Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +18 °C
Skaidrs
Otrdiena, 14. maijs
Elfa, Elvita, Aivita, Krišjānis

NBS par 40 miljoniem latu iegādājušies kuģus, kas nepārtraukti jālabo

Nacionālo bruņoto spēku (NBS) modernizācijas plāna ietvaros No Nīderlandes nopirktie pieci lietotie kuģi kļuvuši par smagu slogu Aizsardzības ministrijai (AM). Kaut Kuģi iegādes brīdī tie bija jauni salīdzinājumā ar citiem NBS rīcībā esošajiem, kaut jūrā tie bija braukuši jau kopš 1984.gada. Radās dažādas ķibeles. Divos gados jau trim kuģiem nācies nomainīt turbīnas. Viens remonts maksājis gandrīz miljonu latu. AM sākusi meklēt ne vien iespējamos vainīgos brāķu iegādē, bet arī iespējas, kā no tiem atbrīvoties, vēsta laikraksts Diena.

Pirmos divus kuģus — Viesturu un Imantu — saņēma 2007.gadā. Kuģi vēl nebija nobraukuši gadu, kad sāka parādīties problēmas. Imantai sabojājās stūres iekārta. Remonts izmaksāja 71 000 latu. Viesturam nācās mainīt gāzturbīnas. Valsts par šo remontu samaksāja 840 000 latu. Atklājoties nepilnībām uz kuģiem, daļu remonta izdevumu sedza arī Nīderlande. Tika atsūtīta rezerves daļu krava. Kaut gan JS apgalvo, ka pārējiem diviem kuģiem "globālas problēmas nav bijušas", sīkas ķibeles tos piemeklējušas laiku pa laikam. G.A.Zeibots Dienai atzina, ka turbīnas ir nomainītas ne vien Viesturam, bet vēl diviem mīnu meklētājiem. Pirms gada NBS noslēdza 2,5 miljonus latu vērtu līgumu ar Nīderlandes kompāniju Stork Turbo Service B.V. par mīnu kuģu gāzturbīnu apkopi un remontu. Līguma darbības termiņš ir divi gadi. Kompānijai šajā jomā ir monopolstāvoklis Eiropas tirgū, tāpēc lētākus piedāvājumus nebija iespējams sameklēt.

Pašās aizsardzības struktūrās dalās domas par to, vai tik bieža kuģu remontēšana uzskatāma par ierastu praksi.
Ir vairākas versijas, kāpēc Latvija tikusi pie brāķa. Tiek izteikti pieņēmumi, ka militārpersonas, kam bija jāuzrauga kuģu pārņemšana, nebija tos pietiekami rūpīgi pārbaudījušas. Nav izslēgts, ka daļa atbildības būtu jāuzņemas arī kuģu apkalpēm. Savulaik augsti stāvoša Nīderlandes amatpersona Latvijas kolēģim bija paudusi šaubas par JS dienošo kompetenci.

Taču ar brāķēto kuģu remontu šī sāga nebeidzas. Par iespējamo interešu konfliktu kuģu iegādes procesā pārbaudi ierosinājis KNAB, kas pagaidām no sīkākiem komentāriem atturas. "Ir aizdomīgi fakti, ko sadarbībā ar KNAB vērtējam, bet tas nav par visu kuģu iepirkumu kopā, tikai par daļu," saka J.?Sārts. Pārbaude ir par kuģu tehniskās dokumentācijas tulkojuma veikšanā iesaistītu personu. Šis cilvēks, kas saistīts ar firmu, kura nodrošināja dokumentācijas gatavošanu, vienlaikus bijis iesaistīts kuģu pirkšanas procesā.

Šābrīža valsts budžeta cirpiena apstākļos ikgadējais maksājums Nīderlandei par kuģiem (5,6 miljoni latu) kļuvis par papildu nastu. AM pārstāvji neoficiālās sarunās neslēpj — piekto kuģi, kuru Nīderlande vēl nav piegādājusi, viņi labprāt nesaņemtu. Tagad esot skaidrs, ka JS pieci mīnu meklētāji nemaz nav vajadzīgi. Tomēr to pārdošana ir apgrūtinoša, tāpēc
nevar izslēgt iespēju, ka pāris mīnu meklētāju tiek atstāti dīkai stāvēšanai Liepājas ostmalā


(žurnālistes Guntas Slogas rakstu "Brāķa kuģi. Meklē pircēju" lasiet šodien laikrakstā "Diena"!)

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas