Piektdiena, 19. aprīlis
Vēsma, Fanija

Higsa bozona atklāšana varētu sekmēt enerģētikas attīstību

Pamatojoties uz Higsa bozona atklāšanu, iespējami pētījumi, kas ieviestu apvērsumu enerģētikā, papildinot pasaules enerģētikas resursu krājumus, turklāt varētu sagaidīt arī atklājumus par manipulācijām, kas saistītas ar gravitācijas spēku, pieļauj Latvijas zinātnieki, gan uzsverot, ka pagaidām konkrētus, uz Higsa bozona atklāšanu pamatotus pētījumus prognozēt būtu pāragri.

Jau rakstīts, ka šonedēļ Eiropas Kodolpētījumu organizācijas (CERN) zinātnieki paziņojuši - ir atklāta elementārdaļiņa, kas varētu būt Higsa bozons. Šī elementārdaļiņa ievērojama ar to, ka vielai piešķir masu. Ja tiks pierādīts, ka tiešām atklāts Higsa bozons, kas tiek saukts arī par Dieva daļiņu, tad varēs apgalvot, ka Standartmodelis jeb pašreizējais fiziķu skatījums uz pasaules uzbūvi ir pareizs, uzskata mūsu valsts zinātnieki.

Eiropas Kodolpētījumu organizācijas zinātniekiem raksturīga piesardzība, tāpēc viņi paziņo, ka, iespējams, atklāts Higsa bozons, droši neko neapgalvojot, bet, visticamāk, tas tiešām ir atklāts, norāda astronoms Ilgonis Vilks, piebilstot, ka «noslēdzošais secinājums vēl jāgaida, bet domāju, ka mums paziņos - Higsa bozons tiešām atklāts».

Tāpat uzskata arī fiziķis un politiķis Einārs Repše, uzsverot, ka «Higsa bozona atklāšana apstiprina Standarta modeļa teoriju, un šāds atklājums fizikā ir ļoti būtisks».

Viņš aicina ņemt vērā, ka, lai arī Higsa bozonu sauc par Dieva daļiņu, tam nav nekādas saistības ar reliģisku pasaules redzējumu. «Higsa bozonam ir liela nozīme pasaules rašanās procesā, kas raisa asociācijas ar dievišķo, respektīvi, runa ir par Lielo sprādzienu un to, ka vispirms no tīras enerģijas radās viela, un pēc tam tā ieguva masu,» skaidro E. Repše, prognozējot, ka Higsa bozona atklāšana varētu kļūt par pamatu jauniem, visai cilvēcei nozīmīgiem atklājumiem, bet «fizikā ļoti bieži nozīmīgi mēdz izrādīties pilnīgi negaidīti pētījumu rezultāti, tāpēc atklājumi un to nozīme iepriekš nav paredzama».

Fiziķis un pedagogs Antons Kulbergs Higsa bozona atklāšanu nozīmības ziņā salīdzina ar Mendeļejeva tabulā apkopoto ķīmisko elementu atklāšanu. «Pirms 100 gadiem cilvēki domāja, ka pasaule fizikālā plāksnē sastāv no protoniem, neitroniem un elektroniem, XX gadsimta sešdesmitajos, septiņdesmitajos gados jau bija zināms, ka patiesībā pastāv daudz vairāk elementārdaļiņu,» saka fizikas pedagogs. Higsa bozona atklāšanai var sekot nozīmīgi atklājumi enerģētikas jomā, domā A. Kulbergs, uzsverot, ka tas pozitīvi ietekmētu situāciju visā pasaulē, jo «tieši par enerģētikas jomā izmantojamiem resursiem pasaulē pēdējā laikā notikuši militāri konflikti». «Ja zinātniskie atklājumi nākotnē ļautu iegūt enerģētikā izmantojamus resursus, tas pozitīvi izmainītu dzīvi.»

«Higsa bozona atklāšana dod lielu ieguldījumu pasaules uzbūves izskaidrošanā, jo brīdī, kad labāk saprotam, kas ir masa, varam analizēt, kā tā sasaistīta ar gravitāciju,» saka žurnāla Ilustrētā Zinātne galvenās redaktores vietnieks Vents Zvaigzne un turpina: «Jāatceras zinātniskās fantastikas žanra grāmatas un filmas, kurās vēstīts, ka pastāv antigravitācija, respektīvi, gravitācija darbojas citādi, nekā mūsu ierastajā ikdienā, kad mūs visus pievelk zeme, un tā vienkārši panākt to, ka mēs pārvaram gravitāciju, nevar. Nedomāju, ka tiešā veidā Higsa bozona atklāšana saistīta ar zinātniskās fantastikas žanrā pieļauto antigravitāciju, bet, jo labāk mēs izprotam, kas tad īsti ir masa, jo labāk varam pārbaudīt Einšteina teoriju par gravitāciju un kvantu mehānikas teoriju par tiem efektiem, kuros vēl aina pilnībā nav skaidra.» Nākotnē tas varētu izpausties unikālu tehnoloģiju iespējās, bet ne rīt, ne parīt, tikai tālā nākotnē, saka V. Zvaigzne, norādot, ka galvenā Higsa elementārdaļiņas atklāšanas nozīme ir tā, ka cilvēce spērusi soli tuvāk «nepretrunīgai izpratnei par pasaules uzbūvi».