Bažas nepiepildās. Sākot no kovida laika, pēc tam arī ģeopolitisko notikumu dēļ katrs gads tika sagaidīts ar bažām, ka būs maz dalībnieku. Tomēr allaž noticis gluži pretēji – dalībnieku ir daudz. Šogad bažu ir mazāk, jo no garāžām mums pienāk ziņas, ka puiši gatavojas. Jau pagājušajā sezonā pārsitām visus rekordus un vidējais dalībnieku skaits posmā bija 100–120, šogad būsim vismaz tikpat, ja ne vairāk. Salīdzinājumam Lietuvā tie ir vidēji 35–40 sportisti. Lietuvieši brauc pie mums uz autokrosa sacensībām, igauņi uz rallijkrosa sacensībām un apbrīno. Nesaprot, kāpēc tur iet tik švaki, bet Latvijā viss notiek uz urrā – ir daudz dalībnieku, skatītāju un arī televīzijā pieejamas translācijas.
Benzīns ir asinīs. Nacionālais sporta veids pie mums ir basketbols, tomēr gribu teikt, ka arī dažādas autosporta disciplīnas latviešiem ir asinīs. 2019. gadā bijām ap 60 dalībniekiem posmā, bet pēc tam čempionāta rīkošanu uzņēmās Arnis Odiņš ar AX Latvia, kas radījis strauju progresu. Šogad Arņa darbu esmu pārņēmis es, mēģināsim noturēt viņa uzlikto latiņu, lai katras sacensības būtu lieli svētki.
Aug arī bērni. Toreiz, 2019. gadā, folkreisā, rallijkrosā un autokrosā kopā startēja 19 bērnu un jauniešu, bet pērn viņu skaits bija pieaudzis līdz 96. Vairāki no šiem bērniem jau ir izauguši līdz pieaugušo klasēm. Čempionātā arī ir izaudzināti ļoti labi tiesneši un glābēji, kas, piemēram, Lietuvā nav tik kvalitatīvi, līdz ar to pie mums vecākiem nevalda satraukums, vai ļaut bērniem braukt.
Svētki dienas garumā. Sacensības šogad notiks tajās pašās sešās trasēs, kur pērn. Visi organizatori sevi pierāda ar izcilu darbu, nevienā no posmiem rīkošana neklibo – ir divas trases, kas potenciāli vēlētos ienākt kalendārā, bet neviens no esošajiem posmiem nav paklupis. Tribīnes vienmēr ir pilnas, līdzjutējiem tiek piedāvāts šovs visas dienas garumā. Skatītāji, kuri atbrauc pirmoreiz, saka: oho, mēs nezinājām, ka šeit ir tik labi! Neviena klase nav garlaicīga, finālos uz starta stājas 12 sportistu un pirmajā līkumā ir īsta gaļas mašīna, kas patīk gan skatītājiem, gan braucējiem. Pamatīgu papildu intrigu rada vēl vairāki jauninājumi noteikumos – jau vairākus gadus ieviests tā sauktais džokera aplis, bet katrā no trim priekšbraucieniem dalībniekam jāstartē no savas rindas, līdz ar to arī līderiem reizi jācenšas no trešās rindas izsisties līdz priekšai.
Šomēnes arī Eiropas posms. 31. maijā un 1. jūnijā Mūsa Raceland trasē pie Bauskas notiks Eiropas autokrosa čempionāta otrais posms. Pēdējos gados šajā čempionātā mūsu braucējiem bijusi maza bedre, pērn titulētais bagiju braucējs Ervīns Grencis piedalījās vien pāris posmos, bet tāpat izcīnīja divas uzvaras. Notiek paaudžu maiņa, bet ir braucēji, kuri jau tuvā nākotnē Eiropas čempionātā varētu cīnīties par vadošajām vietām – galvenais, lai jauno sportistu ģimenes un atbalstītāji spētu to finansiāli pavilkt. Redzēsim, varbūt Ervīns Grencis, kurš jau pārkāpis 50 gadu slieksnim, arī šogad liks Mūsā skanēt Latvijas himnai.
LATVIJAS AUTOKROSA ČEMPIONĀTS
- 18. maijs Valmiera, Brenguļu autotrase
- 14.–15. jūnijs Pluņģe, Lietuva
- 19.–20. jūlijs Jēkabpils, Pilskalnu trase
- 2. augusts Vecpils, Vecpils autotrase
- 23.–24. augusts Smiltene, Tepera autotrase
- 6.–7. septembris Bauska, Mūsa Raceland