Laika ziņas
Šodien
Smidzinošs lietus

AM plāno atjaunot vēl trīs padomju kukuruzņikus

Aizsardzības ministrija (AM) plāno atjaunot trīs padomju laikā ražotas An-2 lidmašīnas, kas tiek dēvētas arī par divplākšņiem, aģentūra LETA noskaidroja AM Preses nodaļā.

Gaisa spēku rīcībā patlaban ir četri "An-2" lidaparāti, kas ražoti laikā no 1961. līdz 1982.gadam. Patlaban tiek izmantots tikai viens no lidaparātiem, kas 2016.gadā pilnībā atjaunots.

AM apliecināja, ka plānots atjaunot arī pārējo trīs "An-2" lidaparātus. Par viena atjaunošanu iepirkums jau noslēdzies, bet par otra atjaunošanu iepirkuma komisijā tiek izskatīti pieteikumi.

"An-2" tiek izmantoti personāla transportēšanai, izpletņlēcēju apmācības nodrošināšanai, ugunsgrēku dzēšanai, helikopteru nosēšanās laukumu apsekošanai pie Latvijas slimnīcām, lai novērtētu laukumu stāvokli un citos gadījumos, norādīja ministrijā.

Internetā atrodamā informācija liecina, ka "An-2" ir vienmotora biplāns, kas tiek ražots kopš 1947.gada. Lidmašīnai ir vairākas modifikācijas, kā arī vairākas versijas. Nosaukumu "kukuruzņiks" lidmašīna ieguva 20.gadsimta piecdesmitajos gados, kad to sāka plaši izmantot lauksaimniecībā, lai apstrādātu kukurūzas un citu kultūru laukus. Lidmašīnas konstruktors bija Oļegs Antonovs.

"An-2" plaši tika ekspluatēts Padomju Savienībā, kur to izmantoja kravas un pasažieru transportēšanai vietējās līnijās. Lidmašīnas spēja nosēsties uz negruntētiem skrejceļiem, un nelielais ieskrējiena attālums ļāva "An-2" plaši izmantot arī mazapdzīvotos reģionos.

LETA šogad aprīlī arī rakstīja, ka AM par aptuveni 5,8 miljoniem eiro plāno veikt kapitālo remontu vairākus desmitus gadus veciem Gaisa spēku helikopteriem.

Patlaban Gaisa spēku īpašumā ir četri Mi-17 helikopteri. Helikopteru Mi-17 ekspluatācija ir būtiska, lai Gaisa spēki varētu pildīt militāros un civilos pienākumus, īpaši meklēšanas un glābšanas darbu veikšanu. Gaisa spēki ir tie lidaparāti, kas visbiežāk sniedz atbalstu medicīniskajai transportēšanai Latvijā.

Patlaban kapitālais remonts ir nepieciešams diviem helikopteriem un viena remonta aptuvenās izmaksas ir 2,9 miljoni eiro.

AM veica tirgus izpēti par komersantiem, kas varētu nodrošināt lidaparātu remontu. 

Tirgus izpētē tika saņemti piedāvājumi tikai no trīs uzņēmumiem - Čehijā bāzētā valsts uzņēmuma "Lom Praha Trade", Slovākijā bāzētā uzņēmuma "Letecke opravovne Trenčin" un Polijā bāzētā uzņēmuma "Wojskowe Zaklady Lotnicze Nr.1".

Ar visiem trīs uzņēmumiem tiks noslēgta vispārīgā vienošanās uz pieciem gadiem. Tā paredz kapitālo remontu, reglamenta darbu veikšanu un rezerves daļu iegādi.

2018.gada septembrī Ministru kabinets atbalstīja četru helikopteru "Black Hawk" iegādi aptuveni 175 miljonu eiro vērtībā slēdzot starpvaldību līgumu ar ASV. ASV līdzfinansējums veido 15,5 miljonus ASV dolāru. 

2022.gada beigās tiks piegādāti pirmie divi helikopteri un 2023.gada beigās atlikušie divi.

Top komentāri

Knābis
K
Pareizāk gan ir teikt, ka tie ir divplākšņi, kurus tautā dēvē par "kukuruzņikiem", ja kas. Un šo lidaparātu atjaunošana saimnieciskiem nolūkiem vēl nemaz nav tā muļķīgākā ideja. Šo lidaparātu uzkonstruēja kaut kad 1948. vai 1949. gadā. Vēl jau lido ar 1936. gadā uzkonstruētais DC3, viņš arī C47, Li2. Te pozitīvais moments ir tur, ka šajos verķos ir minimāls elektronikas daudzums un minimāla iespēja kādam elementam iziet no ierindas, atšķirībā no ultramodernajiem lidaparātiem. Laikam jau vai vienīgā problēma ir dzinēji, kurus nez vai īpaši dudz rūpnīcās vēl izgatavo. Un protams problēma ir arī piloti, kuri ir spējīgi lidot bez satelītnavigācijas un orientēties kā aviācijas viduslaikos. :-)
Vaiviņivisiirmuļķi?
V
Ķīnā modificētais An-2 variants tiek ražots joprojām. Polijā An-2 ražoja līdz pat 1992. gadam kopumā saražojot aptuveni 12 tūkstošus lidmašīnu. Eksports tika veikts uz 26 valstīm.
Tehniskais>Knābis
T
Visu Tevis uzskaitīto iztrūkstošo var mierīgi ielikt pašu modernāko , ieskaitot dzinēju . Veca lidmašīna nav nekāda piedauzība, ASV lido 70 desmitgadīgi hidroplāni un citi muzeja eksponāti. Un noteiktiem darbiem viņi ir neaizstājami. Pilnībā atbalstu mūsu militāros aviatorus.
Skatīt visus komentārus

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vēsture Dienā: Vēsi no abām pusēm(26)

Tālajos padomju okupācijas gados trimdas latvietis, jo īpaši no to dzimtenes tautiešu puses, kuriem šādu radu ārzemēs nebija, tika uzlūkots ja ne kā pārcilvēks, tad vismaz kā laimes krekliņā dzimi...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas