Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Studenti noteiks mašīnbūves attīstības tempus Latvijā

Lai arī Latvijā ļoti strauji attīstās mašīnbūves nozare, tajā, tāpat kā citās jomās, kurās nepieciešami kvalificēti inženieri, trūkst speciālistu. Taču kvalificētu darbaspēku var sagatavot ne vien piepildot auditorijas ar studentiem, bet nodrošinot mūsdienu prasībām atbilstošu studiju vidi - ar Eiropas Savienības (ES) naudas palīdzību veidojot zinātniski tehniskās laboratorijas un pētījumu centrus, kur iespējams izstrādāt un testēt jaunus produktus.

Tikai tad joma, kurā speciālisti saņem labas algas, bet kurai trūkst prestiža, attīstīsies līdzvērtīgi citu ES valstu līmenim. Latvijas augstskolās sākusies studentu uzņemšana. Šis notikums ir svarīgs ne tikai studētgribētājiem, bet arī dažādu ekonomikas nozaru pārstāvjiem, jo katras jomas attīstību nākotnē ļoti būtiski ietekmē jauno speciālistu skaits un kvalifikācija. Latvijā jau vairākus gadus runājam par to, ka trūkst labu speciālistu inženieru, un tas bremzē vairāku nozaru attīstību. Arī metālapstrādi un mašīnbūvi, kas citur Eiropā ieņem nozīmīgu vietu ekonomikas sistēmā. Tā kā mašīnbūve ne tikai kā patstāvīga nozare veicina valstu ekonomikas izaugsmi, bet arī piegādā citām nozarēm ražošanas līdzekļus un jaunas tehnoloģijas, tā dod būtisku stimulu visai tautsaimniecībai. Būtiski, ka pašlaik Eiropā kopumā mašīnbūvē vērojams uzplaukums. Eiropa nodrošina 41% no pasaules mašīnbūves kopējā apjoma. Arī Latvijā patlaban metālapstrādes un mašīnbūves nozare piedzīvo ļoti strauju izaugsmi. Reti kura nozare spējusi pēdējo piecu gadu laikā panākt ražošanas pieaugumu par aptuveni 18%. Pagājušajā gadā metālapstrādes un mašīnbūves nozares saražotās produkcijas apjoms pieauga par 35%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Tagad Latvijā metālapstrāde un mašīnbūve veido 23% no kopējā rūpniecības apjoma. Šo straujo izaugsmi ietekmējuši vairāki faktori - iekšējā tirgus attīstība, būvniecības bums, nozares uzņēmēju aktivitāte, kokapstrādes attīstība un inflācija, un Latvijas dalība ES. Astoņpadsmit nozares uzņēmumi ieguvuši ES strukturālo fondu atbalstu ražošanas modernizācijai un infrastruktūras pilnveidošanai. Tas nozīmē, ka nākamajos gados metālapstrādes nozare attīstīsies vēl straujāk, jo atdevi dos šogad investētie ES fondu līdzekļi. Taču vienlaikus ar nozares straujo attīstību pieaug arī nepieciešamība pēc augsti kvalificētiem speciālistiem. Šajā jomā diemžēl mēs lepoties nevaram. Speciālistu ar inženieru izglītību trūkst pilnīgi visos līmeņos. Šogad RTU absolvējušo inženieru skaits ir tikai 20% no nepieciešamajiem speciālistiem. Bet no kopējā studējošo skaita tikai 7% studē inženierzinātni. Eiropā tie ir aptuveni 20%, Igaunijā un Lietuvā aptuveni 15%. Lai mašīnbūves nozare nejustu speciālistu trūkumu, piemēram, RTU katru gadu vajadzētu absolvēt vismaz simt mašīnbūves inženieriem, taču šogad inženierzinātņu bakalaura grādu ieguva tikai 47 jaunieši. Ja šāda situācija turpināsies, tas ietekmēs ne tikai nozares attīstības tempus, bet arī veicinās ārvalstu darbaspēka ieplūšanu Latvijā. Darba algas līmenis inženieriem nav zems - tas vidēji sasniedz 500 latu mēnesī, taču jaunieši neizvēlas studijas informācijas trūkuma un novecojušo stereotipu dēļ. Tomēr nevēlēšanās studēt inženierzinātnes ir tikai viens no iemesliem labu inženiertehnisko speciālistu trūkumam Latvijā. Pašlaik nevaram runāt arī par veiksmīgu sadarbība starp zinātni un ražotāju. Jāveido laboratorijas un pētījumu centri, kurā jaunie speciālisti varētu attīstīt savas spējas un izstrādāt dažādus jaunus tehnoloģiskos risinājumus. Šādi pētniecības centri vai zinātniski tehnoloģiskie parki veidos saikni starp zinātni un ražošanu un nodrošinās Latvijas mašīnbūves un aparātbūves nozares pastāvīgu izaugsmi. Arī šai jomai iespējams piesaistīt ES fondu līdzekļus, tādējādi demonstrējot domāšanu, kas atbilst ilgtermiņa prasībām. ES fondu līdzekļu piesaiste ir spēcīgs impulss nozares attīstībai, tomēr nākotnes attīstības nodrošināšanai ir nepieciešams arī intelektuālais potenciāls, kas spēj nodrošināt inovāciju izstrādi un ieviešanu. Jārada jauniešos interese par inženierzinātni, jāveido saikne starp augstskolām un ražotājiem, jārada zinātniski tehniskās laboratorijas, kuras izmanto ne tikai konkrēts ražotājs, bet arī augstskolas. Tad iekļausimies Eiropas straujajā aparātbūves un mašīnbūves attīstībā, radot "pievienoto vērtību" savai produkcijai. Latvijas mašīnbūves attīstībai vitāli nozīmīga ir spēja sagatavot atbilstošus speciālistus un likvidēt pašlaik esošās plaisas starp pētniecības centriem un akadēmiskajām augstskolām un tirgus sektoru. Mašīnbūves attīstība nedrīkst būt vienīgi uz zinātnes atziņām balstīta ilgtermiņa darbība. Ir jānodrošina arī sasaiste ar lietišķajiem pētījumiem, kas rada novatoriskus produktus. Taču novatoriskie produkti taps tikai tad, ja būs, kas tos rada. Cāļus skaita rudenī. To, kā iezīmēsies Latvijas mašīnbūves attīstības perspektīva, parādīs uzņemto studentu skaits inženierzinātņu fakultātēs rudenī. Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības uzņēmēju asociācijas valdes priekšsēdētājs

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Baltijas valstis

Vairāk Baltijas valstis


Eiropa

Vairāk Eiropa


ASV

Vairāk ASV


Krievija

Vairāk Krievija


Tuvie austrumi

Vairāk Tuvie austrumi


Cits

Vairāk Cits