Operatīvais līzings nereti tiek saukts arī par auto nomu, lai gan pēc savas būtības kardināli atšķiras no pierastās auto īres, ko visbiežāk izmanto, lai noīrētu auto uz pāris dienām vai nedēļu. Operatīvajā līzingā cilvēks automašīnu iznomā kā minimums uz vienu gadu, taču atšķirībā no finanšu līzinga, kura darbības laikā tiek samaksāta pilna iegādātās preces vērtība, maksā tikai daļu. Iegādājoties automašīnu operatīvajā līzingā, tiek slēgts trīspusējs līgums, kurā tiek noteikts, par kādu summu pēc līguma termiņa beigām to atpirks spēkrata pārdevējs. Uzlabo uzņēmuma bilanci Uzņēmumiem, finansēto priekšmetu fiksējot grāmatvedības datos, operatīvais līzings rada īpašas priekšrocības. "Finanšu līzinga gadījumā uzņēmuma bilancē ņemtais priekšmets uzrāda kredītsaistības, taču operatīvā līzinga gadījumā ikmēneša maksājumi uzņēmuma peļņas/zaudējumu aprēķinā ir jārāda tikai kā nomas maksājumi izdevumu sadaļā," skaidro Nord/LB Līzings direktors Artis Birkmanis, piebilstot, ka tādējādi uzņēmuma finansiālā situācija kļūst pievilcīgāka kreditoru un potenciālo investoru acīs. Arī Unilīzinga direktors Aleksandrs Bimbirulis piekrīt, ka šis ir viens no iemesliem, kāpēc uzņēmēji izvēlas izmantot operatīvo līzingu. "Līdz ar to uzņēmējiem ir labākas un lētākas iespējas aizņemties naudu," stāsta Unilīzings direktors. SIA Auto 5 vadītājs atzīst, ka operatīvā līzinga atspoguļojums bilancē ir papildu pluss, turklāt nav jāveic amortizācijas aprēķini un iegrāmatošana. Tomēr J.Dūšelis kā galveno operatīvā līzinga priekšrocību min to, ka pēc gada, diviem vai trim klients savu automašīnu var atdot pārdevējam un iegādāties jaunu. "Izpaliek tielēšanās par mašīnas atlikušo vērtību, jo tā ir norādīta pie auto līzinga līguma noformēšanas," stāsta J.Dūšelis. Operatīvais pret finanšu Kā norāda A.Bimbirulis, operatīvā līzinga popularitāte Latvijā strauji pieaugusi tieši pēdējā pusgada laikā. "2003.gada 31.decembrī operatīvā līzinga īpatsvars bija 12%, taču 2004.gada 30.septembrī tas bija jau 18%," stāsta Unilīzinga vadītājs. Pēc Hanza Līzings datiem, 2004.gadā 25% autolīzinga klientu (juridiskās personas) auto iegādei izmantojušas operatīvo līzingu, turpretī privātpersonas - 14%. Pēc A.Bimbiruļa domām, šis līzinga veids kļūst populārs tāpēc, ka pieaug konkurence starp autotirgotājiem un arī līzinga firmām; tas veicina izdevīgāku nosacījumu veidošanos. Līdz šim Latvijā vispazīstamākais bijis finanšu līzings, un lielākā daļa klientu joprojām izvēlas tieši šo līzinga veidu. A.Birkmanis stāsta, ka, piemēram, Eiropas Savienības valstīs operatīvā līzinga popularitāte attiecībā pret tradicionālo finanšu līzingu mērāma ar aptuveni 80% pret 20% tirgus daļu, turpretī Latvijā šī attiecība ir aptuveni 30 pret 70. Līdzīga situācija ir arī ar pilna servisa līzingu. A.Pančenko norāda, ka Eiropā šo produktu zina vismaz 40 gadus. "Pasaulē lielākā daļa uzņēmumu izmanto pat ne operatīvo līzingu, bet tieši pilna servisa līzingu, jo daudzu gadu garumā ir pierādījies tā izdevīgums," stāsta A.Pančenko. Pilna servisa līzinga priekšrocības Aizvien vairāk uzņēmumu apzinās, ka pašiem uzturēt autoparku un algot tehniskos darbiniekus nav finansiāli izdevīgi, tāpēc izvēlas auto menedžmentu uzticēt pilna servisa līzinga kompānijai. "Mūsu aplēses liecina, ka uzņēmumam, kuram ir vismaz piecu automašīnu parks, izmantojot pilna servisa līzingu, ietaupījums ir no 20% līdz 30% mēnesī," stāsta SIA Baltijas autolīzings direktors Andrejs Pančenko. Viņš atzīst, ka pilna servisa līzings kā finanšu pakalpojums tuvāko 3-5 gadu laikā Latvijā augs ļoti strauji. Pilna servisa līzinga gadījumā klients saņem lietošanā ne tikai līzinga objektu, bet izmanto vēl arī citas līzinga devēja piedāvātās priekšrocības. Līzinga devējs klienta vietā veic obligāto civiltiesisko apdrošināšanu, KASKO apdrošināšanu, vadītāja un pasažiera apdrošināšanu, automašīnas reģistrēšanu Ceļu satiksmes drošības direkcijā. Līzinga devējs sedz arī ikgadējās transporta nodevas un tehniskās apskates izmaksas, regulāri rūpējas par automašīnas apkopi visa perioda laikā, nodrošina spēkrata transportēšanu uz/no servisiem utt. Izmaksas, kas rodas, izmantojot papildu pakalpojumus, klients apmaksā pakāpeniski, un tās tiek pievienotas ikmēneša līzinga maksājumam. Kaut arī pilna servisa līzinga mēneša maksājums ir lielāks par finanšu un operatīvā līzinga maksājumiem, tas piedāvā virkni ērtību. "Ir ļoti daudz tādu klientu, kas pirms auto iegādes brīža neapzinās auto lietošanas patiesās izmaksas un dzīvo ar ilūziju, ka mašīnas izdevumi ir līzinga maksājums un degviela," stāsta A.Pančenko un uzsver, ka patiesie izdevumi ir daudz augstāki un par to ikdienā neviens īsti neaizdomājas. Tāpēc, pēc viņa domām, pilna servisa līzings ir ļoti izdevīgs variants tieši uzņēmumiem, kuriem autoparks ir lielāks par piecām vienībām. To var izmantot arī uzņēmumu vadītāji kā privātpersonas, kuriem nav laika domāt par savu automašīnu. *** Operatīvais līzings + Uzņēmēji iegūst pievilcīgāku uzņēmuma bilanci, jo tajā neparādās kredītsaistības + Ievērojami mazāki ikmēneša maksājumi salīdzinājumā ar finanšu līzingu, jo jāsedz tikai starpība starp līzinga objekta iegādes vērtību un noteikto atlikušo vērtību + Nav jānodarbojas ar automašīnas pārdošanu, kad beidzas līzinga termiņš - Automašīna pēc līzinga beigām nepāriet klienta īpašumā
Operatīvais līzings skaistākai bilancei
Pamazām Latvijas līzinga tirgū popularitāti sāk iemantot
operatīvais līzings, kas ir ne tikai izdevīgs finansiālā ziņā, bet
arī ļauj uzņēmuma bilanci padarīt pievilcīgāku. "Mūsu uzņēmums
izvēlējās ņemt mašīnas operatīvajā līzingā tādēļ, ka tas neprasa
finanšu resursu ieguldījumus," stāsta SIA Auto 5 direktors Jānis
Dūšelis, piebilstot, ka mašīnas šādā veidā var iegādāties bez
pirmās iemaksas un arī ikmēneša maksājumi ir daudz zemāki.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.