Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +6 °C
Daļēji saulains
Sestdiena, 20. aprīlis
Mirta, Ziedīte
"No sirds novēlu, kaut katram Latvijas senioram rastos iespējas pārvietoties ar elektrisko iepirkumu vāģīti, ja kājām iet grūti. Pilnīgi jauni skūteri maksā dārgāk, taču var iegādāties arī lietotus," saka Ausma Boka, kura ar vāģīti dodas uz veikalu

Braucu tā, ka vējš vien svilpo

Pārvietošanās iespējas cilvēkiem krietnos gados ir ļoti būtiska dzīves kvalitātes sastāvdaļa. Tēlaini runājot, uz galda var būt biezākā maizes rika ar krietnu sviestiņa kārtu, bet, ja seniors spiests savu ikdienu vadīt četrās sienās un uz ārpasaulē notiekošo noraudzīties tikai pa logu, prieka vecumdienās ir maz. Pareizāk sakot, nav vispār. Jo – ko līdz cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām speciāli pielāgota publiskā ārtelpa, ja viņš nevar izkļūt no mājas, ja nevar nokļūt līdz bibliotēkai vai aptiekai?

Pārvietošanās grūtības dažādās smaguma pakāpēs piemeklē daudzus vecāka gadagājuma ļaudis. Diemžēl nākas novērot, ka šo sirmo cilvēku iespējas iziet sabiedrībā – kaut tikai līdz veikalam – visbiežāk ir viņu bērnu un mazbērnu rokās un arīdzan finansiālajās iespējās. Dzīvot pilnvērtīgu dzīvi vairāk paveicas tiem, kas nav vientuļi vai kuru tuvinieki prot parūpēties, sagādājot tehniskos palīglīdzekļus, atbalstot fiziski. Ko darīt pārējiem?

Atskatās kā uz laimīgo

Ausma Boka (84) pēc profesijas ir zootehniķe, ilgus gadus nostrādājusi zinātniskajā institūtā Siguldā par vecāko zinātnisko līdzstrādnieci. Aizgājusi pensijā un pirms gadiem piecpadsmit, kad vēl vadījusi savu lauku saimniecību Secē, sajutusi muguras problēmas. Operācija bijusi veiksmīga, tomēr ar gadiem pārvietoties kļūst arvien grūtāk. "Sāpes ir, ar tām var sadzīvot, bet kājas neklausa," paskaidro Ausmas kundze un rāda uz staigāšanas rāmi, pie kura turas, kad rosās pa dārzu.

Tagad seniore dzīvo Rīgā, Imantā. Līdz tuvējam lielveikalam jāmēro gandrīz divi kilometri, ar staigāšanas rāmi šo attālumu pievārēt grūti. "Manā astoņdesmit gadu jubilejā meita uzdāvināja braucamrīku, tā saucamo Shoprider. Pārsteigums bija liels, kad man rokās ielika atslēgas. Man taču nekad nav bijis autovadītāja apliecības, es pat ar riteni neprotu braukt!" pasmaida seniore un turpina: "Taču ar šo elektrisko iepirkšanās vāģi braukt ir pavisam vienkārši. Braucu tā, ka vējš vien svilpo. Ārzemēs tādi braucamrīki ir ļoti populāri, arī Latvijā par vecākiem cilvēkiem vajadzētu parūpēties, lai tie būtu pieejami. Protams, jauni šādi vāģi maksā dārgi, mūsu pensionārs tādu nevar nopirkt, bet ir iespējams nopirkt arī lietotus."

Ausmas kundze atminas, kā pirmoreiz ar savu šoprīderi devusies uz veikalu: "Sākumā pa veikalu braukt bija pagrūti, jo ejas ir šauras. Netīšām gadījās uzbraukt dažiem pircējiem – atvainojos viņiem un mācījos lavierēt uzmanīgāk. Tagad jau braucu pavisam droši, esmu iemācījusies."

Ausmas kundze nenoliedz – ļaudis atskatās, kad ceļā sastop seniori. «Atskatās pensionāri. Atskatās uz mani kā uz laimīgo. Pienāk klāt arī runāties, jautā, kur tādu var nopirkt. Es no sirds vēlētos, kaut visiem citiem būtu tādas iespējas,» saka Ausmas kundze. Viņa vēlreiz apliecina – šāds braucamrīks ir viegli vadāms, tam ir pagrieziena rādītāji un vāģītis var ripot arī atpakaļgaitā.

