Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 2. aprīlis
Irmgarde, Daiva

de facto: Latvijas ostas piedāvājumu pārkraut naftu Baltkrievijai neuztver nopietni

No Baltkrievijas sūtītos signālus, ka baltkrievi turpmāk naftu varētu importēt caur Baltijas ostām, Latvijas ostu terminālos neuzver nopietni. Bez vispārējas neticības, ka baltkrievi tiešām attieksies no viņiem līdz šim lētākās Krievijas naftas, ir arī praktiski šķēršļi tūlītējai naftas nogādāšanai Baltkrievijā, noskaidrojis LTV raidījums de facto.

Krievijas naftas piegādes Baltkrievijas pārstrādes uzņēmumiem šī gada sākumā apstājās. Pērn spēku zaudēja Krievijas un Baltkrievijas noslēgtais līgums, un jauna vienošanās par naftas un gāzes cenām nav panākta. Krievija daļēji naftas piegādes atjaunoja, bet nākotne joprojām ir neskaidra. Tādēļ Baltkrievijas prezidents Aleksandrs Lukašenko publiski izteicies par naftas meklējumiem visā pasaulē.  

Janvāra vidū Latvijas premjers Krišjānis Kariņš (JV) no tikšanās ar Lukašenko atbrauca ar optimistisku ziņu kravu trūkumā nonākušajai Latvijas tranzīta nozarei – baltkrieviem naftu varētu vest caur Latviju.

Bet šonedēļ pirmais vilciens ar naftu no Norvēģijas pienāca Baltkrievijā caur Lietuvas valstij piederošo termināli Klaipēdā.  

Latvijas ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs (JV) licis noprast, ka Latvijas termināli atteikušies naftu baltkrieviem pārkraut.

No Baltkrievijas pārvesto vēsti, ka caur Latviju varētu baltkrieviem piegādāt naftu, Latvijas ostu terminālos nav uzņēmuši ar sajūsmas saucieniem. Publiski par to runāt neviens negrib, bet neformālās sarunās vairāku terminālu pārstāvji atzina, ka bez praktiskiem šķēršļiem, kas būtu jāpārvar, lai naftas piegādes Baltkrievijai varētu notikt, neviens īsti netic, ka Lukašneko to domā nopietni. Proti, ka baltkrievi lētākās Krievijas naftas vietā turpmāk naftu pirks ASV, Saūda Arābijā vai citur. 

Vēsāki gadalaiki Krievijas un Baltkrievijas attiecībās pienāk ik pa laikam. Kad atkarība no Krievijas kļūst pārāk cieša, Baltkrievijas prezidents Lukašenko pagriežas vairāk pret rietumiem. Bet patiesība ir tāda, ka Baltkrievija ir ļoti atkarīga no Krievijas energoresursiem, īpaši to zemajām cenām.

Tādēļ, lai nopietni apsvērtu naftas piegādes Baltkrievijai, būtu nepieciešamas baltkrievu garantijas, un vismaz pāris gadus uz priekšu.

''Es nedomāju, ka biznesa piedāvājumi ir publiski jāapspriež. Tā ir lieta, kas ir runājama starp baltkrievu pārstāvjiem un attiecīgiem termināliem,'' atbild satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) vaicāts, vai šādas garantijas ir saņemtas.

Ventspils brīvostas pārvaldnieks Andris Purmalis apgalvo, ka uzņēmumi nebūt nav attiekušies no naftas piegādēm Baltkrievijai, bet pieļauj, ka bijusi nesaprašanās komunikācijā. Uzņēmēji, iespējams, interesi no baltkrievu puses uztvēruši kā parastu cenu aptauju, nevis nopietnu piedāvājumu. 

Purmalis nākamnedēļ dosies uz Baltkrieviju, kur viņam paredzēta tikšanās ar koncerna Belneftekhim pārstāvjiem, lai iegūtu lielāku skaidrību.

Termināli nav gatavi rīt sākt naftas pieņemšanu no kuģiem, pildīt to vagonos un sūtīt uz Baltkrieviju, jo nepieciešams arī veikt investīcijas, lai nodrošinātu naftas plūsmu pretējā virzienā. Kādai no kompānijām investīcijas būtu vajadzīgas pāris miljonu eiro apmērā. Banka tam naudu nedotu. Neskaidrību rada arī dzelzceļa tarifi nākotnē.

Savukārt Ventspils naftas termināls (VNT) skaidro, ka pašlaik strādā tikai arī tīriem izstrādājumiem. Tāpēc, lai pieņemtu lēmumu, vai iespējama dažu cisternu pārslēgšana uz jēlnaftu, ir jāapsver loģistikas jautājumi, atbild VNT īpašnieku Vitol komunikācijas konsultante Elīna Korba. Pašlaik neesot pietiekamas informācijas, lai noteiktu, vai tas būtu praktiski iespējams,

Pašlaik ne visiem lejamkravu termināliem ir vajadzīgās vides atļaujas, lai pārkrautu jēlnaftu. Tādas saņemšanai būtu jāsaņem Valsts vides dienesta piekrišana. Saskaņošanas process prasītu vairākus mēnešus, un nav izslēgts, ka par to teikšana būs iedzīvotājiem. 

Latvijas tranzīta nozarei tagad noderētu jebkuras kravas, jo šis gads, pēc pagaidām oficiāli neapstiprinātiem skaitļiem, iesācis sliktāk nekā parasti, uzsver raidījumā.

de facto norāda, ka naftas piegādes uz Baltkrieviju nebūtu liels glābiņš kravu kritumam ostās un dzelzceļā. Piemēram, baltkrievi janvārī cauri Lietuvai ieveduši 80 tūkstošus tonnu naftas no Norvēģijas. Salīdzinājumam - Latvijas dzelzceļš vienā mēnesī vidēji pārvadājis vairāk nekā 3 miljonus tonnu dažādu kravu. 

Top komentāri

Irlielāmērāticams
I
ka Lukašenko "laiž burbuļus" , tādus, lai Putins pamana. Sava veida šantāža.
Jānis
J
Vai nav laiks nomainīt satiksmes ministru pret gudrāku cilvēku?
Uldis
U
Patiesībā ir jājautā kurp LIDO LATVIJA ?!!! Latvijā pie varas Prezidents ir Žīds , Premjērs ASV Pilsonis ,kalps ,nodevējs ,un Latvijas ārlietu ministrs ir Gailis . Kamēr Latvijā atradīsies pie varas ASV kalpi Šeit nekas nemainīsies .ASV dara visu ,lai no Latvijas izsūktu visu mūsu naudu ,un pārņem Latvijas vadošos biznesus ,un tas ir Banku sistēmu . ASV to dara ļoti prasmīgi ,un itkā tas viss esat saistīts ar korupciju ,un nelegālās naudas atmazgāšanu . Patiesībā ASV ar Purgailes ,Kariņa ,Rinkēviča ,Levita rokām pārņem ,un nozog Latvijas pelnīšanas sistēmu ,un teiksim tā to nodod ASV lielajām korporācijām ,un redziet ,kas sanāk Bankas Latvijā pelna SIMTIEM MILIJONU ,un visa šī nopelnītā nauda no šejienes aizplūst . PIRMAIS KAS IR JĀDARA JĀNOŅEM NO TRASESS VISS ASV PLUŠĶI . Tad seimam jāpieņem Likums kas atļauj Denaciolizēt visas ASV bankas ,un jāievieš likums kā Ķīnā kur ražotājiem ,pārstrādātājiem atvieglo NODOKĻUS ,un tad Latvijā ieradīsies ārvalstu ražotāji ..
Skatīt visus komentārus

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas