Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies

Bombardier nāk Siemens vietā

Pagājušajā nedēļā Francijas dzelzceļa mašīnbūves uzņēmums (ritošā sastāva un aprīkojuma, galvenokārt dzelzceļa signalizēšanas iekārtu, ražotājs) Alstom oficiāli paziņoja, ka ir noslēdzies tā Kanādas konkurenta Bombardier Transportation pārņemšanas darījums. Tas daudzviet gan tiek dēvēts arī par abu uzņēmumu apvienošanās darījumu, tostarp arī tādēļ, ka populārais Kanādas pensiju fonds Caisse de Depot et Placement du Quebec, kas bija lielākais Bombardier Transportation akcionārs, tagad kļūs jau par lielāko Alstom akcionāru (ar 18% daļu).

Atbilstīgi Alstom publiskotajai preses relīzei darījuma summa ir 5,5 miljardi eiro jeb līdzvērtīga sākotnēji minēto 5,5–5,9 miljardu eiro zemākajai robežai. Kā norādīts paziņojumā, par Bombardier Transportation pārņemšanas rezultātu 4–5 gadu laikā jākļūst sinerģētiskajam efektam 400 miljonu eiro gadā apmērā. 


EK iebildumi

Par Alstom un Bombardier Transportation apvienošanos tika paziņots pagājušā gada februārī – gadu pēc tam, kad Eiropas Komisija (EK) noraidīja Francijas un Vācijas valdības atbalstīto divu lielāko Eiropas dzelzceļa mašīnbūves kompāniju – Alstom un Siemens Mobility – apvienošanās plānu. Par šādu nodomu tika paziņots 2017. gada septembrī, īpaši uzsverot faktu, ka apvienošanās rezultātā tiks izveidots Eiropas aviobūves korporācijas Airbus sava veida analogs dzelzceļa mašīnbūves nozarē – pasaules otrs lielākais vilcienu ražotājs, kas spēs konkurēt ar nozares Ķīnas gigantu CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation) un novērst Ķīnas kompānijas ekspansiju Eiropā. Atbilstīgi sākotnējiem aprēķiniem šāda apvienotā uzņēmuma gada ieņēmumi būtu 15,3 miljardi eiro gadā, bet pēc četriem gadiem sinerģija (ietaupījums no aktīvu apvienošanas) sasniegtu 470 miljonus eiro gadā. Tāpat, ja Alstom un Siemens, darbojoties katrs atsevišķi, pa abiem kopā aizņem ap 10% pasaules ātrvilcienu tirgus, resursu apvienošana ļautu pretendēt jau uz daļu 17–18% apmērā. Neraugoties uz šādām perspektīvām, EK aizliedza apvienošanos, šo lēmumu pamatojot ar abu uzņēmumu nevēlēšanos piedāvāt risinājumus, kuri novērstu bažas par iespējamo ritošā sastāva un dzelzceļa signalizēšanas sistēmu cenu kāpumu.

Alstom un Bombardier Transportation apvienošanos EK tomēr atļāva aizvadītā gada augustā, pēc tam kad Alstom bija oficiāli apstiprinājis gatavību izpildīt virkni EK prasību. Piemēram, Alstom ir apņēmies pārdot tam piederošās intelektuālā īpašuma tiesības uz elektrovilcienu Coradia Polyvalent platformu un intelektuālā īpašuma tiesības uz Bombardier Transportation ražoto elektrovilcienu Talent 3 platformu. Visas šīs prasības tika izvirzītas tādēļ, ka apvienotais uzņēmumus, pēc Eiropas regulatoru domām, varēja radīt apdraudējumus godīgai konkurencei Eiropas tirgū, kur tā daļa pēc apvienošanās būs 47%. Tajā skaitā Vācijā apvienotā kompānija aizņems 70% tirgus, bet Francijā – pilnībā visu tirgu. Arī preses relīzē norādīts, ka šī kompānija turpinās, kā arī noslēgs šo aktīvu pārdošanu, ievērojot visas sociālās saistības un ņemot vērā arodbiedrību viedokli.

Atsevišķi jāpiebilst, ka, lai arī Bombardier Transportation ir Kanādas uzņēmums, Eiropas dzelzceļa tehnoloģiju tirgū tas aizņem pat lielāku daļu nekā Eiropas kompānijas, atsevišķi ņemot, tāpat Vācijā atrodas šī uzņēmuma lielākā vilcienu ražotne. Kā liecina Unife dati, laikā no 2013. gada līdz 2017. gadam Bombardier Transportation pārdeva 26% visa ritošā dzelzceļa sastāva Eiropā, kamēr Alstom – 19%, Stadler Rail – 15%, bet Siemens Mobility – 13%. 


Otrs lielākais uzņēmums pasaulē

Kopējais jaunā apvienotā uzņēmuma pasūtījumu portfelis šobrīd savukārt ir 71,1 miljarda eiro vērtībā, uzņēmumam pieder ap desmit tūkstošiem patentu, turklāt apvienotajai kompānijai ir 75 tūkstoši darbinieku 70 pasaules valstīs. Iepriekšējā finanšu gadā (noslēdzās 2020. gada martā) abu uzņēmumu kopējie ieņēmumi bija 15,7 miljardi eiro, kas apvienoto kompāniju šajā ziņā padara par otru lielāko pasaulē. Šis rādītājs gan ir gandrīz uz pusi mazāks nekā globālā tirgus līderim Ķīnas CRRC, kura ieņēmumi 2019. gadā bija 29,3 miljardi eiro. Viss globālais dzelzceļa tehnoloģiju tirgus – atbilstīgi Vācijas aģentūras SCI Verkehr aplēsēm – 2019. gadā bija 190,9 miljardi eiro. (Dati par 2020. gadu pagaidām nav pieejami.)

Kas attiecas tieši uz jaunu ritošo sastāvu piegādēm, tad lokomotīves un vagoni atbilstīgi SCI Verkehr datiem 2019. gadā veidoja apmēram pusi no kopējiem jaunizveidotajā kompānijā ietilpstošo uzņēmumu ieņēmumiem – ap astoņiem miljardiem eiro jeb 2,5 reizes mazāk nekā CRRC ieņēmumi, kas bija 19,4 miljardi eiro. Bombardier Transportation un Alstom šajā ziņā bija pasaules otrā un trešā lielākā dzelzceļa mašīnbūves kompānija, Kanādas kompānijas ieņēmumiem nedaudz pārsniedzot Alstom ieņēmumus. Bombardier Transportation par jaunu ritošo sastāvu 2019. gadā ieņēma virs četriem miljardiem eiro, kamēr Francijas kompānija – nepilnus 3,8 miljardus eiro. Apvienotais uzņēmums šajā ziņā arī jūtami apsteigs tuvākos sekotājus – Krievijas Transmashholding (TMX), kurš 2019. gadā pārdeva jaunu ritošo sastāvu 3,25 miljardu eiro vērtībā, un Vācijas Siemens Mobility, kura pārdošanu apjomi bija ap 3,1 miljardu eiro. Vēl četru nozares uzņēmumu – Savienoto Valstu Trinity Industries un The Greenbrier Companies, kā arī Šveices Stadler Rail un Japānas Hitachi Rail – ieņēmumi no jauna ritošā sastāva pārdošanas 2019. gadā pārsniedza divus miljardus eiro.

Savukārt kā liecina Alstom publiskotais finanšu pārskats par 2020. kalendārā gada 4. ceturksni (jeb 2020. finanšu gada 3. ceturksni), kas ļauj salīdzināt arī 2019. un 2020. kalendārā gada rādītājus, 2020. kalendārajā gadā grupas uzņēmumi saņēmuši pasūtījumus (ritošā sastāva, signalizācijas sistēmu, integrēto risinājumu, pakalpojumu u.c.) kopumā 6,2 miljardu eiro vērtībā (mīnus 36,5%, salīdzinot ar 2019. gadu). Produkcijas pārdošanu apjomi pērn savukārt bija 7,6 miljardi eiro (mīnus 8,2%). Jauns ritošais sastāvs Alstom pagājušajā gadā pasūtīts 1,9 miljardu eiro vērtībā (mīnus 61%), bet realizēts 3,8 miljardu eiro vērtībā (plus 2%). Ritošā sastāva daļa Alstom kopējo pārdošanu apjomā bija 50,6% 2020. gadā, salīdzinot ar 45% 2019. gadā, bet pasūtījumos – 30% 2020. gadā, salīdzinot ar 48% 2019. gadā. 

Pagājušajā gadā kompānija norādīja, ka Covid-19 pandēmijas dēļ daudzi tenderi, kuros Alstom plāno piedalīties, ir pārcelti uz 2020. gada beigām vai 2021. gada sākumu, taču uzņēmums neuzskata jaunu pasūtījumu apjoma samazināšanos par katastrofālu. Par to atgādināts arī pārskatā, norādot – 2020. gada pēdējā ceturksnī uzņēmums saņēmis par 42% vairāk jaunu ritošā sastāva pasūtījumu nekā ceturksni iepriekš, un ir pamats uzskatīt, ka atjaunošanās turpināsies arī 2021. gadā. Bombardier, kura finanšu gads noslēdzas 31. decembrī, savu pārskatu tikmēr publiskos vēlāk februārī.

Tirgus kapitalizācijas (akciju cenu vērtības biržā) ziņā Alstom šā gada janvāra otrajā pusē tikmēr oficiāli bija ceturtā lielākā nozares kompānija ar kapitalizāciju 17,43 miljardi ASV dolāru ( 14,5 miljardi eiro), kamēr dažādu problēmu pārņemtais Bombardier (visi biznesi) atradās tikai šā saraksta 11. vietā ar 1,2 miljardiem dolāru. Vienlaikus rādītājs nesniedz objektīvu priekšstatu par situāciju nozarē, jo lielo kompāniju dzelzceļa mašīnbūves apakšvienības parasti netiek izdalītas no kopējiem aktīviem, bet vēl dažu ražotāju akcijas biržās tiek tirgotas vai nu ierobežotos apjomos, vai netiek tirgotas vispār. Rezultātā saraksta pirmajās vietās nemainīgi atrodas Siemens (visi biznesi) un Hitachi (visi biznesi), kuru tirgus kapitalizācija šā gada janvārī bija attiecīgi 125,53 un 40,82 miljardi ASV dolāru. Trešo vietu ar 27,67 miljardiem dolāru tikmēr ieņēma CRRC, bet pēc Alstom sekoja ASV Wabtec (15,59 miljardi) un Šveices Stadler Rail (4,85 miljardi ASV dolāru). 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Bīstamais bitkoinu vilinājums(9)

Finanšu tirgus evolūcija, tehnoloģiju attīstība un centrālo banku veidotie naudas plūdi Covid-19 pandēmijas laikā – tie ir faktori, kas veicina aizvien lielāka planētas iedzīvotāju skaita ļaušanos...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses