Vieni šajā jomā strādājošie norāda uz akūtu naudas trūkumu, kas būtu jāiegulda reklāmas aktivitātēs, tādējādi vilinot sabiedrību izmēģināt šādu modernu iepirkšanās veidu, savukārt otri jūtamu uzplaukumu gaida tikai pēc 2-3 gadiem, kad Latvijā krietni būs palielinājies interneta lietotāju skaits un uzlabosies iedzīvotāju labklājība. Patlaban salīdzinoši veiksmīgi darbojas šaura profila tirgus dalībnieki, kas globālajā tīmeklī tirgo viena veida preces, piemēram, gleznas, mobilos telefonus, picas, grāmatas, mūzikas ierakstus u.c. Strauji attīstās arī citi e-biznesa veidi, piemēram, internetbankas un maksājumu veikšana ar mobilo telefonu. Nav jūtamu labumu E-veikalu darbība galvassāpes sagādā ne tikai Latvijā. Nule kā Vācijā tapušais pētījums par e-biznesu apliecina, ka ļoti maz cilvēku iepērkas virtuālajos veikalos, taču visnotaļ daudzi atzīst, ka labprāt to kādreiz darītu. Pēc Hansabankas valdes priekšsēdētājas vietnieka Uģa Zemtura domām, patlaban Latvijas e-veikali nepiedāvā reālu labumu, kas mudinātu sabiedrību tajos iepirkties - preču cenas tajos ir tikai nedaudz zemākas, piegāde notiek ilgi (turklāt pasūtītājam ir jābūt konkrētā vietā, ko grūti izdarīt ekonomiski aktīvam cilvēkam), turklāt preci nav iespējams aptaustīt. Kā liecina Latvijas Interneta asociācijas jaunākais pētījums, interneta veikalos iepērkas tikai vairāk nekā 4000 cilvēku, kas, pēc U.Zemtura domām, ir ļoti maz. «E-veikaliem nav normāla apgrozījuma un ienākumu, lai tie varētu izvērst mārketinga aktivitātes,» viņš saka, minēdams, ka viduvēja reklāmas kampaņa izmaksā ap 40 tūkstošiem latu. «Lai izdzīvotu, e-veikalam ar kaut ko ir jāizceļas, un domāju, ka tā varētu būt īpaši izdevīga cena,» uzskata U.Zemturis. Vēl citi kritiķi piebilst, ka Latvija kā valsts ir pārāk maza e-veikalu sekmīgai darbībai un, iekams e-veikali nepiedāvās būtisku cenu starpību, būs izdevīgāk doties uz parasto veikalu, nopirkt un lietot preci uzreiz, nevis pasūtīt internetā un gaidīt tā piegādi. Uzvarēs vienkāršākie un acīgākie Viena no lielākajām e-veikalu darbības problēmām ir sarežģītība un preču pārpilnība, uzskata informācijas tehnoloģiju uzņēmuma Fortech (uztur e-veikalu Delfi Passage) interneta projektu vadītājs Aldis Ērglis. Viņš lielākās perspektīvas paredz tieši tehnoloģiski vienkāršiem interneta veikaliem, kā arī tādiem, kas orientēsies uz konkrētu mērķauditoriju ar noteiktu preci. Veiksmīgs piemērs bija vērojams šā gada augusta beigās neilgi pirms mācību gada sākuma, kad e-veikals Apolloplaza.lv piedāvāja skolēnu vecākiem tīmeklī iegādāties skolu mācību grāmatas, nestāvot garās rindās parastajās tirdzniecības vietās. «Pirmos e-veikalus būvēja informācijas tehnoloģiju speciālisti, nevis tirgotāji, taču viņi neprata īsti labi rast ceļu pie pircēja,» norāda A.Ērglis. Pēc viņa domām, sprungulis e-veikalu attīstības riteņos ir sabiedrības kūtrums, proti, cilvēki nepamēģina izdarīt pirkumus internetā, līdz ar to viņiem nerodas personiskais viedoklis par to, vai tas ir izdevīgi. «Labs piemērs ir amerikāņu e-veikalu eBay.com vai amazon.com attīstība. Līdz ar to izveidošanu virtuālā iepirkšanās kļuva par modes lietu, taču nevis tāpēc, ka bija zema cena. Latvijā pietrūkst tās maģiskās dzirksteles, kas pamudinātu cilvēku to darīt,» atzīst A.Ērglis. Nav nopietna apgrozījuma Apolloplaza.lv vadītājs Jānis Leja Dienai atzīmē, ka jebkuram pašmāju e-veikalam lielas galvassāpes sagādā niecīgais darījumu apjoms. Piemēram, apolloplaza.lv vidē septembrī notikuši tikai 52 darījumi, kuru kopējais apjoms mazliet pārsniedza 700 latu. Ir nepieciešamas plašas mārketinga aktivitātes, lai tīmekļa lietotājus pārliecinātu, ka tas ir ērti (piegāde mājās), droši (ir rūpīgi izstrādātas maksājumu sistēmas), lēti (cenas zemākas nekā parastajos veikalos) un visbeidzot arī interesanti. Tiesa, neviens pagaidām šajā biznesā neuzņemas veikt lielas investīcijas. Viens no sekmīgākajiem e-veikaliem ir www.24.lv, kura apgrozījums mēnesī pārsniedz 10 tūkstošus latu, turklāt tas strādā ar peļņu. Veikala tirdzniecības vadītājs Mareks Zuika kā panākumu atslēgu min tieši izdevīgus noteikumus, ko e-veikals piedāvā saviem klientiem, tirgojot audiotehniku, elektroniku un mobilos tālruņus. Preces virtuālajā veikalā, kā pārliecinājās Diena, ir vidēji par 8-10% lētākas nekā tradicionālajos veikalos. Zemākas cenas e-veikali var piedāvāt, jo elektroniskajiem veikaliem nav izdevumu par tirdzniecības telpu un noliktavu uzturēšanu, pārdevēju algošanai utt. Apgrozījumu audzē arī intīmpreču tirgotājs Tev, un, kā Dienai norāda tev.lv vadītāja Inese Nartiša, veiksmes pamatā ir pareizi izraudzītā sfēras specifika. Uzlabo un attīsta Lai gūtu lielākus ienākumus uz izdevumu samazināšanas rēķina, virkne e-veikalu pirms laika spēra kardinālu soli - paši preces noliktavās neturēja, bet gan piedāvāja tirgotājiem īrēt vietu internetā. Kā Dienai norāda interneta lielveikala iTirgus.com vadītājs Imants Naumanis, šādā gadījumā ieguvēji ir abas puses - e-veikals var piedāvāt plašāku preču klāstu, savukārt tirgotājs izmēģina darbību e-biznesā. Pēc līdzīga principa darbojas arī Apolloplaza.lv un Delfi Passage.lv. E-veikalu darboņi turpina strādāt, lai padarītu iepirkšanos internetā pievilcīgāku - piedāvā līzinga iespējas, uzlabo e-veikala pārskatāmību, palielina piegādes ātrumu, pilnveido maksājumu iespējas utt. Viedokļi Aldis Ērglis, Fortech interneta projektu vadītājs: Iemesls, kādēļ iepirkšanās virtuālajā vidē negūst popularitāti, ir tas, ka cilvēki to nepamēģina. Ja tiktu izmēģināts, viņi saprastu, cik tas ir ērti, turklāt preci bieži vien var iegādāties lētāk nekā tradicionālajos veikalos. Šī problēma ir atrisināta Igaunijā, kur, kā liecina aplēses, ļoti daudz iepērkas internetā. Mareks Zuika, www.24.lv tirdzniecības vadītājs: Interneta veikali pelnīt varētu sākt ne agrāk kā pēc 3-4 gadiem, kad, visticamāk, būtiski palielināsies interneta lietotāju jeb potenciālo pircēju skaits Latvijā. Pašreizējie tīmekļa lietotāji pārsvarā ir jauni cilvēki, kuriem nav pietiekami daudz naudas, taču citiem virtuālā iepirkšanās liekas visai nedroša. Jānis Leja, www.apolloplaza.lv vadītājs: E-tirgotājam jāiemācās iekāpt pircēja kurpēs. Veiksmes atslēga - pareizs piedāvājums īstajā laikā, proti, ir jāatrod lietas, kuras pircējs ērti un pieņemami var iegādāties internetā, piemēram, ziedus, dāvanas, iesaiņotas standarta preces, kuras mēs iegādājamies neaptaustot, nepasmaržojot un nepagaršojot. Interneta veikali Latvijā www.shop.lv mobilie telefoni www.balticshop.com dāvanas www.yes.lv dažādas preces* www.itirgus.com dažādas preces www.ambersea.lv mākslas priekšmeti www.visiem.lv dažādas preces www.apolloplaza.lv dažādas preces www.passage.lv dažādas preces www.abrakadabra.lv svētku piederumi www.platformacd.lv CD pārdošana http://home.delfi.lv/pirotehnika/ pirotehnika www.datorveikals.lv datortehnika www.24.lv dažādas preces www.pcveikals.lv datortehnika www.aigasnams.lv biroja preces www.tirdznieciba.lv dažādas preces www.cosmetics.lv kosmētikas piederumi www.hercs.lv ziedi www.perc.lv izsoles www.janis-roze.lv grāmatas www.rigashop.com dažādas preces www.akvadizains.lv strūklakas, ūdens sienas www.lulu.lv picas www.gaita.lv biroja preces www.musicshop.lv mūzikas preces www.videoshop.lv video preces www.1click.lv dažādas preces www.e-online.lv dzērieni www.tev.lv intīmpreces www.2x2.lv tehnika, mēbeles *dažādas preces ietver audiotehniku, datorus, mobilos telefonus, sadzīves tehniku, TV aparatūru, tūrisma piederumus, dārza tehniku, rotaļlietas u.c. Avots: www.veikals.lv
Virtuālie veikali kā pa celmiem
«Latvijā pietrūkst tās maģiskās dzirksteles, kas pamudinātu cilvēku iepirkties internetā» Iepirkšanās elektroniskajos veikalos pretēji līdzšinējām rožainajām cerībām Latvijā tomēr pagaidām nav kļuvusi par ļoti iecienītu - to apliecina fakts, ka e-veikalu vidējais apgrozījums mēnesī nepārsniedz pat nieka tūkstoš latu, turklāt tikai pāris no vairāk nekā 30 pašmāju interneta veikaliem strādā ar peļņu.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.