Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) uz Dienas lūgumu komentēt situāciju, norādīja, ka jau 1. jūlijā lūdzis CSDD padomei mēneša laikā izvērtēt konkrētā iepirkuma nolikuma prasības un KP izdarītos secinājumus, kā arī rakstiski informēt ministru par personām, kuras ir atbildīgas par šādu konkurenci ierobežojošu prasību sagatavošanu un saskaņošanu, par pieņemtajiem lēmumiem attiecībā uz konkrēto situāciju un minētajām personām, kā arī rīcību, lai nepieļautu konkurenci ierobežojošu prasību iekļaušanu turpmākajos iepirkumos. Vienlaikus Linkaits aicina CSDD padomi vērtēt, vai racionāls un ekonomiski pamatots ir veids, kā tiek nodrošināta transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates uzlīmju izgatavošana un piegāde, jo Iepirkumu uzraudzības biroja datubāzē konstatējams, ka tas pats piegādātājs, kas uzvarējis iepirkumu par numura zīmju izgatavošanu, ieguvis arī tiesības izgatavot un piegādāt tehniskās apskates uzlīmes. "Iespējams, arvien vairāk ieviešot dažādus e-pakalpojumus, ir arī kopumā jāvērtē šādu uzlīmju lietderīgums un nepieciešamība," Dienai pauda ministrs.
KP norāda, ka transportlīdzekļu reģistrācija un numurzīmju izsniegšana autoīpašniekiem vai transportlīdzekļu turētājiem ir ekskluzīvi CSDD deleģēts uzdevums atbilstoši Ceļu satiksmes likumam un attiecīgiem valdības noteikumiem. Vienlaikus numura zīmju piegādi veic tirgus dalībnieki, kuri var konkurēt savstarpēji iepirkumos ar cenu un kvalitāti. Tomēr KP konstatējusi, ka CSDD 2016. gadā pirmo reizi rīkoja publisku iepirkumu, kurā piedāvājumu iesniedza tikai viens pretendents – Vācijas uzņēmums J.H. Tōnnjes E.A.S.T. GmbH & Co, iegūstot ekskluzīvas tiesības piegādāt numura zīmes par kopējo līgumcenu 10 831 992 eiro uz pieciem gadiem jeb līdz šī gada beigām. Līguma izpildei uzņēmums piesaistījis trīs apakšuzņēmumus, arī uzņēmuma pārstāvi Latvijā SIA Latsign. Minētais Vācijas uzņēmums un Latsign izgatavojuši un piegādājuši numurzīmes CSDD jau no 2002. gada, pamatojoties uz savstarpēji noslēgtu sadarbības līgumu. Aptaujājot potenciālos konkurentus Lietuvā un Igaunijā, KP konstatēja, ka CSDD iepirkumā potenciāli varēja piedalīties arī citi konkurenti, ja nepastāvētu vairākas ierobežojošas prasības iepirkumā. KP ieskatā šī sadarbība ar vienu uzņēmumu 14 gadu garumā varēja ietekmēt pasūtītāju noteikt nesamērīgi augstas prasības iepirkumā, ko likumsakarīgi varēja izpildīt tikai viens uzņēmums.
Savukārt CSDD administratīvais direktors, Iepirkuma komisijas vadītāja vietnieks Ēriks Piternieks Dienai norādīja, ka sabiedrībai publiski sniegtā informācija radikāli atšķiras no KP noslēguma ziņojumā par transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura zīmju iepirkumā konstatētajiem pārkāpumiem paustā, kas balstīts uz divu gadu laikā savākto informāciju un tās analīzi. "Mūsuprāt, vienīgais un būtiskākais pārmetums ir tas, ka iepirkumā nebija definēts, ka pakalpojuma izpildes nodrošināšanai ir iespējams nomāt telpas Rīgā, Bauskas ielā 86. Tomēr uzsveram, ka potenciālie pretendenti, iepazīstoties ar nolikuma prasībām, varēja pasūtītājam (CSDD) uzdot precizējošus jautājumus par telpu nomas iespējām minētajā ēkā – Klientu apkalpošanas centrā. Mūsuprāt, pretendentam uzdodot jautājumu par iespējamo telpu nomu, šī iespējamā neskaidrība tiktu atrisināta pozitīvi," pauž Piternieks.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena pirmdienas, 6. jūlija, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!