Viss sākās ar nejaušību. Leģenda vēsta, ka saldējuma uz kociņa izcelsme meklējama Amerikā 1905. gadā, kad kāds 11 gadus vecs zēns, vārdā Frenks Epersons, no Kalifornijas nejauši izgudroja šo gardumu. Kādā aukstā vakarā viņš sajauca sodu ar ūdeni un cukuru, lai pagatavotu gāzētu dzērienu, bet aizmirsa maisījumu ar karoti (vai koka kociņu) glāzē uz nakti ārā. Nākamajā rītā viņš atklāja, ka šķidrums ir sasalis un karote iestrēgusi masā – radot pirmo ledus konfekti uz kociņa.
Frenkam ideja šķita aizraujoša, bet pagāja gadi, līdz viņš to pārvērta par biznesa iespēju. Tikai 1923. gadā, jau būdams pieaudzis, viņš patentēja savu izgudrojumu ar nosaukumu "Epsicle" – vārdu spēli starp "Epperson" un "icicle" (lāsteka – angliski).
Tomēr "Epsicle" bērniem šķita pārāk sarežģīts nosaukums, un viņi sāka to saukt par "Pop’s ‘sicle" (tēta saldējumu). Tā arī dzima pazīstamais nosaukums "Popsicle", kas kļuva par ikonisku zīmolu visā pasaulē.
Drīz vien saldējums uz kociņa no vietēja garduma kļuva par globālu sensāciju.
Pēc patenta iegūšanas Frenks Epersons pārdeva tiesības uz Popsicle zīmolu lielākai kompānijai. Saldējums uz kociņa ātri kļuva populārs visā Amerikā, īpaši Lielās depresijas laikā, 1930. gados, jo bija lēts un atsvaidzinošs deserts, ko varēja atļauties gandrīz ikviens.
Laika gaitā tika radītas jaunas variācijas – piemēram, saldējums ar šokolādes pārklājumu (Eskimo Pie), saldējums ar augļu gabaliņiem, krēmīgas versijas ar vaniļu vai šokolādi. Ražotāji sāka eksperimentēt ar divkrāsu un pat daudzkrāsu versijām, padarot saldējumu vizuāli pievilcīgu bērniem. Vēlāk tas kļuva arī par vasaras festivālu simbolu, ko pārdod gan lielveikalos, gan no mobilajiem saldējuma busiņiem.
Kāpēc saldējums uz kociņa ir tik veiksmīgs? Saldējuma uz kociņa panākumu atslēga slēpjas tā vienkāršībā un praktiskumā. Nav nepieciešama karote vai trauks – ērti ēst gan bērniem, gan vecākiem. To var ērti turēt un baudīt pastaigā, pludmalē vai ballītē.
Ātri sagatavojams lielos daudzumos, arī rūpnieciskajā ražošanā. Iespējams izmantot dažādu formu dizainus (ziedi, dzīvnieki, citas figūras).
Mūsdienās saldējums uz kociņa vairs nav tikai bērnu deserts. Daudzi Premium zīmoli piedāvā versijas ar augstas kvalitātes šokolādi, riekstiem, eksotiskiem augļiem un vegāniskas alternatīvas. Lielāka uzmanība tiek pievērsta arī veselīgumam – mazāk cukura, vairāk dabisku sastāvdaļu un kociņi, kas bioloģiski noārdās.
Saldējums uz kociņa ir stāsts, kā no vienkāršas niekošanās var nokļūt līdz miljonus vērtai industrijai.