Riepu maiņai nav jāgaida sals «Ja autovadītājs brauc bez ekstremāliem izlēcieniem, ziemas riepām nenotiks nekas ļauns tāpēc vien, ka tās uzliktas laikus un 15 dienas braukts pa slapju asfaltu. Toties, ja esi riepas paspējis nomainīt pirms pirmā sniedziņa vai apledojuma, vari uz ielas justies kā karalis,» vērtē SIA Auto Brasla direktors autosportists Ivars Caune. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Transporta līdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcijas inspektors Juris Puntaks iesaka, vēlākais riepas mainīt, kad vidējā diennakts temperatūra noslīdējusi līdz +50C, jo tad vasaras riepu gumija kļūst pārāk cieta un kokaina, neveidojas normāla saķere pat uz neapsaluša asfalta. «Vislabāk, ja var noķert brīdi, kad vēl nekas nesalst, bet var just, ka pavisam drīz būs.» Taču, ja riepu maiņa būs novēlota, jārēķinās ar nopietnām sekām vai vismaz ar kārtīgu taurēšanu aiz muguras, kad mašīna slidenā krustojumā vairs nekustēs no vietas. Izvēle ir katra paša ziņā Visdrošāk būtu ieteikt vienkārši un skaidri: cilvēki, lieciet savām automašīnām vislabākās riepas, pavisam jaunas, augstvērtīgas un visatzītāko firmu ražotas. Nevar noliegt apgalvojumu, ka taupīt var uz daudz un dažādām lietām, tikai ne uz kārtīgām ziemas riepām. Un tiem, kam pa kabatai riepas par latiem 60 gabalā, taupība tiešām būtu nepiedodama. «Taču vairākumam mūsu valsts autobraucēju tuvākajā laikā vēl nedraud tāds dzīves līmenis, lai pirktu vislabākās riepas un mainītu tās ik pārziemu,» atzīst J.Puntaks. Kontroles un sertifikācijas inspekcijas inspektors Aldis Adiņš piebilst, ka patlaban privātpersonas visvairāk brauc ar 10-14 gadus vecām automašīnām (jaunās, atskaitot atsevišķus biezus indivīdus, ir galvenokārt iestāžu un firmu īpašums). Tādēļ nav ko lolot cerības, ka pa Latvijas ielām un ceļiem brauks tikai ideāli apriepoti automobiļi. Kārtējā ziemas topa riepas maksā 50-60 latu, jaunas slavenu firmu riepas 40-50 latu, vienkāršākas, bet arī jaunas poļu, čehu, slovāku ražotas 30-40 latu, taču par aptuveni 20 latiem var nopirkt dažādu, kā inspektori saka, mistisku firmu jaunas riepas. Tikpat maksā arī labas atjaunotas riepas, un tuvu tam - pazīstamāku firmu, bet lietoti auto «apavi». Pieņemot, ka 20 lati par riepu ir summa, ko tomēr vajadzētu mēģināt sagrabināt arī vidusmēra autobraucējam, izvēle paliek katra paša ziņā, jo 100% garantiju par šādu summu nopirkt, diemžēl, nevar. Taču speciālistu viedokļi šajā jautājumā ir dažādi. J.Puntaks skaidro - ja cilvēks ir pietiekami zinošs, lai saprastu, ko pērk, nav jābaidās no lietotām riepām, jo arī jaunas ziemas riepas parasti netiek pirktas vienam gadam, ja braukšana galvenokārt notiek no mājām līdz darbavietai un atpakaļ, tad tās mierīgi var kalpot pat piecas sezonas. Tātad jārēķinās ar to, ka pa ielām galvenokārt brauc automobiļi ar jau lietotām riepām. Daudz kas ir atkarīgs no tā, kādos apstākļos riepas ir glabātas. Var paveikties arī nopirkt nelietotas, bet jau pāris gadus vecas riepas, ko dīleri izrakuši noliktavās. Ja tās ir glabājušās firmu noliktavās, tad noteikti attiecīgā temperatūrā un mitruma režīmā, tās gan vairs nebūs topa riepas, taču kvalitātes ziņā neatpaliks no jaunām. Savukārt I.Caune neiesaka pirkt lietotas riepas galvenokārt tāpēc, ka var būt grūti noskaidrot, cik ilgi, kur un kā tās glabātas. Viņš arī piebilst, ka atjaunotas ziemas riepas jāpērk zināmās firmās, jo ir bijuši gadījumi, kad atjaunotajām riepām atlec protektors vai rodas nopietnas problēmas ar balansēšanu. Ja šāda brāķa riepa nopirkta vienkārši kaut kur tirgū, tad, protams, savu taisnību meklēt tālāk vairs nav vērts. Pilsētā radzes nav aktuālas Vairākums autobraucēju pēdējo gadu laikā ir apjēguši, ka ziemas riepas un radžu riepas nav sinonīmi. Lai izvēlētos radžu vai bezradžu riepas, pirmām kārtām jāizdomā, kur tad īsti ziemas mēnešos iecerēts braukt. Ja plānojat braukt tikai pa pilsētu, radžu riepas būs gluži liekas - labām bezradžu riepām varētu būt pat labāka saķere ar asfaltu, turklāt arī braukšana klusāka. Nekāds labums no radzēm nebūs arī tad, ja jābrauc pa pakusušu sniega putru. Radzes sevi var pierādīt, braucot pa kailu ledu vai arī pa gandrīz līdz ledus koncentrācijai pieblietētu sniegu. Var jau gadīties, ka radzes noder arī pilsētas nomaļu iedzīvotājiem, lai izkļūtu no netīrītām iekškvartālu piebrauktuvēm. Ļoti populāras radžu riepas ir pie mūsu kaimiņiem skandināviem, taču viņi to uztver kā alternatīvu -braukt ar radžu riepām vai kaisīt ceļus. «Viņu ekonomiskie aprēķini liecina, ka radzes ir izdevīgākas,» skaidro A.Adiņš. Jāšaubās gan, vai mūsu šoferi būtu apmierināti, ja viņiem piedāvātu šādu izvēli. Ir mašīnu īpašnieki, kurus interesē riepu radžošana. Uzreiz jāpaskaidro, ka tas nenozīmē - paņemt jebkuru riepu un saradžot. Vispirms jau radžot var tikai tās riepas, kurām rūpnieciski iestrādātas radžu vietas. Taču, ja cilvēks iegādājies šādu riepu, kādu laiku ar to braucis un pēc tam nolēmis, ka ir pienācis īstais laiks riepu radžot, nekas labs nesanāks, jo radžu vietas būs piedzītas ar sīkiem akmentiņiem, turklāt, ja tās būs kaut nedaudz nodilušas, radzes tajās vairs stingri neturēsies. Darīt jau, protams, var visu ko - vienas riepas radžošanā servisā maksā 3-4 latus, jautājums tikai - kāda tam jēga. Pilnīgi noteikti nevajag radžot vasaras riepu, jo tā arī ar radzēm tik un tā netiks atzīta par ziemas riepu un autovadītājs var tikt sodīts par satiksmes noteikumu prasību neievērošanu, un mašīnai pilnīgi noteikti nebūs iespējams veikt tehnisko apskati. Labākās riepas nesargā no muļķības Visi speciālisti atzīst, ka vislabākās firmas radžotā riepa var radīt vairāk ļaunuma nekā labuma. «Ja braucējs sāks izmēģināt visu, ko saskatījies riepu reklāmās, riepas viņu neglābs,» prognozē J.Puntaks. Protams, ja cilvēks ir tendēts uz ātru un pārgalvīgu braukšanu, tad viņam noteikti jāpērk tikai jaunas un ļoti labas riepas. Savukārt pieredzējis (objektīvi, nevis subjektīvi vērtējot) autovadītājs, kas brauc pārliecinoši, bet neriskējot, arī lielā sniegā un ledū veiksmīgi tiks cauri ar krietni sliktākām riepām. Tāpēc, pērkot ziemas riepas, tās jāpieskaņo savam braukšanas stilam. Ja tas nav iespējams (kaut vai materiālu apsvērumu dēļ), braukšanas stils jāpiemēro riepām. Atjaunotu un lietotu riepu cenas Atjaunotas Lietotas Auto Brasla Braslas ielā 15 Ls 16-22 -- Kalnciema riepu serviss Ls 14-19 15-30 Kalnciema ielā 39 (pāris) Starts Maskavas ielā 450 Ls 15-19 --
Sākas ziemas riepu sezona
Speciālisti iesaka mainīt riepas, kad vidējā diennakts temperatūra noslīdējusi līdz +5 grādiem Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka braukšana ar ziemas riepām ir obligāta no 1.decembra. Tomēr satiksmes drošības speciālisti un pieredzējuši autobraucēji iesaka par ziemas riepām padomāt laikus, ņemot vērā laika apstākļus un neaizmirstot arī milzīgās rindas, kas, visticamāk, radīsies autoservisos novembra pēdējās un decembra pirmajās dienās.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.