Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 18. aprīlis
Laura, Jadviga

RIXC ar plašu programmu piedalās vienā no lielākajiem mākslas un tehnoloģiju festivāliem pasaulē - Ars Electronica

Šodien, 8. septembrī, tiek atklāts viens no lielākajiem mākslas un tehnoloģiju notikumiem pasaulē – Ars Electronica festivāls Lincā, Austrijā. Pirms pandēmijas festivāls pulcēja teju 100 000 apmeklētāju, taču jau otro gadu gandrīz visa festivāla programma norisinās tiešsaistē – tā ir unikāla iespēja sekot līdzi plašajai innovatīvajai digitālās mākslas un radošo tehnoloģiju programmai, kas ierasti bija pieejama tikai klātienes apmeklētējiem.

Šogad Keplera dārzi īpašajās Ars Electronica sadarbības tīkla partneru producētajās programmās, kas pagājušajā gadā notika pirmo reizi, piedalās arī RIXC kopā ar MIT ACT – Mākslas, Kultūras un Tehnoloģiju programmas kūrēto inovatīvo programmu, kas virtuāli norisinās trijās pilsētās. RIXC dārzi Rīga-Bostona-Karlsrūe ir mākslinieku Rasas Šmites un Raita Šmita kūrētā programma ar jauno mākslinieku imersīvo darbu izstādi, jauno siltumnīcas koncertu un  virtuālās realitātes (VR) ekskursiju tīmeklī.

Vērienīgā Ars Electronica festivāla programma ir apskatāma tiešsaistē no 8. līdz 12. septembrim. Keplera dārzu programmā vien ir tiešraidīti 80 kūrēti notikumi no visas pasaules. Biļetes uz Ars Electronica tiešsaistes programmu pieejamas Eventbrite.

Ars Electronica ir viens no pasaules lielākajiem laikmetīgās mākslas un digitālās mūzikas festivāliem, kas kopš 1979. gada ik gadu notiek Lincā, Austrijā, pulcējot vairākus simtus tūkstošu apmeklētāju no visas pasaules un kuru šogad ir unikāla iespēja vērot tiešsaistē. 2021. gadā festivāls turpina iepriekšējā gadā iesākot ceļojumu pa digitālajiem Keplera dārziem, kas aktualizē mūsdienās arvien pieaugošo digitalizāciju no dažādiem skatpunktiem un risina jautājumu, ko iesākt šajā arvien komplicētākajā  pasaulē un tās digitalizētajā sabiedrībā.

Vienlaikus Ars Electronica RIXC dārzu programma ar nosaukumu PostSensorium ir arī satelīta pasākums drīzumā notiekošajam RIXC festivālam, kas norisināsies no 23. līdz 25. septembrim ar reālu izstādi Latvijas Nacionālajā bibliotēkā Rīgā, virtuālu konferenci un RIXC dārzu Rīga-Bostona-Karlsrūe programmas tiešraidi internetā. Reģistrācija konferencei ir atvērta un biļetes ir pieeajamas elektorniski Eventbrite sistēmā. Pēc festivāla atklāšanas RIXC dārzu programma bez maksas būs apskatāma RIXC festivāla tīmekļa vietnē līdz festivāla beigām, līdzās aicinot apmeklētājus arī uz izstādi Latvijas Nacionālajā bibliotēkā, kas būs apskatāma līdz 12. novembrim.

festival2021.rixc.org

Saplūstot vairākām realitātēm, gan esošām, gan hibrīdām un virtuālām, RIXC dārzu programma PostSensorium risina jautājumu par pastāvīgo cilvēku un "vairāk-kā-cilvēku" sensoriju (cilvēku maņu pasaules) attīstību, ko ietekmē jaunie tehnoloģiskie sasniegumi. 2021. gada RIXC dārzu programmu producē RIXC sadarbībā Masačūsetas Tehnoloģiju Institūta ACT – Mākslas, kultūras un tehnoloģiju programmu (MIT ACT) Bostonā, piedaloties jaunajiem un topošajiem māksliniekiem no MIT ACT (Bostona, ASV), Liepājas Universitātes MPLab (Liepāja, LV) un Mākslas un dizaina unviersitātes (HfG Karlsruhe) Karlsrūē, Vācijā.

 

Imersīvās mākslas programma Stranger Senses

Imersīvās mākslas programmā Stranger Senses (Savādās sajūtas) ar mākslas un digitālo tehnoloģiju starpniecību tiek pētītas mūsu maņas un uztvere. Ar visjaunākajiem uzlabojumiem imersīvajās un sensorajās tehnoloģijās, mūsu “sensorijs” ir kļuvis tik pastarpināts kā nekad agrāk. 

“Balstoties mūsu iepriekšējā pieredzē, kultūras izmaiņās un tehnoloģiskajā progresā, māksla ir kļuvusi par mediju, kas rada jaunu un transformējošu pieredzi”; māksla un koncepcijas – ir mūsu “savādie instrumenti”, kā to dēvē mūsdienu filozofs Alva Noē/Alva Noë (2015), apgalvojot ka tie ir ideāli (instrumenti), kas stimulē mūsu maņu pasauli un uztveri. 

Imersīvās mākslas programmā Stranger Senses ir apskatāmi RIXC mākslinieku Rasas Šmites un Raita Šmita kūrētā programma, kurā video formātā tiks demonstrēti virtuāli, pieredzēšanā balstīti mākslas darbi, kas tiecas atklāt mūsdienu tehnoloģiju mediēto maņu pasauli. Imersīvajā programmā iekļauti seši darbi, ko veidojuši jaunie un topošie mākslinieki no LiepU MPLab Liepājā, MIT ACT Bostonā un HfG Karlsūē darbi.

Kvanas K. Lī (Kwan Q Li, Honkonga/ASV) mākslas darbs Insomniac/Amnesiac (2021) sapludina robežas starp cilvēcisko un māklīgo intelektu, sapni un alegoriju, kinematigrāfisko un virtuālo realitāti. Darbā ir skatāmas divas apļveida projekcijas saules un mēness toņos, kuros ir redzami mākslīgā intelekta ģenerēti attēli (GAN), kas metaforiski vizualizē saplacināto laika linearitāti un jaunu laikmetu, kurā norisinās saules un mēness vienlaicīga pieredzēšana. Veihana Dzjanga (Weihan Jiang, Ķīna/AV) darbā Vacuum (2021) mākslinieks ir izmantojis skaņas ierakstus no ēkām MIT teritorijā Bostonā. Kamēr dabā, pētot seismiskās svārstības, tieši skaļi trokšņi norāda uz novirzēm no normas, savādā kārtā pilsētā, pandēmijas iespaidā, klusums norāda uz anomālijām, kas atspoguļojas arī mākslinieka ierakstos.

Kvana K. Lī (Kwan Q Li). Insomniac/Amnesiac, 2021.

Ievas Vīksnes (LV) darbā SYNK IN (2020-2021) galvenie mediji ir virtuālā realitāte un smadzeņu viļņu lasīšanas tehnoloģijas – māksliniece ir radījusi interfeisu, ar kura palīdzību ir iespējams navigēt virtuālajā telpā, izmantojot biometriskos impulsus. Mākslas darbā mākslinieces biometriskie (samdzeņu viļņu) dati tiek izmantoti, lai virtuālajā realitātē “iegremdētos” gan virtuālajā ūdenī, gan cilvēka smadzeņu dzīlēs.

Congenas Lī (Jung Eun Lee, Koreja/Vācija) mākslas darbā Biotope (2021) ir apskatāma fotogrāfiju, video un ekosfēru kolekcija, kuru māksliniece ir uzņēmusi dažādos ezeros, upēs, purvos, jūrās un lagūnās Vācijā, Francijā, Korejā un Lietuvā. Lai gan materiāli ir iegūti no dažādiem reģioniem, ūdens vide un mikrosopiskā pasaule tajā ir viena un tā pati, ko māksliniece mākslas darbā aizstāja ar perspektīvu uz cilvēku pasauli. Izstādes mākslinieks 

Pohao Či (Pohao Chi, Taivāna/ASV) apkopoja dažādu augu “haštagus” no Instagram, un izmantoja algoritmus, lai atklātu to saistības un kolektvitāti. Ar WebVR un sonifikācijas programmu palīdzību viņš radīja mākslas darbu Plantfluencer Gazing (2021), kurā mākslinieks uzdod jautājumu, kā būvēt simbiotiskas attiecības ar “būtnēm”, kuras sastāv no informācijas? Veilu Ge un Kelona Cena (Weilu Ge, Kelon Cen, Ķīna/ASV) darbā Feed (2021) tiek atklāts patības un ķermeņa un sensoriju fragmentārās eksistences jēdziens, kurā ķermeņi kļūt par iluzorām formām starp fizisko, mākslīgo un organisko. Darba galvenais varonis ir cilvēkveidīga datorpele, kuras galvai ir pievienoti vadi, kuru skaits ar laiku pieaug. 

Ar mākslas darbu Plantfluencer Gazing un Feed oriģinālajām virutālās realitātes versijām aicinām iepazīties WebVR izstādes virtuālajā telpā, kas ir vēl viena PostSensorium programmas daļa.
 

Siltumnīcas koncerts

“Mūsu maņas vienmēr ir bijušas pastarpinātas – skaņu nav iespējams saklausīt bez ūdens vai gaisa medija. Imersīvo un sensoro tehnoloģiju progresa iespaidā, mūsu “sensoriji” ir kļuvuši pārsātināti un tik pastarpināti kā nekad agrāk…” (Caroline A Jones) 

Skaņas “konstruējošais” potenciāls lielākoties ir daudz izmantots mūzikā un radio, turpretī skaņas “ķermeniskās pieredzēšanas” spējas, proti, skaņas sensorās un imersīvās īpašības, atklājas tādā skaņas mākslā, kas pastāv viņpus “tīrās” mūzikas sfēras. 

Šis jau ir otrais “siltumnīcas koncerts” ko īpaši Ars Electronica dārzu programmai vasaras nogalē producēja RIXC kopā ar Liepājas Universitātes MPLab māksliniekiem. Šogad siltumnīcas koncertā ar nosaukumu Dzirdes pieraksti būs klausāmi skaņas mākslinieku Kristas Dinteres un Ivo Tauriņa performances, kā arī jaunā mūziķa Laura Šmita skaņdarbs. 

Krista Dintere. Siltumnīcas koncerts, Ars Electronica 2021. Foto: Rasa Šmite

Siltumnīcas koncertā mākslinieki atklāj skaņu kā mediju, kas paplašina cilvēku dzirdes robežas un augmentē mūsu klausīšanās pieredzi. Mākslinieki un mūziķi koncertā izmanto lauka ierakstus no mainīgām akustiskajām vidēm, transformējot dabas objektu skaņas subjektīvās perspektīvās un ar laiku saistītos fenomenos, kā arī eksperimentējot ar fekvencēm ārpus cilvēku dzirdes sliekšņa…  

Koncertā klausāmi Kristas Dinteres skaņdarbi Kad visi pavedieni trūkst un Atspulgi, cikli un transformācijas (All Strings Detached and Reflections, Cycles and Transformations), Ivo Tauriņa darbi Siltumnīcas FM un Tarakāni manā galvā (Greenhouse FM and Cocroaches in My Head), kā arī Laura Šmita skaņdarbs Perifērā vīzija (Peripheral Vision).

Kristas Dinteres un Ivo Tauriņa darbus var noklausīties arī klātienē, izstādē Dzirdes pieraksti līdz sestdienai, 11. septembrim, RIXC galerijā Lenču ielā 2, no trešdienas līdz sestdienai plkst. 12-18.

 

Virtuālās realitātes programma tīmeklī (WebVR) 

Virtuālajā RIXC un MIT ACT izstādes telpā skatītājiem būs unikāla iespēja virtuāli piredzēt Rasas Šmites un Raita Šmita Purvīša balvai 2021 nominēto imersīvo mākslas darbu Atmosfēriskais mežs 360-video formātā, kā arī ar MIT ACT jauno mākslinieku Veilu Ge un Kelona Cena (Weilu Ge, Kelon Cen, Ķīna/ASV) darba Feed un Pohao Či (Pohao Chi, Taivāna/ASV) darba Platfluencer Grazing oriģinālversijas (WebVR) formātā tīmeklī. 

Piektdien, 10. septembrī, plkst. 12-12.20 RIXC māksliniece Rasa Šmite vadīs virtuālu ekskursiju pa WebVR telpu un iepazīstinās gan ar Atmosfērisko mežu VR mākslas darbu, kas klātienē ir apskatāms arī RIXC galerijā Lenču ielā, gan ar jauno mākslinieku VR darbiem.

Paralēli tiešraides ekskursijai pa RIXC dārzu virtuālo programmu 10. septembrī notiks arī klātienes programma ar Savādās sajūtas imersīvo video mākslas programmas prezentāciju Bartosa teātrī (Bartos theatre), Masačūsetas Tehnoloģiju Institūtā Bostonā.

Izstāde Dzirdes pieraksti un Virtuālās realitātes (VR) programma Atmosfēriskais mežs ir apskatāma līdz 11. septembrim RIXC galerijā, Lenču ielā 2.

Plašāka informācija ars.electronica.art un rixc.org



 



 

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Liepājas teātrī top iestudējums Ziloņa dziesma

Liepājas teātrī režisora Dmitrija Petrenko vadībā notiek darbs pie kanādiešu dramaturga Nikolā Bijona lugas Ziloņa dziesma iestudējuma, kuram režisors devis žanrisko apzīmējumu – skarbas spēlītes ...

Programmas atdzimšana kā dāvana klausītājiem

Latvijas Universitātes vīru koris Dziedonis un tā mākslinieciskais vadītājs Uldis Kokars aicina uz albuma Ziedonis & Dziedonis prezentācijas koncertu Latvijas Nacionālās bibliotēkas Ziedoņa zā...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja