Lai gan Lattelecom piedāvā alternatīvas – bez maksas rēķinu saņemt elektroniski vai uzzināt rēķina summu pa bezmaksas tālruni – šādus risinājumus kritiski vērtē patērētāju tiesību aizstāvju organizācija. Tikmēr Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) saņemtas četras patērētāju sūdzības par šo lietu.
Arī lasītājs Andris kritiski vērtē uzņēmuma piedāvāto alternatīvu rēķinu apmaksāt elektroniski: "Es to teorētiski varu izdarīt, bet pasakiet man, lūdzu, ko darīt manai mammai laukos un visiem viņas kaimiņiem, kuri datoru redzējuši vien mazbērnu vizītes laikā?" Par to, ka gaidāmā maksa satraukusi tieši vecāka gadagājuma cilvēkus, Diena.lv pārliecinājās, arī zvanot uz atsevišķām pasta nodaļām. "Rēķinus pie mums apmaksā vairāk nekā simts cilvēki, un daudzi jau interesējas un šausminās, cik tas ir daudz! Citi izdrukā rēķinus no e-pasta un nāk tos apmaksāt, bet vecie cilvēki jau uz to nebūs spējīgi," Diena.lv stāstīja Baltinavas pasta nodaļas darbiniece Veneranda.
Lattelecom norāda, ka cilvēki, zvanot uz bezmaksas tālruni 177, var noskaidrot rēķina summu, tādējādi arī tie, kam nav pieejams internets, varēšot uzzināt sava rēķina apmērus, nemaksājot par tā saņemšanu. Zvanot pa šo tālruni, var atteikties arī no rēķina saņemšanas.
Tomēr Patērētāju aizsardzības biedrības vadītājs Māris Onževs uzskata, ka zvanīšana nevar būt vienīgais rēķina uzzināšanas veids, jo nereti ir nepieciešami arī dokumentāri pierādījumi rēķina apmēram, samaksas termiņam un tamlīdzīgi – informācijai, kas ir iekļauta rakstveida vai elektroniskā dokumentā.
Ieplānoto maksu par rēķina saņemšanu Lattelecom pārstāvji pamato ar izdevumiem, kurus rada rēķina izveidošana, izdruka un nosūtīšana pa pastu, tādēļ tā peļņu uzņēmumam nenesīšot. Tomēr M.Onževs pieļauj, ka šādas maksas noteikšana varētu būt nelikumīga - ja līgumos ar patērētājiem Lattelecom nav noteiktas tiesības vienpusēji noteikt maksu par rēķina saņemšanu, patērētāji var sūtīt uzņēmumam iesniegumus, norādot, ka nepiekrīt papildu maksai, bet, ja Lattelecom tos ignorē, jāvēršas PTAC. Savukārt, ja Lattelecom šādas tiesības tomēr ir, esot jāvērtē, vai maksa par rēķina saņemšanu ir pamatota un samērīga. "Daļai patērētāju, it sevišķi pensionāriem un maznodrošinātajiem, nepastāvētu iespēja vienoties ar citu pakalpojumu sniedzēju. Tādā gadījumā, ņemot vērā faktu, ka šādas maksas noteikšana vidēji palielinātu patērētāju maksājumus par vismaz desmit līdz divdesmit procentiem, Lattelecom varētu būt ļaunprātīgi izmantojusi savu dominējošo stāvokli tirgū," uzskata M.Onževs.
Savukārt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) par
Lattelecom plāniem oficiālu informāciju vēl neesot saņēmusi, tomēr tās
pārstāve Daiga Reihmane uzsvēra, ka saskaņā ar spēkā esošajiem
SPRK noteikumiem minimālā rēķina informācija par balss telefonijas
pakalpojumu sniegšanu komersantam ir jāpiegādā klientam bez maksas. To varot darīt papīra formā vai elektroniski - pēc klienta izvēles.
Jāpiebilst, ka pats Lattelecom jaunā maksājuma ieviešanu skaidro ar vēlmi saudzēt dabu. "Katru mēnesi Lattelecom izsūta vairāk nekā 300 000 rēķinu, kam jūlijā vien tika patērētas septiņas tonnas papīra, to saražošanai izmantojot 120 kokus. Pārejot no papīra rēķiniem uz elektroniskajiem rēķiniem, mēs visi ne tikai saudzējam dabu, bet arī ietaupām līdzekļus," norāda Lattelecom komercdirektore Kerli Gabriloviča.