Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Atrast to, kas vieno. Uzņēmuma darbinieki pārgājienu sērijā no Nidas līdz Kolkai

Pārgājienu sērija divu gadu garumā, kurā piedalījās teju visi uzņēmuma darbinieki, kas grupās pa 20 ik pa pāris mēnešiem, dodoties pāris dienu ceļā, kopīgi pieveica distanci gar jūru no Nidas līdz Kolkai, - šādu vērienīgu komandas saliedēšanas pasākumu nesen noslēdza IT risinājumu uzņēmums Visma Enterprise (iepriekš SIA FMS).

Ieguvumus no tā uzsver gan pārgājienu dalībnieki, gan rīkotāji, un šis piemērs būtībā apliecina to, kas patlaban vērojams Latvijas uzņēmumu attieksmē pret tīmbildinga pasākumiem, - agrāk tajos dominēja kopīga izklaide, tagad lielāks uzsvars tiek likts uz to, lai (ar vai bez izklaides) tiktu sasniegti nopietnāki mērķi.

Jā, es ietu vēl! 

Līdz ar darbinieku skaita pieaugumu bija radusies sajūta, ka kompānijā kaut kas ir pazudis, vairs nav tās dvēseles, ģimenes sajūtas, par idejas iedīgļiem stāsta Visma Enterprise personāla direktore Ineta Juškēviča. Tika nolemts visiem kopā kaut ko darīt, un sadarbībā ar aktīvā tūrisma centru Eži, kas rīko arī tīmbildinga pasākumus uzņēmumiem, izkristalizējās doma par pārgājienu sēriju, kurā uzņēmuma garšu noķertu pilnīgi visi darbinieki, sevišķi jaunie. Sākotnējo ieceri par iešanu un gremdēšanos apcerē "par uzņēmumu sevī un sevi uzņēmumā" gan nomainīja iešana apvienojumā ar uzdevumiem, kas saliedētu darbiniekus kā komandu. Juškēviča neslēpj, ka projekts nebija lēts, turklāt bija darbinieki, kas veselības vai ģimenes dēļ nebija gatavi pārgājienā doties. Tāpēc plānoto 12 posmu vietā notika astoņi, pēdējā apvienojot gan atlikušos 80 km, gan visus darbiniekus, kas vēlējās sevi atkārtoti izaicināt.

"Manuprāt, katrā posmā visgrūtākais bija visiem būt kopā kā komandai: vienmēr un visur - gan upi pārvarot, gan vienkārši ejot," Juškēviča dalās iespaidos un uzsver, ka viss piedzīvotais darbiniekus savstarpēji ļoti tuvinājis. Tas tagad palīdz darbā - gan projektu īstenošanā, gan komunikācijā starp uzņēmuma departamentiem.

Elīna Blumberga, Visma Enterprise biroja administratore, piekrīt - pēc pārgājieniem uzlabojusies sadarbība, attiecības ar kolēģiem. "Labāk varēja saprast, pie kā vērsties dažādās situācijās, kas ko uzņēmumā dara. Man kā jaunai darbiniecei, kas bija nostrādājusi tikai 2-3 mēnešus, tas bija noderīgi," viņa saka. Pārgājienā kolēģi arī labāk iepazīti kā cilvēku, tāpēc nu ir vieglāk, piemēram, piemeklēt viņiem dzimšanas dienas dāvanas.

Elīna uzskata, ka pasākums brīvā gaisotnē, prom no ikdienas stresa ir labāks veids, lai kaut ko iemācītos vai stiprinātu komandu, nekā parasts seminārs. Arī Visma Enterprise tehniskā atbalsta speciālists Monvīds Tilibs saka to pašu: seminārs ir tikai darbs, bet tīmbildings pārgājienā - darbs plus atpūta, kur mācīšanās noteikti ir efektīvāka. «Vai es ietu vēl? Jā! Ir tikai ieguvumi,» viņš teic. Paticis pabūt ar kolēģiem ārpus darba, izzināt viņus kā personības, lai gan sākumā gadījušās arī dažas komunikācijas problēmas. "Šādā pasākumā var redzēt, vai cilvēki ir raduši sadarboties. Tiem, kas pieraduši ikdienā strādāt vieni, bija grūtāk pārslēgties uz komandas darbu." Monvīds uzskata - kopā būšana ir veselīga, un tā palīdz atvērties arī kautrīgajiem darbabiedriem. Pašam vērtīga atkārtošana šķitusi arī Ežu sagatavotā uzdevumu daļa, tomēr grūtākais esot to visu ievērot arī ikdienas darbā.

Apzināties, kas vieno 

Ežu vadītājs Rolands Melbārdis, kurš piedalījās Visma Enterprise pārgājienu organizēšanā un vadīšanā, raksturo, ka šis tīmbildings uz citu fona izcēlies ar to, ka bijis ilgtermiņa, atkārtojies ar zināmu regularitāti, kā arī bijis ļoti integrēts - aptvēris visas uzņēmuma nodaļas, vadību, uzņēmuma vērtības. Pieredze katrā grupā bijusi atšķirīga, taču visiem dalībniekiem lielākais izaicinājums, šķiet, bija paskatīties uz notiekošo no malas un pieņemt, ka jālemj pašam, negaidot to no citiem. "Piemēram - ja ejot citi tevi nav pagaidījuši, bet tu neko šajā situācijā neesi mēģinājis iespaidot, lai notiktu citādi, tikai beigās sūdzējies par to… Tas pats attiecas arī uz darba projektu procesu." Melbārdis norāda, ka pārgājienos izdevies īstenot pamatuzstādījumu - uzņēmuma pārmaiņu brīdī saglabāt saikni ar uzņēmuma vērtībām un to, "kas mūs visus vieno". Konkrēti izmērāmu efektu gan nav daudz. "Tīmbildings nav tik daudz indikatīvs, drīzāk palīdz cilvēkiem apzināties, kā mēs kopā strādājam, kas mums palīdz un kas traucē, cik daudz ir atkarīgs no katra paša. Apzinātība un prasme raudzīties uz sevi paškritiski - to cilvēki ar katru tīmbildinga pasākumu iemācās un uzķer arvien labāk," Melbārdis novērojis.

Uzņēmuma kultūras veidošana un darbinieku attiecības Visma Enterprise ir svarīgas, arī saistībā ar uzņēmuma jauno identitāti, teic Juškēviča, tomēr sīkas stratēģijas, cik bieži un kādus tīmbildinga pasākumus īstenot, kompānijai nav. "Bet aicinām nodaļu vadītājus turēt roku uz pulsa un, ja nepieciešams, tādus rīkot nodaļas mērogā."

Arī, piemēram, ABLV bankā klasiski tīmbildinga pasākumi - ar izbraucieniem, komandu spēlēm un uzdevumiem, arī darbinieku iesaistīšanos rīkošanā kā finansiāli, tā radoši - notiek atsevišķās pārvaldēs, jo visas ABLV grupas mērogā, kur ir vairāk nekā 800 darbinieku, tas nav reāli, stāsta bankas Personāla nodaļas vadītāja Dace Rūķīte-Kariņa. Visiem kopīga gan ir ikgadējā Ziemassvētku/gadumijas balle, atsevišķa balle tiek rīkota arī visu līmeņu vadītājiem.

Tīmbildinga tendences 

Uzņēmumu vadītāji aizvien vēl ļoti novērtē ieguvumus, ko tīmbildinga pasākumi var sniegt, taču ir mainījies to saturs. "Agrāk bija vairāk ballīšu, izklaižu, tagad uzņēmumi vairāk domā, kā caur šiem pasākumiem sasniegt kādus konkrētus mērķus, kaut ko iemācīties," saka Juškēviča un uzsver, ka sevišķi būtiskas šīs aktivitātes ir uzņēmumos, kuros tieši cilvēki (ne tehnika vai kas cits) rada pievienoto vērtību. Viņa gan norāda, ka tīmbildinga pasākumi kompānijām ir investīcija, kuras rezultāti ne vienmēr ir pragmatiski izmērāmi, tāpēc, iespējams, ir firmas, kas tos tāpēc neizmanto.

Melbārdis teic, ka uzņēmumos vajadzīga gan tīra kopīga izklaide, gan tīmbildings, kas jau tuvojas attīstības programmām, turklāt vadītājiem jājūt, kurā brīdī darbiniekiem vajadzīga komandas saliedēšana, kurā - apmācības. Tīmbildings patlaban nav gājis mazumā, taču ir transformējies ļoti daudzveidīgās izpausmēs, turklāt šodien uzņēmumi komandu saliedēšanas pasākumus izvēlas rūpīgāk, naudu tiem tērē apdomīgāk, nemēģina skriet līdzi modei, bet saprast, kas tiešām viņiem ir vajadzīgs, tāpēc trāpa precīzāk, atklāj Ežu vadītājs. "Šiem pasākumiem tagad ir mērķtiecīgāk noformulēts fokuss. Tiesa - jo dziļāk ielaista vaina, jo dārgāk izmaksā to dziedēt ar tīmbildingu." Melbārdis stāsta, ka lielos uzņēmumos, kuros daudz darbinieku, tīmbildings palīdz atrast klupšanas akmeņus ikdienas darbā, savukārt mazās kompānijās problēmas atklājas ātrāk, jau darba procesā, tāpēc tīmbildingā vairāk var pievērsties izklaidēm.

Pasākumu formāta izvēle atkarīga no uzņēmuma lieluma, iespējām, darbinieku vecuma, taču tirgū parādās aizvien jauni piedāvājumi, piemēram, kvesta tipa uzdevumi, kurus atrisinot komandai jāizkļūst no slēgtas telpas, un uzņēmumi arvien vairāk izmanto pasākumu rīkošanas kompāniju pakalpojumus, novērojusi Rūķīte-Kariņa. Melbārdis gan norāda, ka lielu bagātību ar tīmbildinga rīkošanu uzņēmumiem patlaban Latvijā nopelnīt nevar, drīzāk tā ir aroda niša tiem, kam pasākumi pie dabas vai citur ir dzīvesveids. 

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko