Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +15 °C
Skaidrs
Ceturtdiena, 28. marts
Ginta, Gunda, Gunta

Vārds "peļņa" vairs neeksistē. Intervija ar Andri Kulbergu no "Inchcape"

Krīze liek autotirgotājiem spert izmisuma soļus, lai izpārdotu vecus krājumus; pircējiem tuvākie mēneši solās būt zelta laiksŠogad jauno automašīnu tirgus piedzīvos 40% kritumu, liecina auto mazumtirdzniecības uzņēmuma Inchcape prognoze. Lai pielāgotos skarbajai realitātei, kompānija, kas Latvijā pārstāv vairākus slavenus zīmolus, veikusi pamatīgu reorganizāciju, atlaižot cilvēkus un slēdzot salonus.

Inchcape grupas vadītājs Latvijā Andris Kulbergs atzīst: lai gan joprojām ir daudz cilvēku, kuri grib pirkt jaunu auto, finansējums šādiem darījumiem ir gandrīz nepieejams. Tādēļ nozarē atgriežas 90.gadi, kad pircēji par mašīnām norēķinājās skaidrā naudā. Ierobežotie līdzekļi, kā arī arvien racionālāka patērētāju domāšana šogad, pēc viņa domām, veicinās mazo automašīnu popularitātes uzplaukumu, kas līdz šim Latvijā bija aizmirstā klase. Zem Inchcape spārna ir vairāki auto zīmoli. Kāda ir jūsu uzņēmuma struktūra Latvijā?

Inchcape ir lielākais globālais auto mazumtirgotājs pasaulē, un mēs esam lielās Inchcape grupas sastāvdaļa. 2005.gadā Inchcape iegādājās Mazda dīleru biznesu Latvijā, kas nodarbojas ar Mazda un Jaguar tirdzniecību, savukārt 2007.gadā notika liels darījums, kā rezultātā Inchcape nopirka visu Baltic Motors grupu, kurā ietilpst arī BM Auto. Kā rezultātā mēs patlaban kā Inchcape Uzņēmumu Grupa Latvijā pārstāvam Mazda, Jaguar un Land Rover zīmolus, esam viens no diviem Latvijas BMW dīleriem, esam MINI pārstāvji Latvijā, kā arī BMW motociklu, un zīmola Alpina pārstāvji Latvijā. Pluss esam Ford importētāji un arī dīleri. Tā ķēdīte ir vienkārša: rūpnīca — importētājs — dīleris — patērētājs. Klients vēršas pie dīlera, t.i. salona, savukārt importētājs ir uzņēmums, kas atbild par reģionu — kā mēs par Ford Latvijā. Mēs atbildam par Ford tirdzniecības un apkalpošanas tīklu Latvijā.

Pēc reorganizācijas patlaban mums ir BMW un MINI autosalons, kas atrodas Dārzciema ielā 64a, savukārt Skanstes ielā 4a turpmāk būs galvenā Ford mītne, kā arī šeit tiks apvienota Land Rover un Jaguar tirdzniecība. Galvenais Mazda salons būs viens un atradīsies Jūrkalnes ielā 100 (pa ceļam uz lidostu). Turpmāk, tā pat kā patlaban, tur tiks pārstāvētas Ford un Mazda auto markas.

Kādi būs ieguvumi no šīm pārmaiņām?

Inchcape visā pasaulē pasludināja, ka 2008.gada beigās veiks reorganizāciju, lai pielāgotu savu darbību jaunajiem tirgus apstākļiem. Mēs Latvijā izdomājām veikt šo reorganizāciju gadu mijā. Mērķis bija  pielāgot savu biznesu prognozei, ka Latvijas autotirgus 2009.gadā kritīsies par 40%, salīdzinot ar 2008.gadu. Tas nozīmē, ka mēs noslīdēsim līdz 2004.gada rādītājiem. Tāpēc vēlējāmies jau laikus veikt reorganizāciju, lai, ieejot 2009.gadā, mēs jau būtu gatavi savu darbību vērst uz klientu.

Atlaidīsiet arī darbiniekus, slēgsiet salonus Kurzemē. Cik daudz rezultātā plānojat ietaupīt?

Mērķis ir samazināt izmaksas par 1,5 milj. latu. Protams, uzņēmuma lielākās izmaksas ir darbinieki. Izvērtējot mūsu plānus un realitāti, mēs bijām spiesti pieņemt šo nepopulāro lēmumu, tādēļ atlaižam 79 darbiniekus visā Latvijā, un pēc reorganizācijas darbinieku skaits būs aptuveni 240.

Daudzi saloni tagad atlaiž darbiniekus. Kur šie cilvēki pēc tam var atrast darbu, ko liecina jūsu novērojumi?

Kopumā tirgus situācija ir diezgan skarba, jo daudzi uzņēmumi sper šādus soļus. Tomēr, domāju, ka jauni, enerģiski, aktīvi cilvēki nekad nepazudīs. Mani visvairāk uztrauc cilvēki, kas jau ir gados, kam ir grūtāk pielāgoties tirgus situācijai. Kā uzņēmējam man bija jāsper šis solis, bet tā bija ļoti negatīva pieredze. Bet visu vārdā tas bija nepieciešams.

Runājot par reģioniem, Inchcape stratēģija visā pasaulē ir tāda, ka darbība tiek koncentrēta biznesa centros un galvaspilsētās. Latvijas mērogā tas nozīmē, ka mēs savu darbību gribam koncentrēt Rīgā un Rīgas rajonā.

Pārdošanas apjomi ir kritušies, taču tirdzniecība nav pavisam apstājusies. Kādi cilvēki patlaban tomēr pērk jaunus auto?

Autotirgus ir viens no pirmajiem indikatoriem ekonomikā: pēc tā rādītājiem var spriest, cik aktīvi ekonomika attīstās. Jo automašīna patērētājam visbiežāk ir emocionāls lēmums, un tā ir viena no pirmajām precēm, ko pircējs ir gatavs atlikt uz vēlāku laiku. Bet, neskatoties uz prognozēm par 40% kritumu, patlaban neviens analītiķis, neviens profesionālis nevar pateikt, kādi būs šā gada rezultāti. Tantiņa ar kristāla bumbu būs daudz patiesāka. Taču ir daudz klientu, kuri vēlas iegādāties mašīnas, interese nav kritusies. Nemaz tik dramatiski nav. Cilvēki joprojām ir gatavi apsvērt iespēju iegādāties jaunu mašīnu. Bet pudeles kakls ir finansējuma iespējas — līzings. Atteikumu skaits ir ļoti liels, cilvēki, kuri iepriekš bija labi klienti, saņem atteikumus. Es saprotu arī bankas, bet nevaram runāt par augšupeju vai tirgus stabilizāciju, kamēr banku sfēra nebūs nostabilizējusies. Finansējums var būt kaut vai dārgs, bet tam jābūt pieejamam. Šobrīd tas pat nav pieejams.

Par kādiem līdzekļiem tad auto tiek pirkti?

Ja līdz lejupslīdei bija tā, ka aptuveni 90% no darījumiem bija līzingā, tad šobrīd ir atgriezušies 90.gadi. 50%, dažos mēnešos pat 60% no darījumiem ir kešā*. Vai nu ar pārskaitījumu, vai cilvēks fiziski atnāk ar naudu. Tas ir pamatīgs solis atpakaļ. Finansējums ir dārgs, nepieejams, turklāt cilvēki ir apvainojušies un vairs neizjūt lojalitāti no banku puses. Daudziem VIP klientiem atsaka, kaut arī pilnīgi drošiem. Tā rezultātā tiem cilvēkiem, kas nāk ar kešu, visbiežāk summa nav tik liela, lai nopirktu dārgākas mašīnas. Tāpēc uzsvars patlaban ir uz mazām, kompaktklases auto. 2009.gadā tas īpaši iezīmēsies. Būs uzplaukums mazajām un vidējās klases mašīnām. Cilvēki ļoti pragmatiski pieies savai izvēlei.

Pagaidām gan, spriežot pēc statistikas, salīdzinot ar 2007.gadu, apvidus auto īpatsvars Latvijā pērn ir pieaudzis.

Runājot par apvidus auto, Latvijā šis segments bija pārsvarā uz emocijām balstīts. Ja pavērojam Eiropu, vai pat Lietuvu un Igauniju, nekur nav tik liels apvidus auto segments kā Latvijā. Vislielāko kritumu es paredzu tieši šajā segmentā. Kāpēc tas vēl nesamazinājās? Tāpēc, ka visiem tirgotājiem bija lielas noliktavas ar šīm mašīnām, kā rezultātā ar ļoti lielu stimulēšanu — atlaidēm, bonusiem — viņi pievilināja klientus, un tas nostrādāja. Bet tas bija tikai tad, kad bija jāiztirgo noliktavas. Šogad tā vairs nebūs. Savukārt premium segments saglabāsies savas normas robežās jebkuros apstākļos.

Daudzi cilvēki, kas tagad nāk izvēlēties automašīnu, uzskata to par drošu ieguldījumu. Daudzi ir nobaidīti ar lata devalvāciju, ar visādām baumām un izvēlas ieguldīt naudu automašīnā. Jo tādas cenas, kādas bija pagājušā gada beigās, vairs neatkārtosies.

Ir prognozes, ka šā gada sākums pircējiem būs vēl pārsteidzošāks cenu ziņā.

Domāju, ka atlaižu īpaši nebūs. Patērētāji pārprot situāciju. Viņi domā:  redz, kā iepriekš uz mums «vārījās», kādas tagad ir atlaides! Tā nebūt nav. Atlaides ir kopsumma no tā, ko piedāvā ražotājs, apzinoties, ka ir saražots pa daudz un ir jārealizē, pluss importētāja atbalsts, savu daļu uzņemas arī dīleris, kuram jāoptimizē savi krājumi. Jo pats smagākais šajā biznesā ir trāpīt desmitniekā ar savu krājumu. Ja esi trāpījis — esi vinnētājs, ja esi kļūdījies savos lēmumos — tev var viss apstāties. Viens no tādiem piemēriem ir Bensons Auto, kur viss bija perfekti sakārtots, tikai pārāk optimistisks skats nākotnē.

Tāpēc mēs redzam tik lielas atlaides tirgū. Tas nebūt nav tas, ko autotirgotāji ir pelnījuši. Mēs paši sapņos neesam redzējuši tādas cenas no ražotājiem, kādas ir šobrīd. Bet tas ir rezultāts tam, ka bija saražots par daudz. 2009.gadā ražotāji pamatīgi samazinās kapacitāti.

Kamēr ražotāji pārorientēsies uz jauniem apjomiem, bet tirgotāji veiks restrukturizāciju, iespējams, pircēji vēl var sagaidīt cenu kritumu?

Tieši tā. Decembris mums bija rekordmēnesis. Ford automašīnām bija 12,7% tirgus daļa, apdzinām gan Toyota, gan pārējos. Tas, protams, ir liels sasniegums apjomā, bet tas tika panākts ar pamatīgām atlaidēm. Mēs savus krājumus optimizējam jau kopš pagājušā gada, gribējām visu izdarīt vēl pērn un šo gadu sākt ar jaunu elpu. Es domāju, ka daudzi konkurenti vēl nav paspējuši to izdarīt, un 1.ceturksnī mēs redzēsim vēl joprojām visnotaļ izdevīgus piedāvājumus, un 2.ceturkšņa vidū leiputrija ar cenām beigsies un tirgus stabilizēsies. Tas ilgi nevar turpināties — tirgotājiem ir jāpelna, mums jānodrošina darbs 240 cilvēkiem.

Kā būtisku šķērsļi minējāt finansējuma trūkumu. Tomēr liela loma ir arī patērētāju noskaņojumam — daudzi cilvēki, kuriem ir stabils darbs, alga un pat nauda pirmajai iemaksai, tomēr izvēlas pirkt lietoto auto, jo visapkārt valda nedrošība par nākotni. Kā tomēr var šo potenciālo klientu atvilināt uz autosalonu un pārliecināt viņu pirkt jaunu auto?

Ir liels klientu skaits, kas gatavi pirkt. Potenciāls ir. Bet cilvēki ir piesardzīgi, jo jaunā auto pirkšanu vienmēr var atlikt, var arī braukt ar veco mašīnu. Kā pārliecināt? Ir jāsaprot, ka tas, kas patlaban notiek ar jaunu automašīnu cenām, ir kaut kas neredzēts pat Eiropā. Tie ir izmisuma soļi. Pēdējos mēnešos tāds vārds kā «peļņa» autotirgotājiem neeksistē. Par tādu cenu klients nekad vairs nevarēs dabūt jaunu automašīnu. Tagad var izvēlēties jaunu auto mazlietotā cenā un braukāt ar garantiju. Un pēc tam, realizējot to tirgū, tu zaudēsi ļoti minimāli.

Tiek uzskatīts, ka jaunam auto, izbraucot no salona, tas jau zaudē 1—2 tūkst. no vērtības.

Ne šobrīd pirktās mašīnas. Ļoti daudzi klienti nevar iegādāties mazlietotās automašīnas uz tiem nosacījumiem, kas ir jaunām mašīnām. Mazlietotām mašīnām tagad tiek prasīta lielāka iemaksa, mazāk tiek izsniegti līzingi, vairāk ierobežojumu. Mazlietoto auto tirgus ir krities vēl krasāk — jo tur nav pieejami šie papildus stimuli, kā piemēram, rūpnīcas atlaide. Šo mašīnu tirgotāji ir spiesti pārdot par tām cenām, pa kurām tie ir iegādājušies šīs mašīnas.

Cik lielā mērā jūs konkurējat ar līzinga parādnieku auto, kuri tagad lielā skaitā stāv autoplačos?

Patlaban bankas ir iesaistījušās auto nozarē, jo spiestas atņemt mašīnas un tās realizēt. Protams, viņu fokuss ir realizēt savas mašīnas, kas viennozīmīgi radīja nopietnus konkurences apstākļus un cenu kritumu tirgū. Mēs tirgojam jaunas mašīnas, tāpēc tik ļoti to neizjūtam, bet, es domāju, ka Rumbulas tirgotāji un lietoto automašīnu ķēdes pamatīgi to izjūt un daudzi šī piedāvājuma dēļ bija spiesti pārtraukt savu darbību. Jo bankai ir interese atgūt naudu, tai neinteresē pārdot un nopelnīt, ir cita motivācija. Savukārt Rumbulas tirgotājam ir plāns nopelnīt. Tādēļ šādām mašīnām būs visnotaļ liels iespaids uz tirgus situāciju un cenām.

Novembrī par spīti tirgus tendencēm jums izdevās pārdot par pieciem Jaguar vairāk. Ar ko tas skaidrojams?

Pirmkārt, mums ir ļoti veiksmīgs jauns modelis XF — pateicoties tam, Jaguar pērn ir bijusi viena no retajām markām, kas sasniegusi labākus rezultātus, nekā 2007.gadā. Latvijas patērētājam tas ir ļoti pievilcīgs auto.

Pircēji arī atnākuši ar kešu?

Ir uzņēmumi, kas tos iegādājās bez līzinga, bet lielāka daļa ir finansēta [ar līzingu].

Nedaudz pārsteidz, ka novembrī Ford bija 43% kritums, bet BMW — tikai 20%.

Pēc decembra statistikas Ford ir kritums 40%, bet runājot, par BMW, mums bija ļoti liela apjoma darījums, kas bija CSDD automašīnas. Bet, kā mēs redzam, lielākai daļai tirgotāju ir kritums tāds pats kā tirgū kopumā — ap 40%.

Pasaulē tirgotāji izdomā dažnedažādus paņēmienus, kā pievilināt pircējus. Tiek piedāvāta bezmaksas degviela, Hyundai ASV ir aicinājis amerikāņus pirkt viņu automašīnas ar garantiju, ka, ja pircējs zaudēs darbu, mašīna tiks pieņemta atpakaļ. Uz kādiem trikiem, neskaitot atlaides, būtu gatavi Latvijas autotirgotāji?

Mēs decembrī paši nācām klajā ar īpatnēju akciju: nopērkot Range Rover Sport, varēja saņemt par velti Freelander džipu. Šī ir unikāla akcija, kas ir tikai uz krājuma mašīnām un ir spēkā līdz janvāra beigām. Atsaucība ir milzīga, procesā ir ļoti daudz darījumu, un ir palikušas tikai pāris mašīnas. Šo akciju veicām ar rūpnīcas un importētāja atbalstu. Amerikā ir bijusi akcija, kad, pērkot jauno Dodge, tu saņem vēl vienu tādu par brīvu. Anglijā, pērkot Toyota Land Cruiser, varēja saņemt Toyota Aigo par velti. Marketinga cilvēkiem tagad ir kreativitātes kalngals — kā lai izdomā kaut ko tādu, kas tiešām ieinteresētu patērētāju. Tā ir tā pati atlaide, tikai dažādi «iepakota», un beigu beigās motivācija ir tikai viena — iegādājies kaut ko lētāk, nekā tas jebkad bijis iespējams. Tādas akcijas, kādas mēs rīkojām ar Ford un Land Rover automašīnām, mēs vairs neatkārtosim. Tas bija iespējams tikai krīzes apstākļos.

Kā skaidrojat Ladas fenomenu, kuras pārdošanas apjomi aug katru mēnesi?

Ja godīgi, nemāku spriest, jo pieņēmu, ka šie cipari ir rādīti mākslīgi. Iepriekšējos gados ir bijusi pieredze, ka Lada vienkārši eksportē uz Latviju, un tad importē Krievijā atpakaļ, apejot ievedmuitas un pārdodot šīs mašīnas lētāk pašā Krievijā. Es neredzu pamatu tādam pēkšņam uzplaukumam — nav reklāmas kampaņu, kas to apstiprinātu, nav dīleru tīkla, cena īpaši arī nav mainījusies. Varbūt es kļūdos. Varbūt reģionu iedzīvotāji, kuri negrib braukt pie autoservisiem un maksāt lielas summas par servisa pakalpojumiem, grib visu veikt savā garāžā, un tad Lada ir tā mašīna, ko var remontēt mājas apstākļos. Bet ne tādos apjomos. Pie šīm atlaidēm, kas šobrīd ir pieejamas, ir daudzi modeļi par līdzīgu cenu, bet tehniski labāki.

Pēc jūsu aplēsēm, cik ilgi tirgū turpināsies stagnācija?

Mūsuprāt, ja nenotiek nekādi pārsteigumi, viennozīmīgi divus gadus. Pirmās atveseļošanās pazīmes mēs varētu sagaidīt 2011.gadā. Tauta ir nobijusies, un jāpaiet ilgam laikam, kamēr valdība, ekonomika iegūs cilvēku uzticību. To ātri var sagraut, bet tā atjaunojas lēni. Jāpaiet emocionālam posmam, turklāt neviena krīze nav bijusi īsāka par 2—3 gadiem. Tas pats mums būs jāizslimo tagad. Vienīgā lieta — Krievijas krīze skāra mūsu Baltijas reģionu un mēs varējām savu darbību pārorientēt uz citiem tirgiem, bet patlaban visur ir slikti. Tāpēc krīze var būt arī ilgāka. Viss atkarīgs no pasaules finansējuma pieejamības bankām.

Vai pasaulē turpināsies jauno modeļu izstrāde?

Rūpnīcas savu darbu neapstādinās. Tikai radot jaunumus, var ieinteresēt patērētāju iegādāties kaut ko jaunu. Dzīvot uz veciem lauriem — tas ir pirmais solis uz apstāšanos. Tāpēc ieguldījumi jaunos modeļos saglabājas, iespējams, būs lielāks uzsvars uz ekonomiskām mašīnām. Šogad un nākošgad Latvija var pieredzēt mazās klases uzplaukumu, kas līdz šim Latvijā bija aizmirsts segments, kaut gan Rietumeiropā tas ir viens no lielākajiem.

Jūs pazīstat kādu cilvēku, kurš no džipa ir pārsēdies mazā automašīnā?

Jā. Diezgan bieži šogad varēs novērot to, ko angliski sauc par downsizing**. To mēs jau novērojām pagājušā gada beigās — cilvēki no lielām mašīnām pārsēžas uz jaunām, bet mazākām. Novērojām, ka pie mums nāca Porche Cayenne un Mercedes džipu saimnieki un pirka Ford Mondeo un Ford Focus automašīnas. Ir pārsteigums to redzēt, bet tas ir racionāls solis. Visi pielāgo savus izdevumus tirgus situācijai. Samazinās emocijas un pieaug praktisko apsvērumu loma.

* no angļu val. cash — skaidrā nauda
** burtiski — samazināšana (angļu val.)

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

CV

Andris Kulbergs

Dzimis 1979.gada maijā

Ģimenes stāvoklis: precējies

Izglītība

1996.—1998.gads Rīgas Komercskola

1998.—2002.gads Concordia International University of Estonia (bakalaura grāds ekonomikā un biznesā, ar specialitāti mārketingā un starptautiskajā biznesa vadībā)

2004.—līdz šim brīdim Rīgas Biznesa skola, MBA programmas studijas  

Darbs

1998.gada jūnijs—augusts Merita Nordbanken Latvija, projekta menedžeris (prakse)

1998.—2000.gads SIA Auto Torino, automašīnu pārdevējs un mārketinga asistents (prakse)

2000.gada jūnijs—septembris firma Al Nabooda Automobiles LLC, Apvienotie Arābu Emirāti, projektu menedžeris

2001.—2003.gads SIA Lattelekom, mārketinga programmu vadītājs, starptautisko attiecību vadītājs

2003.—2005.gads SIA Auto Torino, rīkotājdirektors

2005.—2008.gads Auto Group Baltic SIA, reģionālais vadītājs Latvijā

2008.gada maijs—novembris Baltic Motors Ltd., rīkotājdirektors

2008.gada novembris—līdz šim brīdim Baltic Motors Ltd., Inchcape uzņēmumu grupas vadītājs Latvijā

UZZIŅAI

Inchcape grupa Latvijā

Dibināšanas gads: 2004

Īpašnieks: Inchcape International Group BV

Darbinieku skaits: 240

Pārstāvētās markas: Mazda, Jaguar, Ford, Land Rover, BMW, Alpina

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Baltijas valstis

Vairāk Baltijas valstis


Eiropa

Vairāk Eiropa


ASV

Vairāk ASV


Krievija

Vairāk Krievija


Tuvie austrumi

Vairāk Tuvie austrumi


Cits

Vairāk Cits