Brīvības ielas Labi salonā blakus klasiskajam seksšopu piedāvājumam iespējams pasūtīt arī bargās kundzes pērienu, kas esot īsta veldze lielam skaitam vadošus amatus ieņemošu darboņu. "Ir ļoti daudz sabiedrībā augsti stāvošu cilvēku, labi situētu, kas amata dēļ katru dienu ir spiesti komandēt. Ja tas ir pretēji viņu iekšējam "es", tas sagādā ārkārtīgi lielas dvēseles mocības, jo ir cilvēki, kas komandēšanai vienkārši nav radīti. Pie mums viņi saņem kompensāciju, tiek mazliet pamocīti. Spēles līmenī, protams," saka tīkla Labi īpašnieks Nikolajs Veics, piebilstot - gribētāju esot daudz vairāk nekā to, kas atnākot. Jo sevišķi šogad, kad taupības režīms mēles galā katram retoriķim. Kupidons šauj debesīs "Atnāk cilvēks ar interesi, izpēta sortimentu, tad atver maku, apdomājas un aiziet,"šodien bieži intīmpreču veikalos redzamu ainiņu uzbur N.Veics. Viņš šajā biznesā Latvijā bija pirmais un 15 darba gadu laikā ir piedzīvojis vairāku konkurentu uzrašanos un pazušanu. Aizpērnais gads bijis līdzšinējā vēsturē vislabākais, tad "bizness tiešām uz vella paraušanu gāja vaļā". Kritums sācies šogad maijā, un to apstiprina arī cits tirgus spēlētājs - SIA Valiris īpašnieks Valērijs Jakovenko, kam pieder veikals Orhideja. "Ja tirdzniecībā kopumā ir kritums, vidējā līmenī tas skar arī mūs. Tirgus ir mazs, inflācija liela un pirktspēja maza - tas patlaban raksturo arī mūsu biznesu," saka Nikolajs. Trešais un, pēc finanšu datiem, daudzsološākais intīmpreču tirgotājs, tīkla Kupidons Plus īpašnieks SIA Z un Z, klusē. Kamēr Labi piedzīvojis stabilu izaugsmi vidēji 10% apmērā ik gadu, Z un Z apgrozījums lēcis līdzīgi debesīs izšautai Kupidona bultai, pērn palielinoties par 48%. "Kā viņi to dabū gatavu tirgū, kurš stagnē?" aplūkojot Lursoft datus, neizpratnē ir N.Veics. LD mēģinājumi vairāku dienu garumā gūt atbildi, atdūrās pret nesalaužamu sekretāru mūri, kas uzņēmuma īpašnieku Mihailu Volokotkinu sargāja no žurnāla, norādot uz priekšnieka prombūtni. Darbinieku bijīgumu varētu izskaidrot ar Ilonas Voroņinas teikto, kas uzņēmumā atbild par Kupidona plus veikaliem, - pērn viens no darbiniekiem pēc sarunas ar medijiem no darba gandrīz atlaists. M.Volokotkins vienlaikus darbojas arī azartspēļu biznesā, vadot SIA DLV, kuras apgrozījums 2007.gadā bija 9,02 miljoni latu. Sekss bez inflācijas Tomēr izmisumam nav pamata, uzskata gan Nikolajs, gan Valērijs - viņu rūpals tomēr lielākā vai mazākā mērā būs vajadzīgs vienmēr. Berlīnes piemērs jau gadiem ilgi pierāda, ka uz 100 000 iedzīvotāju mierīgi dzīvot var viens salons, saka Labi tīkla īpašnieks. "Starp augošiem komunālajiem maksājumiem, piena un gaļas cenām seksuālās attiecības tad nu ir tas, kas izmaksu kāpumam nav pakļauts. Šī atziņa varētu cilvēkus veldzēt un likt tam pievērsties vairāk. Varētu būt, ka inflācijas laikmetā seksuālas attiecības paliek par to drošības saliņu, kas liek aizmirst par apkārt notiekošo," uzskata psiholoģe Inese Ruka. Daudzi nevar atļauties Vienlaikus gan ir arī otrs scenārijs, raksturīgs jo sevišķi patriarhāli orientētās attiecībās. "Ja vīrieties sevi pozicionē kā pelnītāju, bet biznesam vairs neiet spīdoši, savas partneres, attiecīgi pavarda sargātājas, acīs viņš var sajusties mazvērtīgāks un šos kompleksus nest līdzi arī uz guļamistabu. Tātad ir iespējams, ka ekonomiskā piebremzēšana bloķē arī seksualitāti, jo cilvēkam, kam jādomā par uzņēmuma peļņu vai izdzīvošanu, var nepietikt vietas, laika un noskaņojuma seksuālām attiecībām, - arī tās, tāpat kā partnerattiecības, prasa laiku un atdevi," tā I.Ruka. Augošu problēmu skaitu guļamistabā apliecina arī Orhidejas saimnieks. Tas jūtams pēc salonā sniegtā konsultāciju skaita. "Jo sliktāk cilvēkam iet finansiāli, jo mazāk pārliecināts viņš par sevi ir seksā, rodas dažādas problēmas, ķibeles. Stresa šodien kļūst arvien vairāk, tas ir jūtams," saka Valērijs. Ja naudas pietiek, tad cilvēks pakonsultējas un uzsāk lietot noteiktus preparātus. Tomēr ļoti bieži šodien esot tā, ka vīrietis pēc konsultācijas atklāti pasaka, ka patlaban gan viņš tabletes nevar atļauties. "Protams, mēs turamies pie cerības - kolīdz viņam ar finansēm viss nokārtosies, viņš atgriezīsies. Redziet, pie mums nāk un runā par ļoti delikātiem jautājumiem, un, ja reiz cilvēks vienam jau par to ir izstāstījis, viņš nesaņemsies iet uz kādu citu veikalu un sākt stāstīt visu no gala," - tā Valērijs. Risina laicīgas problēmas Pirms desmit gadiem intīmpreču veikalos retums bijis sievietes. Kā klientes. "Viņas vienkārši nenāca. Taču tas pamazām ir izlīdzinājies, un tagad proporcija starp dzimumiem ir vienāda. Cilvēki ar katru gadu kļūst arvien atraisītāki, taču es pieļauju, ka vēl arvien ir ļaudis, kas raugās negatīvi uz šo biznesu," saka N.Veics. "Tas, ko mēs piedāvājam, ir risinājums noteiktām laicīgām problēmām, un tas nemaz nav piedauzīgi, jo mūsu bizness nav sniegt reālu seksu, bet visu, kas tam apkārt. Un ticiet man - reizēm tas ir daudz labāk nekā primitīvs dzimumakts." Jo augstāks esot cilvēka izglītības līmenis, jo lielāka iespēja, ka viņš būs intīmpreču veikala klients, novērojis Labi tīkla vadītājs. Tas sakrītot arī ar ārzemju pētījumiem - jo augstāk izglītots cilvēks, jo vairāk viņš domā par savas dzīves kvalitātes uzlabošanu. Jābūt dažādībai Ņemot vērā mazos izmērus un citus Latvijas tirgu raksturojošos parametrus, atslēgvārds šajā biznesā esot dažādība. "Jābūt gan internetveikalam, gan parastajam, pēc iespējas dažādākam sortimentam, viena prece gan lētākā, gan dārgākā izpildījumā, jābūt filmu kabīnei. Tāda ir recepte. Filmas es, starp citu, ņemu pa vienai divām trim, atkal - lai būtu dažādība," stāsta Nikolajs. Intīmpreču tirgotāju, kas ir piedzīvojis postošo interneta ietekmi, cilvēku slinkuma, kautrības un tagad arī taupības lēkmi, pēdējā laikā arvien vairāk sākusi uztraukt pieaugošā aseksualitātes tendence. "Arvien vairāk jauniešu kļūst aseksuāli, viņiem šis process, kas ir tikpat dabisks kā miegs vai ēšana, tiek aizdzīts kaut kur apziņas stūrītī. Tie ir cilvēki, kas koncentrējas uz noteiktas situētības sasniegšanu, fokusējas uz karjeru," saka N.Veics. Sezonas hits - oliņa Viena pēdējos gados Labi tīklā novērotā tendence gan priecē, proti - ļaudis vairs nepērk tik daudz lētākā gala izstrādājumu. "Cilvēki ir sapratuši, ka nav vērts iziet uz lētumu. Tagad pērk nevis divas filmas, bet vienu, toties dārgāku. Centrāltirgus kioskiem pienācis grūts laiks," vērtē N.Veics. Intīmpreču topā pirmās vietas gadu gadiem stabili ieņem farmakoloģija un palīglīdzekļi. Turklāt šodien palīgierīces, piemēram, falla imitatorus, pērk vairāk komplektos, rēķinot, ka tā viena vienība iznāk lētāk. "Komplekti ir ļoti populāri, cilvēki labāk nopērk visu uzreiz - vibratoru, lodītes, visu pārējo, ieskaitot talku un lubrikantu, par 45 latiem," stāsta Labi internetveikala tev.lv vadītāja Irīna Bērziņa. Nupat aizvadītajā vasaras sezonā uz urrā gājušas lētākās piepūšamās lelles - pārsvarā izjokošanai, nevis miesiskas baudas sniegšanai. Izstādēs Nikolajs redzējis arī 5000 latu vērtas lelles, pilnīgi reālas cilvēka kopijas, tomēr tās vietējam pircējam piedāvātas netiekot. "Vai vajadzīgs iesaldēt tādu milzīgu summu, lai visi staigātu un brīnītos kā muzejā? Turklāt risks ir liels, jo tur ir ļoti smalka elektronika un kaut kas var saplīst, kamēr lelle ir izlikta veikalā," saka Nikolajs. Vasaras sezona esot arī suvenīru laiks, tomēr par sezonas hitu kļuvusi vibrējoša oliņa ar tālvadības pulti. "Noliktavas ir tukšas. Pērk gan sievietes, gan vīrieši," atklāj I.Bērziņa. Nikolajs piebilst, ka dažkārt viņam liekoties - pircēju rīcība esot no zvaigžņu stāvokļa atkarīga. "Stāv prece mēnesi divus, un pēkšņi vienā brīdī no dažādām Latvijas vietām vienlaikus tiek pasūtīts viens un tas pats," saka Nikolajs. Pieprasījuma virsotnes patlaban piedzīvo arī neparastas formas. "Šis falla imitators, no kristāla, piemēram. Tikpat labi mājās uz kamīna malas var stāvēt un neviens nepateiks, kādiem nolūkiem," saka Nikolajs. Vietējie kūtri Latvijas ražotāji intīmpreču sortimenta virzienā gan vēl esot stumjami un grūžami. Labi veikalos Latvijas prece veidojot ap 1% no visa nopērkamā, un, vaicāta pēc vietējās produkcijas, pārdevēja ar minstrināšanos nosauc vien divus - ādas izstrādājumu meistaru Normundu Strupuli un Jaunolaines saldumu izgatavotāju SIA Lipo. Erotisku formu želejkonfekšu taisītāja Lipo priekšnieks Viktors LD atzina, ka samazinājumu pieprasījumā nejūtot, lai gan apjomi arī nav lieli. Falli un krūtis aizņemot vien 20% no uzņēmumā izgatavotajiem saldumiem. Tikmēr SIA Relax-K.M. direktors, dizainers, šuvējs un tirdzniecības vadītājs vienā personā Normunds Strupulis uz erotiska rakstura izstrādājumiem balstījis visu savu biznesu. Viņa darbnīcā top pletnītes, maskas, jostas, kaklasiksnas un tērpi, kas sadistiski mazohistisku attiecību svešinieku atstās gluži mēmu. Viena piektdaļa klientu sameklē viņu tieši, pārējie iegādājas veikalos nopērkamo. "Nāk no 25 gadiem līdz pat sirmiem kungiem 60 gadu vecumā. Nāk tie, kas jau zina, ko dzīvē grib vispār un ko - tieši seksā," klientus raksturo Normunds. Uz "ādas erotiku", kā pats saka, pārsviedies no citu ādas izstrādājumu darināšanas. "Sākām ar ieroču makstīm, ādas futrāliem granātām, roku dzelžiem, vispār armijas ekipējumu." Līdz viens no klientiem atnesis Rietumos taisītu katalogu ar ādas izstrādājumiem seksuālās dzīves dažādošanai un Normunds izlēmis "palikt pie erotikas". Viņš atzīst, ka pieprasījuma kritums varētu tikt piedzīvots, ja uzņēmums nebūtu šogad izgājis Igaunijas un Lietuvas intīmpreču tirgos. "Skaidrs jau tomēr ir - ja cilvēkam būs jāizvēlas, viņš labāk nopirks pienu un maizi, nevis pletnīti. Pagaidām tiekam galā divi cilvēki - es un šuvēja," atzīst Normunds. Viņa biznesa pamatā esot atziņa, ka apmierināts cilvēks ir labs cilvēks, tātad visas nelaimes ceļas no neapmierinātības. Rīgas seksa muzejs Attīstība šajā nozarē notiekot pa kvalitātes, nevis kvantitātes ceļu. "Seksa pozas kopskaitā ir 90, un neko citu cilvēks tīri anatomiski nevar dabūt gatavu. Tā ka vienīgie jaunumi, ko varam piedāvāt, ir kvalitātes ziņā," saka Labi tīkla vadītājs. Vaicāts par nākotnes iecerēm, viņš norāda, ka uz veikalu skaita samazināšanas rēķina varētu tikt izveidots viens liels, divstāvīgs veikals. Taču tajā pat laikā Labi tīkla īpašniekam mieru neliekot doma par seksa muzeju. "Protams, ne ar tādu vērienu kā Beāte Ūze Berlīnē. Tur ieguldīti daudzi miljoni eiro. Stāv, piemēram, falliņš. Apakšā rakstīts - trešais gadsimts pirms mūsu ēras," Berlīnē redzēto atminas Nikolajs. Viņa iecere drīzāk esot tāda kā sākuma ekspozīcija.
Pienu, ne pletnīti!
Atnāk, aprunājas, atver maku, apdomājas, atvadās. Delikāta
rakstura problēmu cilvēkiem netrūkstot, tomēr seksšopu apgrozījums
krīt Apsolījusi zvanītāju pēcpusdienā ielaist pa sētas durvīm,
apaļīgā pārdevēja kokteiļkleitiņā noliek klausuli un lietišķi
nosaka: četros sado-mazo. Satupušas pie ekrāna, kas novietots zem
letes, ērtas čībiņas apvilkušas, trīs dāmas skatās krievu komēdiju,
brīdi pa brīdim uzliekot uz pauzes, vai nu lai aprunātos ar kādu
klientu, vai lai aizskrietu pēc maizītēm pāri ielai.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

