Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies

Tas ir vairāk nekā tikai Summertime. Operas Porgijs un Besa tiešraide no Ņujorkas

Sestdien, 1. februārī, plkst. 19.55 Rīgas kinoteātrī Kino Citadele tiešraidē no Ņujorkas Metropolitēna operas tiks demonstrēta Džordža un Airas Gēršvinu muzikālā drāma Porgijs un Besa

Opera Ņujorkā iestudēta saskaņā ar autoru vēlmēm – izrādē piedalās tikai tumšādainie mākslinieki, ieskaitot sešdesmit cilvēku kori (jāpiebilst, ka visi operas autori ir baltie). Porgijs un Besa ir amerikāņu operas klasika, darba pirmizrāde notika 1935. gadā Bostonā. Tajā skan viena no visu laiku populārākajām dziesmām – Summertime (to var dēvēt arī par āriju) –, taču tās kontekstu var saprast tikai operā. Darbība risinās XX gadsimta 20. gados un stāsta par dzīvi Dienvidkarolīnas pilsētas Čārlstonas trūcīgajā melnādaino kvartālā Ketfišrovā. 

Porgija un Besas jauniestudējums, ko veidojis diriģents Deivids Robertsons un režisors Džeimss Robinsons, 2019. gada septembrī svinīgi atklāja Metropolitēna operas sezonu. Tradicionāli, reālistiski iestudētā izrāde ir piepildīta ar dinamiku un enerģiju, tā ir kļuvusi par vienu no lielākajiem sezonas hitiem. Kritiķi slavē uzveduma izcilo muzikālo kvalitāti un izpildījuma emocionālo dziļumu. 

Džordžs Gēršvins ir raksturojis šo darbu kā folkoperu – tajā viņš ir paudis savus priekšstatus par melnādaino amerikāņu mūziku, blūzu, lūgšanām, raudu dziesmām un spiričueliem. Partitūrā komponists nav izmantojis jau eksistējošus garīgos skaņdarbus, bet radījis savus, kurus kombinējis ar opermūziku. Ļoti iespaidīgas un sarežģītas ir kormūzikas ainas. Operā ir jūtama arī Brodvejas mūziklu ietekme.

Porgija un Besas mūzika atspoguļo tumšādaino kopienas drāmu, humoru, māņticību, reliģisko degsmi, mīlestību pret dejošanu, taču pāri visam mūzika sludina šo cilvēku neapspiežamo, nesalaužamo garu. Opera pievēršas problēmām, kas ir aktuālas arī mūsdienās, – sociālajai nevienlīdzībai, bailēm no citādā, svešo demonizēšanai, vardarbīgai attieksmei pret sievietēm, seksuālajai izmantošanai un dažāda veida atkarībām.

Mūzikas vēsturnieki atgādina, ka Porgijs un Besa ir balto cilvēku uzburts melnādaino kopienas portretējums un tas var ierobežot opusa iedarbību, tāpēc teātri tiek aicināti iestudēt tumšādaino autoru darbus, kas vēsta par šo cilvēku pieredzi, kā arī veicināt iekļaujošu, daudzveidīgu jaundarbu rašanos.

Ņujorkas Metropolitēna operā visas sezonas garumā ir skatāma izstāde Black Voices at the Met, kas ir veltīta afroamerikāņu māksliniekiem, kuri ir uzstājušies uz šīs prominentās skatuves. Kontralts Mariana Andersone ir pirmā tumšādainā māksliniece, kura ir atveidojusi galveno lomu Metropolitēna operā, – 1955. gada 7. janvārī viņa šeit debitēja Ulrikas lomā Džuzepes Verdi Masku ballē. Ekspozīciju papildina Metropolitēna operas izdotais kompaktdisks Black Voices Rise, kurā ir iemūžināts spilgtāko tumšādaino solistu (viņu vidū ir Mariana Andersone, Roberts Makferins, Leontīne Praisa, Džesija Normena u. c.) sniegums Ņujorkas prestižākajā teātrī.  

Latvijas publikas interese par Porgiju un Besu ir liela: operas tiešraide 1. februārī notiks divās Kino Citadele zālēs.  

Informācija: www.forumcinemas.lv

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mirsti labāk astoņos(1)

Ārstos cilvēcība un empātija nav zudusi. Mums paveicās. Mediķi pārkāpa noteikumus. Bet vai tā tam būtu jādarbojas?

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja