Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Piektdiena, 26. aprīlis
Rūsiņš, Sandris, Alīna

Lai iepazītu arī pašu mājās

Latvijas jaunuzņēmumi pirmo reizi var pieteikties Startup zīmolu topam.

Līdz 10. augustam ikviens jaunuzņēmums, kas radies Latvijā, kuru radījuši Latvijas iedzīvotāji, kurš reģistrēts Latvijā vai kura galvenā mītne atrodas Latvijā un kam turklāt piemīt degsme būt starp labākajiem un drosme prezentēt savu ideju nozares profesionāļiem, pirmo reizi aicināts pieteikties Startup zīmolu topam (pieteikuma anketa – www.zimolutops.lv). Šis topošais reitings ir jau labi pazīstamā Baltijas Mīlētāko zīmolu topa jaunākais brālis, un tas tiek veidots, sadarbojoties DDB Consulting, Accenture un Latvijas Startup asociācijai Startin.LV. Kā norāda Startup zīmolu topa veidotāji, tā galvenais mērķis ir izcelt gaismā jaunos un spēcīgos Latvijas zīmolus, kuriem ir liels potenciāls, taču tie vai nu koncentrējas uz ārzemju tirgu, vai strādā nišas auditorijām. Lai arī šie uzņēmumi Latvijai piesaista investīcijas un labu reputāciju, par daudziem no tiem pašmāju sabiedrība pat nenojauš.

 

Izcels un popularizēs 
"Ar topu gribam izcelt jauno laiku varoņus, kas darbojas globālos nišas tirgos, veido jaunas tehnoloģijas, nojauc robežas starp nozarēm – lai par viņiem zina arī pašu mājās, Latvijā,» saka DDB Consulting stratēģiskais plānotājs Edgars Lapiņš un stāsta, ka Startup zīmolu topa ideja tieši tā arī radusies – atskāršot, ka daudzi paziņas, kas aizgājuši no lieliem zīmoliem, rada paši savējos, kas dinamiski darbojas, nereti ārzemēs, taču dzimtenē paliek neievēroti. Turklāt šogad spēkā pieņēmusies sajūta, ka sabiedrībā nostiprinās izpratne, kas ir jaunuzņēmumi un kāda ir to nozīme, Lapiņš teic. Par tiem tiek runāts teju ik dienu un jaunā līmenī, ir publikācijas medijos, ir stājies spēkā Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likums, arvien vairāk jaudīgu jaunuzņēmumu rodas arī ārpus Rīgas, reģionos. 

Jaunuzņēmumu joma ir jāpopularizē, lai tā digitālajā laikmetā vilktu uz priekšu Latvijas ekonomiku un lai darbošanos tajā apsvērtu arī jaunieši

Arī Latvijas Startup asociācijas Startin.LV valdes loceklis Daniels Pavļuts uzsver, ka galvenais uzsvars tiek likts uz jaunuzņēmumu redzamību, jo jau pirms 1,5 gada, dibinot asociāciju, bijis skaidrs, ka jaunuzņēmumu joma ir jāpopularizē, lai tā digitālajā laikmetā vilktu uz priekšu Latvijas ekonomiku un lai darbošanos tajā apsvērtu arī jaunieši.

"Jaunuzņēmumi nav mazi meža dīvainīši vai kaut kas margināls, bet īsts, pelnošs, perspektīvs bizness, pret ko jāizturas nopietni," saka Pavļuts. Galvenais ieguvums no Startup zīmolu topa būs jaunuzņēmumu atpazīstamība: tas būs atbalsts gan konkrētiem jaunuzņēmumiem, ļaujot tiem uzlabot viņu biznesā kritisko būšanu redzamiem pasaulē, gan arī visai jaunuzņēmumu kopienai – lai uzlabotos biznesa vides un sabiedrības uztvere par tiem kā par normālu, nepieciešamu parādību. Pavļuts stāsta, ka jaunā topa līderi tiks iekļauti arī īpaši veidotā jaunuzņēmumu "zvaigžņu katalogā", kas būs praktisks, ērts, apkopojošs materiāls, ar kura palīdzību starptautiski palielīties – lūk, mūsu labākie, spilgtākie! "Tā līdz šim ir pietrūcis visdažādākajās industrijās – visās nozarēs jāstrādā pie savējo popularizēšanas, veiksmes stāstu stāstīšanas," viņš teic. 

 

Lielais plus mazais 
Tiesa, kopš asociācijas dibināšanas vērojams situācijas progress, Pavļuts spriež – lielie uzņēmumi un jaunuzņēmumi aktīvāk sākuši veidot partnerības, un lielās kompānijas pārņem un izmanto jaunuzņēmumu metodes un pieeju. Arī Lapiņš uzsver, ka lielo un mazo uzņēmumu sadarbībā ir milzīgs sinerģijas potenciāls, ko gribas sekmēt arī ar jaunā topa palīdzību. Paņemot savā paspārnē jaunuzņēmumus un veidojot tiem "smilšu kastes", nometnes, "būtkampus" vai tml., liels, stabils uzņēmums var iegūt inovāciju pārnesi, dinamiku, ātru reakciju, svaigas idejas, bet jaunuzņēmumi – atspērienu, izmantojot sava lielā partnera klientu un kontaktu tīklu, budžeta iespējas, skaidro Lapiņš. 

Accenture vadītājs Latvijā Maksims Jegorovs, komentējot lielo IT kompāniju sinerģiju ar jaunuzņēmumiem, norāda, ka IKT nozares ekosistēmu veido vairākas jomas un katrs atzars ir vienlīdz svarīgs, turklāt IKT jomā robežas izzūd un sinerģijas iespējas ir visapkārt. "Lielajiem uzņēmumiem ir svarīgi ieguldīt laiku, līdzekļus un uzmanību, strādājot ar jaunuzņēmumiem. Piemēram, atbraucot ārvalstu klientiem, lielās IT kompānijas var iepazīstināt ar jaunuzņēmumu izgudrojumiem, piesaisot tos projektos un tā veidojot tiltus ar investoriem, mentoriem, sniedzot konsultācijas no biznesa skatpunkta. Varam arī palīdzēt jaunuzņēmumiem sarunāt vajadzīgās tikšanās pāris minūšu laikā, kas citādi var prasīt mēnešus. Katru gadu Accenture pasaulē iegādājas citus uzņēmumus vai investē tajos, iekļaujot arī jaunuzņēmumus. Atrodot īsto uzņēmumu, mēs priecātos investēt arī Baltijā," saka Jegorovs.

 

Novērtēt – izaicinājums
Jaunuzņēmumus raksturo straujas izaugsmes potenciāls, ko rada inovatīvas tehnoloģijas, augsts eksportspējas līmenis vai augsta pievienotā vērtība. Tajā pašā laikā daudziem jaunuzņēmumiem biznesa panākumi bieži vien vēl ir tikai priekšā, tāpēc, veidojot Startup zīmolu topu, jaunuzņēmumu novērtēšana būs izaicinājums. Sabiedrībā atzītākais un populārākais jaunuzņēmuma zīmols tiks noskaidrots Delfu tautas balsojumā, savukārt jaudīgākos jaunuzņēmumu zīmolus noteiks pieredzējusi žūrija. Tā vērtēs jaunuzņēmuma izaugsmi (nevis apgrozījuma, bet darbinieku un lietotāju skaita ziņā), tirgū ieviestās pārmaiņas un radīto rezonansi (kā tas spējis uzrunāt savu auditoriju). Lapiņš uzsver, ka šādi kritēriji, vadoties pēc sarežģītas, starptautiski aprobētas metodoloģijas, definēti tāpēc, ka jaunuzņēmumus īsti nevar vērtēt kā parastas kompānijas. Būs jāņem vērā arī daudzas citas nianses. Pavļuts, kurš pats arī būs topa žūrijā, min dažas: var gadīties, ka pieteiksies gan nobrieduši jaunuzņēmumi, gan pilnīgi iesācēji, turklāt no ļoti dažādām nozarēm – IKT pārstāvji, dizaina priekšmetu radītāji, dronu konstruktori, zinātniskie jaunuzņēmumi, kas izstrādā tehnoloģijas, utt..

Pieteikties topam aicināts ikviens Latvijas jaunuzņēmums, pat ja vēl nejūtas tam īsti gatavs. "Gribam iedrošināt visus. Domāju, jaunuzņēmumi apzinās, ka ir labi regulāri mērīt savu izaugsmi. Pat ja nebūsi topa augšgalā, tas jau tagad būs zināms atskaites punkts," saka Lapiņš. Pēc pieteikumu izskatīšanas žūrija labāko desmitnieku vērtēs arī augusta beigās klātienes prezentācijās. Savukārt Startup zīmolu topa galarezultāti tiks izziņoti 28. septembrī, Latvijas un Baltijas Mīlētāko zīmolu topa galapasākumā. Ļoti iespējams, ka jaunuzņēmumu tops tiks veidots arī nākamgad.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Likumprojekts ignorē vietējos uzņēmējus

Par zaļās politikas nozīmi transporta jomā un valdības līdzšinējo politiku Guntars Gūte sarunājas ar Latvijas Biodegvielas un bioenerģijas asociācijas (LBBA) valdes locekli Induli Stikānu .

KNAB un SAB neesot saņēmis nevienu iesniegumu no Kadžuļa

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) līdz šim nav saņēmis nevienu iesniegumu no uzņēmēja Renāra Kadžuļa vai kādas citas personas saistībā ar iespējamu 2014.gada Saeimas vēlēšanu rezultāt...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas