Ar dziļām saknēm. Plaša mēroga tautas velosacensību iniciators bija trīs olimpisko spēļu dalībnieks Roberts Plūme (nejaukt ar pagaidām vienu olimpisko spēļu dalībnieku un bronzas medaļnieku kamaniņu sportā), kurš ar šo ideju vērsās pie prezidenta Kārļa Ulmaņa un guva atsaucību. Pirmajos trijos gados braucieni pulcēja ap 1200–1300 dalībniekiem, bet ceturtajā reizē tika piedzīvots pieckārtīgs pedāļu minēju skaita pieaugums un braucienā, kā finišs risinājās Uzvaras laukumā Rīgā, jau piedalījās vairāk nekā seši tūkstoši aktīvistu no visas valsts. Tolaik Latvijā bija septiņas lielas velo fabrikas un ap 700 darbnīcām, kur ražoja riteņus. No 1929. līdz 1938. gadam tika saražoti 243 tūkstoši riteņu.
Kļūt nedaudz veselākiem. Vienības brauciens tika atjaunots 1995. gadā, kad riteņbraukšanas treneris Ernests Pūce vērsās pie Gunta Ulmaņa un arī šoreiz tika atrastas dzirdīgas ausis. Šogad tas risināsies jau 31. reizi pēc atjaunošanas un 35. reizi vispār. Tajā allaž aktīvi iesaistījušies Valsts prezidenti – uz velosipēda sēdušies visi, izņemot Vairu Vīķi-Freibergu, kura apbalvoja Vienības brauciena dalībniekus, un Egilu Levitu. Arī pašreizējais Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs ir liels aktīvo nodarbju entuziasts un regulāri brauc ar velosipēdu. Vēl nupat viņš kopā ar Igaunijas amata brāli Alaru Karisu piedalījās velobraucienā no Latvijas uz Igauniju, atzīmējot 500 gadu kopš pirmās izdotās grāmatas latviešu un igauņu valodā. Ja cilvēki kustēsies, viņi būs nedaudz veselāki. Ja jau mūsu prezidents brauc, kāpēc lai citi cilvēki to nedarītu? Tas ir ļoti labs piemērs!
Skujiņa vienīgā uzvara. Par spilgtāko kļuvis 2013. gada Vienības brauciens, kad tajā startēja brits Marks Kevendišs, kurš šobrīd ar 35 panākumiem jau ir uzvarām bagātākais sportists prestižā Tour de France velobrauciena posmos. Togad distancē devās arī Igaunijas leģenda Jāns Kirsipū, Latvijas profesionālais riteņbraucējs Gatis Smukulis un vēl vairāki pazīstami sportisti, bet šīs visas slavenības sporta braucienā apsteidza nieka 22 gadus vecais Toms Skujiņš, kuram tas ir pagaidām vienīgais panākums pasākumā.
Ceļā uz starptautisku statusu. Tradicionāli Vienības braucienā ir pieci starti, un šogad pirmoreiz kalendārā iekļauti arī strauju popularitāti gūstošie grants velosipēdi. Ar grants jeb starptautiski pazīstamiem kā gravel velosipēdiem vienlīdz komfortabli braukt gan pa šoseju, gan grants un meža ceļiem. Mūsu nākotnes mērķis ir starptautisks grants velosipēdu pasākums kā daļa no Vienības brauciena – strādājam, lai tiktu iekļauti Nova Eroica grants stila riteņbraukšanas pasākumu sērijas kalendārā. Daudzi no Nova Eroica braucienu dalībniekiem izaicinošos grants un meža ceļu maršrutos dodas ar velosipēdiem, kādus lietoja pagājušā gadsimta pirmās puses riteņbraukšanas ikonas. Šo braucienu mērķis ir dalībniekiem sniegt grūtību garšu, ko izbaudīja sporta veida pionieri. Plānots, ka Latvijā šīs sacensības varētu ritēt pa maršrutu, kāds šogad būs Vienības brauciena apvienotajai MTB un grants velosipēdu distancei.
35. LATVIJAS RITEŅBRAUCĒJU VIENĪBAS BRAUCIENA SIGULDĀ PROGRAMMA
• 6. septembris Bērnu velo diena un Čempionu brauciens
• 7. septembris Tautas brauciens, Sporta šosejas brauciens, Izklaides brauciens un grants / MTB velosipēdu brauciens

