ES ekomarķējumu regulē Eiropas Parlamenta un Padomes regula nr.1980/2000 par pārskatīto ES ekomarķējuma piešķiršanas programmu, Eiropas Komisijas lēmums par standartlīgumu, kas attiecas uz ES ekomarķējuma izmantošanas noteikumiem u.c. Atbilstoši tiesiskajam regulējumam ekomarķējums var piešķirt precēm un pakalpojumiem, kas labvēlīgāk ietekmē vidi salīdzinājumā ar citām precēm tajā pašā preču grupā, izņemot pārtiku, dzērienus, farmaceitiskos līdzekļus un medicīnas preces. Eiropas ekomarķējumu - "ekopuķīti" piešķir preču grupās, kurās ir izstrādāti un pieņemti ekoloģiskie kritēriji, tajā skaitā televizoriem, putekļsūcējiem, datoriem, gultas matračiem, veļas un trauku mazgāšanas līdzekļiem, apaviem, tekstilizstrādājumiem, cietajiem grīdas segumiem u.c. Pakalpojumu industrijā uz ekomarķējumu var pretendēt tūrisma un kempingu pakalpojumu sniedzēji. Pirms kāda no precēm ir tiesīga saņemt ekomarķējuma simbolu, tai ir jāatbilst noteiktiem kritērijiem. Šos kritērijus parasti nosaka eksperti, pētot un analizējot katras preču grupas ietekmi uz vidi, ņemot vērā preces pilnu dzīves ciklu. Eksperti pēta, kādas izejvielas tiek lietotas ražošanā un kā tās tiek iegūtas, kā prece tiek ražota un kas ar to notiek lietošanas un utilizācijas stadijās, vai preci ir iespējams pārstrādāt citos produktos, kāds ir tās iepakojums, kā arī daudzus citus faktorus. Saņemot tiesības marķēt produktus ar Eiropā atzīto ekomarķējumu, ražotājs vai tirgotājs iegūst: n apliecinājumu, ka brīvajam apgrozījumam izlaistā prece vai sniegtais pakalpojums ir kvalitatīvs, videi draudzīgs produkts; n iespēju palielināt uzņēmuma produkcijas pievilcību patērētāju acīs, nostiprinot tās konkurētspēju tirgū; n apliecinājumu, ka uzņēmuma produkcija atbilst publicētās preču grupas definīcijai, ekoloģiskajiem kritērijiem. Eiropas marķējuma priekšrocība ir tā, ka tas darbojas ne vien visās ES dalībvalstīs, bet arī Norvēģijā, Lihtenšteinā un Islandē. Marķējuma izmantošana maziem un vidējiem uzņēmumiem dod tiesības saņemt atlaides ekomarķējuma licences iegūšanai, kā arī paver iespējas izmantot visus iespējamos mārketinga līdzekļus sava uzņēmuma un produkcijas reklamēšanai Eiropas Komisijas ekomarķējuma mājaslapā "Zaļajā veikalā". Šajā mājaslapā var iepazīties ar jau piešķirtajiem ekomarķējumiem visā Eiropā un arī Latvijas tirgū pieejamām videi draudzīgajām precēm. Statistikas dati par piešķirto "ekopuķītes" licenču skaitu un par pārdoto ekomarķētu produktu skaitu liecina par marķējuma sistēmas attīstību. Kopš 1999.gada, kad "ekopuķīte" tika piešķirta tikai 33 kompānijām, šo uzņēmumu skaits ir strauji pieaudzis - 2005.gadā jau 288 uzņēmumi. Pārdoto ES ekomarķētu produktu skaits kopš 2003.gada pieaudzis vairāk nekā trīs reizes - no 79 līdz 259 miljoniem vienību 2005.gadā. No 1998. līdz 2004.gadam pārdošanas apjomi pieauguši līdz 644 miljoniem eiro, vienlaikus strauji palielinoties produktu grupu skaitam no 12 līdz 23 grupām. Ekomarķējuma sistēmu Latvijā koordinē Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūra, kas attiecīgi informē ražotājus par prasībām ekomarķējuma piešķiršanai, popularizē ekomarķējumu un sniedz informāciju Eiropas Komisijai.
Kas ir Eiropas ekomarķējums?
Ekomarķējums ir viena no metodēm, kas sniedz patērētājam
informāciju par produktu ietekmi uz vidi, kā arī apliecina preces
un pakalpojuma kvalitāti, kas iegūta, ražotājam izmantojot videi
draudzīgas tehnoloģijas un līdzekļus. ES teritorijā Eiropas
ekomarķējums ir noteicošais produktu atbilstības novērtējuma
kritērijs, kas apliecina preču un pakalpojuma atbilstību
augstākajiem vides standartiem.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.