Uz ceļa Ausma gan drošāk jūtas, braucot pa trotuāru, un atzīst, ka riteņu mazā izmēra dēļ varētu būt grūti pārvietoties ziemā pa netīrītām ielām, tāpat arī pa slikti uzturētiem lauku ceļiem. Savu braucamrīku viņu glabā privātmājas pagalmā zem nojumes. Un te nu ir vēl viena aizķeršanās pat tiem senioriem, kuriem būtu iespējas iegādāties šādu, ar elektrību uzlādējamu braucamo – daudzstāvu dzīvojamās mājās mītošajiem nebūtu, kur to novietot.

Justies neatkarīgākam

"Pārvietošanās iespējas senioru vecumā cilvēkiem ar kustību traucējumiem sniedz neatkarību un brīvību, dod iespēju iziet sabiedrībā un tas ir ļoti svarīgi," uzsver Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācijas Sustento politikas koordinatore Iveta Neimane.

Sustento apvieno 48 dažādas organizācijas, kuru biedri ir vairāk nekā 50 000 cilvēku ar invaliditāti vai hroniskām saslimšanām. Organizācija strādā, lai valdība veidotu tādu politiku, kas nodrošina cilvēku ar invaliditāti un hroniskām slimībām cilvēktiesības un nediskrimināciju, veicinot pilnīgu iekļaušanu sabiedrībā.

"Iemesli, kuru dēļ vecāka gadagājuma cilvēki ar pārvietošanās grūtībām nevar izkļūt no mājām, ir vairāki. Lielajās pilsētās, Rīgā, tāpat arī mazpilsētās padomju laikos celtās mājas nav viegli pielāgojamas un tajās nav paredzētas arī palīgtelpas, lai uzglabātu tehniskos palīglīdzekļus. Pat ja šādas palīgtelpas ir, tās bieži vien mēdz būt aizņemtas, nav publiski pieejamas vai arī uz tām var nokļūt pa vairākiem pakāpieniem, līdz ar to ir nepieciešams pacēlājs. Dzīvoklīši ir mazi, bet, piemēram, skūteri pēc izmēra ir palieli, smagi un tos uznest uz augšējiem stāviem nevar," novēroto atklāj  Neimane, viņa turpina: "Vairākās pilsētās pašvaldības gan pielāgo cilvēkiem ar kustību traucējumiem piekļuvi dzīvesvietai, izbūvējot speciālas uzbrauktuves, tomēr jāatzīst, ka nereti seniori paši nevēlas mainīt dzīvesvietu, teiksim, no augšējā stāva uz pirmo, kas varētu būt pielāgojams. Tā ir milzīga problēma."

Sociālajās dzīvojamās mājās situācija ir daudz labāka, gaiteņi, kur novietot palīgrīkus, ir plašāki un ar tiem ir iespējams iekļūt liftā. Labāki apstākļi ir arī jauno projektu mājās, tomēr arī tur daudzviet rodas problēmas – piemēram, garāžās nav kontaktu, kur uzlādēt elektrisko braucamrīku. Kā norāda  Neimane, ar elektriskajiem skūteriem, ja ir jaudīgas baterijas, iespējams mērot arī lielākus attālumus un pārvietoties sabiedriskajā transportā.

Sapratnes jautājums

Lai daudzstāvu dzīvojamās mājas iemītnieks ar kustību traucējumiem varētu cerēt uz speciālas uzbrauktuves ierīkošanu pie savas kāpņu telpas durvīm, ir nepieciešams savākt 90% mājas iemītnieku parakstus. "Tā ir vēl viena problēma, jo to grūti nodrošināt nevis tāpēc, ka iedzīvotāji nepiekrīt pielāgojuma izbūvēšanai, bet tāpēc, ka tīri fiziski satikt gandrīz visus dzīvokļu īpašniekus ir sarežģīti," norāda Neimane un piebilst: "Ir nepieciešamas izmaiņas likumdošanā, kas paredzētu, ka pieejamības nodrošināšana ir ārpus šādas vienošanās." Te jāpiebilst, ka, izīrējot vai pārdodot nekustamo īpašumu, tirgū ievērojami aug to dzīvokļu vērtība, kas ir pielāgoti cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

"Pieprasījums pēc pieejamības ir ļoti liels, tās nav tikai atsevišķu indivīdu vēlmes. Faktiski par to būtu jādomā ne tikai dažiem ieinteresētajiem, bet arī pārējiem daudzdzīvokļu māju īpašniekiem. Būtu labi, ja vecajās daudzstāvu dzīvojamajās mājās pašvaldības domātu par nelielu garāžu iekārtošanu pie mājām – lai arī pārējiem iedzīvotājiem velosipēdi, bērnu rati nebūtu jānes uz dzīvokli. Tas ir sapratnes jautājums," uzskata Neimane.

Cilvēki ar invaliditāti rūpnieciski izgatavotus tehniskos palīglīdzekļus – rollatorus, staigāšanas rāmjus, riteņkrēslus, trīsriteņus u. c. – var saņemt Vaivaru Tehnisko palīglīdzekļu centrā. Lai pieteiktos valsts apmaksāta tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai, klientam centrā jāiesniedz vai jānosūta pa pastu iesniegums un ārstējošā ārsta atzinums. Ja nepieciešams, Vaivaru Tehnisko palīglīdzekļu centrā ir iespējams nomāt elektrisko ratiņkrēslu. Skūteri gan nav iekļauti tehnisko palīglīdzekļu sarakstā. "Ja senioram ir grūtības pārvietoties, sākumā ieteiktu padomāt par skūteri un tikai pēc tam par ratiņkrēslu, jo ar to ir daudz sarežģītāk pārvietoties, grūtāk vadīt. Ja abās rokās ir kaut nedaudz spēka, skūteri vadīt ir vienkārši," iesaka Neimane.

Pēc sludinājumiem skūterus var iegādāties arī lietotus, atkarībā no aprīkojuma un modifikācijas, sākot no 200 eiro. Tiem, kas dzīvo laukos, jāpārliecinās, lai riteņi būtu gana lieli un plati, bet kādam citam senioram, iespējams, piemērotāks būs ar trim riteņiem braucamais. Piedāvājums ir plašs.

"Vēl arī jāņem vērā, ka plašākajos lielveikalos ar skūteri var izbraukt, taču ne visos mazākajos veikaliņos ejas izbraukt ir iespējami un ērti. Jācer, ka tas ir laika jautājums un veikalu īpašnieki rūpēsies par to cilvēku ērtībām, kam ir grūtības pārvietoties," teic Sustento politikas koordinatore Iveta Neimane.

Top komentāri

TrollisJT
T
Ir jādara šādi - mācību iestādei, kur top jaunie arhitekti ... ir jāuzdāvina invalīdu ratiņi un, ja iespējams - arī šāds elektriskais verķis. Tie studenti, kas varēs pārvarēt bailes BAILES iekāpt ratiņkrēslā un nobraukt desmit minūtes... tie varētu būt pielaižami pie ielu , pagalmu , laukumu un ēku projektēšanas. Neticiet? Pamēģiniet pabraukt ar ratiņkrēslu un jums jau pirmo desmit minūšu laikā būs daudz ko teikt arhitektiem... .
emigrante
e
Veikali Latvijā ir šausmīgi: aizkrautām, šaurām ejām, sabāzti ar nevienam nevajadzīgām akciju precēm, pie kasēm šaurs, atkal kaut kas sabāzts. Man vienmēr ir šoks, kad aizbraucu uz LV un vajag iet uz veikalu iepirkties. Ir grūti cilvēkiem ratiņkrēslos, ar bērnu ratiem. Šaurība vairo stresu, stress agresiju, un kopumā veikals ir tikai zaudētājs. Savukārt rietumos šādi braucamie ir norma. Nīderlandē visur ir stacijas, kur viņus uzlādēt, viņi brauc pa veloceļiem. Principā cilvēki nenonāk izolācijā, var būt sociāli aktīvi un samērā neatkarīgi tieši pateicoties šiem braucamajiem. Diemžēl Latvijā par veciem cilvēkiem neviens nedomā. Latvija ir valsts, kur viss pakārtots saujiņai bagāto un vareno, kas brauc ar baltiem reindžroveriem, līdz vienā rītā aizsaules ielā.... Vienkāršais Cilvēks Latvijā ir nulle. Arī tas mazumiņš, kas Latvijā vides pieejamības ziņā izdarīts, ir būtībā Briseles uzspiests, jo jāpilda regulas un direktīvas.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Kavējas vilcieni Saulkrastu virziena līnijā

Piektdienas pēcpusdienā signalizācijas sistēmas traucējumu dēļ kavējas vilcieni Saulkrastu virziena dzelzceļa līnijā, liecina VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) publiskotā informācija.

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas