Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +10 °C
Apmācies
Piektdiena, 29. marts
Agija, Aldonis

Neatliekamie taksometri

Mazliet aprimušas kaislības ap ziņu, ka Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) no 1. jūlija plāno īstenot pilotprojektu – dienas laikā lielajās pilsētās uz izsaukumiem dosies brigādes ar diviem mediķiem, no kuriem viens vadīs speciālo transportlīdzekli. Ietaupīs tātad uz šofera rēķina. Tie, kas to uztvēra kā nejēdzību, ir gana izdusmojušies, tie, kam vairāk tas šķita joks, – izsmējušies. Ar laiku redzēsim, cik šāda pieeja dzīvotspējīga, cik ne, tikmēr varbūt ir lietderīgi uz šo tēmu paraudzīties vēsu prātu, mazliet distancēti.

Vispirms der atgādināt NMPD direktores Lienes Cipules nesen intervijā Dienā pausto, ka nav vairs tie laiki, kad "ātros varēja saukt bieži – brauca dakteri, špricēja, pētīja receptes un sniedza konsultācijas. Tā bija pavisam cita situācija nekā pašlaik, kad brauc ārsta palīgi, kuri ir apmācīti dzīvības glābšanai, neatliekamās palīdzības sniegšanai un nogādāšanai ārstniecības iestādēs". Un te arī parādās lielā pretruna – ja neatliekamās palīdzības brigāde darbotos atbilstoši kādreizējai pieejai, kad "dakteri, špricēja, pētīja receptes un sniedza konsultācijas, "viņi pie pacientiem varētu braukt kaut vai uz motocikliem, taču, ja uzdevums ir sniegt pirmo palīdzību un nogādāt stacionārā, tad tā šofera spēks tomēr var būt ļoti noderīgs. Piemēram, ja no hruščovenes, kurās nav lifta, 5. stāva līdz transportam jānones kāds smagāks pacients. Jā, protams, var šķirot, kuru brigādi pie kura pacienta sūtīt, taču tad, pirmkārt, ne vienmēr "derīgs" būs tas tuvāk esošais (bet minūtes daudzos gadījumos cilvēku dzīvībai ir izšķirošas) un, otrkārt, vienas brigādes līdz ar to būs vairāk noslogotas, citas mazāk vai varbūt pie kāda pacienta brauktu divas, ko arī nebūtu racionāli tīši pieļaut.

Cita lieta, ka daudzviet pasaulē lielajās pilsētās darbojas īpaši apmācīti pirmās palīdzības sniedzēji – paramediķi, kas, piemēram, ceļu satiksmes negadījuma ar cietušajiem vietās ierodas ar motorizētiem divriteņu transporta līdzekļiem, veikli apbraucot sastrēgumus. Viņu uzdevums – apturēt asiņošanu, nostabilizēt cietušā stāvokli, kamēr ierodas transports nogādāšanai stacionārā. Nav dzirdēts, ka Latvijā būtu paramediķi. Varbūt tāpēc, ka nav arī pilnīgi neizbraucamu sastrēgumu un laimīgā kārtā daudz nav arī traģisku nelaimes gadījumu, kur bez šīs profesijas pārstāvju atbalsta neiztikt. Tomēr tas, kas pie mums tiek veidots, ir, kā saka, ne šis, ne tas – kādreizējās sistēmas, specializēta taksometra un paramediķu pakalpojuma mikslis – pusārsti dārgi aprīkotos auto ierodas visur, kur izsauc, bet spēj vien atdzīvināt, pārsiet, iešpricēt, lai nesāp, un aiztransportēt, skaļi lavierējot caur auto rindām... 

Top komentāri

Tās mašīnas ir ļoti dārgas
T
Kā mainīsies sadauzīto auto skaits?
Ieva
I
Reiz lasīju Amerikas latvieša, kurš strādā par paramediķi interviju. Un viņi brauc ne tikai uz nelaimes gadījumiem (lai gan ugunsdzēsēji, piemēram, var iziet attiecīgo apmācību). Nē, paramediķis ir vajadzīgs, lai nogādātu pacientu līdz slimībai dzīvu: vienalga, vai tas būtu cilvēks ar smagu traumu, grūtniece, insulta slimnieks vai trakais.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Kariņa liktenis premjeres rokās

Viens no Vienotības valdes locekļiem Cēsu mērs Jānis Rozenbergs intervijā Agnesei Margēvičai atzīst, ka situācija partijai ir ļoti sarežģīta un neko nedarīt tā vairs nevar atļauties.

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas