Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Lai atsperes nešūpo auto

Daļai autoīpašnieku nav ne jausmas, kā izskatās amortizatori, kur nu vēl tas, ka tie mēdz būt dažādi. Amortizators ir hidrauliska ierīce auto virsbūves svārstību slāpēšanai un riteņu saķeres ar zemi optimizēšanai. Ja auto nebūtu amortizatoru, atsperes šūpotu virsbūvi vēl ilgi pēc bedres izbraukšanas un riteņi lēkātu augšup lejup.

Amortizatorus iedala eļļas un gāzes, kā arī divcauruļu un viencaurules amortizatoros. Abos gadījumos otrie ir dārgāki. Visvienkāršākie un vislētākie ir eļļas amortizatori, ar kādiem lielākā auto daļa atstāj rūpnīcu. Eļļas amortizatoriem ir tikai divcauruļu konstrukcija. Eļļa, kas atrodas zem virzuļa, tiek izspiesta telpā starp abām caurulēm un virs virzuļa. Šo amortizatoru priekšrocība ir līgana, komfortabla gaita, bet mīnuss - aktīvi braucot pa nelīdzenu ceļu, eļļa tiek sakulta un amortizatorā rodas gaisa spilveni. Tos izspiežot, virzulis it kā iekrīt uz iekšu. Gāzes amortizatoriem ir abu veidu konstrukcija. Divcauruļu variantā kopā ar eļļu gaisa vietā iepildīta gāze zem aptuveni 5 bāru spiediena. Tādējādi tiek novērsta eļļas sakulšanās, pie tam amortizators darbojas ātrāk, ir sportiskāks un uzlabo saķeri. Visstingrākie un visdārgākie ir augstspiediena gāzes amortizatori. Tāds amortizators ir resnāks par divcauruļu, jo tam ir biezākas sieniņas, gāze zem 25 bāru spiediena iepildīta amortizatora apakšdaļā - zem peldoša virzuļa un eļļas (kura arī ir kvalitatīvāka un dārgāka). Atšķirībā no divcauruļu amortizatoriem, kurus drīkst uzstādīt tikai vertikāli, viencaurules gāzes amortizatorus var uzstādīt jebkurā virzienā, pat kājām gaisā. Šādus amortizatorus plaši izmanto sportā, jo tie ir ātrdarbīgi, iztur lielas, ilgstošas slodzes, bet ielas auto to piedāvājums ir ierobežots. Ja auto vēl ir zemprofila riepas, braucot kratīsieties kā Šūmahers. Ilgu laiku abu amortizatoru īpašības nevarēja apvienot, līdz firma Monroe 1994.gadā ieviesa Sensatrac amortizatorus. Šajos gāzes amortizatoros korpusā izveidots gropveida paplašinājums, tā sauktā komforta zona, kurā virzulis pārvietojas tikpat brīvi kā eļļas amortizatorā. Braucot pa līdzenu ceļu un īpaši nesasveroties pagriezienos (tātad necenšoties braukt sevišķi sportiski), amortizators ir mīksts un komfortabls. Tiklīdz slodze pieaug, virzulis iekļūst caurules daļā augšpus vai lejpus paplašinājuma un amortizators kļūst stingrāks, auto gaita cietāka un riteņu saķere palielinās. Pirms gada Sensatrac konstrukcija tika uzlabota, izmainot paplašinājuma formu, lai pāreja no viena režīma uz otru būtu faktiski nemanāma. Pie tam amortizators tiek pildīts ar pussintētisku eļļu, kas zemā temperatūrā nemaina viskozitāti. Monroe Sensatrac apvieno komfortu un drošību, un šāda tipa amortizatorus ražo tikai dažas firmas. Tiek ziņots, ka tuvā nākotnē Monroe gatavojas izmantot šo Safe-Tech tehnoloģiju visiem amortizatoriem. Monroe amortizatori, tāpat kā Boge, Sachs, KYB (Kayaba), pieder vidējai un plaši izmantotai amortizatoru kategorijai, zem kuras ir amortizatori ar vājākiem tehniskajiem parametriem un lētākiem materiāliem - Alko, Gabriel, QH, NK u.c., bet augstāk ir tikai augstvērtīgi ielas sporta amortizatori, tādi kā Koni Sport un Bilstein. Koni ražo gāzes amortizatorus, kas atkarībā no auto modeļa ir regulējami no apakšas (noņemot riteni) vai arī no augšas jebkurā sev tīkamā brīdī (protams, ne jau braucot). Bilstein, kas ir sporta amortizators un ielas auto (ne tuvu ne visiem) tiek piedāvāts kā ekskluzīva iespēja, ražo ļoti stingrus viencaurules gāzes amortizatorus, kas paredzēti uzstādīšanai otrādi, ar «štoku» uz leju, jo šim stienim lielāka iespēja deformēties (saliekties) ir pie augšējā stiprinājuma. Ir speciāli amortizatori apvidus auto un pumpējami aizmugurējie amortizatori lielajiem universāliem, piemēram, Volvo 740. Eksistē arī specifiski divpusēji regulējamie amortizatori tūningam un sportam, taču to cenu labāk neminēt. Neatkarīgi no amortizatora veida un uzstādīšanas virziena tiem ir viena kopīga īpašība - tie faktiski nav redzami un nolietošanās ar aci nav manāma. Tehniskajā apskatē kratot piekari uz stenda, tiek pārbaudīti sailentbloki un sviras, taču ne amortizatori. Taču amortizatoru stāvoklim ir izšķiroša nozīme ne tikai braukšanas komfortā, bet arī drošībā. Kā stāstīja Monroe oficiālā izplatītāja Latvijā SIA Asmers menedžeris Oskars Krēziņš, izmēģinājumi liecina: ja auto amortizators ir nolietojies par 50%, pie ātruma 50 km/h bremzēšanas ceļš palielinās par diviem metriem. Ko tas nozīmē pie gājēju pārējas, šķiet, ir skaidrs katram. Turklāt nolietoti amortizatori krasi samazina auto noturību pagriezienos (tas izraisa smagas avārijas ar jaudīgiem, taču slikti koptiem auto, piemēram, 80.gadu sākuma BMW u.c.). Neatkarīgi no riepas protektora slikti amortizatori samazina spēju pretoties akvaplanēšanai - auto «uzpeld» pie mazāka ātruma nekā ar veseliem amortizatoriem. Sevišķi noziedzīgi rīkojas vieglo autopiekabju īpašnieki, kas gan prot pārkraut to ar cementa maisiem, taču amortizatorus nemaina nekad. No amortizatoru stāvokļa atkarīgs arī piekares daļu mūža ilgums. Visvienkāršāk amortizatoru stāvokli novērtē vizuāli - vai no tiem netek eļļa, vai putekļgumijas ir veselas, kā arī vienkārši uzspiežot uz spārna - auto nedrīkst nošūpoties vairāk par 2-3 reizēm un tam ātri jāatgriežas miera stāvoklī. Servisā amortizatorus pārbauda gan vizuāli (Ls 2-4), gan ar vibrotesteri (Ls 8-10), kas atkarībā no testera modeļa dod rezultātu procentos vai t.s. robežgājienā (pēdējais ir uzskatāmāks). Testera īpatnības nekad neļaus uzrādīt 100% rezultātu, jaunam amortizatoram rādījums būs 65-70%, palietotam 25-40%, nolietotam - mazāk, taču meistaram jāņem vērā konkrētā auto modeļa īpatnības - riteņu bāzes garums, izsvarojums u.c. Sachs testerim, kas rāda robežgājienu, auto modeļi jau ir ieprogrammēti testera datorā. Amortizatoru mūžs ir 70-80 tūkstoši km, Monroe iesaka veikt amortizatoru testu ik pēc 20 000 km. Uzstādot amortizatorus statņu čaulās, ieteicams tur iepildīt tosolu vai bremžu šķidrumu, lai uzlabotu siltuma aizvadīšanu. Jebkura tipa amortizatoram ieteicams nomainīt arī aizsarggumiju un uzticēt nomaiņu profesionāļiem. Amortizatoru cenas vienmēr ir strīda ābols, jo bez jau minētajām atšķirībām tie vēl dalās pēc auto modeļa - tikai amortizators, kuru ievieto statnī, amortizators, kuru stiprina atsevišķi ar kronšteiniem abos korpusa galos, un visbiedzot visstatnis, kas nav izjaucams. Tāpēc gadās, ka maza un relatīvi lēta japāņu auto īpašniekam atkaras žoklis, uzzinot, cik maksā priekšējie amortizatori - vairāk nekā lielam Mercedes vai BMW. Amortizatoru cenas (priekšā/aizm.) VW Golf II ('83-'89) Monroe Sensatrac 25/23,6 Monroe Radial-Matic* 21/21 Koni Sport 75** (54)/49 Bilstein 72/56 Opel Astra ('98-) Monroe Sensatrac 63/42 Monroe Gas-Matic 60,5/40 Koni Sport 114**/49 Bilstein N/P BMW 520 ('88-'90) Monroe Sensatrac 53/42 Monroe Gas-Matic 68/42 Koni Sport 89**/81 Bilstein 87/77 *) eļļas **) regulējami no augšas

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Hamenei: Irāna nekad nepadosies

Irānas augstākais līderis ajatolla Ali Hamenei trešdien paziņojis, ka Irāna nekad nepadosies, un brīdināja ASV, ka tām tiks nodarīts neatgriezenisks kaitējums, ja tās iejauksies Irānas konfliktā ar ...

Tramps apsver Irānas bombardēšanu

ASV prezidents Donalds Tramps trešdien paziņojis, ka apsver, vai Savienotajām Valstīm pievienoties Izraēlas triecieniem Irānai, vienlaikus apgalvojot, ka Teherāna signalizējusi par vēlmi sākt sarunas.

Baltijas valstis

Vairāk Baltijas valstis


Eiropa

Vairāk Eiropa


ASV

Vairāk ASV


Krievija

Vairāk Krievija


Tuvie austrumi

Vairāk Tuvie austrumi


Cits

Vairāk Cits