Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +23 °C
Skaidrs
Pirmdiena, 29. aprīlis
Raimonds, Laine, Vilnis

Filmas Aizmirstība recenzija. Krūza sapņa komanda

Jaunākās fantastikas žanram piederīgās Toma Krūza filmas saknes sniedzas komiksu kultūrā

Jau kopš viena no vispopulārākajiem žanriem literatūrā – fantastikas – izgudrošanas laikiem, pie kā "vainīgs", protams, ir Žils Verns (1828–1905), franču sapņotājs, kurš savu grāmatu varoņus sūtīja visādos izplatījumos, simtiem jūdžu okeāna un jūras dzelmē un izdarījās ar tiem tā, ka lasītājiem aiz šausmām un pārsteigumiem mati slējās gaisā visās vietās, joprojām tiek lauzti šķēpi, vai uz šo literatūru maz drīkst attiecināt jēdzienu "zinātniskā". Ja atbilde ir pozitīva, proti, zinātniskā fantastika tikai apsteidz reālus zinātnes sasniegumus un atklājumus, tad par nezinātnisko fantastiku mums taisnības labā nāktos uzskatīt itin visas pasakas un teiksmas, teju visu pasaules folkloras mantojumu. Ja atbilde ir noliedzoša, tas ir, atzīstam, ka fantastika a propos nevar būt "zinātniska", jo tā nav pierādīta/pierādāma eksperimentālā ceļā, tad fantastikas literatūra un filmas kā izplatītākais žanra atvasinājums ir tāds pats izdomas auglis kā mūzika vai abstrakts gleznas "pleķis". Un, ziniet, kļūst kaut kā vieglāk ap sirdi, jo tad arī bez piepūles varam "sagremot" tādu filmu kā Džozefa Kosinska Oblivion jeb Aizmirstība, kā šis Holivudas daudzmiljonu fantastikas produkta nosaukums tulkots latviski. Aizmirstības oficiālajai pasaules pirmizrādei jānotiek vienlaikus 9. aprīlī – galu galā kino ar Tomu Krūzu – tas taču ir globāls notikums. Turklāt pirms trim gadiem ar fantastikas un komiksu grāvēju Trons. Mantojums debitējušā režisora Kosinska Aizmirstība Amerikā aizsāk tā saukto vasaras blokbasteru sezonu.

Sapņu meitene

Bet… Jāatgādina, ka režisoram Kosinskim tieši Aizmirstība ir īstā debija lielajā kino – tik dārgā projektā (filmas budžets 120 miljonu, filmas reklāma – vēl 40 milj.), kurā piedalās Holivudas augstākās līgas aktieri – vispirms jau projekta zvaigzne Toms Krūzs bijušā oficiera, tagad tāda kā starpplanētu tehniķa Džeka Hārpera lomā, vēl Morgans Frīmens, Melisa Leo (šie visi nāk no A listes, arī Oskara nominantu saraksta), kā arī ļoti perspektīvie jaunpienācēji – Andrea Raisbro (galvenā varoņa sievas Vikas lomā), Nikolajs Kosters-Valdavs, Zoi Bella un Olga Kuriļenko (Krūza varoņa sapņu meitenes svešinieces tēls, kas filmā ir svarīgākā sieviešu loma). Starp citu, ukraiņu skaistule Olga Kuriļenko šajā lomā izkonkurēja (!) Džesiku Čestinu. Kuriļenko starptautiskā karjera aizsākās Parīzē kā modelei, tur viņu pamanīja filmas Hitman/Slepkava (2007) pārstāvji. Pēc veiksmīgās debijas sekoja "piedāvājums, no kura neviens nespēj atteikties" – Bonda meitenes loma (Mierinājuma kvants/Quantum of Solace, 2008). Olgas CV jau ir lomas trillerī Makss Peins/Max Payne, Terensa Malika Brīnumam tuvojoties/To the Wonder, Mārtina Makdonas Septiņos psihopātos/Seven Psychopats, veiksmīgajā TV kabeļkanāla Starz seriālā Maģiskā pilsēta/Magic City. Kuriļenko radošā dzīve, kā smejies, sit ar atslēgu.

No visa pa druskai

Filmas sižetā, gluži kā Žila Verna fantāzijās par kosmosa tēmu, sabērts no visa pa druskai. Uz Zemes ir 2073. gads – tieši 60 gadu pagājis, kopš citplanētiešu uzbrukums padarījis mūsu planētu par dzīvei nederīgu. Cilvēki gan nav pilnībā iznīcināti, bet pārcēlušies mājot virs mākoņiem (tieši kur, tā arī neizdosies saprast). Zemes pavadonis – spīgulītis Mēness – gan, nabadziņš, ir eksterminēts kā suga. Cilvēki pārvietojas izplatījumā ar bumbveidīgiem lidaparātiem droniem un vēl cenšas no Zemes "izspiest" eksistencei nepieciešamos organiskos resursus. Un visu šo dronu starpgalaktisko kustību no sava lidojošā nama kontrolē divi cilvēki – Džeks un Vika. Tomēr blakus tiešajiem – savveida kosmiskā tehniķa – pienākumiem Džeks – Krūzs – nododas rēnām filosofiskām studijām, rakņādamies pa dzimtās Zemes (lasi – Ņujorkas) drupām, – te viņš meditē par seno grieķu/romiešu tekstiem, te skumji uzlūko puķītes un plīša mērkaķīti, te ar aizdomām un ziņkāri skatās uz izglābto svešinieci (Kuriļenko) no avarējuša kosmosa kuģa – jo tieši šī jaunā sieviete viņam agrāk rādījusies sapņos (ja tie ir sapņi). Krūza varonim kaut kas svarīgs ir jāatceras, tikai viņš nezina, kas. Ja šajā vietā jūs vēl nesākāt raustīties smieklos, tad Aizmirstība kā zinātniskā fantastika ir tieši jūsu pasaka!

Komiksu fanātiķis

Režisors Kosinskis ir astoņdesmito gadu fantastikas filmu un komiksu fanātiķis – viņš tos ne tikai patērē, bet pats ražo! 135 minūtes garā filma Aizmirstība arī ir Kosinska pašsacerēta komiksa ekranizācija. Pēc profesijas – datormākslinieks, kurš CGI tehnikā izstrādājis videospēles un reklāmas rullīšus tām. Kosinska komiksfilma Aizmirstība ir sava veida fenomens, kā un ko autors vispār saprot ar lielfilmas sižetu. Kosinskaprāt, sižets – tas ir daudzu stāstiņu, epizožu virknējums, kurā nav svarīga ne loģiska attīstība, ne nepieciešamība aizsāktos sižeta pavedienus novest līdz galam.

Varētu jau arī ciniski teikt, ka filma Aizmirstība atgādina tādu milzu kosmisko izgāztuvi, kurā samests viss kaut kas, gadās pa pērlei un dārgumam, bet pārsvarā tomēr – nekur nederīgi krāmiņi. Jo Kosinska filma ir tieši tāds ideju un bilžu skrejlauks, ar kino un CGI atdzīvināts grafiskais romāns, kurā netrūkst citātu no vecām "zinātniskās fantastikas" filmām, bet tāpat tajā var atrast pa oriģinālai idejai (tomēr roka neceļas rakstīt, ka tā ir apzināta postmoderna rotaļa). Iespējams, tieši šādā veidā – kā savstarpēji nesaistītu vai grūti saistāmu fragmentu kolāžu – režisors autors redz nākotnes pasauli, kurā mūsu atmiņas ir fragmentētas jau līdz tādam līmenim, ka nespēsim apjēgt, vai atrodamies sapnī vai realitātē. Jo Aizmirstībā saskatāmi gan motīvi no sci-fi klasikas – Ūdens pasaules/Waterworld –, šur tur iestarpināts pa kriksītim no Terminatora (1984), 1982. gada Trona, arī Deivida Linča kādreizējās neveiksmes fantastikas žanrā – filmas Dune (1984), pat no pirmajiem Svešajiem/Aliens (1979). Tā kā XX gadsimta 80. gados Holivudā tika uzņemts ap 160 filmām zinātniskās fantastikas žanrā, Kosinskim bijis kur izvērsties.

Vēl svarīgi, ka iespaidīgās retro kosmiskās un citas smukās bildes atšķaida pseidofilosofiski teksti: mūsu misija ir slepena, mūsu mērķis – izglābt cilvēci. Jo pasaule, kuru jūs redzat, nav tā, par ko tā izliekas, – tātad šī pasaule ir bīstama. Nu ko. Vai "pasaule Kosinska – Krūza acīm" uz ekrāna izskatās kā pie D&G (lasi: dārgi un glupi), spriedīs globālais skatītājs.

Toties filmu producējušie Universal pārstāvji apgalvo, ka Kosinska un Maikla Arnta (Rotaļlietu stāsta un Mis Saulstariņš autors) scenārijs filmai Oblivion esot bijis "viens no pašiem labākajiem, pat skaistākajiem, kāds mūsu rokās nonācis". Filmas sižeta pagrieziena punkts, kas visu notikušo pavērš kājām gaisā, – gan jums patiks. 

Aizmirstība

Fantastika. ASV. Režisors Dž. Kosinskis.

Lomās T. Krūzs, O. Kuriļenko, A. Raisbro, N. Kosters-Valdavs

@@@

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja