parks. Viļņā ievieš krietni lētāk Analogas norēķinu sistēmas tai, kādu ASV kompānija Affiliated Computer Services, Inc. piedāvā ieviest Rīgā, jau veiksmīgi darbojas Parīzē, Lionā, Tulūzā, Varšavā, Cīrihē, Hjūstonā, Monreālā un Melburnā. Nedaudz vairāk kā pirms gada uz elektronisko biļeti pārgāja kaimiņvalsts Lietuvas galvaspilsētas Viļņas pašvaldība. Taču tai jaunā sistēma izmaksāja trīsreiz lētāk - sešus miljonus eiro, salīdzinot ar Rīgu, kur tiks tērēti 14 miljoni latu. Viļņas pilsētas pasažieru pārvadātāja Susisiekimo paslaugos pārstāve Viktorija Puzaite stāsta, ka projekts Viļņā tika sākts, kad trīs lielākās Lietuvas pilsētas - Viļņa, Kauņa un Klaipēda - nolēma ieviest vienu elektronisko biļeti visām trim pilsētām cerībā, ka nākotnē vēl vairāk pilsētas pievienosies šai sistēmai. Patlaban Viļņā pasažieriem pieejamas dažādas biļetes - vienai, trijām un 10 dienām, kā arī mēnesim. Informāciju par viena brauciena biļetes iegādi iespējams ievadīt tajā pašā elektroniskajā kartē. Obligāta ir reģistrēšanās, iekāpjot sabiedriskajā transportā, kas notiek, pieliekot karti pie speciālas ierīces. Jautāta par sistēmas ieguvumiem, V.Puzaite min tos pašus, kas iedzīvotājiem tiek piedāvāti arī Rīgā: nav nepieciešamības pēc papīra biļetēm, laika biļetes un viena brauciena biļetes var ielādēt vienā un tajā pašā kartē, samaksāt var ap 200 vietās pilsētā, kā arī internetā, pazaudētai vai nozagtai kartei pastāv iespēja atjaunot jau iegādātās biļetes. "Elektroniskā biļete ie ieviesta gandrīz visās lielākajās Eiropas pilsētās, jo tai ir daudz priekšrocību," saka Rīgas Tehniskās universitātes rektora vietnieks informāciju tehnoloģiju jautājumos Zigmunds Zitmanis un kā plusu min, ka pārvadātājiem tās dod precīzu priekšstatu par pasažieru plūsmu, bet pasažieri saņem dažādus biļešu veidus, ko nevar ar papīra biļetēm, piemēram, diennakts biļeti. Teorētiski elektronisko biļeti var apvienot arī ar bankas karti - šāds piemērs darbojas Lielbritānijā. *** Elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešana izmaksās 14 miljonus latu, bet uzturēšana - 5,6 miljonus gadā, kas ir mazāk nekā līdzšinējai sistēmai. Atlaidīs 600 konduktorus. Vecos biļešu kompostrētājus, kuru iegāde izmaksāja 856 tūkstošus latu, plānots pārdot. Kontrolieru skaits saglabāsies līdzšinējais - ap 200. Pasažieriem tiks saglabāts līdzšinējais braukšanas karšu spektrs, klāt nāks jauni pakalpojumi, piemēram, 24 stundu, trīs un piecu dienu biļetes. Būs pieejami četri norēķinu veidi. Pilsētā būs izvietots ap 350 biļešu tirdzniecības vietu. Sistēmu pakāpeniski ieviesīs ar 1.martu, pilnīga pāreja notiks, kad iedzīvotāji tam būs gatavi.
E-talons klāt
Vispirms ļaus pierast Aktīvu iepazīstināšanu ar etalonu Rīgas
satiksme sola sākt nedēļas beigās Nav daudz atlicis līdz brīdim,
kad papīra braukšanas biļetes Rīgas sabiedriskajā transportā būs
vēsture. To vietā nāks elektroniskās kartes, kuras gan glabās
informāciju par samaksātajiem braucieniem, gan būs jāizmanto
reģistrācijai sabiedriskajā transportā.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.