Japāņi gan pagaidām vēl saka - būs, kamēr briti jau pavisam drīz teiks - mums ir! TŪKSTOŠGADES LONDONA 2000.gadā Londonā būs trīs objekti, kuriem pievienots vārds «tūkstošgades» - Tūkstošgades doms, Tūkstošgades panorāmas rats Londonas acs un Tūkstošgades tilts. Doms jeb milzīgs izstāžu komplekss tiks atklāts jau 1.janvārī. Nākamā gada pirmajās dienās Londonas centrā sāks griezties arī panorāmas rats. Savukārt 320 metrus garu sudrabkrāsas gājēju piekartiltu, kas savienos abus Temzas krastus, plānots atklāt aprīlī. Tas būs pirmais jaunais tilts Lielbritānijas galvaspilsētā pēdējos 136 gados. Doms un rats pārsteidz ar saviem milzīgajiem izmēriem, taču patiess ūnikums, šķiet, būs jaunā Londonas mērija. Šogad lielpilsētas iedzīvotāji nolēma, ka ir jāmaina pašvaldības sistēma, un tika arī pieņemts lēmums būvēt jaunu darbavietu nākamajiem amatvīriem. Apaļš akvārijs, kas mēģina parauties tālāk prom no pelēcīgās un konservatīvās britu parlamenta ēkas otrpus Temzai. Tāds iespaids rodas, aplūkojot stikla namu, kam jābūt gatavam jau 2001.gadā. Slavenās arhitektu firmas Foster and Partners vadmotīvs, šķiet, bijis - nodrošināsim varas caurspīdīgumu. Vai tas patiks arī jaunajam Londonas mēram un viņa birokrātiem, rādīs laiks. Jācer, ka arhitektu firmas īpašniekam lordam Normenam Fosteram tomēr nebūs jātaisnojas kā pēc Berlīnes Reihstāga arhitektoniskās demokratizēšanas. Vispirms šā gada sākumā saņēmis divas prestižas balvas par lieliski pārveidoto Vācijas parlamenta mājvietu, N.Fosters rudenī saņēma sūdzību ar 45 punktiem. Visvairāk vāciešiem nepatīk, ka caur Reihstāga stikla kupolu lietus laikā sūcas ūdens, ka kabinetos ir pārāk plānas sienas un ka runasvīriem ir jāstāv tribīnē, kas vibrē. Jaunajā Londonas «akvārijā» būs 10 stāvi. Mērs sēdēs visaugstākajā birojā, bet virs tā zem stiklotajām debesīm būs «Londonas dzīvojamā istaba» - izstāžu un banketu zāle 200 personām. METĀLA VIRPUĻVĒTRA Amerikāņu dizaineram un inženierim Bobam Hogenmilleram nepatīk, ka viņa dzimtajā Nebraskā trūkst, viņaprāt, aizraujošu tūrisma objektu un vienīgais, kas cilvēkiem liek runāt par šo štatu, ir regulārās virpuļvētras. Tālab B.Hogenmilleram radās ideja pie 80.automaģistrāles, kuras apkārtne tiek dēvēta par Tornado aleju, būvēt torni. Tam vislabāk piestāvētu virpuļvētras forma, uzskata dizainers. Tornis būs moderni aprīkots izglītojošs centrs par laika apstākļiem un postošo dabas fenomenu. Pelēkā konstrukcija, ko naktī izgaismos lāzerstari, ir iecerēta 183 m augsta (Pēterbaznīcas tornis Rīgā ir 123,25 m augsts). 160 m augstumā paredzēts iekārtot restorānu. Apaļajā 36 m diametrā telpā būs 264 sēdvietas. Stāvu zemāk paredzēts skatu laukums, kas rotēs horizontāli, dodot iespēju vērot ainavu uz visām debespusēm. Torņa pamatnē atvēlēta vieta virtuālās realitātes teātrim. Tā apmeklētājiem būšot iespēja izbaudīt virpuļvētras efektu, ko radīs kustīgas sēdvietas, strauja temperatūras maiņa un spēcīgs mākslīgs vējš. Visbeidzot - tornis būs gana drošs, lai pats nekļūtu par virpuļvētras upuri, sola B.Hogenmillers. Pagaidām viņš vēl turpina meklēt naudas maisus, kas būtu gatavi finansēt šo tūristu pievilināšanas objektu. JAPĀŅU MEGAPILSĒTAS Ideju pārpilni par jaunām nākotnes celtnēm ir japāņi, un sūdzēties par fantāzijas trūkumu viņi tiešām nevar. Šķiet, ka katrai sevi cienošai japāņu korporācijai ir savs grandiozas celtnes projekts. Vairākums no tiem ir idejas par jaunām pilsētām, kas uzceltas uz ūdens. Un varbūt tas nemaz nav tik nereāli, ja zina, ka japāņiem jau ir starptautiska lidosta, kas uzcelta uz mākslīgas salas. Populārākā vieta jaunām megaceltnēm ir līcis pie Tokijas. Obayashi Corporation ir apstiprinājusi Tokijas Tūkstošgades torņa projektu. 840 metrus augstā 170 stāvu celtne ir četrreiz augstāka par vidēju Ņujorkas debesskrāpi. Uz milzīgo metāla adatu, kas sliesies jūrā divus kilometrus no krasta, vedīs auto un dzelzceļa maģistrāle, kā arī ūdens transporta līnijas. Pārvietošanos tornī nodrošinās vertikāls metro - milzīgi lifti, kuros ir vieta 160 cilvēkiem. Tie apstāsies ik pēc 30 stāviem. Starp tiem darbosies mazāki ātrgaitas lifti. Shimizu Corporation ir ideja par megapilsētu TRY 2004. Tā ir piramīda, kas pacelsies 2004 m augstumā. Shimizu inženieri uzskata, ka šāda piramīda būtu atrisinājums divām problēmām: iespēja tikt prom no pašlaik pārpildītajām pilsētām un iespēja dzīvot saskaņā ar dabu, jo TRY 2004 funkcionēšanā tiks izmantotas tikai videi draudzīgas tehnoloģijas. Apgalvojums par iespēju tikt prom no lielpilsētas burzmas gan izklausās kā pārspīlējums, jo nākotnes piramīdā paredzētas dzīvesvietas 700 000 cilvēku. Megapilsētas lifti stundā nodrošinās 190 000 cilvēku pārvietošanos. Celtnē iecerēts izmantot tikai saules un vēja enerģiju. Superviegli un izturīgi materiāli nodrošinās piramīdas stabilitāti stipra vēja un arī zemestrīču gadījumā. Shimizu inženieri ir pārliecināti, ka TRY 2004 var uzbūvēt septiņos gados. Tas maksātu 88 triljonus jenu. Taisei Corporation ir divi projekti. Iespaidīgākais no tiem ir X-Seed 4000. Tas paredz 4 km augstas celtnes - pilsētas būvēšanu jūrā pie Tokijas. 800 stāvu konstrukcija vizuāli atgādinot augstāko Japānas kalnu Fudzijamu (3776 m). X-Seed 4000 paredzēta kā mājvieta un darbavieta 500 000-700 000 cilvēku. Taisei par savas megapilsētas tapšanas laikiem izsakās piesardzīgi - tas varot notikt nākamajos 30 gados. Korporācijas otrs projekts ir ievērojami pieticīgāks. Pirmie uzmetumi liecina, ka iecerētā ūdenī peldošā celtne ir 100 m gara, 100 m plata un 45 metrus augsta. Tomēr tai dotais nosaukums Never-never land (Nekurzeme) skan aizdomīgi un vieš šaubas par Taisei apņemšanos to jelkad uzbūvēt. Hazama Corporation ir ideja par Aeropoles celtniecību. No lieliem trīsstūrveida blokiem saliktā celtne ir paredzēta 2001 m augsta. Dienā tur uzturētos 300 000 cilvēku, naktī - 140 000. Liftiem ir paredzēta apstāšanās ik pēc 160 metriem, lai cilvēkiem būtu iespēja pierast pie augstuma maiņas. Nokļūšana līdz pašai virsotnei līdz ar to ilgtu kādas 15 minūtes. Aeropole spējot izturēt 5,5 balles stipru zemestrīci.
Guļamistaba 4 kilometru augstumā
Amerikāņu ideja Čikāgā būvēt pasaulē augstāko debesskrāpi (610 m) tāds nieks vien ir, ja iepazīst citus nākotnes projektus Varētu domāt, ka ir izsludināta balva par grandiozāko jaunās tūkstošgades celtni. Tāpat arī varētu domāt, ka konkursa noteikumus pirmie ir saņēmuši briti un japāņi. Jo tieši šo abu valstu inženieri un arhitekti pirmie steigšus atklājuši savas idejas, kādai jābūt nākotnes būvei.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

