Laika ziņas
Šodien
Migla

Solis mazizmēra koka māju segmentā

Investējot ražotnes paplašināšanā, ZTC cer piesaistīt jaunus klientus.

Koka paneļu mājas ir ne tikai gatavs produkts ar augstu pievienoto vērtību, bet arī sava veida modes izstrādājums, kurā būtiskas ir ļoti daudzas nianses – gan projektēšanā, gan ražošanā, gan arī izmantojamajos materiālos un ekspluatācijā. Vēl jo vairāk – šajā tirgus nišā šobrīd, tāpat kā deviņdesmito gadu sākumā un vidū, galvenais realizācijas tirgus ir ārzemes, bet tajā pēdējo gadu laikā nākas saskarties ar sīvāku konkurenci. «Esam viens no tiem koka paneļu māju projektētājiem, ražotājiem un uzstādītājiem, kurš nepārtraukti strādā kopš 1991. gada ar to pašu uzņēmuma nosaukumu, un esam pārvarējuši dažādas krīzes gan Latvijā, gan arī ārvalstu tirgos, tāpēc pārmaiņas nebiedē, bet gan prasa piemēroties,» tā situāciju tirgū raksturo SIA Zemgales Tehnoloģiskais centrs (ZTC) īpašnieks Māris Avotiņš. Viņš norāda, ka uzņēmums pašlaik pēc pasūtījuma ražo dažādas koka paneļu mājas, kā arī koka paneļus, ko izmanto ēkas fasādes renovācijai.

Ražo pēc pasūtījuma

«Nekādu ierobežojumu tajā, ko ražot, nav, tāpēc ražojam koka būves, kuras ir daudzstāvu dzīvokļu mājas, skolas, bērnudārzi, biroju ēkas, ražotnes, arī privātmājas,» uz jautājumu par produkcijas klāstu atbild M. Avotiņš. Viņš norāda, ka pašlaik visas koka ēkas top pēc individuāla pasūtījuma: «Individuālo pasūtītāju vidū ir gan dažādu nekustamo īpašumu projektu attīstītāji no dažādām valstīm, gan arī privātpersonas.» M. Avotiņš pauž, ka bieži vien konkrētais klients ZTC ierodas ar savu arhitektu izstrādāto projektu, kuram uzņēmums izstrādā tehnisko risinājumu, veic ražošanu un arī montāžu. «Pateicoties rūpnieciski izgatavotiem paneļiem, privātmājas būvniecības laiks ir salīdzinoši īss – apmēram divi mēneši,» stāsta M. Avotiņš. Viņš norāda, ka paneļi tiek pildīti ar ekovati, kas nodrošina gan siltumnoturību, gan arī skaņas izolāciju. «Pašlaik strādājam pie mazizmēra sērijveida privātmājas projekta, kas ļautu piesaistīt plašāku potenciālo māju pasūtītāju – pircēju loku,» uzsver M. Avotiņš, paužot cerību, ka attiecīgie mājasdarbi tiks paveikti jau tuvākajā laikā.

Šveice un Nīderlande

«Ārzemēs koks deg «citādi» nekā Latvijā, tāpēc arī lielākie ZTC ražoto būvju noieta tirgi ir Nīderlande, Šveice, Islande, savulaik ļoti liels un nozīmīgs bija Zviedrijas un Norvēģijas tirgus,» noieta tirgu ģeogrāfiju skaidro M. Avotiņš. Viņš atzīst, ka Nīderlandē pašlaik tiek būvētas vairākas privātmājas, kuras ražotas Latvijā, savukārt Šveicē – daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas. «Ir nosūtīta partija ar koka privātmājām uz Islandi, kas ir ļoti pievilcīgs noieta tirgus,» stāsta M. Avotiņš, piebilstot, ka pašlaik ārvalstu tirgū ir ļoti pieaugusi konkurence, kuras pamatā ir Eiropas Centrālās bankas inflācijas slāpēšana ar procentlikmju pieaugumu un kredītu sadārdzināšanos, kas rezultējas ar būvniecības apjomu sarukumu.

«Ja agrāk ārvalstu tirgū «saskrējāmies» ar kaimiņvalstīs strādājošajiem konkurentiem, tad pašlaik nākas konkurēt par pasūtījumu jau arī ar citiem Latvijā strādājošajiem koka paneļu māju ražotājiem,» uz jautājumu par konkurenci atbild M. Avotiņš, norādot, ka ZTC galvenais trumpis ir kvalitāte un sekmīgs darbs 34 gadu garumā. «Nekustamo īpašumu attīstītāji no ārzemēm bieži vien izvēlas tieši ZTC, savukārt privātpersonas par būtiskāko izvēles kritēriju uzskata tieši cenu un tāpēc nereti priekšroku dod agresīviem jaunpienācējiem, kuriem ir uzbūvētas ražotnes un ir nepieciešami pasūtījumi,» konkurences nianses skaidro M. Avotiņš. Viņš norāda, ka savulaik, pirms 30 gadiem, ar agresīvu tirgus apguves stratēģiju strādāja arī ZTC, taču pašlaik vislielākā vērība tiek veltīta kvalitātei, inovatīviem risinājumiem (paneļu savstarpējā savienošana, neizmantojot skrūves, bet speciālus klamburus) un ātrai, profesionālai paneļu māju montāžai.

Zāģa zobi

Tā kā ZTC nav liels uzņēmums, tā neto apgrozījums rāda būtiskas svārstības. «Tam ir divi iemesli – tas ir tirgus situācijas spogulis un arī pasūtījumu pabeigšanas un sākšanas fāžu ietekme,» tā M. Avotiņš. Viņš atzīst, ka neto apgrozījuma svārstībām nav ļoti būtiskas ietekmes uz uzņēmuma darbību. «Pabeidzot vairāku māju projektu īstenošanu un saņemot par to samaksu, ienākumi būs lielāki nekā citā gadā, kad tiek veikti sagatavošanas darbi jaunu pasūtījumu veikšanai, bet uzbūvēto māju skaits ir neliels,» neto apgrozījuma svārstības komentē M. Avotiņš. Viņš uzsver, ka Covid-19 pandēmijas laiku, kā arī tam sekojošo inflācijas straujo lēcienu uzņēmums pārdzīvojis ļoti veiksmīgi. «Jā, pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā gan esošo un vēl jo vairāk potenciālo klientu vidū bija jaušams apmulsums un neziņa, kā tālāk rīkoties, kā rezultātā vairāki ārvalstu pasūtītāji vienkārši apturēja savu iecerēto projektu īstenošanu, jo viņiem bija bažas par Latvijas drošību, taču pēc kāda laika šo pasūtījumu izpilde tika atjaunota,» tā M. Avotiņš. Viņš atzīmē, ka cīņa ar inflāciju Eiropā un karš Ukrainā ir atstājis savu ietekmi uz nekustamā īpašuma segmentu. «2025. gads savā ziņā bija tikpat neprognozējams kā 2024. gads, taču tā ir jaunā realitāte, kurai ZTC jau ir piemērojies,» uzsver M. Avotiņš. Viņaprāt, arī 2026. gads būs līdzīgs šim gadam, jo neskaidrību jau netrūks. «Kurš var atbildēt par to, kādas attīstības tendences būs nekustamo īpašumu tirgū Eiropā, jo īpaši, ja iepriekšējās prognozes par šī tirgus virzienu nav īsti piepildījušās,» uz lūgumu skaidrot neprognozējamības iemeslus atbild M. Avotiņš.

Birojs kā ZTC varēšanas apliecinājums

Lai arī daudziem ārvalstu nekustamo īpašumu attīstītājiem ZTC vairs neesot jāpierāda sava varēšana, tomēr uzņēmuma paša biroja ēka kalpojot kā labākā savu iespēju reklāma. «ZTC birojs ir Jelgavas arhitekta radīta, pašu rūpnīcā ražota un pašu montēta būve, kurā viss ir no koka, vienlaikus ēkas ārpusei piešķirot vienreizēju izskatu, tādējādi potenciālajiem klientiem, to redzot, ir jau pavisam cita attieksme pret pasūtījumu veikšanu,» akcentē M. Avotiņš. Viņš pauž gatavību arī citiem uzņēmumiem būvēt biroja ēku no koka. «Labprāt pildītu pasūtījumus lielākam klientu skaitam no Latvijas, taču pašlaik vairums pasūtījumu ir no ārzemēm,» tā M. Avotiņš. Viņš norāda, ka uzņēmumā regulāri strādā apmēram 20 darbinieku, taču, piemēram, saražotā montāžas darbu veikšanai tiek piesaistīti arī ārpakalpojumu veicēji. «Nevar viena ZTC brigāde vienlaikus veikt mājas montāžu Islandē un Nīderlandē, tāpēc piesaistām pārbaudītus attiecīgo darbu veicējus,» uz jautājumu par spēju vienlaikus īstenot vairāku objektu montāžas darbus atbild M. Avotiņš.


Ražojam galvenokārt ārvalstu tirgiem

KRISTAPS CEPLIS, BIEDRĪBAS ZAĻĀS MĀJAS VALDES LOCEKLIS

Pasaulē koks kā materiāls ir pieprasīts, un cilvēki to novērtē gan no klimata neitralitātes, gan dabiskās vides skatupunkta, tāpēc pieprasījums pēc koka ēkām un līdz ar to arī to ražošanas apjomi Latvijā pieaugs.

Pārsvarā Latvijā strādājošo koka būvju ražotāju veikumu var labi redzēt ārzemēs – ap 90% saražotā nonāk ārvalstu tirgos. No vienas puses, tas ir labs apliecinājums Latvijas ražotāju spējām, bet, no otras puses, pašmāju tirgū joprojām koks kā materiāls, no kura var uzbūvēt ēkas, tā īsti nav novērtēts. Protams, pašlaik jau var redzēt arī Latvijā daudz interesantu koka būvniecības piemēru gan publisko, gan rūpniecisko ēku segmentā. Sarunas ar banku pārstāvjiem rāda, ka apmēram 70% no jaunajām, ar kredīta līdzekļiem būvētajām privātmājām ir no koka konstrukcijām. Daudzi koka māju ražotāji iegulda savā attīstībā un jaunu potenciālo tirgu izpētē, bet vai Latvijā ražoto koka ēku eksports pieaugs, būs atkarīgs no situācijas ārvalstu tirgos, jo, piemēram, Skandināvijā notiek šī tirgus atgūšanās, taču tas nav tāds, kāds bija pirms dažiem gadiem. Šobrīd, atšķirībā no situācijas pirms gadiem 20, Latvijā strādājošie koka ēku ražotāji pārstāvēti visā Eiropā un pat, mainot normatīvus, arī tik tālās valstīs kā Austrālija un Jaunzēlande. Ārzemēs ļoti augstu vērtē Latvijā strādājošo uzņēmumu kvalitāti un labprāt vēlas sadarboties arī nākotnē. Varam turpināt ražot Latvijā un lielāko daļu saražotā realizēt ārzemēs, taču, ja Latvija vēlas, lai to asociētu ar koka būvniecības lielvalsti un ārzemēs rēķinātos ar mums, tad valstij jāpadomā, kā veicināt koka izmantošanu būvniecībā pašu mājās.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Klienti ir visa sabiedrība

Digitalo risinājumu un inovāciju ieviešana privātajā sektorā ir kļuvusi par konkurētspējas pamatu. Arī publiskajā sektorā tas ir būtiski. Pētījumi rāda, ka Latvija ir starp līderēm digitālo, publisko...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses