Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +11 °C
Skaidrs
Ceturtdiena, 28. marts
Ginta, Gunda, Gunta

RAF cer uz dižu atdzimšanu

Latvijas autobūves rūpnīcas privatizētājs gatavojas pievilināt nopietnu ārvalstu investoru Pievilināt nopietnu ārvalstu investoru, kas varētu izvērsties Jelgavā -kādreizējā Latvijas autobūves lepnuma plašumos, no jauna padarot to par strādājošu, nodokļus maksājošu un peļņu nesošu uzņēmumu - šādu mērķi sev izvirzījis rūpnīcas RAF jaunais īpašnieks SIA Baltiva, kas pērnā gada rudenī ar uzņēmuma kreditoru piekrišanu nopirka bankrotējušā uzņēmuma zemi un ēkas.

Pēdējos gados samērā strauji mainoties ekonomiskajai un politiskajai situācijai Latvijā un pasaulē, jelgavnieku izredzes piesaistīt nopietnu investoru uzmanību ir ievērojami uzlabojušās - atceroties laikus, kad RAF automobiļu ražotāji intensīvi un nesekmīgi meklēja sadarbības partnerus teju visās pasaules valstīs, Dienai vērtē Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības uzņēmumu asociācijas direktors Vilnis Rantiņš. Latvijas virzība uz ES un NATO vairojusi ārvalstu investoru uzticību, arī situācija rūpniecībā rietumvalstīs kļūst arvien saspringtāka, mudinot uzņēmējus pasteigties ar ražotņu pārvietošanu uz zemāku izmaksu valstīm. Šo tendenci apliecināja arī aizvadītajā nedēļā izskanējušās ziņas, ka Zviedrijas automobiļu ražotāji aktīvi meklē ražošanas iespējas un apakšuzņēmējus Igaunijā un citās Baltijas valstīs. Šā iemesla dēļ novembra beigās vienas dienas vizītē Igaunijā ieradīsies Volvo, Scania un Saab piegādātāju delegācija, kurā būs vairāki desmiti biznesmeņu. Mazais tirgus un rožainās cerības RAF ir labākā vieta Latvijā, lai uz tā bāzes veidotu patiešām lielu rūpnīcu, pārliecināts Baltiva rīkotājdirektors Jānis Margevičs. Viņš saka - šeit vienkopus ir prāvs zemes gabals, lielas apjumtās ražošanas un noliktavu telpu platības, šeit ir attīstīta infrastruktūra - ceļi, dzelzceļš, komunikācijas. Milzīga bagātība ir prasmīgi, kvalificēti strādnieki un inženieri, kuri pirms tam strādājuši autobūves rūpnīcā. «Rīgā tik labvēlīgu apstākļu nav - rūpnieki sūkstās par kvalificēta darbaspēka trūkumu, pēc lielo rūpnīcu sadalīšanas ārkārtīgi grūti rast pietiekami lielas ražošanas platības,» Dienai sacīja J.Margevičs. Pirmais solis pretī lielajam investoram tika sperts šā gada oktobrī, prezentējot RAF rūpnīcu pasaules auto tirgotāju un auto ražotāju saietā Rīgā. Taču uzņēmuma jauno saimnieku cerības par autobūves atjaunošanu Jelgavā atdūrās pret pasaules auto ražotāju nozares pārstāvji skepsi. OICA Ģenerālās asamblejas dalībnieki norādīja, ka Baltijas valstis ar savu salīdzinoši niecīgo tirgus ietilpību diez vai spēj piesaistīt tik nopietnas investīcijas, kādas ir nepieciešamas, piemēram, BMW vai Volkswagen rūpnīcas celtniecībai. Labākas perspektīvas Latvijai būtu automašīnu rezerves daļu un iekārtu ražošanā, pauž V.Rantiņš. Tieši tādā veidā savulaik itin sekmīgi attīstījusies Spānijas rūpniecība. Diena jau rakstīja, ka vairāki Latvijas uzņēmumi ir sākuši sekmīgu sadarbību ar Rietumu autobūves firmām, izgatavojot dažādas detaļas un presformas jaunāko modeļu auto. Ja neizdosies rast stratēģisko investoru, kas būtu ar mieru nodarboties ar autobūvi vai metālapstrādi, iespējams alternatīvs risinājums - veidot industriālo parku, teica Baltiva rīkotājdirektors. Interesi par šādu iespēju jau izrādījuši Skandināvijas uzņēmēji. Latvijā industriālie parki, kur uzņēmējiem tiek radīti visi apstākļi ražošanai - telpas, iekārtas utt. - jau darbojas Rīgā, Olainē, tapšanas stadijā ir parki Ogrē, Liepājā, Ventspilī. Vērtīgas iekārtas aizgājušas nebūtībā Par spīti RAF direktoru savulaik skaļi paustajiem solījumiem, gribētāji, kas būtu ar mieru nākt Latvijas autobūves milzim talkā ar savu naudu un zināšanām, tā arī netika rasti. Uzņēmums nīkuļoja, pamazām apauga ar parādu nastu un 1998.gadā bankrotēja. J.Margevičs stāsta, ka, risinoties bankrota procedūrai, visas iekārtas un mašīnas, kuras vien bija iespējams, no RAF tika izvestas, pārdotas, sagrieztas metāllūžņos. Cilvēkam, kurš šeit agrāk nekad nav bijis, būtu grūti noticēt, ka savulaik šeit bijis lielais komplektēšanas konveijers, rādot vienu no cehiem, saka Baltiva rīkotājdirektors. Jelgavas pašvaldība savulaik pieteicās BMW izsludinātajā aptaujā par iespēju būvēt automobiļu rūpnīcu kādā no Austrumeiropas valstīm. Izvērtējot visus priekšlikumus, vācieši izvēlējās celt rūpnīcu pie Leipcigas, par to saņemot 700 miljonu Vācijas marku (200 miljoni latu) valdības subsīdijas, Dienai sacīja Latvijas Attīstības aģentūras (LAA) ģenerāldirektors Māris Ēlerts. Viņš nenoliedz, ka Latvija tik pievilcīgus apstākļus investoriem piedāvāt nevar. Toties ārvalstu auto ražotājus var ieinteresēt RAF lieljaudas preses, par kurām Baltiva patlaban tiesājas ar Finansu ministriju (FM), saka M.Ēlerts. Nasks privatizētājs Pēc Uzņēmumu reģistra datu bāzes Lursoft datiem, vienīgais SIA Baltiva īpašnieks ir bankrotējušās a/s Latvijas keramika prezidents Aivars Janovskis. Viņš piedalījies arī ādas pārstrādes uzņēmuma Kosmoss privatizācijā, pretendējis uz kokapstrādes uzņēmuma Vulkāns valsts akcijām. Jautāts, par kādu cenu ir nopirktas bankrotējušās RAF zeme un ēkas, J.Margevičs citē pašreizējā premjera Andra Bērziņa savulaik teiktos vārdus, ka RAF ir jāpārdod par 1 latu. Galvenais - lai atrodas pircējs, kas spētu atdot ražošanas rosmi kādreizējam Latvijas autobūves lepnumam, kurš savos ziedu laikos saražoja virs 10 tūkstošiem mikroautobusu gadā un nodarbināja vairāk nekā 4000 strādnieku. Pēc Dienas rīcībā esošajām ziņām, par milzīgo rūpnīcu ir samaksāti aptuveni 150 tūkstoši latu. Baltiva rīkotājdirektors to nedz noliedza, nedz apstiprināja, vien norādot, ka teritorijas sakārtošanā un novecojušo iekārtu demontāžā uzņēmums ieguldījis aptuveni 60 tūkstošus latu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Baltijas valstis

Vairāk Baltijas valstis


Eiropa

Vairāk Eiropa


ASV

Vairāk ASV


Krievija

Vairāk Krievija


Tuvie austrumi

Vairāk Tuvie austrumi


Cits

Vairāk Cits