Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +10 °C
Apmācies
Piektdiena, 29. marts
Agija, Aldonis
Izmesto atkritumu daudzums ceļmalās nesamazinās, pierādot autovadītāju nevīžību pret vidi

Naudu ceļiem atņem atkritumi

VAS Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU) ik gadu jāatvēl ievērojami finanšu un cilvēkresursi autobraucēju piegružoto ceļmalu sakopšanai, kas ir viens no aptuveni 200 dažādiem valsts autoceļu kompleksās ikdienas uzturēšanas darbiem, ko veic LAU. Īpaša uzmanība tiek veltīta pavasaros, kad nokusis sniegs un paveras autobraucēju attieksmei pret apkārtējo vidi neglaimojošs skats. Tad ceļmalu sakopšanu veic vienlaikus visā valsts teritorijā, norāda LAU Autoceļu uzturēšanas un pārvaldības departamenta direktors Vilnis Vigulis.

"Atkritumu sakopšana ceļmalās ik gadu izmaksā vairāk nekā 400 tūkstošu eiro. Gadu gaitā tie jau ir miljoni, tā ir pietiekami liela summa, par kuru mēs varētu veikt citus autoceļu infrastruktūras sakārtošanas pasākumus. Būtībā jāsaka –

paši autobraucēji ar savu nevīžīgumu ir atņēmuši šo naudu autoceļu uzturēšanai un visiem autobraucējiem iespēju braukt pa labākiem ceļiem," uzsver Vigulis.

Lai nomales sakoptu, nepieciešams liels laika un darbaspēka ieguldījums, jo LAU darbinieki ceļmalu kilometrus izstaigā kājām. Piegružotās ceļmalas tiek koptas visa gada garumā – ikreiz, kad, apsekojot attiecīgās uzturēšanas klases autoceļu, tiek konstatētas neatbilstības vai saņemta informācija no ceļu lietotājiem. Lai risinātu atkritumu problēmu, gadu gaitā izmēģināts stāvlaukumos pie lielajiem autoceļiem izvietot atkritumu konteinerus, taču tie situāciju neatrisināja, bet pasliktināja. Ieraugot ceļmalā konteineru, to sāka izmantot braukšanas maršrutā dzīvojošo māju iedzīvotāji, lai atbrīvotos no mājsaimniecības atkritumiem. Tāpēc LAU aicina iedzīvotājus nemēslot ceļmalās un arī savu mājsaimniecību sadzīves atkritumus izvest vai novietot tiem paredzētajās vietās, nevis izmantot autoceļu lietotājiem paredzētos konteinerus atkritumu izmešanai.
 

Izmet bīstamos atkritumus

Ceļmalās tiek izmests pat vecais šīfera jumts, kuru nevar nodot parastā atkritumu poligonā, jo tie ir bīstamie atkritumi. Teju ierasti LAU darbinieki ceļmalās spiesti savākt tur izgāztos būvgružus, nolietotās autoriepas, vecas mēbeles, pat ledusskapjus un televizorus, kam savukārt ir paredzēti speciāli nodošanas punkti.

"Pēdējos gados situācija nedaudz uzlabojas, tomēr vēl ir tālu līdz ideālai situācijai. Braucot pa ceļu, reālo ainu nevar novērtēt – atkritumu ceļu nomalēs ir vairāk, nekā izskatās. Vasaras sezonā atkritumu tvertnes sakopjam, veicot autoceļu apsekošanu, kā arī saņemot iedzīvotāju ziņojumus. Valsts autoceļus ar vislielāko satiksmes intensitāti – A uzturēšanas klases ceļus – apsekojam reizi nedēļā. Tiesa, dažkārt pat ar to nepietiek, jo ceļu lietotāji pamanās mājsaimniecību atkritumu maisus atstāt pie atkritumu tvertnēm autobusu pieturvietās, veidojot postažu," ilustrē Vigulis.

Ja ceļmalas būtu tīrākas un mājsaimniecības savus atkritumus izmestu tiem paredzētajās vietās, atkritumu vākšanas vietā autoceļu uzturētājs varētu nodarboties ar lietderīgākiem ceļu uzturēšanas darbiem, piemēram, biežāk greiderēt grants ceļus, sakārtot ūdens atvadi uz tiem vai aptuveni 10 kilometriem grants autoceļu ik gadu veikt dubultās virsmas apstrādi, novēršot putēšanu un padarot braukšanu komfortablāku.

"Aicinām iedzīvotājus pret vidi izturēties saudzīgi un atkritumus izvest vai novietot tiem paredzētajās vietās, nevis izmest ceļmalās," uzsver Vigulis.
 

Turpinās vasaras darbi

Līdztekus ceļmalu kopšanai LAU veic citus vasaras sezonas uzturēšanas darbus, kas turpināsies visu vasaru. Piemēram, lai uzlabotu braukšanas apstākļus uz grants autoceļiem, veikta greiderēšana vairāk nekā 39 000 kilometru garumā, savukārt greiderējamā kārta atjaunota 3135 kubikmetru apjomā, iesēdumu un bedru remonts veikts 84 325 kubikmetru apjomā. Greiderēšana, iesēdumu un bedru novēršana ir iespējama, ja ir optimāla mitruma grants segums.

Kopumā uz grants un melnā seguma valsts autoceļiem grāvju tīrīšana veikta 65 531 kubikmetra apjomā, nomainītas bojātās caurtekas 1337 metru garumā, tādējādi uzlabojot ūdens atvadi no ceļa seguma. Sākta arī krūmu pļaušana, kas veikta 6809 pārgājiena kilometru apmērā un zāles pļaušana 14 944 pārgājiena kilometru apjomā.

Lai uzlabotu satiksmes drošību un informētu ceļu lietotājus par posmiem, kuros konkrētajā brīdī norit ikdienas uzturēšanas darbi, LAU greideri un bedru remontbrigāžu tehnika ir aprīkoti ar GPS iekārtām. Tiešsaistes režīmā var sekot līdzi VAS Latvijas valsts ceļi mājaslapas kartē un lietotnē Waze

Top komentāri

solon
s
Atkritumi ceļmalās ir kārtējās sekas nevis problēmu cēlonis!!! Uz Latvijas ceļiem ne tikai dušas tālbraucējiem ir neredzama ekstra bet pat atkritumu konteineri. Kāpēc šāda situācija nav kaimiņvalstīs?! Pie kam - tur nav atsevišķa ceļa nodokļa bet viss ir iekļauts degvielas cenā! Mūsu bezatbildīgie liekēži noslauc tautu līdz pēdējam, notrallina iegūtos līdzekļus savos megaprojektos (e-veselība utml) un te vēl žēlojas ka trūkst līdzekļu! Cietumā šādus saimniekotājus!!!
politikis
p
Cik erta pozicija!
TrollisJT
T
Vēl augstākus tarifus par atkritumu "apsaimniekošaunu"! Tad, iespējams, vedīs jūrā... .
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Kariņa liktenis premjeres rokās

Viens no Vienotības valdes locekļiem Cēsu mērs Jānis Rozenbergs intervijā Agnesei Margēvičai atzīst, ka situācija partijai ir ļoti sarežģīta un neko nedarīt tā vairs nevar atļauties.

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas