Brokeri lēš, ka viņu apkalpoto kravu īpatsvars sasniedz 60-70% no Latvijas robežu šķērsojošajām kravām. Starp muitas brokeru pakalpojumiem minamas arī konsultācijas un muitas dokumentācijas audits. Muitas brokeris konsultē klientu par situāciju uzņēmuma iekšienē, iesaka atmuitošanā izdevīgākās tirdzniecības operācijas un konsultē klientu loģistikas organizēšanā, lai samazinātu klienta izdevumus un preču apritei nepieciešamo laiku. Divēja pārstāvniecība Nenoliedzami, muitas brokeru pakalpojumi ir bizness, kā skaidro LMBA prezidents Aivars Tauriņš, tā ir starpniecība starp muitu un klientiem. Pastāv tiešā un netiešā pārstāvniecība. Tiešās pārstāvniecības gadījumā muitas brokeris darbojas klienta vārdā, viņam ir līgums ar klientu, ka viņš to konsultē vai veic zināmas muitas procedūras, taču šajā gadījumā persona, kas veic darbības ar muitu, ir pats klients, kurš šajā gadījumā arī uzņemas potenciālo atbildību. Savukārt netiešās pārstāvniecības gadījumos muitas brokeris darbojas ar muitu savā vārdā, un viss potenciālais risks arīdzan ir jāuzņemas muitas brokerim. Ja muitas brokeris pietiekoši zina klienta reputāciju un kontrolē klienta darbības ar muitu, ja brokerim ir iespējams veikt fizisko preču kontroli, tad vienkāršāk izmantot netiešās pārstāvniecības principu. Vēl ir iespējama situācija, kad klients pats veic muitas procedūras savas kompetences ietvaros, taču, kā apgalvo A.Tauriņš, arī risks šādos gadījumos ir daudz lielāks. Stabilitāte un drošība A.Tauriņš atzīst, ka izmaiņas muitas likumdošanā notiek strauji, piemēram, tarifi mainās katru mēnesi. «Ja klients nav informēts par šīm izmaiņām, tad viņš var «pārmaksāt» nodokļus. Savukārt, ja nodokļi netiek samaksāti pilnā apmērā un ja tas nāk atklātībā, zaudētājs atkal izrādās klients, tikai šajā gadījumā zaudējumi ir daudz smagāki,» paskaidroja LMBA prezidents. Ja klienta rīcībā nav pietiekamas informācijas par spēkā esošo likumdošanu, tad vienkāršāk ir griezties pie muitas brokera pēc konsultācijas. To, ka muitas brokeri ir informēti par aktualitātēm likumdošanā un kompetenti muitas jautājumos, Dienai atzina arī Valsts ieņēmumu dienesta Galvenās muitas pārvaldes iekšējā audita daļas priekšnieks Normunds Rudzītis. «Muitā brokeru darbība samazina riska pakāpi, saruna ar brokeri ir profesionāļu saruna, brokeru darbība saistās ar lielu atbildību,» viņš pavēstīja. Kā teica I.Faksa, muitas brokera atbildība nebeidzas ar konkrētas muitas procedūras beigšanos. «Veicot pēcimporta pārbaudes, muitai jāgriežas pie brokera, kurš ir apkalpojis šo kravu, nevis jātraucē klients,» viņa uzskata. Jāpaātrina preču plūsma Runājot par aktuālākajām tendencēm muitas lietās, A.Tauriņš min tendenci paātrināt preču plūsmu, lai veicinātu starptautiskās tirdzniecības un uzņēmējdarbības attīstību. «Kontrolei nav jābūt kā barjerai, kurai ir jāpārkāpj pāri, bet gan plūsmas kontrolei, veicot riska analīzi un piemērojot pēcimporta auditu. Jo vairāk attīstās starptautiskā tirdzniecība un muitas prakse, jo vairāk klientam tiek piedāvātas iespējas izvēlēties, pa kādu muitas koridoru viņš vēlas iet, kādu procedūru piemērot», viņš pavēstīja. Kompetentu lēmumu pieņemšana ir tieši saistīta ar uzņēmuma ekonomiskās darbības efektivitāti. A.Tauriņš muitas praksi, kad klientam tiek atdoti atpakaļ dokumenti vēl pirms procedūras veikšanas, vērtēja kā negatīvu un preču plūsmu neveicinošu. Pretēja situācija, pēc viņa domām, būtu tad, ja muita veiktu kontroli pēc deklarēšanas, kad prece «izbraukusi aiz vārtiem». Savukārt I.Faksa kā vienu no tendencēm starptautiskajā muitas praksē minēja iespēju, ka klients var novērst savu kļūdu un sodu saņem tikai pēc tam, ja viņš šo kļūdu apzināti nav novērsis. Kā vienu no problēmām, kas kavē preču plūsmas paātrināšanu un apgrūtina muitas brokeru darbību, A.Tauriņš minēja gadījumus, kad brokerim trūkst informācijas par kravu vai arī šī informācija ir nepilnīga. Šādas situācijas var izraisīt arī klientu ļaunprātīga vēlēšanās izvairīties no nodokļu nomaksas, taču, kā teica I.Faksa, parasti šādas situācijas izraisa ārvalstu nosūtītāju kļūdas. Ja brokerim ir bijusi informācija, ka kravā atrodas preces, kuru pārvietošana pāri muitas robežai ir aizliegta, viņam jāuzņemas pilna atbildība, taču brokeri, kurš darbojas ārpus likuma, nevar saukt par brokeri, uzskata LMBA prezidents. Savukārt, ja brokera apkalpotajā kravā atrodas preces, par kuru apkalpošanu brokerim nav izdarīts pasūtījums, tad par tām esot atbildīgs tikai klients. Muitas brokeru bizness Latvijā ir izsniegtas vairāk nekā 50 licences muitas brokeru darbībai, taču ne visi licenču saņēmēji aktīvi sniedz muitas brokeru pakalpojumus Lai uzņēmums varētu sākt muitas brokeru pakalpojumu sniegšanu: ir jābūt kvalificētiem muitošanas speciālistiem jāiesniedz galvojums ne mazāk kā 200 000 latu ap mērā, taču pamatnosacījums veiksmīgai darbībai ir nevainojama reputācija
Muitas brokeri samazina risku un neērtības
Lai samazinātu riska faktoru muitas iestādēm un klientiem palīdzētu orientēties bieži mainīgajā muitas likumdošanā, jau pusotru gadu visā Latvijas teritorijā strādā muitas brokeri. Viņu darbība atvieglo klientiem muitas formalitāšu kārtošanu un ar valdības noteikto minimālo galvojumu 200 000 latu apmērā rada papildu garantijas muitai par godprātīgu nodokļu nomaksu, jo, kā uzsver Latvijas Muitas brokeru asociācijas (LMBA) izpilddirektore Indra Faksa, muitas brokeru darbības vēsturē pagaidām nav bijis gadījuma, ka valsts nesaņem paredzētos nodokļus par muitas brokeru apkalpotajām kravām.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

